Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?

Sv: Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?

Jag syftade mest på vad det stod i de vetenskapliga studierna iofs :p

Men visst ska man det. Jag rider just nu i en sadel som jag personlgien tycker ser helt tokig ut på min häst men som han älskar. Så i väntan på sadelprovning så får han gå med den så länge han så tydlgit visar att han gillar den :)
 
Sv: Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?

- hur bra är en bomlös sadel??

nu säger jag ite att era sadlar inte är bra på era hästar osv.. bara att med det resultatet jag såg i fråga om tryckavlastning skulle jag inte ha det på min häst.

Nått som jag inte gillar är att "bomlös" låter som om det bara finns en bomlös sadel.
Det finns olika märken och modeller. Alla är inte uppbyggda likadant. De har olika lösningar på stigläderfäste, sadelgjordsfäste, mm. Sen är det stor skillnad på tillverkningen.
Själv skulle jag aldrig i livet använda Hööks bomlösa men har ridit i en SS i snart 10år.
Bomsadlar har jag helt gett upp på när det gäller min häst. Men det är just DENNA hästen. Min påläggskalv kanske blir tvärt om.

Så ditt resultat av din undersökning gäller just dig och det du undersökte.
Inget som jag ser som något bevis för vad man egentligen vet om bomlösa sadlar.

// Linda
 
Sv: Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?

var kanske fel av mig att skriva bomlösa sadlar..
rättar det till padd till bomlös sadel!

men detta är ju min egna uppfattning, att jag inte kommer att använda det efter det resultatet, sen finns det säkert som många skriver hästar som funkar bra med det, men då har jag en fråga- alla ni som rider i diverse bomlösa med olika paddar - är det någon som ridit med en tryckmatta o sett resultatet?
 
Sv: Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?

Du är ju distanstjej och jag tänkte bara allmänt på en sak...

De flesta ryttarna ute på distanstävlingar som rider bomlöst, rider "soffkudde"- modell vad jag har sett, ex torsion. Tror du det har med marknadsföringen att göra eller är det bara mer bekvämt att rida i dessa till skillnad mot exempelvis star trekk eller Trekker? Det finns säkert många som rider i modeller med paneler också men har just tänkt på att det är mkt torsion ute på tävlingarna.

Detta är ingen kritik mot bomlöst utan bara en iakttagelse som jag funderat över:)

En tjej i stallet har ST på sin islänning och jag trodde det var en bomsadel ända tills jag såg texten på märket att det är en bomlös sadel. Men är det inte så att man inom dressyren måste ha en sadel som ser ut som en engelsk dressyrsadel för att få tävla i högre nivåer? Där syns de ju inte heller, fast de kanske finns.

Bomlösa sadlar med paneler är enligt mitt synsätt mer pålitliga än de med tunn panelpad, är det helt galet?
 
Sv: Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?

Så du har alltså bara provat en Skitopad och ingen sadel? Barbacka på en pad?
// Linda
 
Sv: Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?

nej med en sadel såklart..


men är det ingen mer som testat?
nyfiken på andra resultat..
 
Sv: Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?

Vad är en tryckmatta?
Vad fick du för resultat - konkret.
Ärligt nyfiken (har både bomlös o bomsadlar)
 
Sv: Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?

finns flera sadleutprovare som har tryckmatta. fråga de som finns där du bor.
en tryckmatta är en matta med elektroder i , som på en dataskärm visar hur trycket mot hästens rygg är under sadeln, provade bomsadel.bladsadel o bomlöst. bladsadeln låg bäst, men mmina resultat är ju för dessa sadlar på min häst. man måste ju testa sin egna på sin egna häst för o få ett rätt resultat. däremot, den bomlösa visade ett resultat som jag inte var nöjd med . jag vill inte ha det på min häst, då det blev tryck av sittbenen-rakt genom sadel o padd.(alltså var padden inte tryckavlastande på det sätt som utlovats)

men som sagt-testa era egna då resultate är individuella.
 
Sv: Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?

*kl*

Att hitta en välpassande bomsadel som funkar bra i alla rörelser är väldigt svårt för en "helt normal häst", är hästen tex.
väldigt vid eller svängd så blir det ännu svårare. Då anser jag att bomlöst är ett väldigt bra alternativ. Men jag föredrar en bomsadel om det går att hitta en välsittande.

En bomlös fördelar inte trycket lika bra som en VÄLSITTANDE bomsadel men å andra sidan så blir det nästintill aldrig
punkttryck i en bomlös.

Jag föredrar att växla mellan bom och bomlöst, om min häst får välja så blir det bomlöst men jag vill inte så allt för mkt i en bomlös sadel så när jag är ute i skogen blir det bomsadeln. Jag anser mig egentligen vara lite för tung för bomlöst men änsålänge har hon inte klagat det minsta snarare tvärt om.

Jag har bara erfarenhet av bomlöst på min häst och vi ÄLSKAR det.

För tung? Har det OCKSÅ med saken att göra? Jag blir så förvirrad:) Kunde man inte använda en tjockare pad då... eller har jag drömt det?
 
Sv: Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?

KL

Jag pratade med en sadelutprovare för ett tag sen och fick inget direkt svar om bomlösa sadlar. Hon uttalade sig lite grann, men inget direkt som sa varken bu eller bä.
Det som jag fick höra däreomt om sadlar av engelsk modell som jag inte hört tidigare och som jag faktiskt blev ganska förvånad av, var att en engelsk sadel som ligger bra funkar jättebra på hästen om man inte rider mer än tre timmar om dagen. Hon menade att iom att det är ganska liten anläggningsuta på en vanlig engelsk sadel så blir det tungt för hästen. Om man rider mer än så är bladsadel det bästa alternativet enligt henne.

Jag kom genast att tänka på alla ridskolehästar som rids flera timmar om dagen i samma sadel. På min ridskola har vi iaf bara engelska sadlar. Tänkt de hästarna som går runt med samma sade flera timmar. En del har faktiskt sadlar som tom jag som inte kan mycket alls kan se inte passar helt perfekt. Tänk bara hur det måste påverka deras ryggar.
 
Sv: Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?

Hej!

Jag har en likadan sadel som du, och jag har en gelpad under, tror den kallas "italiensk fjäril". Funkar bra för oss!
 
Sv: Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?

Okej va bra.

För ett tag sen började han få lite krullig päls under så jag funderade på om det berodde på tryck, men nu har det gått bort så det var nog bara att han blev varm under. Så har det blivit innan när han blir varm, men jag tyckte inte att han var så svettig i övrigt, utom just under sadeln. Nu har det blivit lite kallare och det har försvunnit, så jag hoppas att det bara var därför.
Bad en kompis kolla ryggen också (ifall vet hade missat något vid besiktningen) men hon tyckte inte heller att det var något konstigt.

Men tack för tipset.
Hur tycker du att den ligger under sadeln? Bygger den upp mycket? Tycker det är så knöligt med alla pads. Hur är denna, är den tunn och smidig? Har du förrsten hört något om sadeln? Bör man använda något under den? Jag har försökt fråga en massa olika personer men inte fått något bra svar från någon. Inget rakt ja eller nej iaf.
 
Sv: Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?

Nej den bygger inte upp just nånting, den är bara några cm tjock, och väldigt smidig. Använder den för att sadeln ska ligga på plats pga den stora magen min häst har, och den fördelar även trycket bra. Har den under schabraket och tycker inte det är knöligt. Jag tvättar min efter varje användning i ljummet vatten med lite diskmedel, för att den "klibbiga" effekten inte ska försvinna. Dom har en liknande på h***s.
Så här ser den ut:

http://www.pixbox.se/pic_show_id14945511.html

Jag funderade också mycket på om man borde bygga upp den fram, men har inte fått några direkta svar på det. På en åf:s hemsida finns ju ganska mycket info om den, där stod det att man kunde ha en viss pad om hästen har hög manke. Det har nu inte min häst, och jag tycker det funkar bra så som jag har det nu.

Min häst verkar trivas bra med den, och hon brukar säga till om nåt inte känns bra, som t ex om pannluggen inte ligger perfekt under tränset... ;)
 
Sv: Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?

nu fattar jag inte alls varför min bild och mitt inlägg tagits bort... hur stred det mot forumreglerna??
 
Sv: Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?

Jaha en sån. En sån har jag faktiskt tittat på, men jag vet inte. Jag tror varken den gör från eller till. Det finns säkert någon teknisk funktion, men när jag använde mitt logiska öga och klämde och kände så tyckte jag inte att den verkade göra någon större skillnad.
Har iofs inte frågat någon som kan något på riktigt, utan jag gick på magkänslan.

Skönt att det funkar för dig och hästen, kanske skulle fråga nåt proffs om hur de fungerar, jag brukar alltid vara lite skeptiskt tills jag blivit övertalad:angel:

Det här med pads och bygga upp fram tror jag inte riktigt på. Min är ju också väldigt platt om ryggen. Det är ju en bred fåra mellan bossorna, så jag där har jag svårt att se att en pad hjälper, det är ju redan gott om svängrum för ryggraden. Och om den inte ligger på manken och trycker så finns det ju ingen anledning att bygga upp mer, då blir det troligtvis bara större tryck någon annanstans som kan skada istället.

Jag har inte heller fått något svar, tycker det verkar finnas lite kunnighet överlag om sånt här. Många säger sig kunna det här med bomlöst, men när man ställer en konkret fråga så får man väldigt svävande svar.
 

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 253
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 288
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 171
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp