Välja ras

Turali

Trådstartare
Nu har jag en stund över, och undrar därför vilken/vilka raser bukefolket rekommenderar till mig :laugh:
(Inga valpplaner de kommande åren, utan av rent intresse och se om det överrensstämmer med de raser jag kikat på).

De önskemål jag har är:

- Storlek spelar ingen större roll, men jag har en förkärlek för de större hundarna.
- Korthårig eller släthårig päls (dvs. inte kräva så mycket pälsvård)
- Sund, smidig kroppsbyggnad och hälsa (få rasbundna sjukdomar)
- Uthållig allroundhund som gillar att röra på sig
- Till temperamentet envis och egensinnig. Jag föredrar hundar som tar sig lite friheter framför will-to-please. Jag värdesätter små framsteg före tävlan i elitlydnad.
- Lätt i typen, molosser går bort
- Aktivitetsmässigt anpassar jag mig efter hunden (Ex. kommer inte skaffa en jakthund utan att ha jägarlicens)
- Inte kräva allt för mycket aktivering; daglig aktivering för huvudet, BK någon gång i veckan. Pysslar med lydnad, agility, utställning och viltspår med mina dalmatiner.

Tips?
 
Sv: Välja ras

En klockren ridgeback:p

Ja, de tycker jag om :D
Det var någon som sa att de tagit dalmatinerns rasstandard, ändrat några detaljer och använt den som mall för RR - vet du om det stämmer?

Har inte RR ganska mycket jakt i sig? Jag tycker det är jobbigt om de drar iväg på spår de får nos på - "hellre" att de går på synintryck.
 
Sv: Välja ras

För att vara "tjatig" Vinthund av något slag.

(Det som är lite kul med sådana här trådar är att "alla", "alltid" rekommenderar samma raser. Tex jag som nästan alltid skriver "vinthund" om jag skriver i en rastipstråd och inte skriver något alls om vinthundarna inte passar)
 
Sv: Välja ras

För att vara "tjatig" Vinthund av något slag.

(Det som är lite kul med sådana här trådar är att "alla", "alltid" rekommenderar samma raser. Tex jag som nästan alltid skriver "vinthund" om jag skriver i en rastipstråd och inte skriver något alls om vinthundarna inte passar)
Det är ytterst sällan jag blir entusiastisk när någon vill skaffa sig en BC, Aussie eller WK.
Inte så offta jag rekommenderar Bergers heller.
 
Sv: Välja ras

och det är inte överdrivet ofta som jag blir superentusiastisk till folk som tänker på vinthundar. (mest för att många verkar tänka "åh, saluki är vackert, det vill jag ha!")
 
Sv: Välja ras

Ohja! jag skulle väl ha absolut minst 50 hundar här hemma om jag kunnat köpa allt som var snyggt/vackert :D (fast nu börjar vi nog gå lite väl OT)
 
Sv: Välja ras

Oj, jag tror nog bara att jag har rekommenderat dvschnauzer 1 eller 2 gånger.
Gillar däremot sådana här trådar för att man får sitta och klura på vilken ras som skulle passa!
 
Sv: Välja ras

Ja, de tycker jag om :D
Det var någon som sa att de tagit dalmatinerns rasstandard, ändrat några detaljer och använt den som mall för RR - vet du om det stämmer?

Har inte RR ganska mycket jakt i sig? Jag tycker det är jobbigt om de drar iväg på spår de får nos på - "hellre" att de går på synintryck.

Ja, det stämmer att man använde sig av dalmatinerns rasstandard en gång i tiden vad gäller den fysiska biten och ändrade sen det man ville när det kom till resten.

Jo, de kan ha en hel del jakt i sig, de är ju jakthundar från början. Dock är det inte alls omöjligt att få dem att inte dra på vilt, jag kan t ex ha alla mina lösa trots att e av tikarna är total viltidiot... man får ha pli på dem helt enkelt ;) Men de spårar alltså och går inte på synintryck - är det ett kriterium så är det nog bara vinthundar som jagar med synen (rätta mig om jag har fel).
 
Sv: Välja ras

Zoya: I och för sig kanske jag inte ska säga för mycket... ena dalmatinertiken går på doft om ett djur precis korsat hennes väg (men vänder då jag ropar på henne).
Dalmatinerna går alltid lösa, och jag tycker det är så skönt när de inte är renodlade jaktidioter. (Men det är som du säger, med rätt träning kanske det inte behöver bli ett problem).

Sedan har din text skapat ett intresse för RR!
Jag har alltid tyckt att de är vackra( åter igen utseende), men inte läst in mig på dem - så det får jag göra nu!
Det var ingen ras jag haft i åtanke tidigare.
Hur är det med sjukdomar? Atopisk dermatit har jag haft på en tik, och det finns väl på RR också? i vilken utsträckning i så fall?


Red_chili:
Du vet nog redan vad jag tycker om vinthundar :P
Någon elak människa hade lagt ut bilder på galgo espanol-valpar på vinthundsforumet. Usch. En släthårig saluki kanske passar mig? (Jag som är rädd för pälsvård)
 
Sv: Välja ras

Det gör inget om ni svävar iväg på andra ämnen.

Utgår jag från mig själv, är det utseendet man fastnar för först - på ett eller annat sätt. Sedan sätter jag mig ned och läser om rasen, och kan efter det avgöra om den passar mig eller inte. Jag skulle aldrig skaffa hund bara för dess utseende (och skulle jag göra det skulle jag liksom red_chili bli hundsamlare i så fall).
Jag tycker det är viktigt att respektera hundens användningsområde och behov; skulle ex. aldrig skaffa en renodlad vallhund eller polarhund eftersom jag inte kan tillfredsställa deras behov.
 
Sv: Välja ras


Red_chili:
Du vet nog redan vad jag tycker om vinthundar :P
Någon elak människa hade lagt ut bilder på galgo espanol-valpar på vinthundsforumet. Usch. En släthårig saluki kanske passar mig? (Jag som är rädd för pälsvård)

Liite koll har jag :D
Galgo är ju verkligen otroliga.. i alla fall strävhåren (därför kommer jag aldrig skaffa galgovalp, för jag vill verkligen inte ha släthår och man ser inte förrän de blir äldre vad de får för päls)
Släthårssaluki kan nog absolut passa! Tyvärr är de väl inte allt för vanliga, men jag har koll på de som finns.
Kan dock säga att det är i stort sett noll pälsvård på långhåren. Nu har inte någon av mina några enorma mängder päls iof, men jag borstar igenom den långa pälsen kanske varannan vecka (ibland oftare, om jag hittar någon liten tova eller det trasslat in pinnar eller så) och det tar 10 min per hund, max!
Oavsett vad du vill ha för vinthund, om du nu skulle bestämma dig för att det är sådan du vill ha, så hjälper jag dig gärna att hitta rätt. Det är bara att hojta till.
 
Sv: Välja ras

[
Hur är det med sjukdomar? Atopisk dermatit har jag haft på en tik, och det finns väl på RR också? i vilken utsträckning i så fall?

Ja, atopi och andra allergier förekommer naturligtvis, känns som att i princip alla raser drabbas nuförtiden?
Tyvärr finns det ju en del uppfödare som blundar för detta och avlar på individer där ett flertal syskon, valpar etc har allergier och det är inte ok! Sedan finns det de som aldrig i livet skulle avla på allergier (bl.a jag) dock kan det ju vara svårt att veta vem som gör vad för de som struntar i det skyltar ju naturligtvis inte med det... men då kan man ju snoka lite ;)

Annars är RR en relativt frisk ras, HD/AD ligger på under 10% och sen har vi ju då Dermoid sinus (ca 5%) som är rasbundet men de valparna avlivas vid födseln så det drabbar inte valpköparna, du kan läsa om sinus på www.srrs.org

Ja, det var väl de sjukdomar som jag kom på som finns, naturligtvis kan det ju poppa upp en och annan anemi, OCD etc men det är på intet sätt rasbundet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 733
Senast: Myrten
·
P
Hundavel & Ras Min lilla kille är nu 1 år och 3 månader och jag planerar för nästa hund. Jag har funderat länge på vilken ras jag vill ha men kan helt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 926
Övr. Hund Jag går i hundköpartankar och funderar på några olika raser, som det vore jätteroligt om ni kunde dela med er av era erfarenheter av.Jag...
Svar
5
· Visningar
1 161
Övr. Hund Jag har planer på att skaffa hund till nästa sommar eventuellt, men känner mig helt vilsen i denna djungel av hundraser - det finns ju...
2
Svar
27
· Visningar
2 771
Senast: Helben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp