Bukefalos 28 år!

Vänja magen vid bönor/fiberrik mat

hvala

Trådstartare
Jag och min man vill äta mer klimatsmart men vi har lite problem med att våra magar (främst min mans) inte klarar allt för fiberrika livsmedel som bönor och linser. Går det att vänja magen? Någon som har lyckats och vill dela med sig om hur ni gjort?
 
Det jag kommer att tänka på är att det finns "bulkmedel" (vad det nu kallas) som man kan köpa på apotek. Det är något som man äter och som ska hjälpa mot både lös och hård mage. Men jag är inte säker på om det hjälper mot gaser.
 
Det brukar i normalfallet gå. Börja med små portioner (ett par teskedar) och när ni kokar bönorna/linserna så koka upp linserna/bönorna och häll bort det vattnet när det har kokat någon minut, skölj ordentligt och koka upp i igen i nytt vatten. De bönor som blötläggs kan man med fördel byta vatten på några gånger under blötläggningen med. Många verkar klara bönor och linser bättre med hjälp av att vattnet byts. De värsta enligt mitt tycke är de färdigkokta man köper på tetra. De klarar inte jag heller som är van vid den typen av mat. Visserligen har jag känslig mage men ändå.
 
Det brukar i normalfallet gå. Börja med små portioner (ett par teskedar) och när ni kokar bönorna/linserna så koka upp linserna/bönorna och häll bort det vattnet när det har kokat någon minut, skölj ordentligt och koka upp i igen i nytt vatten. De bönor som blötläggs kan man med fördel byta vatten på några gånger under blötläggningen med. Många verkar klara bönor och linser bättre med hjälp av att vattnet byts. De värsta enligt mitt tycke är de färdigkokta man köper på tetra. De klarar inte jag heller som är van vid den typen av mat. Visserligen har jag känslig mage men ändå.
Tack, det ska vi prova att göra! Nu senast använde vi just färdigkokta på tetra. Det blev inte alls bra.
 
Personligen så tycker jag kikärtor, linser, mungbönor påverkar magen mindre än de typiskt böniga (njurformade modeller) som vita, kidney osv.
Men vet inte om är så för alla, eller om det bara är min inbildning. Jag tycker dessutom dessa är godare.
 
Alltså, jag som har en IBS-mage kan inte äta bönor eller linser alls. Jag får koliksmärtor delux och katten går och blänger och håller för näsan och gardinerna fladdrar om jag så äter ett par tre bönor. Oavsett de varit konserverade, kokta, refried, stekta eller hur de nu är serverade. Bönor och linser är liksom mitt kryptonit för jag vill så gärna för det är så gott men det går bara inte.
Jag antar att jag försöker säga att det kanske inte bara är bönorna och linserna - har man bara lite känslig mage kan bönor, kål, lök och linser etc vara explosiva oavsett hur en tillagar dem eller försöker tillvänja sig.
 
@TinyWiny ger toppentips! Kan tillägga att jag har många kompisar som provat Beano (googla det) när de har ställt om kosten till att bli mer plantbaserad och de har samfällt sjungit lovord. Vet inte om det säljs under det namnet i Sverige men här i USA hittar man det i hälsokostshyllan.
 
Det finns ju veg kost utan bönor också om det inte skulle gå. Som tofu, finns i mängder av olika sorter för olika ändamål.

Jag blir btw inte alls gasig av bönor och linser. Inte kål heller. Men har alltid haft det i min kost, så jag vet inte hur lång tid det tar att vänja sig. Känns spontant som att röda linser är ganska ”snälla”?
 
Det finns ju veg kost utan bönor också om det inte skulle gå. Som tofu, finns i mängder av olika sorter för olika ändamål.

Jag blir btw inte alls gasig av bönor och linser. Inte kål heller. Men har alltid haft det i min kost, så jag vet inte hur lång tid det tar att vänja sig. Känns spontant som att röda linser är ganska ”snälla”?
Fast tofu är gjord av sojabönor så det är inte alls säkert att man klarar det heller.
 
Gör en kall linssallad eller liknande, håller i kylen nästan en vecka. Så tar ni en tesked/matsked var om dagen och ser hur det går.
 
Just fast tofu klarar många med känslig mage bättre än rena baljväxter, faktiskt.
Ja och så är det ofta med processad mat. Det jag reagerade på var att @Milosari skrev veg kost utan bönor och tofu är gjort på sojabönor, alltså är det inte utan bönor utan helt igenom sojabönor. Jag ber om ursäkt, jag ville bara inte att det skulle uppstå något missförstånd om vad tofu är gjort utav.
 
Jag och min man vill äta mer klimatsmart men vi har lite problem med att våra magar (främst min mans) inte klarar allt för fiberrika livsmedel som bönor och linser. Går det att vänja magen? Någon som har lyckats och vill dela med sig om hur ni gjort?
Börja äta probiotika.
Oftast har man inte tillräckligt med goda bakterier i tarmarna för att bryta ner den resistenta stärkelsen i bönor och fiberika livsmedel. Då blir det ofta problem med diverse olika grader av flatulens :p.
 
Jag och min man vill äta mer klimatsmart men vi har lite problem med att våra magar (främst min mans) inte klarar allt för fiberrika livsmedel som bönor och linser. Går det att vänja magen? Någon som har lyckats och vill dela med sig om hur ni gjort?
Bara fortsätt ät maten, så vänjer sig magen. Eller blev han sjuk? Det är bakteriefloran i magen som behöver ställa om sig, det tar ett tag. Jag tror inte man behöver göra på något särskilt sätt, bara leva med att magen går som en tvåtaktare ett litet tag. Tycker dock det brukar gå ganska snabbt så är magen intrimmad på det nya.
 
Ja och så är det ofta med processad mat. Det jag reagerade på var att @Milosari skrev veg kost utan bönor och tofu är gjort på sojabönor, alltså är det inte utan bönor utan helt igenom sojabönor. Jag ber om ursäkt, jag ville bara inte att det skulle uppstå något missförstånd om vad tofu är gjort utav.
Är man allergisk mot sojabönor så finns det fler livsmedel som man måste undvika. Men är man ”bara” känslig för mycket fiber så hjälper det att äta tofu istället för hela bönor. Så, nu har jag också förtydligat mig.

(Ätit veg kost i över 20 år, men det kunde ju inte du veta)
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 373
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 818
Senast: Badger
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
700
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
792
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp