Bukefalos 28 år!

Vänner som avbokar och ombokar

Jag är en avbokare och jag har många avbokare i min omgivning. Det är skönt för då kan man bara berätta att man inte orkar/har bokat in för mycket eller vad det nu är som gör att det känns övermäktigt. Min vilja är oftast betydligt större än min energimängd och jag har en förmåga att boka in saker som jag sen inte mäktar med av olika anledningar eller så händer det något som dränerar en.

Avbokar jag i sista stund betyder det oftast att jag verkligen vill gå eller känner att jag borde gå och försöker in i det sista.
 
Min poäng var att personer velat umgås, och ge ett förslag till en lösning som gör att de inte blir lämnade ensamma vid återbud.
Är det så att man känner sig ensam vid återbud? Det tråkiga för mig är ju att jag inte får träffa den person jag bestämt att träffas med, inte att jag blir ensam. Jag gör oftast det jag vill själv oavsett om någon vill med eller ej. Sen kan jag förstå att man blir less när någon avbokar sent eftersom man kanske tackat nej till annat eller inte planerat in annat man velat göra eftersom man skulle ses.
 
Kanske har ordet pallar olika betydelse i olika delar av landet men här i Skåne betyder det iaf inte att man inte orkar p.g.a. utbrändhet eller annan verklig trötthet utan snarare att man inte vill för att man är lite bekväm eller lat. Och hade en vän ställt in av den anledningen hade jag nog varit försiktig med vad jag förväntar mig av vännen i fortsättningen. Om jag däremot bokat nåt med en vän som är utbränd eller på väg tillbaka från utbrändhet som ställt in med förklaringen att det varit en tuff vecka och hen känner sig väldigt sliten och behöver vila så hade förstått det fullt ut!

Jag tänker att man kan ”inte orka” utan att vara utbränd eller lat. Det finns ju en ganska bred gråzon.

Jag har aldrig avbokat och gjort något annat utan isf legat död på soffan (utan att vara utbränd). Eller hemma med sjukt barn.
 
Är det så att man känner sig ensam vid återbud? Det tråkiga för mig är ju att jag inte får träffa den person jag bestämt att träffas med, inte att jag blir ensam. Jag gör oftast det jag vill själv oavsett om någon vill med eller ej. Sen kan jag förstå att man blir less när någon avbokar sent eftersom man kanske tackat nej till annat eller inte planerat in annat man velat göra eftersom man skulle ses.
Det är ju inte bara att man känner sig ensam för att man är själv, utan för att man blivit avvisad. Att den andre inte vill eller orkar träffa en.
 
Har definitivt ett mönster av att avboka, dock generellt inte med särskilt kort varsel och själv ogillar jag när planer ändras i sista minuten. I mitt fall är jag alltid ärlig med varför och det är väl kortfattat antingen pga bristande ork eller mental ohälsa. Ibland har jag perioder av att vara optimistisk kring vad jag klarar och då kan jag boka in saker som jag sedan inser att jag kanske i själva verket inte kan genomföra. Det handlar aldrig om att jag inte skulle gilla eller respektera mina vänner, eller inte vilja ses.

De flesta människor klarar inte av det beteendet, vilket är förståeligt. Så de få vänner som är kvar har antingen samma tendenser själva, eller helt andra problem men som får liknande konsekvenser socialt, litet socialt behov, bor utomlands vilket gör det mer naturligt att inte ses på 10+ år, eller är väldigt upptagna och har många alternativa planer vilket gör att de inte verkar ta det lika allvarligt när saker blir inställda.

Kan absolut förstå att människor tröttnar, har hänt många gånger vid det här laget, det jag har svårare för är om de då kommer med diverse anklagelser om att jag inte bryr mig om dem bara för att jag inte fungerar som de gör. Det går åt en hel del energi till att hantera relationer, hade jag verkligen inte brytt mig om dem hade jag ju avslutat vänskapen för länge sedan hellre än att försöka få det att fungera.

En fälla som jag tror man måste vara uppmärksam på om man är den som avbokar och ombokar är också att man kan internalisera bilden av att man är en dålig vän eller människa pga detta. I längden kanske man tycker att man inte har rätt att ställa så många krav själv eftersom man gör som man gör. Finns risk att man accepterar för mycket, kanske av rädsla för att bli mer socialt isolerad eller för att man tycker att man förtjänar det. Kan definitivt känna att mina sociala problem påverkar min självbild ibland men i mitt fall leder det oftare till att jag drar mig undan.
 
Är det så att man känner sig ensam vid återbud? Det tråkiga för mig är ju att jag inte får träffa den person jag bestämt att träffas med, inte att jag blir ensam. Jag gör oftast det jag vill själv oavsett om någon vill med eller ej. Sen kan jag förstå att man blir less när någon avbokar sent eftersom man kanske tackat nej till annat eller inte planerat in annat man velat göra eftersom man skulle ses.
Har man bokat med flera blir man ju inte ensam kvar om en lämnar återbud.
 
Har man bokat med flera blir man ju inte ensam kvar om en lämnar återbud.
Nej, men det är alltså det som är problemet att man blir ensam inte att personen man ville träffa inte kan träffa en?

När jag bokar in något är det för att jag vill träffa just den personen och eventuellt göra den aktiviteten med den personen. Inte för att jag göra en aktivitet med en person.

För mig skulle det nog nästan bli värre jag gör fler personer besvikna och vi har dessutom fått mecka runt för att hitta tider då vi alla kan ses samtidigt (puh). Pressen av att träffa fler personer samtidigt som alla ansträngt sig för att ta sig till vad den nu är vi ska göra skulle dessutom göra det mer sannolikt att jag inte kommer alls. Då är det ju dessutom bättre om de personerna bara bokar med varandra och utesluter mig så slipper vi hela den grejen med att jag avbokar pga av stress och press.
 
Jag tänker vända lite på det.
Klart man har förståelse för om människor som inte mår bra kan behöva avboka.
Men om en person som också mår dåligt tar all sin ork för att klara göra en sak med en person och den personen som man bestämt med avbokar så är det väldigt tufft för den personen som har kämpat hårt för att ta sig iväg och så blir det avbokat i sista minuten…
 
Nej, men det är alltså det som är problemet att man blir ensam inte att personen man ville träffa inte kan träffa en?

När jag bokar in något är det för att jag vill träffa just den personen och eventuellt göra den aktiviteten med den personen. Inte för att jag göra en aktivitet med en person.

För mig skulle det nog nästan bli värre jag gör fler personer besvikna och vi har dessutom fått mecka runt för att hitta tider då vi alla kan ses samtidigt (puh). Pressen av att träffa fler personer samtidigt som alla ansträngt sig för att ta sig till vad den nu är vi ska göra skulle dessutom göra det mer sannolikt att jag inte kommer alls. Då är det ju dessutom bättre om de personerna bara bokar med varandra och utesluter mig så slipper vi hela den grejen med att jag avbokar pga av stress och press.
Kan ju vara att en valt bort andra aktiviteter för att kunna träffa personen, om då personen avbokar i sista minuten kan jag förstå att en kan känna sig avvisad och ensam.
 
Jag blir frustrerad över ständiga avbokningar från samma person eftersom det kräver tid och planering i min kalender för att jag ska kunna ses.

Om en person då "inte känner för"/"har hittat på något annat just då"/"glömt bort" så betyder det att jag vanligtvis stressat för att få ihop träffen och så blir den inte av heller. Dvs jag skulle ha kunnat ha lagt tiden på något annat eller någon person som uppskattar att jag tar mig tiden.

Jag gör inte heller planer på tumanhand med avbokare längre.
 
Största problemet för mig har varit att jag tänkt att jag kommer ihåg det är inga problem. Men insett ganska nyligen faktiskt att jag viset inte fixar det utan måste ha allt uppskrivet

Jag trodde också att jag skulle komma ihåg, men ju mer digital jag blivit, desto sämre minne. Kalendernpåminnelser har räddat mig många gånger. Har ställt in så jag får påminnelse redan 1 dygn i förväg, vilket har behövts mer än en gång :angel:.

/Lizzie
 
Jag gör så ibland för jag vill MYCKET mer än jag orkar.
Jag är dock alltid ärlig om varför, ser till att höra av mig helst ett dygn innan och annars är det mer ”hänga på dig” situation som inte kräver nått av motparten.

Jag mår dåligt av att jag gör så med och brukar be om ursäkt.
 
Nej, men det är alltså det som är problemet att man blir ensam inte att personen man ville träffa inte kan träffa en?

När jag bokar in något är det för att jag vill träffa just den personen och eventuellt göra den aktiviteten med den personen. Inte för att jag göra en aktivitet med en person.

För mig skulle det nog nästan bli värre jag gör fler personer besvikna och vi har dessutom fått mecka runt för att hitta tider då vi alla kan ses samtidigt (puh). Pressen av att träffa fler personer samtidigt som alla ansträngt sig för att ta sig till vad den nu är vi ska göra skulle dessutom göra det mer sannolikt att jag inte kommer alls. Då är det ju dessutom bättre om de personerna bara bokar med varandra och utesluter mig så slipper vi hela den grejen med att jag avbokar pga av stress och press.
Att bli ensam och känna sig ensam när någon avbokar ett möte är inte samma sak. jag tolkar det mer som att man känner sig ensam när det avbokas ständigt och kort inpå.
 
Nåt jag också tror är att avbokaren, om det är en notorisk sådan, inte förstår hur den andre känner sig. Och nu kommer säkert folk ta det fel, men är man sjuk kan man också bli väldigt egoistisk. Så det avbokas pga den andre ohälsa men tanken dyker inte upp att den andre kan känna sig både ensam och ledsen för det, utan den "sjuke" bara tänker på sig själv.

Och så kan det vara, att man måste tänka på sig själv, för att inte bli sämre. Men jag tror också att det är bra om tanken nån gång kommer att den andre kan må väldigt dåligt också. För den är kanske också sjuk men verkligen har satsat allt på denna dag som @Lilla skriver. Eller så är den "frisk" men mår dåligt ändå.
 
Nej, men det är alltså det som är problemet att man blir ensam inte att personen man ville träffa inte kan träffa en?

När jag bokar in något är det för att jag vill träffa just den personen och eventuellt göra den aktiviteten med den personen. Inte för att jag göra en aktivitet med en person.

För mig skulle det nog nästan bli värre jag gör fler personer besvikna och vi har dessutom fått mecka runt för att hitta tider då vi alla kan ses samtidigt (puh). Pressen av att träffa fler personer samtidigt som alla ansträngt sig för att ta sig till vad den nu är vi ska göra skulle dessutom göra det mer sannolikt att jag inte kommer alls. Då är det ju dessutom bättre om de personerna bara bokar med varandra och utesluter mig så slipper vi hela den grejen med att jag avbokar pga av stress och press.
För mig är det så. Givetvis kan det vara annorlunda för andra. Jag har många vänner som jag träffar flera gånger i veckan, oftast gör vi olika aktiviteter tillsammans, och många gånger är vi fler än två.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Känner man sig avvisad om den andra inte orkar? Att den inte vill är väll en sak, men då borde den ju inte boka in saker alls.
Det ger en ju inte känslan att den andre vill träffas, precis. Det kan ju finnas många anledningar till att man bokar in sånt som inte är så kul. Man kanske tycker det är jobbigt att säga nej eller är konflikträdd, t ex.

Det säger ju också nåt om hur viktigt den andre tycker det är att ses. Pallrar man sig iväg ändå, eller är det mest skönt att slippa?
 
För mig är det så. Givetvis kan det vara annorlunda för andra. Jag har många vänner som jag träffar flera gånger i veckan, oftast gör vi olika aktiviteter tillsammans, och många gånger är vi fler än två.
Ja det har jag med och där spelar det ju ingen som helst roll om någon eller alla avbokar, då är det ju oftast aktiviteten och inte umgänget som är det primära. Då är det ju också oftast några som inte kan alla gånger heller, det är för det mesta någon som är borta.
 
Det ger en ju inte känslan att den andre vill träffas, precis. Det kan ju finnas många anledningar till att man bokar in sånt som inte är så kul. Man kanske tycker det är jobbigt att säga nej eller är konflikträdd, t ex.

Det säger ju också nåt om hur viktigt den andre tycker det är att ses. Pallrar man sig iväg ändå, eller är det mest skönt att slippa?
Men vill man umgås med någon som egentligen inte orkar, som bara sitter där och håller masken för att man inte ska känna sig avvisad?
 
Men vill man umgås med någon som egentligen inte orkar, som bara sitter där och håller masken för att man inte ska känna sig avvisad?
Men alltså avbokar man nån enstaka gång så är det givetvis inget problem, om man exempelvis har en dålig dag.
Om man ofta avbokar av den anledningen så tycker jag att man, bland annat av hänsyn till den andra personen, faktiskt får se över sitt sätt att planera. Eller vara tydlig med att man kan komma att avboka om det beror på sjukdom eller dylikt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 636
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 040
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag har just dumpat en tidigare vän. En vän som försvann för ca 8 år sedan när hen skaffade barn. Den enda kontakten var när jag besökte...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 925
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp