Bukefalos 28 år!

Vänner som avbokar och ombokar

Hmm... vad du är intresserad av och inte intresserad av har väl inte med det här att göra då jag tar för givet att du inte bokar in sånt du inte är intresserad av.

Men faktum är ändå att om man tidigare den veckan prioriterat en massa annat framför att spara sin energi så att det räcker till det man planerat med vännen så har man ju aktivt valt att inte prioritera vännen. Då är det ju schysstast att låta bli att planera in något man ändå inte kommer prioritera.

Sen kan ju oförutsedda saker/sjukdomar inträffa, men de räknar jag inte alls in här.
Jag vet inte om jag håller med.
Finns ju mycket vardagsmåsten som kan ta energi så att man inte orkar ses behöver ju inte bero på att man gjort massa andra roliga saker istället :)
 
I min närhet finns en person som har väldigt svårt att tacka nej till inbjudningar, svårt att vara rak och uppriktig av rädsla att såra/verka otrevlig. Konflikträdd i just det avseendet. Hon bjuds ofta in till aktiviteter som hon inte alls vill vara med på, av personer hon inte vill umgås med, (ofta aktiviteter på tu man hand vilket gör det extra personligt) men hur säger man nej, omedelbart, till nån som bara vill vara trevlig och generös? Det slutar ofta i att hon avbokar - i sms t.ex., då det är enklare och hon inte ställs inför ett val helt oförberedd, som när nån kommer fram och vill bjuda henne på nån konsert till exempel. Eller en middag. Och vill ha svar helst genast - eller åtminstone ett positivt gensvar. Min man är totala motsatsen, han säger blankt nej om han inte vill delta, och har inga funderingar kring hur det mottas eller uppfattas. Jag önskar även jag -och personen i mitt exempel- vore så.... Livet vore mycket lättare.
 
I min närhet finns en person som har väldigt svårt att tacka nej till inbjudningar, svårt att vara rak och uppriktig av rädsla att såra/verka otrevlig. Konflikträdd i just det avseendet. Hon bjuds ofta in till aktiviteter som hon inte alls vill vara med på, av personer hon inte vill umgås med, (ofta aktiviteter på tu man hand vilket gör det extra personligt) men hur säger man nej, omedelbart, till nån som bara vill vara trevlig och generös? Det slutar ofta i att hon avbokar - i sms t.ex., då det är enklare och hon inte ställs inför ett val helt oförberedd, som när nån kommer fram och vill bjuda henne på nån konsert till exempel. Eller en middag. Och vill ha svar helst genast - eller åtminstone ett positivt gensvar. Min man är totala motsatsen, han säger blankt nej om han inte vill delta, och har inga funderingar kring hur det mottas eller uppfattas. Jag önskar även jag -och personen i mitt exempel- vore så.... Livet vore mycket lättare.
Jag var sån förut , sa ja till allt för jag inte vågade säga nej eller inte förstod bättre.
Jag har lärt mig att säga nej och kanske med åren det är underbart :)

För brukade jag ljuga och säga att jag var tvungen att tvätta/var magsjuk/skulle till familjen osv men kom på hur löjligt det var sen och började helt enkelt säga kanske eller nej bara utan förklaring /med förklaring beroende på till vem :)
 
Jag gjorde det förr helt enkelt för jag trodde att man "måste ".
Orkade aldrig utföra ens hälften av det jag planerade så med åren lärde jag mig att säga nej direkt istället och sluta planera mer än jag orkar med.
Kanske är det så, eftersom man måste ha så himla lång framförhållning oavsett om det gäller ett spabesök eller en lunch. Beteendet har dock börjat de senaste åren, förr var det aldrig såhär.
 
Kanske är det så, eftersom man måste ha så himla lång framförhållning oavsett om det gäller ett spabesök eller en lunch. Beteendet har dock börjat de senaste åren, förr var det aldrig såhär.
Har personen ändrat någon i sin vardag då? Småbarn? Jobb? Psykiskt ohälsa?
 
Jag tar inte ett dugg illa upp om folk avbokar saker och tror inte jag gjort det sen jag gick i mellanstadiet.
Tror aldrig jag tyckt det varit så viktigt att ses bara för att ses och särskilt inte nu i vuxen ålder :)
Varför träffar du dina vänner om inte för att ses?

Jag förstår inte riktigt. Varför bokar du in att träffas i första läget när du inte vill ses?
 
Fast då ska man inte boka in saker med folk...

Ska man alltså för säkerhets skull aldrig boka in något om man har en livssituation där man inte kan förutse om vardagslivet eller jobbet kommer ha krävt all energi den där dagen? Tack och lov för att mina vänner aldrig resonerat så, då skulle vi öht inte vara vänner.

Mer än hälften av våra saker (som inte innebär bokningar/biljetter) ställs in för den ena eller andra haft för mycket i övrigt. Krävande jobb, djur som ibland tar mer energi än planerat, och en inställning att vi ses när vi tycker att det är roligt. Skulle aldrig vilja umgås med folk som släpar sig iväg för att de känner att de måste för att man inte ska avboka? :confused: Ska vi bara boka in saker när vi vet att vi kan se till att prioritera att ha ork till just det här, då blir det enbart under semestern.

Med resonemanget att "man kan om man vill" så är jag inte ett dugg förvånad att vi har så mycket utmattning i det här samhället. De flesta människor vill betydligt mer än de klarar av i längden.
 
Jag gjorde det förr helt enkelt för jag trodde att man "måste ".
Orkade aldrig utföra ens hälften av det jag planerade så med åren lärde jag mig att säga nej direkt istället och sluta planera mer än jag orkar med.


Nuförtiden planerar jag ytterst lite och är ofta spontan och det har med det också blivit att dom flesta jag umgås med är av samma skrot och korn 😀
Det sättet bygger ju på att man ändå har kontakt och/eller springer på varandra. Och att båda har mycket fritid.

För annars skulle det ju genast leda till att man aldrig mer träffades.
 
Vi har båda småbarn, jag ett och vännen två. Så det är klart att vissa avbokningar är legitima. Vissa är dock bara märkliga.
Okej :(
Varför träffar du dina vänner om inte för att ses?

Jag förstår inte riktigt. Varför bokar du in att träffas i första läget när du inte vill ses?
Jag träffar inte vänner bara för att ses utan jag träffar vänner för vi ska hitta på något tex rida, gå promenad, träna osv :)

Jag bokar inte in träffar för att jag inte vill ses däremot avbokar jag/mina vänner om vi inte orkar ses eller inte känner för det den dagen.
 
Det sättet bygger ju på att man ändå har kontakt och/eller springer på varandra. Och att båda har mycket fritid.

För annars skulle det ju genast leda till att man aldrig mer träffades.
Ja jag har kontakt med vänner och bekanta nästan dagligen via messenger :)
Vi snackar betydligt mer online än ses.
 
I min närhet finns en person som har väldigt svårt att tacka nej till inbjudningar, svårt att vara rak och uppriktig av rädsla att såra/verka otrevlig. Konflikträdd i just det avseendet. Hon bjuds ofta in till aktiviteter som hon inte alls vill vara med på, av personer hon inte vill umgås med, (ofta aktiviteter på tu man hand vilket gör det extra personligt) men hur säger man nej, omedelbart, till nån som bara vill vara trevlig och generös? Det slutar ofta i att hon avbokar - i sms t.ex., då det är enklare och hon inte ställs inför ett val helt oförberedd, som när nån kommer fram och vill bjuda henne på nån konsert till exempel. Eller en middag. Och vill ha svar helst genast - eller åtminstone ett positivt gensvar. Min man är totala motsatsen, han säger blankt nej om han inte vill delta, och har inga funderingar kring hur det mottas eller uppfattas. Jag önskar även jag -och personen i mitt exempel- vore så.... Livet vore mycket lättare.
Men hur ofta händer det, att folk man inte vill umgås med bjuder in en på aktiviteter på tu man hand? ”åh nej, alla vill bjuda mig på middag hela tiden, usch!”

Jag tänker nog att de flesta blir glada över en inbjudan.
 
Ska man alltså för säkerhets skull aldrig boka in något om man har en livssituation där man inte kan förutse om vardagslivet eller jobbet kommer ha krävt all energi den där dagen? Tack och lov för att mina vänner aldrig resonerat så, då skulle vi öht inte vara vänner.

Mer än hälften av våra saker (som inte innebär bokningar/biljetter) ställs in för den ena eller andra haft för mycket i övrigt. Krävande jobb, djur som ibland tar mer energi än planerat, och en inställning att vi ses när vi tycker att det är roligt. Skulle aldrig vilja umgås med folk som släpar sig iväg för att de känner att de måste för att man inte ska avboka? :confused: Ska vi bara boka in saker när vi vet att vi kan se till att prioritera att ha ork till just det här, då blir det enbart under semestern.

Med resonemanget att "man kan om man vill" så är jag inte ett dugg förvånad att vi har så mycket utmattning i det här samhället. De flesta människor vill betydligt mer än de klarar av i längden.

Mm man tvingas avboka hälften av gångerna får man nog ta sig en funderare på om man bör ändra tillvägagångssätt när man bokar in nåt med någon och börja boka in färre saker. Jag tycker att det är respektlöst mot den andra. Den andra har väl också ett vardagsliv och begränsad energi och tid?

Man får ju låta bli att boka in mer saker än vad ens tid och energi räcker till. Oförutsedda händelser är inte inkluderade i mitt resonemang alls då de är just oförutsedda.

Jag har vänner som jag aldrig bokar in saker med på deras jobbdagar. Helt enkelt för att de vet att de förmodligen inte kommer orka. De har valt att jobbdagarna går åt till de själva och familjen. De vännerna kan man träffa på helger och när de har semester. Inget konstigt med det.
 
Okej :(

Jag träffar inte vänner bara för att ses utan jag träffar vänner för vi ska hitta på något tex rida, gå promenad, träna osv :)

Jag bokar inte in träffar för att jag inte vill ses däremot avbokar jag/mina vänner om vi inte orkar ses eller inte känner för det den dagen.
Men det är ju precis det folk menar. Det är väl inte så vanligt att man bokar in att ses utan någon plan alls?

Om ditt umgänge mest är att spontanboka sällskap för en aktivitet du ändå tänkte göra, så blir det ju annorlunda. Men kan ändå ställa till det, förstås.

T ex:
A: ”Ska vi rida ut på lördag om det är fint väder?”
B: ”Ja, det gör vi!”

A planerar veckans ridning så att det blir läge för uteritt på lördagen, och kanske har en häst som är trevligare att rida ut med sällskap. Lördagen kommer, solen skiner.

B: ”Du, jag red ett pass på banan idag istället, så jag skippar uteritten.”

A: 😒

Händer det där flera gånger, så lär ju A börja tänka att tja, man kan inte räkna med B, utan att hon verkligen tänker rida ut tror jag när jag ser det. Vilket ökar risken för att vänskapen rinner ut i sanden.
 
Mm man tvingas avboka hälften av gångerna får man nog ta sig en funderare på om man bör ändra tillvägagångssätt när man bokar in nåt med någon och börja boka in färre saker. Jag tycker att det är respektlöst mot den andra. Den andra har väl också ett vardagsliv och begränsad energi och tid?

Vem av oss tycker du ska ta ansvar för den andres avbokningar när det varierar vem som ställer in? Vi skulle ju inte ses mer om vi bokade in mindre direkt... Det går inte att boka in färre saker, eftersom den enda saken som bokas in en vecka kan råka vara på den dagen man faktiskt inte har ork.

Nu umgås jag ju nästan uteslutande med folk som resonerar på samma sätt, och skulle något råka bli inställt en dag som man verkligen vill göra något så finns det andra att fråga. Jag träffar i regel mina vänner för att jag vill träffa just den personen och inte för att jag vill ha en generell +1 i något sammanhang.
 
Vem av oss tycker du ska ta ansvar för den andres avbokningar när det varierar vem som ställer in? Vi skulle ju inte ses mer om vi bokade in mindre direkt... Det går inte att boka in färre saker, eftersom den enda saken som bokas in en vecka kan råka vara på den dagen man faktiskt inte har ork.

Nu umgås jag ju nästan uteslutande med folk som resonerar på samma sätt, och skulle något råka bli inställt en dag som man verkligen vill göra något så finns det andra att fråga. Jag träffar i regel mina vänner för att jag vill träffa just den personen och inte för att jag vill ha en generell +1 i något sammanhang.

Var och en får ju ta ansvar för sin egen del i det. Om man vet med sig att man den senaste tiden ställt i flera träffar med vänner för att man inte orkat är det väl bättre att boka in färre tillfällen ett tag framåt tills man fått bättre med tid och energi?
 
Men hur ofta händer det, att folk man inte vill umgås med bjuder in en på aktiviteter på tu man hand? ”åh nej, alla vill bjuda mig på middag hela tiden, usch!”

Jag tänker nog att de flesta blir glada över en inbjudan.
I det här fallet är det ffa dels en man på arbetsplatsen, som vill bjuda ut henne ideligen (med avsikter om ett förhållande eller "vänskap" hon inte är intresserad av) och som dragit jättestora växlar av det hela till den grad att det blivit ett arbetsplatsproblem. En annan kvinna, som har svårt att behålla vänner, gjorde ideligen planer för de båda och blev oerhört sårad när X inte ville bli hennes bästa vän och umgås hela tiden och det slutade med drama från "vännens" sida.

Osv.

Jag tror det är jätteviktigt att kunna tacka nej till sånt man inte vill delta i, oavsett hur vänligt menat det är. Självklart tackar hon ja till annat, men just förmågan att säga -Nej tack! när något dyker upp oväntat, är svårt. Det är lättare att ge ett svävande svar och sen avboka via ett välskrivet textmeddelande. Inte minst om man har ett stort behov av egentid och återhämtning vilket inte alltid ses som en "giltig" ursäkt.

Alla kan inte ta ett nej utan att själva bli sårade eller känna sig dissade. Bådadera är en konst.
 
Var och en får ju ta ansvar för sin egen del i det. Om man vet med sig att man den senaste tiden ställt i flera träffar med vänner för att man inte orkat är det väl bättre att boka in färre tillfällen ett tag framåt tills man fått bättre med tid och energi?

Fast det kommer aldrig finnas mer tid eller energi. Det är såhär livet ser ut. Om vi bokar ett tillfälle varannan vecka så ses vi åtminstone var fjärde, och det är kul. Hade vi bokat var fjärde vecka hade det precis lika gärna kunnat ställas in. Det beror inte på att andra "roliga saker" får högre prioritet, utan att vi helt enkelt inte kan veta hur mycket social energi vi kommer ha en viss specifik dag.

Som väl är har andra människors värderingar i frågan absolut ingen inverkan på hur vi väljer att planera och ses.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 689
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 276
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag har just dumpat en tidigare vän. En vän som försvann för ca 8 år sedan när hen skaffade barn. Den enda kontakten var när jag besökte...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 963
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp