Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Så spännande det börjar bli. Gissar att du blir först av oss att bli stolt mormor:laugh:. Håller tummarna för att allt går bra för er. Jag har bara kollat min ett par gånger på dagen och då har allt varit lugnt, hon står mest och sover utmed en husvägg i skuggan. Hoppas hon håller på att vila upp sig inför natten så hon kan klämma ut en liten fölis. Hon får dock vänta tills efter midnatt för jag ska ut och jaga vildsvin ikväll och kommer inte till stallet förrän vid tolv-tiden inatt.

Om hon blir först så är det orättvist ;)
Bjuder du på grillat senare i natt :d
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Är det normalt att det är vitare "mjölk" i ena spenen än i andra?
Vet inte om jag börjar få syner, men jag tyckte mjölken var vitare nu i eftermiddags i den högra spenen. Den vänstra är mer genomskinlig/grumlig. Tyckte även att juvret kändes lite hårdare än det brukar på eftermiddagen.

Vad tror ni?
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Så var det på min ochså under ca 1 1/2 dygn,sen blev det vitt i båda
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Hej alla nattsuddare. Jag lever fortfarande & mitt sto har fortfarande inte klämt ut sin. Det har varit verkar hela dagen & oroligt.
Nu så ska vi ha gäster & då får hon faktiskt knipa... Tänkte lämna återbud till gästerna först. Men sedan tänkte jag att gör jag det så fölar hon inte. Så gästerna kommer & jag hoppas på föl.
Jag håller tummarna att vi som väntar får idag.
Kikar in senare för uppdatering hur det går för er & oss.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Är det normalt att det är vitare "mjölk" i ena spenen än i andra?
Vet inte om jag börjar få syner, men jag tyckte mjölken var vitare nu i eftermiddags i den högra spenen. Den vänstra är mer genomskinlig/grumlig. Tyckte även att juvret kändes lite hårdare än det brukar på eftermiddagen.

Vad tror ni?

Tror inte du ser fel för min blev vitare i ena några timmar före den andra.

Vet ni om det är normalt att de andas snabbare än vanligt, min står med huvudet lårt och andast snabbt-hon ser helt slut ut stackaren... Men sedan äter hon glatt en runda för att andas snabbt igen. Hon har ett helt åskmoln i magen med, det gurglar och kurrar hela tiden... Normalt?
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Hej alla nattsuddare. Jag lever fortfarande & mitt sto har fortfarande inte klämt ut sin. Det har varit verkar hela dagen & oroligt.
Nu så ska vi ha gäster & då får hon faktiskt knipa... Tänkte lämna återbud till gästerna först. Men sedan tänkte jag att gör jag det så fölar hon inte. Så gästerna kommer & jag hoppas på föl.
Jag håller tummarna att vi som väntar får idag.
Kikar in senare för uppdatering hur det går för er & oss.

Har din legat ner som hon gjorde i morse flera gånger eller har hon haft andra tecken på värkar? Jag tror det är nära på min nu-kikar ut ofta i stallet...
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Jag tycker synd om dig Juvelen. Har du väntat på ditt sto i över 350 dygn???? Fy vad tufft. Mitt första föl kom på 341:a dygnet. Det tyckte jag var lååååång väntan.
Mitt andra sto är idag på dygn 312. Därför börjar jag inte nattvaka ännu, för att inte min väntan ska bli så oändlig. Just därför kommer hon säkert att föda alldeles för tidigt. Hoppas hon håller sig ett tag till. Vi måste snickra färdigt fölboxen. Nu ska jag iväg till hagen med nattmat åt mina kära pållar.:love:
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Har vakat sedan dygn 328.
Hoppas verkligen att den kommer snart.

Ska nu iväg till husvagnen, god natt!
 
Sv: Väntans Tider - del 3

:D Detta med gäster har alltid funkat för mig. Båda mina föl har fötts samma kväll eller tidigt på morgonen efter att jag har haft mina arbetskamrater hemma :rofl: Och då har jeg inte ens tagit hit dem för att kolla för utan det har bara slumpat sig så...
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Vet ni om det är normalt att de andas snabbare än vanligt, min står med huvudet lårt och andast snabbt-hon ser helt slut ut stackaren... Men sedan äter hon glatt en runda för att andas snabbt igen. Hon har ett helt åskmoln i magen med, det gurglar och kurrar hela tiden... Normalt?

Sådär betedde sig mitt sto den kvällen hon fölade. Episoder där hon andades tungt, högg sig mot magen, höll huvudet lågt och svansen stod rätt ut. Vilade några timmar, och sen började hon vandra i boxen igen, krafsa med hoven i ströet, lade sig ner och ställde sig upp och 10 minuter senare damp en fölunge ut.

Det låter som om din har värkar, så då kanske ett föl dimper ner hos dig strax också? :laugh:
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Har din legat ner som hon gjorde i morse flera gånger eller har hon haft andra tecken på värkar? Jag tror det är nära på min nu-kikar ut ofta i stallet...

Min har hållt sig på fötterna idag under dagen. Men hon tittar åt magen ofta.
Gissar att hon sätter igång nu strax efter midnatt då allt lugnat ner sig.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Om hon blir först så är det orättvist ;)
Bjuder du på grillat senare i natt :d

Jag tycker det är orättvist om inte jag får först men det tror jag är kört. Min stod och vilade sig när jag kom till stallet nu vid tolvtiden men... hon var lite svettig på halsen tyckte jag. Hade 38.2 i temp när jag tog in dom, en hel grad mer än i förrgår vid samma tid.

Grisen kom inte, grannen hade bröllopsfest så den kanske stannade till där:D. Men jag har en annan i frysen så du kan nog få en grillmiddag eller två. Stoppar in en kotlettrad i datorn så får vi se vad du tycker om den :D

Nu står hästen med huvet rätt ner i golvet och svansen rakt ut, värkar månne :confused:
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Så här ser det ut för oss... En snabb uppdatering bara:
IMG_0291.jpg


Är snabbt inne för att filmen tog slut...
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Mmmmmmm jammi :d

otur med grisen ,hoppas du har mer tur med stoet,min står som vanlig bara o sover men hon har flaggat med svansen en hel del under kvällen.
Jag tog in min för en stund sen,hade ju tänkt lämna henne ute men fegade ur:o
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Inatt har jag haft min första fölvaka. Men det blev inget. Ibörjan vandrade hon runt ganska mycke men sen har hon mest stått och sovit. Hon är på dygn 315 idag. Stora juver som droppar. Igår kväll när jag la mig i sadelkammaren framför tvn m övervakningen fick jag en liten ångest attack. Klarar jag detta och klarar stoet detta? Men som min sambo sa, " det är lite försent att ångra sig nu". Och det är det ju verkligen. Nej nu ska jag sova lite.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

God morgon. Ja här har det ju då inte hänt någonting igen... Hon var ganska orolig fram till ungefär 04.00 sedan ställde hon sig i sitt vanliga sovhörn och knoppade, har inte rört en fena sedan dess. Vid utsläppet nu vid sju så var juvret stenhårt som vanligt och kändes väldigt varmt och nästan som lite kladdigt men såg inte annorlunda ut, annars så väldigt lugnt så man blir galen. Idag har hon gått en vecka över tiden :devil:
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Sådär betedde sig mitt sto den kvällen hon fölade. Episoder där hon andades tungt, högg sig mot magen, höll huvudet lågt och svansen stod rätt ut. Vilade några timmar, och sen började hon vandra i boxen igen, krafsa med hoven i ströet, lade sig ner och ställde sig upp och 10 minuter senare damp en fölunge ut.

Det låter som om din har värkar, så då kanske ett föl dimper ner hos dig strax också? :laugh:

Det lät bra :) Inget föl kom i natt men hon har fort värkar så borde komma snart. Men bättre det ligger kvar där inne och att mitt sto har värkar så det kommer i riktigt rätt läge innan det ska ut... Det viktigaste är ju egentligen att det går bra:)
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Nu är jag nyfiken :D vad blev det för "sort"? ;)

Sorbisen: Men håller hon på att baka om stofölet till en hingstrackare :eek: ?? Nu får hon allt ta o klämma ur sig den lill*, tant häst här börjar ju nästan komma ikapp ju.

allmänt kl

benen börjar svullna på tanten på nätterna (inne i box) men det är "vanlig" svullnad som går ner under dagen. Hon har blivit lite annorlunda på nåt sätt.... juvret lite mer utfyllt. Ska åka iväg och käpa mig en tältsäng idag ifall att det drar igång tidigare än beräknat. Idag 312.

Har något sett röken av Mitrolle?!?! *nyfiken*
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 326
Senast: Cambrie
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
4 970
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 737
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 809
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp