Bukefalos 28 år!

Värmestudie på hovar efter 16 mil

Armadillo

Trådstartare
Studien mäter hästar före och efter 16 mil och kollar temperaturen inne i hoven på skodda och oskodda hovar.
Det är en markant skillnad - mer än 8 grader. Det skulle vara intressant att se en större studie för att kunna komma med mer slutsatser och effekter på distanshästar under en längre tid. Men det ger ju en ordentlig tankeställare tycker jag vilket är anledningen till att jag postar den.
 
Sv: Värmestudie på hovar efter 16 mil

Fler än 200 tittningar på den här tråden och ingen har något att säga? Inte en fundering ens? För mig väckte det en hel del tanke.
 
Sv: Värmestudie på hovar efter 16 mil

Fler än 200 tittningar på den här tråden och ingen har något att säga? Inte en fundering ens? För mig väckte det en hel del tanke.

jag sysslar inte med distans men har stort intresse i hastens hovar och hur det funkar med barfotagang sa jag svarar anda. Jag ber om ursakt for att det saknas åäö - jag hinner inte lagga in for hand just nu, samma med eventuella grammatiska fel!

- jag onskar att studien gjordes av en mer opartisk grupp, men det blir lite automatiskt sa att det ar dom som ar intresserade av barfota hastar som studerar dom, tyvarr..

- jag tyckte det var intressant hur det var stooor variation i temperaturerna emellan olika skodda hastar, men valdigt liten variation emellan oskodda hastar. Detta gissar jag ar pa grund av att skodda hastarna var pa alla olika punkter i sko cykeln, med hovar som var mycket langre/kortare an andra hastar, medans oskodda halls nog efter oftare/filas lite av agaren emellen.

-Det verkade ocksa vara stor variation bland skodda hastar angaende kvalitet av skoningen/formen pa fotterna, medans det verkade som om dom oskodda var verkade ungefar samma och hade similara fotter. Aven deras exempel pa en skodd hast som var "en av dom med kortaste hovar" verkade ha ratt hoga hovar, jag har kanske blivit ovan med hur det ser ut? :o

-Jag tyckte det var mycket intressant hur barfota hastar hade *varmare* hovar innan lopet, men *kallare* hovar efter lopet, jamnfort med skodda hastar. Detta verkar motbevisa dom som sager att barfota hastar har varmare hovar pa grund av en konstant mild inflammation fran omhet.. - om detta var sant, skulle dom nog ha *extremt* mycket varmare hovar efter att ha gatt 16 mil :p

-intressant att hora att gummi/plast skor (paspikade) visade inte nagon skillnad fran jarnskor, fast det var inte sa manga som hade sana i studien.

-barfota hasten som det visas bilder pa i artikeln (Image 2) verkar ha en liten obalans i foten- vaggen ser ut att vara lite langre pa insidan, och insidan ser ocksa ut att vara varmare.. jag skulle vilja ha en san termokamera for att kolla pa min hast! ;) vad latt det skulle vara att balansera hoven da!

- studien verkar i alla fall preliminart motbevisa att barfota boots skulle faktiskt hamna hovmekanism och darmed vara varre an jarnskor - eftersom varmemostret var samma pa en barfot hast utan barfotaboots efter latt arbete. Skulle vara *mycket* intressant att kolla pa hastar som gor lopp helt utan boots vs dom som har boots.

-Jag ar lite nyfiken pa varfor det blir en annan monstret i varmen med jarnskor. Vad ar det som gor att den varmaste "raden" ar sa bred pa hastar med skor men sa mycket smallare pa hastar utan?

I alla fall, nagra av mina tankar :)
 
Sv: Värmestudie på hovar efter 16 mil

Intressant studie. Det skulle varit kul att få veta vilket underlag ritterna har gått på. Jag har lagt märke till de fångränder som uppstår i samband med längre distansritter, särskilt på hårda banor. Vad har du för erfarenhet ang belastningsfång (läderhudsinflammation) på barfota/boots hästar vs skodda hästar?
 
Sv: Värmestudie på hovar efter 16 mil

Intressant studie som väcker många frågor. Tyvärr är den partisk och har många kvalitetsbrister. Något för SLU att göra om.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 228
Senast: super
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 902
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
75 025
Senast: turbofling
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 495
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp