Vätska i livmoder ?!

Den va inte i närheten så stor som det annars ser ut på ultraljud vid 16 dygn.. som en liten större ärta typ.. nåja, ska tillbaka och kolla nästa v igen
 
Ibland har det rättat till sig till nästa ultraljud men ibland får man avbryta dräktigheten om det inte växer. Skulle inte varit orolig nu utan avvaktat till nästa koll.
 
Kan spermier leva i 2 dygn och bedruktats då?

Ja, pigga spermier kan leva ganska många dagar i livmodern.

Min hade bara en fosterblåsa på 14-dygnskollen sedan dök en till upp på 16 dygn. Hon hade två ägg och det tog sig på båda bara med lite olika mellanrum. (Sedan klämdes den ena och tyvärr resorberade den andra men nu är hon ombetäckt, så vi hoppas på bättre tur den här gången.)
 
Ja spermier kan leva betydligt längre än två dygn. Äggen däremot har dålig hållbarhet😊. Inte ovanligt att de släpper mer än ett ägg och ibland är de såpass små att man inte ens mätt/antecknat dem.
Okej, jag håller tummarna. Bokade ny tid på fredag istället för måndag för att vara lite mer på den säkra sidan. Tänkte fråga om dom kunde skriva ut regumate men det vile dom inte ..
 
Blev rekommenderad då fostret var litet för att vara 16 dygn, som ett 14 dygns. Då kunde man ge det för att fostret inte ska resorberas och växa :)

Regumate är progesteron (gulkroppshormon) som kan förhindra att ston resorberar om problemet är att gulkroppen inte fungerar som den ska.
Det är inte något man ska/kan ta till för att försöka hindra att de resorberar av andra anledningar.

Klok veterinär som inte skriver ut det omedelbart.
 
Regumate är progesteron (gulkroppshormon) som kan förhindra att ston resorberar om problemet är att gulkroppen inte fungerar som den ska.
Det är inte något man ska/kan ta till för att försöka hindra att de resorberar av andra anledningar.

Klok veterinär som inte skriver ut det omedelbart.
Min seminvet rekommenderade det men kunde inte skriva ut pga det är licenspreparat. Den andra som gjorde UL tyckte inte det. Hon sa även att spermierna kan leva i 2 dagar.
Den andra (Seminvet) sa att det är 16 dygn och inget annat.
Kan man ge kraft vitamin multi? Står att det är bra för dräktiga ston eller ston som har svag brunst ?
 
Min seminvet rekommenderade det men kunde inte skriva ut pga det är licenspreparat. Den andra som gjorde UL tyckte inte det. Hon sa även att spermierna kan leva i 2 dagar.
Den andra (Seminvet) sa att det är 16 dygn och inget annat.
Kan man ge kraft vitamin multi? Står att det är bra för dräktiga ston eller ston som har svag brunst ?

Alltså det är ju 16 dagar efter att man sett en ovulation. De har flera ägg/brunst ofta och är fostret litet så är det sannolikt så att hon ovulerat ytterligare ett ägg senare som blivit befruktat av nån pigg spermie som levt kvar där.
Det ägg som de såg att hon släppte hade resulterat i en 16 dagar gammal dräktighet. Det är liksom inte så att äggen släpper och sedan ligger och väntar ett par dagar för att bli befruktade.
Ett ovulerat ägg blir snabbt odugligt så är det så att man konstaterar på fredag att den då ser ut som en normal 16 dagars så har hon troligen ovulerat mer än ett ägg😊
 
Alltså det är ju 16 dagar efter att man sett en ovulation. De har flera ägg/brunst ofta och är fostret litet så är det sannolikt så att hon ovulerat ytterligare ett ägg senare som blivit befruktat av nån pigg spermie som levt kvar där.
Det ägg som de såg att hon släppte hade resulterat i en 16 dagar gammal dräktighet. Det är liksom inte så att äggen släpper och sedan ligger och väntar ett par dagar för att bli befruktade.
Ett ovulerat ägg blir snabbt odugligt så är det så att man konstaterar på fredag att den då ser ut som en normal 16 dagars så har hon troligen ovulerat mer än ett ägg😊
Hoppas! :) är det stor skillnad på ett 14 dygns och ett 16 dygns embryo? Respektive 16 och 18 (på fredag)
 
De växer snabbt i början men är ju olika hur stora de är, skiljer ju mellan olika dräktigheter såklart. Men om du säger ärta så låter det väldigt litet för 16-17 dygn. Hur stor var den i mm?

Det kan ju också vara så att hon varit dräktig men resorberat och den nu krymper.
 
De växer snabbt i början men är ju olika hur stora de är, skiljer ju mellan olika dräktigheter såklart. Men om du säger ärta så låter det väldigt litet för 16-17 dygn. Hur stor var den i mm?

Det kan ju också vara så att hon varit dräktig men resorberat och den nu krymper.
Liten ärta var nog att överdriva, men hon mätte den inte, hon sa bara att den hade en storlek som en 14 dygns. Hon sa också att hon såg normalt dräktig ut, men mer svar på det får vi på fredag om den växt något eller inte ☺️ Hoppas!
 

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 609
Senast: em-pirre
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 353
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Upptäckte 10/1 en gråaktig fläck i ögat, ringde veterinär och fick tid direkt. Hornhinneskada och inflammation/infektion i ögat, alltså...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 676
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Finns det saker ni bara inte kan sluta oroa er för? Vardagliga eller för framtiden? Jag är en orolig person och oroar mig för många...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
9 362
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp