Vätska i livmoder ?!

3D3DF16D-C4FA-4227-9E63-53C1AC2430B5.jpeg

tycker nämligen att hon ser lite slapp ut därbak...
 
Mitt sto sprutades och kom i brunst på en gång. Seminerades för 5 dagar sedan. Undrar om hon kan komma igång i sin normala brunst typ nu, som hon eg skulle komma in i nu, eller om det tar typ 2 v efter denna konstgjorda brunst?

De ovulerar (de flesta) med ca 21 dagars mellanrum om inga hormoner ges. Dvs, efter att man nu sprutat henne för att framkalla brunst och hon gått ur den så är det sannolika att hon om ca 16-17 dagar är brunstig igen om hon ej blivit dräktig.

Håller för övrigt med om att det kloka är att försöka slappna av och invänta ultraljud, hur svårt det än kan vara att vänta så är det inte mycket man kan göra åt saken under tiden oavsett😊

Lycka till!
 
De ovulerar (de flesta) med ca 21 dagars mellanrum om inga hormoner ges. Dvs, efter att man nu sprutat henne för att framkalla brunst och hon gått ur den så är det sannolika att hon om ca 16-17 dagar är brunstig igen om hon ej blivit dräktig.

Håller för övrigt med om att det kloka är att försöka slappna av och invänta ultraljud, hur svårt det än kan vara att vänta så är det inte mycket man kan göra åt saken under tiden oavsett😊

Lycka till!
Tack 😊
Tror det var hormoner i sprutan 😊
 
Hur menar du då? Du märker ju vid 16-ish dygnskollen om stoet är dräktigt eller ej. Men under de dryga 2 v kan du inte annat än vänta.
Menar om hästen visar tecken på brunst så syns ju det om jag skulle ta ett UL, säsongen är ju snart slut, men jag väntar tills 17 dygns☺️
 
Tack 😊
Tror det var hormoner i sprutan 😊

Ja det var väl hormoner för att hon skulle komma i brunst men när den brunsten är över så påverkas hon ju inte av det mer utan kommer troligen normalt i brunst efter 16-17 dygn förutsatt att inget ges under den brunstcykeln också.
Uppfattade din fråga som om du ville veta om hon skulle brunsta tätare efter den pg-brunst hon nu gått ur och det gör de normalt sett inte.
 
Ja det var väl hormoner för att hon skulle komma i brunst men när den brunsten är över så påverkas hon ju inte av det mer utan kommer troligen normalt i brunst efter 16-17 dygn förutsatt att inget ges under den brunstcykeln också.
Uppfattade din fråga som om du ville veta om hon skulle brunsta tätare efter den pg-brunst hon nu gått ur och det gör de normalt sett inte.
Ja precis, tack 😊
 
Ja det var väl hormoner för att hon skulle komma i brunst men när den brunsten är över så påverkas hon ju inte av det mer utan kommer troligen normalt i brunst efter 16-17 dygn förutsatt att inget ges under den brunstcykeln också.
Uppfattade din fråga som om du ville veta om hon skulle brunsta tätare efter den pg-brunst hon nu gått ur och det gör de normalt sett inte.
Så det finns alltså ingen möjlighet till att hon går i brunst några dagar efter seminering? Tycker hon växlar mellan slapp och rynkig i vulva. 8 dagar sedan seminering.
 
Så det finns alltså ingen möjlighet till att hon går i brunst några dagar efter seminering? Tycker hon växlar mellan slapp och rynkig i vulva. 8 dagar sedan seminering.

Det klart att det finns risk att hon har nån ”mellanbrunst” alternativt är oregelbunden men det är inte så att den brunst man sprutar igång blir som en extra brunst.
Uppfattade det som att du undrade om hon eventuellt skulle komma i sin vanliga brunst nu efter att hon blivit igångsprutad och gått ur den brunsten.

Oavsett så ska du sitta lugnt i båten (sent på säsongen eller ej) och vänta, ston kan både vara och se brunstiga ut trots att de är dräktiga och jag kan inte tänka mig att det finns någon veterinär som vill göra något förrens man kollat på 16-17 dygn och konstaterat att hon med säkerhet är tom.
 
Det klart att det finns risk att hon har nån ”mellanbrunst” alternativt är oregelbunden men det är inte så att den brunst man sprutar igång blir som en extra brunst.
Uppfattade det som att du undrade om hon eventuellt skulle komma i sin vanliga brunst nu efter att hon blivit igångsprutad och gått ur den brunsten.

Oavsett så ska du sitta lugnt i båten (sent på säsongen eller ej) och vänta, ston kan både vara och se brunstiga ut trots att de är dräktiga och jag kan inte tänka mig att det finns någon veterinär som vill göra något förrens man kollat på 16-17 dygn och konstaterat att hon med säkerhet är tom.
Ja jag funderade på om hon kunde komma in i sin naturliga brunst nu och den igångsprutade var som extra brunst och inte räknades in i cykeln. Min seminvet sa att det är för tidigt för cykeln egentligen.. Hon lyfter gärna på svansen dom gångerna jag kollat, och ibland är det motstånd.
kollade slemhinnan då seminvet sa det:
 
10E693BE-E1C0-4CA2-8184-FCA52862E5DF.jpeg

(ser lite rödare ut i verkligheten än på bilden)
men jag ska bort nu i en vecka så kommer inte kunna kontrollera henne mer, så jag ska slappna av ;)
 
Ja jag funderade på om hon kunde komma in i sin naturliga brunst nu och den igångsprutade var som extra brunst och inte räknades in i cykeln. Min seminvet sa att det är för tidigt för cykeln egentligen.. Hon lyfter gärna på svansen dom gångerna jag kollat, och ibland är det motstånd.
kollade slemhinnan då seminvet sa det:

Som sagt, nej det är inte en extra brunst utan man kan väl enkelt förklarat säga att man tidigarelägger hennes nästa naturliga brunst genom att spruta bort gulkroppen som annars förser livmodern med dräktighetshormon.

Sen fortsätter de som vanligt med 21 dagars intervall om inga ytterligare hormoner ges.
Förstår inte riktigt din stress med att försöka gissa huruvida hon är brunstig eller ej.
Det är inte bara svårt att veta huruvida hennes
svans/vulva tyder på brunst eller ej utan också av mindre betydelse för du kan ändå bara lugnt invänta koll😊

Låt den (förhoppningsvis) blivande modern vara ifred lite😉 även om det är svårt.
 
Hon som kollar till hästarna skulle smörja flugmedel vid/runt juvret på seminerade stoet. Men hon blir skit arg, hugger och försöker sparka mot henne ? Visst är hon lite tjurig annars men aldrig sådär. Vad kan det bero på? Hon kan väl knappast känna av något än...? 11 dagar sedan hon seminerades sista gången..?
 
Hon som kollar till hästarna skulle smörja flugmedel vid/runt juvret på seminerade stoet. Men hon blir skit arg, hugger och försöker sparka mot henne ? Visst är hon lite tjurig annars men aldrig sådär. Vad kan det bero på? Hon kan väl knappast känna av något än...? 11 dagar sedan hon seminerades sista gången..?

Det kan bero på vad som helst från en dålig dag, ett sår, ett insektsbett, plötslig personlighetsförändring till dräktighet.

Slappna av och andas!

(Jo vissa ston kan det märkas på så tidigt. Mitt ungsto boxvandrade. Hon slutade med det en vecka efter seminering. Vandrade ingenting under dräktighetens första fyra månader. Sen kastade hon. En vecka efter kastning vandrade hon igen. Hon såg helt salig ut hela tiden hon var dräktig, såpass att folk reagerade. Hon började se ut så en vecka efter seminering ungefär)
 
Det kan bero på vad som helst från en dålig dag, ett sår, ett insektsbett, plötslig personlighetsförändring till dräktighet.

Slappna av och andas!

(Jo vissa ston kan det märkas på så tidigt. Mitt ungsto boxvandrade. Hon slutade med det en vecka efter seminering. Vandrade ingenting under dräktighetens första fyra månader. Sen kastade hon. En vecka efter kastning vandrade hon igen. Hon såg helt salig ut hela tiden hon var dräktig, såpass att folk reagerade. Hon började se ut så en vecka efter seminering ungefär)
Bara en allmän fråga 🥵 Hon har tydligen gjort så i 3 dagar nu, hugger och sparkar när man ska smörja in vid magen/juvret. Tänkte om det kan bero på något med semineeingen eller om jag måste kolla närmare på det när jag kommer hem nästa v 😊
 

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 497
Senast: em-pirre
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 334
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Upptäckte 10/1 en gråaktig fläck i ögat, ringde veterinär och fick tid direkt. Hornhinneskada och inflammation/infektion i ögat, alltså...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 601
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Finns det saker ni bara inte kan sluta oroa er för? Vardagliga eller för framtiden? Jag är en orolig person och oroar mig för många...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
9 283
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp