Växande unghästar

Zanna01

Trådstartare
Har ett 4-årigt SWB sto (rent fullblod på moderns sida). I våras sköt hon iväg rejält baktill och är i dagsläget rätt överbyggd och nästan lite ”fölig” i kroppen. Inte gjort så mkt så saknar muskler och har inte riktigt börjat brädda på sig. Vad tror ni, kommer hon att växa ikapp eller förblir hon överbyggd? Ser som sagt väldigt valpig ut än. Modern (fullblod) är inte överbyggd.
 
Om hon ser allmänt valpig ut fortfarande växer hon nog på sig och blir jämn till slut.

Man vet dock aldrig, du får kika bakåt i släkten på både mammas och pappas sida för att kunna göra någon sannolikhetsbedömning, plötsligt dyker något anlag upp från farmors morfar och hästen ser ut som en dragster hela livet. :D
 
Tänker att nån mer måste väl ha haft en överbyggd 4-åring och vad blev slutresultatet 😊 Växte den ikapp eller förblev den överbyggd?
 
Tänker att nån mer måste väl ha haft en överbyggd 4-åring och vad blev slutresultatet 😊 Växte den ikapp eller förblev den överbyggd?
Det är inget som går att svara på över nätet.

Vissa hästar växer väldigt långsamt, andra är klara tidigt. Vissa har sena växtperioder, andra inte.
Så självklart kan din häst förbli överbyggd eller så kan den växa ur det.

Du skriver att den inte gjort så mycket - varför?
Min filosofi är att hästar som växer länge behöver jobbas tidigt. De behöver vila ofta så man kan inte vänta tills de vuxit klart. Då står man med en sexåring som knappt är utbildad. Den kommer inte att hålla.
Jobba hästen lite men ofta och ge viloperioder.
 
Min med fullblod på fädernet växte tills hon var sju år. Hon blev jämn tillslut. Min nuvarande är fortfarande överbyggd, men det gissade jag också att hon skulle bli när jag köpte henne som treåring, eftersom överbyggdheten var rätt saftig. Den förstnämnda var jämnare och snyggare exteriört som treåring.
 
Det är inget som går att svara på över nätet.

Vissa hästar växer väldigt långsamt, andra är klara tidigt. Vissa har sena växtperioder, andra inte.
Så självklart kan din häst förbli överbyggd eller så kan den växa ur det.

Du skriver att den inte gjort så mycket - varför?
Min filosofi är att hästar som växer länge behöver jobbas tidigt. De behöver vila ofta så man kan inte vänta tills de vuxit klart. Då står man med en sexåring som knappt är utbildad. Den kommer inte att hålla.
Jobba hästen lite men ofta och ge viloperioder.
Min med fullblod på fädernet växte tills hon var sju år. Hon blev jämn tillslut. Min nuvarande är fortfarande överbyggd, men det gissade jag också att hon skulle bli när jag köpte henne som treåring, eftersom överbyggdheten var rätt saftig. Den förstnämnda var jämnare och snyggare exteriört som treåring.
 
Hon reds in för att gå 3-års men gjorde illa sig i hagen och fick en längre viloperiod. Sen utbildades hon vidare för att matchas mot 4-års men sköt iväg så mkt bak så vi valde att avstå. Hobbyreds under sommaren av min dotter mest i skogen och har nu under hösten hoppats in. Så hon har gjort en del men är kke något efter för sin ålder. Har växt rätt ojämnt hela tiden och såg värre ut som 2,5 åring 😅
 
Hon reds in för att gå 3-års men gjorde illa sig i hagen och fick en längre viloperiod. Sen utbildades hon vidare för att matchas mot 4-års men sköt iväg så mkt bak så vi valde att avstå. Hobbyreds under sommaren av min dotter mest i skogen och har nu under hösten hoppats in. Så hon har gjort en del men är kke något efter för sin ålder. Har växt rätt ojämnt hela tiden och såg värre ut som 2,5 åring 😅
OK. Då fattar jag. Hästen är alltså riden men inte så stark än.
Lite riden och men väl utbildad kan de vara. :)

HAde det varit min häst hade jag inte ridit den i skogen. Det riskerar att nöta mer än det gagnar en häst som växer. Förstås beroende på HUR den rids. Gör man som Ullas Håkansson och tränar skogen är det bra. Men "skogspromenader" riskerar bara att slita på dem. Enligt min tro.

Jag hade en tränare som envist hävdade att riktigt unga hästar inte skulle skrittas uppsuttet. Behövde man skritta fick man hoppa av och leda hästen, för att de inte har tillräckligt med ryggmuskler för att bära ryttare. Hellre trava. Riktigt så sträng är jag inte men det ligger en del i det.
 
OK. Då fattar jag. Hästen är alltså riden men inte så stark än.
Lite riden och men väl utbildad kan de vara. :)

HAde det varit min häst hade jag inte ridit den i skogen. Det riskerar att nöta mer än det gagnar en häst som växer. Förstås beroende på HUR den rids. Gör man som Ullas Håkansson och tränar skogen är det bra. Men "skogspromenader" riskerar bara att slita på dem. Enligt min tro.

Jag hade en tränare som envist hävdade att riktigt unga hästar inte skulle skrittas uppsuttet. Behövde man skritta fick man hoppa av och leda hästen, för att de inte har tillräckligt med ryggmuskler för att bära ryttare. Hellre trava. Riktigt så sträng är jag inte men det ligger en del i det.
Intressant, jag har alltid fått lära mig att man inte ska sitta på ridbanan och nöta utan ut i skog och mark med unghästar för att stärka dem. Sen fattar jag inte varför trav skulle vara lättare att bära en ryttare i än skritt? En gångart i taget, när hästen orkar bära en i skritt stabilt så går man över till trav osv.
Men jag kommer även från skolan som säger tömkör först, sen rida, just för att bygga muskler innan man sätter sig upp.
 
OK. Då fattar jag. Hästen är alltså riden men inte så stark än.
Lite riden och men väl utbildad kan de vara. :)

HAde det varit min häst hade jag inte ridit den i skogen. Det riskerar att nöta mer än det gagnar en häst som växer. Förstås beroende på HUR den rids. Gör man som Ullas Håkansson och tränar skogen är det bra. Men "skogspromenader" riskerar bara att slita på dem. Enligt min tro.

Jag hade en tränare som envist hävdade att riktigt unga hästar inte skulle skrittas uppsuttet. Behövde man skritta fick man hoppa av och leda hästen, för att de inte har tillräckligt med ryggmuskler för att bära ryttare. Hellre trava. Riktigt så sträng är jag inte men det ligger en del i det.
 
Intressant! I smetas var det mest bara rida ut men med dottern som väger fluga 😂 Nu jobbad hon mer i skogen, serpentiner runt träd, rakriktning, backar mm. Kör korta pass och mycket lätt sits. Har alltid, tvärtemot din tes, tyckt att skritt ute i varierad form, är bästa och skonsammaste sättet att bygga muskler 😊
 
Intressant, jag har alltid fått lära mig att man inte ska sitta på ridbanan och nöta utan ut i skog och mark med unghästar för att stärka dem. Sen fattar jag inte varför trav skulle vara lättare att bära en ryttare i än skritt? En gångart i taget, när hästen orkar bära en i skritt stabilt så går man över till trav osv.
Men jag kommer även från skolan som säger tömkör först, sen rida, just för att bygga muskler innan man sätter sig upp.
Kanske handlar om att skritt är den gångart som är lättast att förstöra?
 
Jo så kan det vara men jag reagerade mest på att ryggen inte skulle hålla för skritt, hur håller den då för trav? Men det är nog lättare att förstöra skritten på banan än i skogen.
Kanske handlar om att skritt är den gångart som är lättast att förstöra?
Njae.

Det jag fått till mig är att skritt är den mest avslappnade gångarten för hästen. Skritt med ordentigt engagerade ryggmuskler är bra.
Men typ oengagerad skritt på längre tygel tillåter ryggens muskler att "vila". Jag har fått till mig att man riskerar att få vikten på skelettet istället för på musklerna.
Den tränaren (detta är länge sedan) sa att det inte var ovanligt med unga hästar som hade lite ont i ryggen.
Jag köper att trav och galopp engagerar ryggmusklerna mer.
 
Njae.

Det jag fått till mig är att skritt är den mest avslappnade gångarten för hästen. Skritt med ordentigt engagerade ryggmuskler är bra.
Men typ oengagerad skritt på längre tygel tillåter ryggens muskler att "vila". Jag har fått till mig att man riskerar att få vikten på skelettet istället för på musklerna.
Den tränaren (detta är länge sedan) sa att det inte var ovanligt med unga hästar som hade lite ont i ryggen.
Jag köper att trav och galopp engagerar ryggmusklerna mer.
Intressant men jag undrar om det kanske handlar mer om hur man rider? Forskning visar ju att hästar som skrittas aktivt håller bättre? Men visst, åka unghäst är aldrig bra, men aktiv ridning stärker unghästen bättre i skogen än på banan. En unghäst med ont i ryggen skulle få mig att fundera rejält. Men som sagt, börja med tömkörning och bygga och sen vidare till att sitta upp så slipper man sån problem.
 
Njae.

Det jag fått till mig är att skritt är den mest avslappnade gångarten för hästen. Skritt med ordentigt engagerade ryggmuskler är bra.
Men typ oengagerad skritt på längre tygel tillåter ryggens muskler att "vila". Jag har fått till mig att man riskerar att få vikten på skelettet istället för på musklerna.
Den tränaren (detta är länge sedan) sa att det inte var ovanligt med unga hästar som hade lite ont i ryggen.
Jag köper att trav och galopp engagerar ryggmusklerna mer.
Det låter ganska tveksamt.
 
Intressant men jag undrar om det kanske handlar mer om hur man rider? Forskning visar ju att hästar som skrittas aktivt håller bättre? Men visst, åka unghäst är aldrig bra, men aktiv ridning stärker unghästen bättre i skogen än på banan. En unghäst med ont i ryggen skulle få mig att fundera rejält. Men som sagt, börja med tömkörning och bygga och sen vidare till att sitta upp så slipper man sån problem.
 

Liknande trådar

Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 017
Senast: Fenestra
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 205
Hoppning Ja, snart kanske jag köper mig en ny häst. Jag har ledsnat på mitt stos humör, vissa dagar hoppar hon som hus och andra dagar vill hon...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 481
Senast: traceys
·
Hästhantering Har kikat i flera gamla trådar om att ha valack och föl gåendes ihop, och läst om mångas tankar och erfarenheter. I lördags släpptes...
Svar
19
· Visningar
2 548
Senast: REIN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp