Bukefalos 28 år!

Vakt hund UTAN jakt

Sv: Vakt hund UTAN jakt

Tack för alla tipsen!
Dem hundarna ni tipsade om känndes som lite väl mycket hund.
Jag tycker amstaff känns ganska lagom & behändligt. Någon som har erfarenhet av dem att traska runt på gården tsm med hästarna?

Förstår inte vad du menar med att det känns som mycket hund? Du bor ju på landet och har således plats för en stor hund antar jag? Eller är det inte storleken du syftar på? Skulle tippa på att dina russlar är "mer" hund än vad än mastiff eller herdehund är ;) De är väldigt coola i sitt sätt och inte lika ettriga som en terrier.
Har du läst på om nån av raserna du fått tips om? :)

Som sagt AST eller Bullterrier kommer med största sannolikhet inte passa dig och är inte lagom och behändigt i det syfte du menar.
Om du dessutom har en väldigt skarp terrier sen innan skulle iaf inte jag råda dig att skaffa en till terrier om du inte är så hundbiten :)
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Jag är uppvuxen med PON hundar. Det är en vall- och gårdshund. Våra har vaktat hemmet och familjen mycket. Inte varit speciellt krävande utan har trivts väldigt bra med att bara hänga med oss i familjen på gården.

Dom ser förvisso inte så läskiga ut och kräver enhel del pälsvård för att inte tova.
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Tycker fortfarande att du ska titta på DDB.
Vår är den snällaste o enklaste hund jag träffat, kommer överens med alla hundar, har ett enormt tålamod, klok, lättlärd. Respektingivande o vaktar på ett bra sätt, dvs han skulle aldrig stå o vrålskälla utan iaktar o larmar när det behövs.
Han trivs allra bäst hemma, vi tränar lite vardagslydnad o går en timme i skogen vare dag + lite kissrundor. Han ligger gärna ute på tomten o bara är, samma sak när han är med i stallet, är fullt nöjd med att bara strosa runt eller ligga under ett träd som tjuren Ferdinand.
Kommer jättebra överens med vår lilla elaka gremlinghund som här hemma går under smeknamnet riddar Kato o det är inte ironi ;)

120624117.jpg


120726010.jpg


120711030.jpg
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Utan att vara expert på något sätt låter det även för mig som om en mastiff eller något slags herdehund vore en bra idé. Tror inte man ska stirra sig blind på storleken i det här fallet. Bullterrier är underbara hundar men jag tycker inte de passar något vidare in på din beskrivning. De är ganska speciella och kräver mycket tålamod. Dessutom har de ju tunn päls, så jag tycker inte att direkt är någon bra hundgårdshund i vårt klimat.
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Jag röstar också på mastiff. Bullmastiff och DDB är ljuvliga hundar som man nästan kan kalla "soffhundar". De är med på aktiviteter om man ber dem, men de gillar att slappa och hetsar inte upp sig i onödan. Som vakthundar funkar de bra bara genom sitt utseende.

En uppfödare av Bullmastiff sa till mig en gång: Mastiffen släpper in tjuvarna, men ut kommer de aldrig.:devil:
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Jag måste väl bifalla till mastiffkören och säga Cane corso. Våra är nu 6 månader och det funkar så jäkla bra - med hästar o höns o folk o bilar o katt o barn o allt annat som rör sig då vi har har bilväg över tomten och dom går lösa så fort vi är ute.
Ingen förstagångshund men så lätta att dressera - och då är dom ju ändå två som distraherar varandra.
Har man haft terrier så är dom ingen match.

DSC_0291.jpg

Lösa i svampskogen 5 månader gamla.
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Jag skulle skaffa en vuxen omplacering där du vet vad du får, ja alla är inte ärliga med hundens olater och problem, men då har du möjlighet att ha hunden på prov. Istället för att välja ras så tycker jag att du ska välja individ och då en mer färdig hund så att du vet ganska snart om det kommer att fungera eller inte. Särskillt då du skriver att hunden annars kommer att sitta i lina (vilket förövrigt är olagligt). Det låter inte som ett roligt liv. Däremot ett liv med dig på hästgården låter som ett kanonliv för rätt individ :)

Hade du varit villig att lägga på tid på nos-och mental aktivering så hade jag sagt curly coated ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Jag är uppvuxen med PON hundar. Det är en vall- och gårdshund. Våra har vaktat hemmet och familjen mycket. Inte varit speciellt krävande utan har trivts väldigt bra med att bara hänga med oss i familjen på gården.

Dom ser förvisso inte så läskiga ut och kräver enhel del pälsvård för att inte tova.

Jag grubblar men kan inte komma på vad en PON-hund är för ras?
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Min hund verkar passa in rättså bra tycker jag. Hon är en blandras, 50% Schäfer, 25% Kungspudel och 25% Jämthund, stark om hon måste men hon drar inte i kopplet, har däremot dragit mig på 3-hjuling (sådan i plast som småbarn har haha) då med bröstsele och jag väger runt 55kg. Det var för ca ½år sedan när hon var 1år.
Hon har däremot lite jakt i sig men hon har blivit mycket bättre på sista tiden, jag har däremot varit lite slapp med det dära att inte springa efter kaniner eftersom jag väldigt sällan har henne lös, förra gången hon försökte sticka så stannade hon när vi kallade så det börjar ta sig. Hon var väldigt valpig väldigt länge men nu har hon börjar mogna. Hon kräver inte långrundor varje dag och blir inte sönderstressad då bara hon får några smårunder, jag brukar gå 1-2h runda en gång om dagen och 20-30mins rundor 3 andra gånger och hon blir trött efter 1-2hs rundan. Utan den rundan är hon ändå inte stressad eller rastlös men effer 2-3 dagar utan rundan så kan hon bli rastlös och hämtar leksaker och är "allmänt jobbig" alltså överallt med leksaker osv. Så då är det bara att gå ut en långrunda.
Jag cyklar med henne, hon lyssnar väldigt bra och säger inte emot men har testat väldigt mycket, men hon är ju inte precis gammal så.
Hon har varit i stall flera gånger, är snäll mot alla djur, satte en kanin på henne när hon låg på sidan och "tränade" lite och hon brydde sig knappt om kaninen och den brydde sig ännu mindre om henne. Är snäll mot hästar, kan slicka lite på dem men håller sig annars på avstånd. Vaktar BRA men skulle aldrig bita någon eller så men hon ger ändå mycket respekt! Har flera gånger hört folk säga "shit vilken stor hund" och jag tänker bara "min lilla bebis?". Hon är inte så kelig men är inte så självständig. Är hemma hela dagarna när jag är i skolan och mamma jobbar.
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Fast att rekommendera en blandras ger absolut ingenting. En valp av en likadan korsning kan vara helt tvärtemot vad din hund är.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 629
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 267
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 474
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp