Alla valpar jag har haft eller passat har sovit till ca 5-6 tiden och då har vi gått ut och sen somnat om. Detta har varit de första veckorna bara. Vid 14 veckor har alla hållit sig en hel natt. Vissa valpar har gjort det redan från början.
Kan det ha blivit en vana för henne att vakna då?


Ja det är ju det jag börjar undra 🤔. För brukar ta ut mina tidigare valpar 1 gång per natt i typ 2-3 veckor men sen börjar de ju hålla sig hela nätterna.

Som inatt va vi ute 00.30 och hon väcker mig 04.40 och hon sover sen till kl 6 men vill sen inte sova mer. Ignorerar henne och hon sover då till 07.30 men ville gå ut igen.

Dock så kissar/bajsar hon varje gång vi går ut 🤔.

Men börjar nu bli riktigt trött på att vakna varje natt efter 6 veckor 😂🙈.

Har provat sätta ner henne på golvet och då väcker hon inte mig (oftast) men då gör hon inne på golvet.
 
Hur länge går ni ut med er valp på nätterna?
Freya har sedan första natten väckt mig när hon behöver ut och kissa/bajsa. Vilket jag tycker varit bra då vi alla sover i min säng.
Men nu är hon 14 veckor och väcker mig fortfarande ca klockan 3-5 och sen 7-8 för att gå ut.
Det kvittar hur sent vi går och lägger oss/går sista rundan. Hon vill ut ändå.

Hur länge hade ni gått ut på natten?

Vi tog självmant ut Daisy någon gång runt 2 hela första veckan, och hon väckte oss runt 5. Sen slutade vi ta ut henne vid 2, och hon började vakna runt 5-6 själv. Vaknade hon på natten och gnällde så ignorerade vi henne eller stack ner en hand och lugnade henne lite. Det var mest tänkt som ett experiment för att se om hon gjorde ifrån sig eller bara ville ha sällskap och eftersom hon höll tätt så tog vi aldrig ut henne förrän runt 6. Från typ 12 veckor var hon helt nattorr (men vaknade däremot och var PIGG vid 6! Jisses vad skönt det var när hon började vakna senare och senare!) Vad händer om du har lite is i magen och struntar i att ta ut henne nattetid?
 
Ja det är ju det jag börjar undra 🤔. För brukar ta ut mina tidigare valpar 1 gång per natt i typ 2-3 veckor men sen börjar de ju hålla sig hela nätterna.

Som inatt va vi ute 00.30 och hon väcker mig 04.40 och hon sover sen till kl 6 men vill sen inte sova mer. Ignorerar henne och hon sover då till 07.30 men ville gå ut igen.

Dock så kissar/bajsar hon varje gång vi går ut 🤔.

Men börjar nu bli riktigt trött på att vakna varje natt efter 6 veckor 😂🙈.

Har provat sätta ner henne på golvet och då väcker hon inte mig (oftast) men då gör hon inne på golvet.

Utifrån det här exemplet så hade jag definitivt struntar i i 0440-uppmärksamheten men tagit ut henne vid 6. Visst, hon kanske kissar på golvet vid 0440 då istället, vilket förlänger hela rumsrenhetsträningen något, men du befäster inte vanan att springa ut mitt i natten.
 
Ja det är ju det jag börjar undra 🤔. För brukar ta ut mina tidigare valpar 1 gång per natt i typ 2-3 veckor men sen börjar de ju hålla sig hela nätterna.

Som inatt va vi ute 00.30 och hon väcker mig 04.40 och hon sover sen till kl 6 men vill sen inte sova mer. Ignorerar henne och hon sover då till 07.30 men ville gå ut igen.

Dock så kissar/bajsar hon varje gång vi går ut 🤔.

Men börjar nu bli riktigt trött på att vakna varje natt efter 6 veckor 😂🙈.

Har provat sätta ner henne på golvet och då väcker hon inte mig (oftast) men då gör hon inne på golvet.
Tar du alltså ut dem även om de inte vaknar ?
Det är ju som upplagt för att de kommer bli vana och vakna då 😅

De uppfödare jag känner släpper inte ens ut valparna på natten om de vaknar - just för att inte vänja dem vid det.
 
Tar du alltså ut dem även om de inte vaknar ?
Det är ju som upplagt för att de kommer bli vana och vakna då 😅

De uppfödare jag känner släpper inte ens ut valparna på natten om de vaknar - just för att inte vänja dem vid det.
Jag tar aldrig ut valpar nattetid. Jo möjligtvis om dom sover i sängen och väcker mig (har nog enbart varit Skalman som vaknat någon gång då och då, han är lite nattvandrare även som vuxen Övriga valpar har sovit som stockar hos mig). Sover dom på annan plats, så vänder jag mig om och låter dom pinka på en tidning som är utlagd - jag är rädd om min nattsömn :D
 
Jag tar aldrig ut valpar nattetid. Jo möjligtvis om dom sover i sängen och väcker mig (har nog enbart varit Skalman som vaknat någon gång då och då, han är lite nattvandrare även som vuxen Övriga valpar har sovit som stockar hos mig). Sover dom på annan plats, så vänder jag mig om och låter dom pinka på en tidning som är utlagd - jag är rädd om min nattsömn :D
Samma här.
Och tack vare att Ammos uppf inte släpper ut dem på natten så sov han 8h direkt när jag hämtade honom.
Så skönt!
 
Tiken tom på röntgen, otroligt ledsamt men bara att ladda om och invänta nästa löp. Kombinationen känns helt rätt så råder inga tvivel om att jag hellre väntar tills det blir valpar än att kolla på andra kombinationer. Studerar 1,5 år till så har gott om tid på mig vilket känns skönt.
 
Hur länge går ni ut med er valp på nätterna?
Freya har sedan första natten väckt mig när hon behöver ut och kissa/bajsa. Vilket jag tycker varit bra då vi alla sover i min säng.
Men nu är hon 14 veckor och väcker mig fortfarande ca klockan 3-5 och sen 7-8 för att gå ut.
Det kvittar hur sent vi går och lägger oss/går sista rundan. Hon vill ut ändå.

Hur länge hade ni gått ut på natten?
Med första valpen behövde jag aldrig gå ut. Med Ebrah... Herregud, jag minns inte, men jag var förstörd efter några veckor eftersom hon behövde ut sjuhundratrettioelva gånger per natt... Uppfödarna (två pers) jobbade olika tider och hade gått omlott med alla tider för att kunna släppa ut valparna så sent som möjligt på natten och så tidigt som möjligt på morgonen, men det gjorde ju också att de var vana vid det. När jag berättade för uppfödarna om Ebrahs sovvanor så sa de att det var ungefär så de haft det hos dem, fast med någon gång upp extra hos mig då... Men i alla fall, jag gick ut så länge det behövdes. Till sist slutade hon vakna, som tur var. Minns dock inte hur gammal hon var då.
 
Tar du alltså ut dem även om de inte vaknar ?
Det är ju som upplagt för att de kommer bli vana och vakna då 😅

De uppfödare jag känner släpper inte ens ut valparna på natten om de vaknar - just för att inte vänja dem vid det.


Nej som jag har skrivit tar jag ut henne när hon väcker mig 😊. Hon sover i min säng och som sagt väcker mig när hon behöver gå ut. Samt så bajsar och kissar hon alltid när hon väcker mig.
 
Jag tar aldrig ut valpar nattetid. Jo möjligtvis om dom sover i sängen och väcker mig (har nog enbart varit Skalman som vaknat någon gång då och då, han är lite nattvandrare även som vuxen Övriga valpar har sovit som stockar hos mig). Sover dom på annan plats, så vänder jag mig om och låter dom pinka på en tidning som är utlagd - jag är rädd om min nattsömn :D


Alla mina andra valpar har väckt mig och så har vi gått ut. Men det har som mest varit i 2-3 veckor då jag haft alla valpar i min säng. Är väldigt lätt väckt så tycker den lösningen är bra.
Men Freya har som sagt väckt mig i 6 veckor nu 😅. Sen gör hon ju alltid något när hon väckt mig.

Men funderar på om jag bara ska härda ut eller försöka få henne att somna om och hoppas hon inte gör något i sängen 😂.
 
Alla mina andra valpar har väckt mig och så har vi gått ut. Men det har som mest varit i 2-3 veckor då jag haft alla valpar i min säng. Är väldigt lätt väckt så tycker den lösningen är bra.
Men Freya har som sagt väckt mig i 6 veckor nu 😅. Sen gör hon ju alltid något när hon väckt mig.

Men funderar på om jag bara ska härda ut eller försöka få henne att somna om och hoppas hon inte gör något i sängen 😂.
Jag låter alltid dom två sista valparna som är kvar när syskonen flyttat, få sova hos mig i sängen. Alla brukar sova gott hela natten :D även inköpta får sova hos mig, för oftast slipper jag då bli väckt.
 
Inväntar höglöp här. Skalmans lillasyster kom hit igår och ska stanna här tills hon och hennes storebror säger att det är dax och än är vi långt ifrån säger dom - fräsig löptik och en helt ointresserad hane haha. Dag 10 idag, så få se hur länge det dröjer innan det närmar sig. Jag har ingen aning om ifall hon brukar höglöpa ungefär samma dagar, eller om hon kommer ha senare höglöp. Vi får se - bara vänta. Går ju åka iväg och ta progprov, men känner att det borde räcka med att ha en säker hane som berättar när det är dags :)
Men väntan är pjuh jobbig :rofl:
 
Åh jag blir så BITTER att jag inte kommer kunna vara med i den här tråden :p :D ! Det finns en kull som planeras till sommaren/hösten som jag är SÅ sugen på att ta en valp ifrån!

Men man får väl vara lite realistisk också, 7 hundar hade nog varit lite väl överdrivet säger vissa.... :angel:!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 859
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 167
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 520
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 650
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp