Knappt att jag vågar skriva det (:nailbiting:) men om allt går enligt planerna så ska vi äntligen få en valp igen :love:
Tiken är med största sannolikhet dräktig och förväntas valpa 25 september. Blir en tidig julklapp :D
Rasen är som vanligt dalmatiner. Blir vår femte dalmatiner i så fall
 
Knappt att jag vågar skriva det (:nailbiting:) men om allt går enligt planerna så ska vi äntligen få en valp igen :love:
Tiken är med största sannolikhet dräktig och förväntas valpa 25 september. Blir en tidig julklapp :D
Rasen är som vanligt dalmatiner. Blir vår femte dalmatiner i så fall
Vilken kennel/kombo? :D
 
20200909_181223.jpg


Lite rund om magen vid fototillfället men jisses vad stor hon blivit. Tänk om hon nu kunde börja kissa ute som en normal hund med, stod och grät i regnet förut. Känner mig så frustrerad för att inget funkar. Gör, och har gjort, som man ska. Ta ut efter mat, lek och vila. Men icke. Hon håller sig till sekunden hon kommer innanför dörren.
 
Visa bifogad fil 57187

Lite rund om magen vid fototillfället men jisses vad stor hon blivit. Tänk om hon nu kunde börja kissa ute som en normal hund med, stod och grät i regnet förut. Känner mig så frustrerad för att inget funkar. Gör, och har gjort, som man ska. Ta ut efter mat, lek och vila. Men icke. Hon håller sig till sekunden hon kommer innanför dörren.
Har du testat att gå ut direkt ni kommer in? Om hon kissar direkt ni kommer in så skulle jag bara gå in och sen vända, kissar hon efter typ 5 min skulle jag gå in, vänta någon minut och sen ut igen.

Går du till samma lilla plätt/samma ställe varje gång ni ska ut och kissa? Går man på "promenad" kan valpar/unga hundar glömma bort att kissa då det är så mkt dofter etc. att ta in. Så tex gå och sätt dig innan och/eller efter promenaden på ett och samma ställe nära hemmet (i trädgården om du har trädgård), och stanna där i princip tills hon kissar.
 
Visa bifogad fil 57187

Lite rund om magen vid fototillfället men jisses vad stor hon blivit. Tänk om hon nu kunde börja kissa ute som en normal hund med, stod och grät i regnet förut. Känner mig så frustrerad för att inget funkar. Gör, och har gjort, som man ska. Ta ut efter mat, lek och vila. Men icke. Hon håller sig till sekunden hon kommer innanför dörren.
Äh, jag som tidigare hade shar-pei som var rumsrena vid typ 8 veckor (senast 10-12) höll på bli tokig på heeler som är sena. Min 1,5 åring blev inte rumsren från pinkeriet förrän vid 8 månader, så bara stå ut :) Nuvarande valp är duktig, men missar jag att hon står vid /går till dörren så pinkar hon inne direkt :)
 
Har du testat att gå ut direkt ni kommer in? Om hon kissar direkt ni kommer in så skulle jag bara gå in och sen vända, kissar hon efter typ 5 min skulle jag gå in, vänta någon minut och sen ut igen.

Går du till samma lilla plätt/samma ställe varje gång ni ska ut och kissa? Går man på "promenad" kan valpar/unga hundar glömma bort att kissa då det är så mkt dofter etc. att ta in. Så tex gå och sätt dig innan och/eller efter promenaden på ett och samma ställe nära hemmet (i trädgården om du har trädgård), och stanna där i princip tills hon kissar.

Ohja, men hon håller sig. Att gå in, vända och ut direkt igen. Har en slinga vi alltid går, 350 meter promenad. Försökt stå stilla men då står hon bara och skriker. När det regnar brukar det funka överlägset bäst att träna på detta då hon vill in till varje pris, så då sätter hon sig direkt på asfalten utanför och drar in.
 
Okej, nu hamnar jag i det jag sagt att jag aldrig i hela mitt liv ska hamna i haha :o
Jag har två vuxna - hane 4 år, tik 1,5 år, samt även min odrägliga underbara 4-månaders valp (tik) som är född här och ska stanna här :love: Utöver det har jag just nu en tik hemma såld med bibehållen avelsrätt, som ska valpa om 2 veckor. Hon flöt fint in i flocken :)
Men nu har jag precis fått chans på en superfin hanvalp.....bara att slå till då eller :laugh: det kommer bli livat här framöver.
Jag förlorade ju min gammeltant nyligen, så jag hade ju från börjat räknat med att ha 4 hundar.....fast egentligen inte att två skulle varit valpar :nailbiting:
 
@russinbulle har en bekant som har tre valpar och det har gått över förväntan.. 😁
Hon stod på kö på en valp men uppfödaren tog löper tidigare än planerat och då hade hon egna valpar där en skulle behållas men det blev två. Det jobbigt men har sina fördelar med.
 
@russinbulle har en bekant som har tre valpar och det har gått över förväntan.. 😁
Hon stod på kö på en valp men uppfödaren tog löper tidigare än planerat och då hade hon egna valpar där en skulle behållas men det blev två. Det jobbigt men har sina fördelar med.
Min är ju så jäkla bitig och hon har även lite dålig bithämning (uppvuxen utan syskon) så nu blir det livat då det är den mest bitiga/hårdhänta som jag ska ha nu. Fröken här kommer få känna på själv hur valptänder känns :D lagom när hon tappat massor av sina egna:rofl:
 
Okej, nu hamnar jag i det jag sagt att jag aldrig i hela mitt liv ska hamna i haha :o
Jag har två vuxna - hane 4 år, tik 1,5 år, samt även min odrägliga underbara 4-månaders valp (tik) som är född här och ska stanna här :love: Utöver det har jag just nu en tik hemma såld med bibehållen avelsrätt, som ska valpa om 2 veckor. Hon flöt fint in i flocken :)
Men nu har jag precis fått chans på en superfin hanvalp.....bara att slå till då eller :laugh: det kommer bli livat här framöver.
Jag förlorade ju min gammeltant nyligen, så jag hade ju från börjat räknat med att ha 4 hundar.....fast egentligen inte att två skulle varit valpar :nailbiting:
Vi har haft tre valpar...

Jag skulle egentligen bara behålla en, men så hittade vi inte lämpliga köpare (vi hade fått sålt dem, men även små sällskapshundar ska ha bra hem) så två till fick stanna. De hade/ har väldigt roligt av varandra, leker mycket :)
 
Vi har haft tre valpar...

Jag skulle egentligen bara behålla en, men så hittade vi inte lämpliga köpare (vi hade fått sålt dem, men även små sällskapshundar ska ha bra hem) så två till fick stanna. De hade/ har väldigt roligt av varandra, leker mycket :)
Det är ju lite olika mellan raser. Absolut har heeler superkul med varandra, men kan även bli lätt upp i varv och gå igång järnet non stopp. Men det får jag styra upp och ge dom egentid (egna utflykter ut för att bonda rejält på mig och inte bara på övriga hundar). Jag går mycket själv med Elda nu och hon är en oerhört rolig hund. Lättlärd, tokig och fartfylld. Grabben kommer få egna utflykter även han.....och jag kommer få mer motion :rofl: Jag hoppas på en fin höst utan allt för mycket regnande....
 
Det är ju lite olika mellan raser. Absolut har heeler superkul med varandra, men kan även bli lätt upp i varv och gå igång järnet non stopp. Men det får jag styra upp och ge dom egentid (egna utflykter ut för att bonda rejält på mig och inte bara på övriga hundar). Jag går mycket själv med Elda nu och hon är en oerhört rolig hund. Lättlärd, tokig och fartfylld. Grabben kommer få egna utflykter även han.....och jag kommer få mer motion :rofl: Jag hoppas på en fin höst utan allt för mycket regnande....
Hade du inte problem med knäet som gjorde att du opererade? Det verkar som att det har gått bra efter det? :up:
 
Hade du inte problem med knäet som gjorde att du opererade? Det verkar som att det har gått bra efter det? :up:
Jag älskar mitt nya knä (inopererad knäprotes) :love: Det kan bli lite stelt, svullet och ömt kvällstid fortfarande om jag gått för långt och speciellt på asfalt en dag, men jag har nu ett rakt ben igen (blev hjulbent pga snedslitet) och jag kan gå rätt långt nu utan smärta och oavsett terräng. :) I oktober är det 1 år sedan min knäoperation (shit va fort tiden går).
 
Nu har alla hörntänder på det svarta monstret Åysan lossnat :D Bara några kindtänder kvar sen är alla vassa bissingar borta.

Känns som hon är väldigt tidig med att byta tänder i och med att hon inte ens är 5 månader än men jag ska inte klaga. Hon hittar dock på andra sätt att härja, har massor av energi som vi ska hinna dränera i vardagen. Min vuxna hund är måttligt road just nu när hon använder honom som leksak, hon börjar bli stark. Det blir många tillsägelser till Åysan som tack och lov lyssnar, en liten stund iaf...
 
Tävlade lydnad igår på hemma klubben, stressigaste tävlingen ever!
Påminn mig att aldrig tävla två löpisar vars klasser startar samtidigt, det var hårresande jämnt intill sista ekipaget.
I klass 1 blev det min tur när startklassen hade näst sista tävlande halvägs inne i sitt program (jag var sist). Damma av Nessie lite snabbt och in, körde en del dubbel och extrakommandon medvetet och tydligen en hel del omedvetet också så jag får försöka jobba bort det. Aja, känslan var bra och 3:e pris. Springa ut och ta nästa hund och springa in på startklass-banan, noll uppvärmning och bara köra, godkänd med knapp marginal men jätte jätte nöjd då vi tränat så lite och alla hjärnceller inte är där de ska vara på Nano under löpet.

Även varit på privatlektion i vallning, har ju anmält till HWT men mailade och kollade om jag kunde få plats på IHT1 dagen efter om det fanns plats och vi klarat HWT´t och det fanns möjlighet till det. Snabbkollade vad IHT1 innebar och det moment vi inte ens nosat på var att ta fast ett får och hålla i medans hund skulle stabilisera resten av fåren. Så det var det vi gjorde på privatlektionen och det gick över förväntan, gjorde även en mindre bana och så infångande av får som avslut och Nessie skötte sig jättebra!

Nu har jag lite mer än en vecka till htm/freestyle tävlingen och jag har ju inte tränat alls, Nano har ju inte gått att träna pga löp och med Nessie har jag kört mest lydnad så det blir till att putsa upp programmen :nailbiting:.. Dagen innan har vi agilitytävling på klubben och Nessie ska få tävla med systers kille medans jag ska köra dom andra hundarna då maken ska fixa sin TL examination så han kan inte tävla.. Fullt upp närmaste veckorna alltså :rofl:.

Sen så ska jag tävla lydnad igen med Nessie om en månad, funderar på om jag ska försöka med Nano också. Börjar fundera på om jag inte ska försöka rikta mig mot att tävla i en eller två grenar istället för att försöka få ihop allt samtidigt, kan bara inte bestämma mig för grenar.

Nessie som när hon var ett år:
IMG_20171022_180408_381.jpg
 
Mitt besök hos uppfödaren i förra veckan fick ställas in pga förkylningssymptom. Igår var alla tester klara och negativa för Covid-19 (även detta år finns vanliga förkylningar vilket man glömmer ibland) så då for jag dit. Resultatet blev att jag efter mycket velande har valt valp. Min favorit vid fyraveckorstitten hängde med länge, men fick till slut stryka på foten för en av sina systrar. Den jag valde är minst och lite tanig, men jag gillade hennes linjer, huvud och hur hon rörde sig på golvet. Båda verkade ha riktigt trevliga temperament men kanske lite mer go i min ursprungliga favorit (det var därför hon var min favorit). Men jag tror att systern har så att det räcker. Båda plockade spontant upp en liten dummy jag tagit med mig och sprang runt med.

På lördag är det hämtning. Stamtavlenamnen är ju klara sedan länge och jag valde nu ett av de jag själv föreslog. Nu ska jag hitta på ett tilltalsnamn och det är verkligen inte det lättaste! Jag vill helst ha ett namn som associerar till antingen havet eller stjärnor (gärna båda), men det ska inte vara för vanligt (typ Luna och Stella som är jättefina men lite väl förekommande). Förslag mottages, men jag har konstig smak så jag varnar för att det brukar sluta med att jag dissar allt!:D
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 779
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 094
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 474
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 489
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp