Valp 2025 #2

Bukefalos 30 år!

Tanken är att om jag väljer att kastrera göra det innan andra löpet. Tack för informationen!
På större raser (golden och uppåt) finns väl studier som visar att tidig kastrering ökar risken för tex skelettcancer om jag inte missminner mig. Från hur tidig ålder minns jag dock inte.

På större raser (golden och uppåt) finns väl studier som visar att tidig kastrering ökar risken för tex skelettcancer om jag inte missminner mig. Från hur tidig ålder minns jag dock inte.

Tack för information, värt att kolla upp! Ev kastrering är uppskjuten ett löp till efter diskussion och familjeråd. Så antingen i vinter eller inte alls.

Löpningen har lossnat för oss, 5 km utan avbrott idag. Det satt nog fint efter gårdagen som ändå var i relativ stillhet, mest mental gymnastik. Har beställt nytt torrfoder idag också, funderat länge på att testa något annat för att få i henne mer så gör slag i saken. Från magnusson till bozita, hoppas det ska smaka!

Hej hej! Verkar vara en intressant tråd så hoppar in här!

Har en 11 månaders blandrashane (Scandinavian Hound) som jag kör drag med. Snart är han ju inte valp längre men kul att följa jämnåriga tänker jag!
Vi kämpar med omgivningsallergi (Kvalster och jästsvamp) men väntar på hyposensvaccin och behandlar med det mesta man kan tänka sig haha. Äntligen landat i ett bra foder som fungerar både för vikt, energi och allergisymptom.

Jag blir så trött.. Ruff börjar ju närma sig ett år gammal nu men han är fortfarande inte rumsren, det går iaf inte att lita på honom. Jag trodde att det började bli lugnt nu, så länge han får komma ut iaf var fjärde timme så kissar han inte inne om det inte varit något speciellt.

Men så nu smög han iväg, vi letade och hittade en liten fläck på sovrumsgolvet. Sambon tog ut honom och jag skulle göra rent. Vår sovrum är rätt mörkt och jag är ju oftast inte hemma tiden det är ljust ute men nu börjar det ju bli sommar och jag drog upp persiennerna... och hittade iaf 7 olika intorkade kissfläckar.. Vi har ju heltäckningsmatta i sovrummet, otroligt glad nu att jag köpte en sån textiltvätt för några månader sedan.

Jag vet inte om det är på nätterna han kissar eller om han smugit iväg på dagtid och sambon inte hittat det.

Jag vet inte vad vi ska göra längre. Han VET att han ska kissa ute och han gör det utan problem men han säger absolut inte till om att gå ut om han behöver göra ifrån sig på en tid han typ inte förväntar sig att få gå ut utan då går han iväg till ett annat rum och kissar bara.

Om vi lämnar honom hos mamma och pappa så kissar han alltid inne även om han varit ute mindre än en halvtimme innan men det har vi trott varit en trygghetsgrej och inte att han inte kan hålla sig. Han har inte kissat inne hos någon annan när vi varit på besök men då har vi järnkoll och kan aldrig slappna av, han får aldrig gå utom synhåll och det är svinjobbigt.

Jag känner mig bara uppgiven, det känns verkligen som det här är något vi bara kommer att få leva med och det känns förjävligt ärligt talat.

Jag blir så trött.. Ruff börjar ju närma sig ett år gammal nu men han är fortfarande inte rumsren, det går iaf inte att lita på honom. Jag trodde att det började bli lugnt nu, så länge han får komma ut iaf var fjärde timme så kissar han inte inne om det inte varit något speciellt.

Men så nu smög han iväg, vi letade och hittade en liten fläck på sovrumsgolvet. Sambon tog ut honom och jag skulle göra rent. Vår sovrum är rätt mörkt och jag är ju oftast inte hemma tiden det är ljust ute men nu börjar det ju bli sommar och jag drog upp persiennerna... och hittade iaf 7 olika intorkade kissfläckar.. Vi har ju heltäckningsmatta i sovrummet, otroligt glad nu att jag köpte en sån textiltvätt för några månader sedan.

Jag vet inte om det är på nätterna han kissar eller om han smugit iväg på dagtid och sambon inte hittat det.

Jag vet inte vad vi ska göra längre. Han VET att han ska kissa ute och han gör det utan problem men han säger absolut inte till om att gå ut om han behöver göra ifrån sig på en tid han typ inte förväntar sig att få gå ut utan då går han iväg till ett annat rum och kissar bara.

Om vi lämnar honom hos mamma och pappa så kissar han alltid inne även om han varit ute mindre än en halvtimme innan men det har vi trott varit en trygghetsgrej och inte att han inte kan hålla sig. Han har inte kissat inne hos någon annan när vi varit på besök men då har vi järnkoll och kan aldrig slappna av, han får aldrig gå utom synhåll och det är svinjobbigt.

Jag känner mig bara uppgiven, det känns verkligen som det här är något vi bara kommer att få leva med och det känns förjävligt ärligt talat.
Kan det vara värt att testa kissskydd inomhus? För att bryta vanan att kissa inne tänker jag.

@Exile Jag hade stängt till sovrummet då min erfarenhet är att textilier är bekvämare att kissa på än plana golv. Är det inte mer sannolikt att han fortsätter kissa just där därför att det luktar lite toalett? Tänker på att man skulle städa så noga och ev spraya anti-doftgrejs på kissfläckarna i alla valpråd. Fattar att det är svindrygt men få vuxna hundar kissar inne titt som tätt, han kommer sannolikt kunna bli helt rumsren, heja!

Har anmält min tjej till bph och idag provat på skott i skarpare läge. I höstas när vi var i skogen hörde hon flera smällar på håll men nu var det 50 meter som gällde på utvärderingen. Så posterade ut husse med hagelbössa och promenerade allt närmre. Hon älskar husse oavsett vad han för för oväsen tydligen så det gick hur bra som helst. Hon gnagde tyvärr av bästa kopplet idag också så lite minus, får åka till skomakaren med det.. 🫠

Kan det vara värt att testa kissskydd inomhus? För att bryta vanan att kissa inne tänker jag.
Jo jag funderar på det. Men vill såklart ändå se till att han känner att han får gå ut så mycket som han behöver, fyra timmar borde han väl klara att hålla sig? Vi brukar ligga på mellan 3-4 om allt är "som vanligt". Vi provade ett tag att gå tillbaka till max två timmar men då ville han inte alltid kissa ute.
@Exile Jag hade stängt till sovrummet då min erfarenhet är att textilier är bekvämare att kissa på än plana golv. Är det inte mer sannolikt att han fortsätter kissa just där därför att det luktar lite toalett? Tänker på att man skulle städa så noga och ev spraya anti-doftgrejs på kissfläckarna i alla valpråd. Fattar att det är svindrygt men få vuxna hundar kissar inne titt som tätt, han kommer sannolikt kunna bli helt rumsren, heja!
Ja det verkar som att han föredrar sovrummet, säkert pga mattan men det är inte alls bara där utan inget rum är "off limits" förutom det rum vi är just för tillfället. De gånger vi hittat kiss inne senast har varit i köket och vardagsrummet, vi TRODDE att han inte gjort något i sovrummet på länge tills jag hittade detta..

@Exile Går det att göra en hyfsat enkel avgränsning med kompostgaller mellan rummen så ni alltid kan stänga om er och ha uppsikt över honom? Bara ett par veckor, för att komma i nya hjulspår. Eller en hage där han får vara när ni inte kan vakta, typ vid dusch och matlagning. 3-4 h ska inte vara något bekymmer att "hålla sig", min kissar på kommando men går vi ut så ofta sätter hon sig bara och tittar på mig.

@Exile Från och med nu är sovrummet off limits. Alltid stängd dörr eller galler i dörröppningen. Städa mattan noggrannt med textiltvätten och spraya med sån anti-kisslukt spray som finns på djuraffären.
På nätterna sover han i hage med ett blöjunderlägg/tvättbart kissunderlägg så att han inte kan vandra runt och kissa och om han kissar gör han det på något som absorberar och går att slänga eller tvätt.

Ut med honom varje gång han ätit, sovit eller busat oavsett hur lång tid det gick sedan förra rastningen.

Om han är med er och sedan plötsligt börjar gå runt eller vill gå till ett annat rum, gå direkt efter honom och ta ut. Att börja vandra iväg och ibland även nosa på golvet är de vanligaste tecken på att hunden behöver gå ut. Långt ifrån alla fattar att man ska gå till dörren utan oftast smygs det iväg när hunden är äldre än liten bebis.

Kisskydd när ni är hos andra så ni kan slappna av och njuta av att umgås med familj och vänner, alternativt ha honom alltid i koppel inomhus hos andra. Jag föredrar kisskydd/blöja.

Det här löser ni! Men det tar tid och engagemang och extremt viktigt att bryta vanan han fått.

@Exile Från och med nu är sovrummet off limits. Alltid stängd dörr eller galler i dörröppningen. Städa mattan noggrannt med textiltvätten och spraya med sån anti-kisslukt spray som finns på djuraffären.
På nätterna sover han i hage med ett blöjunderlägg/tvättbart kissunderlägg så att han inte kan vandra runt och kissa och om han kissar gör han det på något som absorberar och går att slänga eller tvätt.

Ut med honom varje gång han ätit, sovit eller busat oavsett hur lång tid det gick sedan förra rastningen.

Om han är med er och sedan plötsligt börjar gå runt eller vill gå till ett annat rum, gå direkt efter honom och ta ut. Att börja vandra iväg och ibland även nosa på golvet är de vanligaste tecken på att hunden behöver gå ut. Långt ifrån alla fattar att man ska gå till dörren utan oftast smygs det iväg när hunden är äldre än liten bebis.

Kisskydd när ni är hos andra så ni kan slappna av och njuta av att umgås med familj och vänner, alternativt ha honom alltid i koppel inomhus hos andra. Jag föredrar kisskydd/blöja.

Det här löser ni! Men det tar tid och engagemang och extremt viktigt att bryta vanan han fått.
Jag håller helt med och lägger till att vill man slappa i soffan på kvällen med hunden, så är det bra att ha koppel på hunden och öglan runt handen, så kan hunden inte smita iväg utan att det märks.
(Det blev en lång mening.)

FB_IMG_1778922470392.webp

Gullehunden 🥰. Var på kelpieträff och hon fick köra sök i ny miljö och nya figgar. Sååå duktig tills det blev totalt soppatorsk i huvudet men det tar jag på mig. Man ska sluta medan det går bra!

I dag gick vi promenad med 4 andra hundar och instruktörer. Gick helt ok, märks att han börjar bli lite mer mogen :) Framöver väntar bph och fbr om några veckor. Jag var förbi skytteklubben för någon vecka sedan och han verkade inte så väldans berörd av skotten. Vi kunde både leka och äta godis, även om vi inte gick alldeles intill skyttarna så här första gången.

Jag har dragit av två stora plåster de senaste veckorna. Hon har fått springa lös i hagen hon bröt benet i och idag var vi på hundkappbanan. Men det är en liten mjuk försiktig whippet jag har. Det var gången jag har varit med om att man har fått springa med en whippet första biten för att peppa hunden att jaga trasa. 🤣

Jax blev 10 månader i fredags. Vi har varit på läger med rasklubben och på söndagen fick han testa att göra NHAT - Natural Herding Aptitude Test - vallanlagstest för kroppsvallande raser. Han ägnade sig lite väl mycket åt att äta fårbajs :yuck: men kom sen till slut igång och visade på helt okej intresse och vettigt beteende så han blev godkänd. Nu har jag inga planer på att fortsätta med vallningen med honom men det var ändå kul att testa och se om det fanns några anlag för det.

I övrigt är han en busig tonåring nu men fortfarande väldigt snäll. Lätt att ha lös, drar däremot som en idiot i kopplet så det har jag tagit tag i att jobba med nu. Spårar fint, leker med/söker kong fint, börjar få en del bra grunder i lydnad/rallylydnad, gräver gärna hål i trädgården om man inte har koll, kan fortfarande få något ryck och tugga sönder saker och är totalt sett en väldigt trevlig kille. Han har vuxit till sig lite men nån stor hane blir han inte, tack och lov.

På helgens läger har han haft hundar runt omkring sig utan att vara stökig, ville gärna lekt med några andra unga hundar men sköter sig fint och kan fokusera. Fick söka lite kong i helt ny miljö och var helt obekymrad om det - otroligt skönt för mig som är van vid Griseos osäkerhet så snart det är nya miljöer.

För några veckor sedan var vi till lokala veterinären och vaccinerade alla fem hundarna. Jax släpade in mig, sen FLÖG han upp undersökningsbordet bara för att kunna komma nära veterinären och hälsa på honom. Satt snällt när han blev stucken och tyckte att hela grejen var himla kul och spännande. Älskar att han är så trygg och så glad i folk.

Enda jag inte gillar är att han är gapig i bilen. Så fort han kommer ut är han tyst men i bilen gapar han gärna när det passerar folk/hundar. Inte riktigt uppskattat men vi får väl se om vi kan jobba lite med det.

Fly har precis börjat löpa, 13,5 mån gammal. Lite sent för en hund i hennes storlek? Vi ska vara med på en patrullhundkurs om 3 v så hoppas att det är snabbt överstökat... Och att vi slipper dela sovsal med en hanhund 😬.

Första spårkursen avslutad, men verkligen inte sista hoppas jag! Var väldigt bra arrangemang av rasklubben. Jätteskönt att få proffshjälp att komma igång, jag har inte gjort mycket nytta med mina trevande spår förra året.. men ingenting som inte går att rätta till, tyvärr är jag nog ganska duktig på att bygga trösklar och inte våga försöka med risk för att göra fel. Det var inte så svårt som jag trodde, men ändå mycket svårare än det såg ut ;) vi fick lägga spår åt varandra på slutet och gå bredvid som "domare", tappade bort mig trots snitslarna, att hålla riktningen och inte dyka upp 10 meter från spårstart bör jag också lära mig..

Har burtränat mycket och fått till en bättre bilåkning/väntan senaste månaden, långa resan till utställningen vi var på gick ju strålande! Men det här var helt annat, när hundarna var tvungna att vänta i bilen i flera omgångar och dessutom höra varandra. Puck hade det väldigt jobbigt, hon lär aldrig älska bilen men jag måste få henne tryggare. Vi tränar nu att åka kortare stunder sen stå stilla, både med öppen och stängd lucka. Ger det inte resultat får jag söka efter riktig tränare på den fronten.

Mallgroda med rådjursklöv :heart

Bifogade filer

• 20260524_113418.webp
    20260524_113418.webp
    341,9 KB · Visningar: 1 108
Jag ber om ursäkt @Acto @Bluefish @Malibu_Stacy @Pilot att jag inte svarade er tidigare med era fina tips om innekissandet. Ärligt talat har det varit en lite jobbig period det sista och jag bara orkade inte tänka på det. De goda nyheterna är att jag tror att alla "gamla" fläckar jag hittade var äldre än jag trodde. Nu har han sovit i sängen det senaste då han är klippt så vi får väl se när han börjar sova på golvet igen men från att jag skrev har vi inte haft några olyckor alls och då har vi ändå inte ändrat på något. Så jag håller en försiktig förhoppning om att det ändå är på rätt spår :)

Jag klippte klorna lite försiktigt igår också. Kändes bra att våga själv och det gick bra, Ruff fick ha en kong med leverpastej så han var helt obrydd om mitt pillande även om det gick sakta. Tänkte köra varannan vecka nu så ska jag förhoppnignsvis sakta kunna korta ner klorna till en bra längd.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Rasval.
  • Valp, tips och råd
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat