Bukefalos 30 år!

På vilken dag UL:ades hon utifrån ägglossning? Om hon proggades då :)

Inget progesterontest, men hon ultraljudades på dag 29 efter första parningen och 27 räknat från andra parningen. Jag frågade om veterinären hade sagt något om möjligheten att resultatet var falskt negativt, men det lät som att veterinären var tämligen säker på att det inte fanns några valpar.

Inget progesterontest, men hon ultraljudades på dag 29 efter första parningen och 27 räknat från andra parningen. Jag frågade om veterinären hade sagt något om möjligheten att resultatet var falskt negativt, men det lät som att veterinären var tämligen säker på att det inte fanns några valpar.

Parningarna kan säga massor om när de blev dräktiga, och de kan också säga… ingenting :) det finns tikar som står för hanen hela löpet, och då kan man inte räkna dräktighet från parningarna. Utan ett progtesta kan ”din” tik teoretiskt vara dräktig på ultraljudet, men på dygn 22 (t ex tiken ägglossade inte förrän 3 dagar efter sista parning, men eftersom spermierna lever i upp till 5 dygn kan de ha överlevt tills äggen mognade, 2 dygn efter ägglossning). Då syns inte dräktigheten på UL.

Anekdot: En tik jag var med och förlöste var med om typ det. Parades på dygn 10 och 12 i löpet, lättparad. En valp föddes, väldigt sent räknat mot parning. Nästa gång tiken parades progtestades hon, parades i stället på dygn 18 och fick en fin kull med sex valpar. Förmodligen ägglossade hon på ungefär samma tid i första parningen (hon parades på samma dygn den tredje gången), med ren tur att det blev en valp :)

Men, uppfödaren känner säkert sin tik/tiklinje och har ett hum om hur hon ägglossar :)

Jag var och hälsade på min lilla valp idag. Hämtar hem henne 25 februari. Åtta valpar i kullen, och jag blev dödsförälskad i allihopa. Men det räcker nog med en...
Här har hon somnat efter en timmes bus.
20260213_150441~3.webp

Parningarna kan säga massor om när de blev dräktiga, och de kan också säga… ingenting :) det finns tikar som står för hanen hela löpet, och då kan man inte räkna dräktighet från parningarna. Utan ett progtesta kan ”din” tik teoretiskt vara dräktig på ultraljudet, men på dygn 22 (t ex tiken ägglossade inte förrän 3 dagar efter sista parning, men eftersom spermierna lever i upp till 5 dygn kan de ha överlevt tills äggen mognade, 2 dygn efter ägglossning). Då syns inte dräktigheten på UL.

Anekdot: En tik jag var med och förlöste var med om typ det. Parades på dygn 10 och 12 i löpet, lättparad. En valp föddes, väldigt sent räknat mot parning. Nästa gång tiken parades progtestades hon, parades i stället på dygn 18 och fick en fin kull med sex valpar. Förmodligen ägglossade hon på ungefär samma tid i första parningen (hon parades på samma dygn den tredje gången), med ren tur att det blev en valp :)

Men, uppfödaren känner säkert sin tik/tiklinje och har ett hum om hur hon ägglossar :)

Der är väl ett halmstrå, men jag håller tummarna för att hon ändå kan vara dräktig. Det var så mycket som klaffade med den här planerade kullen och vi hade redan väntat i över halvår på parningen.

Jag hade lite huvudbry ett tag kring en kull som var intressant men hade varit leveransklar i fel tid. Det löste sig själv, alla valpar är redan tingade. 😅 Det kan såklart komma nåt återbud innan dom är klara för flytt men jag väljer att se det som ett tecken från universum att jag ska leta vidare. :idea:

Jag har hört att Dsg är som chips - har man fått en så vill man ha fler 😀. Gäller säkert för andra raser också 🙂

Stämmer även för labradorer. :laugh: Jag säger att jag ska prova nåt annat men det går inte att komma ifrån att jag blir som :love: när jag ser en fin labbe, stor eller liten. :angel: Men iom att jag har krav på vissa meriter inom släkten och inte vill ha en jaktavlad så vete tusan om och när det faktiskt blir en till.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Hästvalet 2026 – vilken hästpolitik står du närmast?
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Mål och planer 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar