Bukefalos 30 år!

Vi fick precis allt man kan tänka sig! Hade verkligen inte förväntat mig det så nu har vi dubbelt upp av pälsborstar, klotång, koppel, filtar, tandborste osv. Extra leksaker, matskål, vanliga maten i mindre originalförpackning, mat för känslig mage samt vuxenmat att börja blanda i valpmaten fick jag i medelstora plastburkar. Olika smakprov på godis och blötmat. Och finast av allt, en hemmasydd tygpåse med vovves namn inbroderat :love:

(Lägg märke till lejonen i tyget, Löwchen betyder ju ”litet lejon”)

Bifogade filer

• image.webp
    image.webp
    78,8 KB · Visningar: 1 300
Vi fick med första med foder, RC valpkit (ryggsäck, rc-filt och nått mer..) halsband och koppel. Men jag hatade kopplet så om det var till andra eller tredje så sa jag behåll det, för jag byter på en gång.
Lita fick valpkit från Bozita, leksak, tugg, bajspåsar, en burk sparris, en fin mapp med info, halsband. Tur i oturen att jag hade koppel med mig för visste inte att det inte skulle följa med något, kan väl tycka att det ska informeras om - tänk om det hade varit min första? Eller så var det för att vi känner varann och de vet att jag redan shoppat koppel haha.

Blir spännande att se vad som följer med Dagny, foder har hon informerat om att det får hon med sig för jag tänkte köpa men då skrev hon att det följer med en 3 kg säck så jag kan vänja över henne på annat om jag vill.
Jag är lite nojig att sele och koppel jag köpt är för litet, kommer liksom inte ihåg hur stora de är vid 15 veckor, så jag hoppas det följer med 😅

Fy vad dåligt!

Det och rätt papper är typ det jag vill ha av uppfödaren.

Jag har på de två senaste valparna fått mat, filt med tikens doft, och sist fick jag ett koppel också. Jag tycker det är rätt lagom.

Spock var ett spontanköp 🤷‍♀️. Det var ungefär samma med Tay från samma uppfödare men då hade jag innan kollat vad jag skulle köpa för mat.

Egentligen inte konstigt tycker jag, det är ju hunden man köper men det såklart väldigt trevligt med valppaket 😁. Border collie är väl inte så ofta man köper heller som första hund heller, vi har liksom allt man behöver hemma och lite till eftersom det råkar samlas på med hundsaker 😇..

Intressant att se vad olika uppfödare skickar eller inte skickar med :up:
Mina valpköpare får med ganska mycket för jag tycker om att ge med saker. Förutom alla viktiga papper fick senaste kullen med sig en fullstor vetbed fäll som luktar mamma, några olika leksaker som valpen är van vid, några olika slags godissorter, tandborste och tandkräm, några tuggben, fortiflora för de första dagarna för att underlätta för magen vid miljöombyte. Självklart får de också med foder - en 3 kg säck var det denna gång. Sedan skickar olika företag lite olika i sina valppaket. Förutom detta får de med sig ett ganska långt "hemgångsråd" (brukar skicka åtminstone ett par dagar innan leverans så de hinner läsa igenom). De får också ett års gratis medlemskap i rasklubben :)

Spock var ett spontanköp 🤷‍♀️. Det var ungefär samma med Tay från samma uppfödare men då hade jag innan kollat vad jag skulle köpa för mat.

Egentligen inte konstigt tycker jag, det är ju hunden man köper men det såklart väldigt trevligt med valppaket 😁. Border collie är väl inte så ofta man köper heller som första hund heller, vi har liksom allt man behöver hemma och lite till eftersom det råkar samlas på med hundsaker 😇..
Jag hade åtminstone velat ha en fryspåse med mat i för det första dygnet, om det inte är så att man fått reda på att det kan vara bra att köpa hem foder.

Senaste hunden är en USA-import, där erbjöd sig uppfödarna att skicka med foder men det gick ju inte pga tullreglerna.

I övrigt fick vi hans vaccinationspapper (reg.beviset var inte klart när han hämtades utan fick skickas i efterhand) samt flygburen som han reste i. Koppel och halsband hade min man med sig - vi hade gott om valphalsband sedan tidigare och hade fått hans mått från uppfödarna.

Fy vad dåligt!

Det och rätt papper är typ det jag vill ha av uppfödaren.

Jag har på de två senaste valparna fått mat, filt med tikens doft, och sist fick jag ett koppel också. Jag tycker det är rätt lagom.
Men man vet väl åtminstone några dagar innan att man ska köpa hunden och då är det väl bara att handla själv så man är förberedd?

Jag ser ingen poäng med att skicka med en massa saker. Jag vill ha valpen, avtalet och stamtavlan. Mer har jag ingen nytta av

Jag köper gärna det jag tycker är bäst till valpen med. En filt med lukt av mamma/syskon är bra att ha dock 🙂 för valpens skull.

Fick foder, nån puppy/mom olja, filt, massa olika tuggben, bajspåsar, termometer och sen allt i en påse från Folksam + stamtavlan.

Det har gått fantastiskt med Lilo, sover bra, äter bra och gör sina behov ute :heart . Hon har blivit Spocks lilla skugga, han försöker göra några halvhjärtade försök att säga till henne när hon är för på men hon bryr sig noll. Vi går in och fredar honom när det behövs. Igår försökte han leka lite med henne men han är väldigt stor och väldigt snabb :p.

Tay som tyckte att hon var avskyvärd i början har mjuknat han också och gjort lekinviter han med. Han är väldigt tydlig när han vill vara ifred och hon respekterar det.

Hon är väldigt framåt, obrydd och lite kaxig så hon har fått hänga på till fårhagen och sitta lite där och vi har varit förbi sjön också. Hon gillar att kampa med saker och är duktig på att sysselsätta sig själv 😁.

Spock håller koll på Lilo
20260606_133312.webp

Jag trevar försiktigt in i den här tråden med skräckblandad förtjusning. Vi tog bort vår gamla hund väldigt nyligen pga hans sjukdom. Insåg att vi inte ville leva utan hund. Jag spenderade en massa tid på att läsa in mig på KH collie för det kändes som en ras som passade oss och jag har kollat på dem förut men alltid valt något annat. Den uppfödare jag kollat på till och från i flera år hade en valp kvar och det känns som en bra kull där man testat mentaliteten genom flera linjer. Vi var där och blev givetvis kära i honom (kan man bli annat i en valp egentligen?). Så huxflux blir det valptid om några veckor. Snälla säg att jag inte är helt galen 🤣

Jag trevar försiktigt in i den här tråden med skräckblandad förtjusning. Vi tog bort vår gamla hund väldigt nyligen pga hans sjukdom. Insåg att vi inte ville leva utan hund. Jag spenderade en massa tid på att läsa in mig på KH collie för det kändes som en ras som passade oss och jag har kollat på dem förut men alltid valt något annat. Den uppfödare jag kollat på till och från i flera år hade en valp kvar och det känns som en bra kull där man testat mentaliteten genom flera linjer. Vi var där och blev givetvis kära i honom (kan man bli annat i en valp egentligen?). Så huxflux blir det valptid om några veckor. Snälla säg att jag inte är helt galen 🤣
Är det en valp från Oneways?

Helt rätt beslut! Rolig sommar ni kommer ha 🥰

Igår frågade jag uppfödaren vad valpen kostar och var jag ska betala :rofl: Hon skrattade lite åt att jag inte hade frågat om pris tidigare. Äh, jag vet ju vad de kostar i Sverige och räknade bara med att det skulle vara dyrare. Det var det inte alls så det blev ju en glad överraskning!!
Haha, jag frågar heller inte om priset förrän det typ är dags att betala valpen, man har ju ändå en ungefärlig koll på det om man har haft rasen tidigare. För våra importer har jag dock frågat lite tidigare och erbjudit mig att betala i förskott, i alla fall handpenning, för att uppfödaren ska veta att jag är seriös och verkligen vill ha valpen - de gör ju en viss uppoffring när de får behålla den 7 extra veckor.

Trevlig överraskning när det blir billigare än vad man räknat med! :)

Jag hämta min valp i helgen och första dagarna var det en del skrik och gråt.
Mycket frustration och trötthet, men nu när han börjar landa mer så är han otroligt enkel valp som verkar stabil.
Han var den enda verbala valpen hos uppfödaren så tar inte allt för allvarligt på det, han var noggrann redan då att tala om när det inte passade.

Tycker om mat och att kampa.
Lägger sig och vilar i personalrummet när vi har rast.
Han kommer säkert hitta på mer hyss när han blir mer varm i kläderna.
Går helt okej med den vuxna, de turas om att bjuda in till lek men än har det inte blivit något bus.
Hon håller honom kort men säger ändå till på en rimlig nivå och får en del gottor när hon är duktig och fattar bra beslut.

Han är med på jobb och fick en leksak av en kollega som hade längtat. 🥰

Pang 🧡
1000013347.webp

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Hästvalet 2026 – vilken hästpolitik står du närmast?
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Mål och planer 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka