Bukefalos 30 år!

Fröken fyllde 10 veckor igår, tiden går fort 😅.

Hon har hunnit vara med i fårhagen, nån sväng och titta på kor, nåt pass på klubben, shoppat och även en vända på husses kontor allt tar hon med ro 🥰. Eftersom hon är så trygg och framåt och gillar att åka bil så har hon helt enkelt fått hänga på en del. Idag åkte hon med husse på träningen och blev poppis bland de andra deltagarna han hade inga problem med valpvakt när han körde Tay 😁.

Även om vi varit runt en del så har vi mest hängt hemma. Hon sitter gärna tillsammans med Spock och spanar på ankorna på baksidan.

Öronen lever lite sitt eget liv men har börjat ställa sig nu.

20260617_081618.webp

Husse har anmält till kurs i höst 😁.

Lillskiten blir 10 veckor imorgon!

Han hänger med mig på jobb varje dag, det är betydligt mindre skrikande och numer somnar han nästan direkt jag startar bilen.
Sover nätterna igenom och går vi upp och rastar på morgonen så kan han oftast tänka sig att sova en stund till.

Han fick följa med på ett kvällsmöte och då satt han helst i famnen även om han gärna hälsade på de som ville, blev nog överväldigad.
Dagen efter var vi på valpkurs, vi kommer vara med ett par gånger för en kompis som håller i det.
Han tog det hela bra och satt på filt och tuggade ben, och testade några övningar däremellan med glädje. Som sagt, glad i mat och gillar att kampa är som gjort för en kul träningshund!

Det går åt rätt håll här hemma. De har lekt lite grann, men stora hunden har förstått att den är en valp (det visste hon såklart från början) och har gått från att vara tuff mot honom till att ge honom det han vill ha.. så vi får se hur det utvecklar sig.

Han följer med ut och tittar till djuren på kvällen, och blir mindre och mindre skeptisk till fåren. :D
En kväll fick han hänga på den stora när hon skulle samla ihop och flytta dem (jag håller mig nära så att han inte blir skrämd osv), han varvade med att springa efter den stora hunden och gå längst bak på led med lammen. :laugh:

Extremt söt är han också, om man får vara partisk. :love:

1000013555.webp

Här försöker de stora just nu vara osynliga då kvällsmonstret dök upp när vi kommit hem :rofl: Men efter en sväng ut i regnet för kiss och bajs och sen monstra ur sig det sista börjar lugnet lägga sig och kanske ska det slocknas snart.. 😅
Ja alltså det där kvällsmonstret :devil: :nailbiting: Var får de all energi ifrån? Här går ingen säker inte ens den högst respektingivande gammeltanten är läskig längre när kvällsmonstret kommit fram 😅 Emma blir 10 veckor imorgon och är sjukt söt men också galen och orädd 😝 Hoppas italienaren som ska ha henne förstår vad han gett sig in på.

Vi har hängt lite i fårhagen idag och sen åkte vi till sjön och Lilo vågade sig ut i vattnet alldeles självmant :D . Vi tränade 2a passet med targetmatta och så tränade vi skiften "stå""sitt" o "ligg" genom shejping, hon är jättesnabb på att snappa upp saker.

20260620_151932.webp

Valp blev övertrött på kvällen och förvandlades till en virvelvind av tänder men har nu slocknat i sin hage 🥰.

Igår var de i hundgården när vi grejade på här hemma, vi var ju mestadels runt hundgården men ibland försvann vi ju så de inte såg oss och det gick bra.
De fick vara där idag också men tyvärr bestämde Lemmy sig för att stå och skälla som en idiot, ja vad händer då, efter en stund skäller ju valpis med. Fruktansvärt irriterande eftersom han är den som lärt Lita att vara i hundgården då han är så duktig. Men ibland är han tydligen inte det. Hämtade dom och han fortsätter stå utanför dörren och skälla, fast jag står bredvid. Man bara men gubbe håll truten!
Nåja, köra en stund varje dag tänker jag så löser det sig väl. Får jobba på distans fram till semestern men efter den skulle jag behöva vara på plats en del, så det vore bra om vi lyckats träna upp det tills dess. Tycker inte det ska vara så svårt när det är en hundgård, det enda som var svårt med Lita var att hon inte lärde sig luckan så fort och jag kunde inte ha den öppen för det var vinter, men nu går det ju att ställa upp den. Det ordnar sig nog tänker jag :) Verkar ju vara en cool tjej.

Valp hade gått in till ankorna igår upptäckte husse, hon satt där och chillade men nu har husse säkrat upp nätet för att fröken inte ska komma in och roa sig på egen hand :p. Vi var en sväng på klubben med pojkarna och tränade och då fick Lilo träna lite lek med husse som avslutning efter att ha fått vänta.

Lyhörd men väldigt oral (allt ska bitas på) och självständig för hon har inga problem att ta små avstickare på egen tass och upptäcka världen. Tuff och orädd och nu har Tay och hon börjat leka ihop, Spock är "polis" och vill ha det lugnt och skönt samtidigt som han bara halvhjärtat försöker säga åt valpis som bryr sig ungefär 0 😝..

Tay & Lilo
20260622_161218.webp

Jag har också en polis! Hon har fått igång honom någon kort stund men annars så står han mest och polisar, han ska absolut vara mitt i vägen där de leker och lägga sig i också måste han bli "sur" och säga ifrån. Inget de bryr sig ett dugg om, de fortsätter röja. Det tog inte lång stund för Lita att inse att det var en nice lekkamrat :love:

Dagny och jag tog tåget på stan för jag skulle på aw och hade ingen hundvakt. Tåget var dock i stan 2,5 timme innan aw:n så stämde träff med en kompis på Espresso house och Dagny var hur chill som helst. Vidare till restaurangen där hon somnade under en kollegas stol :love: husse kom och hämtade hem henne när han slutade jobbet. Sedan när han hämtade mig vid tåget så fick de vara ensamma i hallen och det gick hur bra som helst (typ 20 min) hon lekte med Lita, med sina leksaker eller försökte leka med Lemmy men polisen ville inte det :rofl: hon verkade ju inte ha några problem alls med att husse lämnade dom.
Nu är det kvällsmonster, hon är galen men det känns ju väntat när man varit så otroligt duktig idag! Jag väntar på att tvättmaskinen ska bli klar och hoppas det tajmar bra med att hon ska slockna. Imorse försov vi oss :eek:

Vi planerar valp till slutet av året eller 2027, mest troligen 2027. Jag gjorde ju en liten rastråd om saken och frågan är fortfarande aktuell, men efter mycket snack med sambon har vi väl än så länge landat i att det ändå borde bli en till tollare. Sambon är uppvuxen med Retrievers och uppskattar de egenskaperna, samtidigt som tollarna är bättre i storleken vi vill ha och har den där otroliga clowniga och något envisa personligheten som vi uppskattar i vår Cessna.

Hittade nu en tik som ska paras i höst som såg väldigt lovande ut på BPH och stamtavlan kan jag väldigt väl. Träffat många av individerna i flera led bak. Har skrivit lite med uppfödaren och hon verkade positiv till det vi skrev om vårt liv, men vi ska ta ett samtal framöver och prata lite mer så får man se hur det känns. Men det skulle kunna bli lovande!

Det enda är väl att jag trodde de skulle para i höst/vinter, men tydligen var det leverans då snarare och jag hade hoppats på kanske leverans i början av våren 2027. Vi får se 😅

IMG_2698.webp
Insåg att jag inte presenterat min med bild och vill ju inte vara sämre än er andra! Här kommer hon❤️

(Det blir inte den traditionella klippningen av praktiska skäl, vi har inte några planer på utställning i nuläget ändå. Löwchen är gulliga utan manen också tycker jag:))

Hur ser ni till att hålla era valpar bekväma i värmen?
Här är över 30 grader idag och jag kämpar för att få ner värmen inomhus.
Fläkt på, och ger lickimat med frusen blötfoder och vatten.
Han får även frusen broccoli och isbitar att leka med om så önskas.

Vågar inte ta fram kyldynan då allt ska smakas på just nu (igår försökte han äta en svamp stor som hans huvud och en annan gång svalde han en kollegas tepåse - fick dock tag i flärpen och kunde dra upp den igen).
Som tur är sover han gärna i badrummet under dagen som är svalare.

1000013618.webp

Vi planerar valp till slutet av året eller 2027, mest troligen 2027. Jag gjorde ju en liten rastråd om saken och frågan är fortfarande aktuell, men efter mycket snack med sambon har vi väl än så länge landat i att det ändå borde bli en till tollare. Sambon är uppvuxen med Retrievers och uppskattar de egenskaperna, samtidigt som tollarna är bättre i storleken vi vill ha och har den där otroliga clowniga och något envisa personligheten som vi uppskattar i vår Cessna.

Hittade nu en tik som ska paras i höst som såg väldigt lovande ut på BPH och stamtavlan kan jag väldigt väl. Träffat många av individerna i flera led bak. Har skrivit lite med uppfödaren och hon verkade positiv till det vi skrev om vårt liv, men vi ska ta ett samtal framöver och prata lite mer så får man se hur det känns. Men det skulle kunna bli lovande!

Det enda är väl att jag trodde de skulle para i höst/vinter, men tydligen var det leverans då snarare och jag hade hoppats på kanske leverans i början av våren 2027. Vi får se 😅
Hmm nope, den kullen blir det nog inte. Ny info hittad. Nåväl, tillbaka till ritbordet. 🙈

Hur ser ni till att hålla era valpar bekväma i värmen?
Här är över 30 grader idag och jag kämpar för att få ner värmen inomhus.
Fläkt på, och ger lickimat med frusen blötfoder och vatten.
Han får även frusen broccoli och isbitar att leka med om så önskas.

Vågar inte ta fram kyldynan då allt ska smakas på just nu (igår försökte han äta en svamp stor som hans huvud och en annan gång svalde han en kollegas tepåse - fick dock tag i flärpen och kunde dra upp den igen).
Som tur är sover han gärna i badrummet under dagen som är svalare.

Visa bifogad fil 187301

Vi har varit iväg på agility SM och varit i tält med silvershade och barnpool 😅. Hyrde boende också men där var det betydligt varmare på dan än i tältet så vi väntade tills kvällen med att åka dit så det var svalare och vi kunde vädra ut.
Som tur var det klinker på golvet där hundarna kunde lägga sig och ha det svalt..

Vi har luftvärmepump med AC funktion hemma nu men när vi bodde i lägenhet hade jag alltid fördraget med persienner + mörkläggningsgardin dagtid, undvek att vädra (var ju varmare ute än inne) och fläkt. På natten vädrade jag ordentligt när det var svalt.

20260626_120914.webp

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Hästvalet 2026 – vilken hästpolitik står du närmast?
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Mål och planer 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III