Bukefalos 30 år!

Det verkar som om vi blir med valpar, ja, plural, i höst.

Dagen efter att min tumme skadats, så var jag kvar på sjukhuset och kan därför inte anklagas, men...

Vår tik har blivit tjuvparad av min pappas hund. Det var verkligen i slutet på löpet, så mycket i slutet att jag nog inte trodde att det skulle tagit sig ändå.

Efter någon veckas övervägande så beslöt vi att inte göra abort, då vi inte heller visste om hon ens var dräktig, men efter ul som visade sannolikt tre foster, så var det såklart kört att ens göra abort.

Igår röntgade vi henne även, och då fanns där fyra små kroppar.

På fredag är det dag 49.

Jeez... Jag är nervös, och det känns overkligt. Jag har aldrig haft en kull förut, men med erfarenhet av några föl, så borde detta ändå vara hanterbart.

För den som inte känner till min skadade tumme, så har jag skrivit om tikar som slåss.

Alltså; givetvis kommer allt på en gång.

Så räknas jag nu i "valp 2026", tro?

Dagen efter att min tumme skadats, så var jag kvar på sjukhuset och kan därför inte anklagas, men...

Vår tik har blivit tjuvparad av min pappas hund. Det var verkligen i slutet på löpet, så mycket i slutet att jag nog inte trodde att det skulle tagit sig ändå.

Efter någon veckas övervägande så beslöt vi att inte göra abort, då vi inte heller visste om hon ens var dräktig, men efter ul som visade sannolikt tre foster, så var det såklart kört att ens göra abort.

På fredag är det dag 49.

Jeez... Jag är nervös, och det känns overkligt. Jag har aldrig haft en kull förut, men med erfarenhet av några föl, så borde detta ändå vara hanterbart.

För den som inte känner till min skadade tumme, så har jag skrivit om tikar som slåss.

Vad blir det för ras/raser?
Fyra valpar låter ju hanterbart men jag hoppas att det inte blir mer tjafs mellan tikarna nu.
Kolla upp jouröppna veterinärer om oturen skulle vara framme så vet ni vart ni ska vända er kring valpning och ring försäkringsbolag och kolla vad försäkringen täcker och om du vill utöka eller fixa tilläggsförsäkring för valpar sen.

Har själv fått tik tjuvparad när jag trodde hon var gott och väl ur löp (och jag stod och pratade med hanhundsägaren med henne i koppel).. Helt plötsligt satt hundarna ihop utan att vi märkt nåt 🙈.

På fredag är det dag 49.

Vad blev de för blandning?

Vad blev de för blandning?
Vad blir det för ras/raser?
Fyra valpar låter ju hanterbart men jag hoppas att det inte blir mer tjafs mellan tikarna nu.
Kolla upp jouröppna veterinärer om oturen skulle vara framme så vet ni vart ni ska vända er kring valpning och ring försäkringsbolag och kolla vad försäkringen täcker och om du vill utöka eller fixa tilläggsförsäkring för valpar sen.

Har själv fått tik tjuvparad när jag trodde hon var gott och väl ur löp (och jag stod och pratade med hanhundsägaren med henne i koppel).. Helt plötsligt satt hundarna ihop utan att vi märkt nåt 🙈.

Det blir ingen blandning då mina föräldrars hund är registrerad och dessutom utställd dansk-svensk gårdshund. En trevlig representant för rasen.

Nu har det inte varit aktuellt för mig att avla, men han är tillräckligt bra för att jag skulle övervägt honom. Han har tex ett väldigt positivt och lättsamt temperament och nästan ingen jaktlust alls. Det gör ju att han kan vara lös nästan överallt.

Det du beskriver @Bulldoozer - det är var min pappa sade, att hans hund kom runt hörnet och där stod vår tik och han hann inte ens hojta till. Parningen gick blixtsnabbt, sedan satt de ihop i fem minuter.

Men nu är det som det är, och vi har varit till veterinären flera gånger, bland annat för att ta ett PLL- test osv. Om det nu ändå blir en kull, så är hälsotest det minsta man kan göra.

Nu känns det roligare, men jag ska erkänna att jag varit ganska spak... det är inte "bara" att få valpar.

Senast ändrad:
Förhoppningsvis flyttar en av dessa gula läckerbitar in hos oss om tre veckor 😍:

att.oGcvdJ1mmtVHZb35v3BdUHflxce4BqI-z72ekod3h78.webp

Kullen blev 4 veckor igår, och besök i valplådan igen idag :) Det känns rätt spikat att det är denna kille det blir, uppfödaren är allt mer övertygad om att det är denna hon vill ”spara” och han visar mer spunk än sin bror ;) vilket passar mig bra.

IMG_4229.webp

Nu hörde uppfödaren i Norge av sig och erbjöd mig en valp om de utvecklar sig som de hoppas! ÄNTLIGEN! De ser iallafall inte långhåriga ut, hähä. Tiken är från min drömkull och hanen är kanonfin och båda är underbara mentalt.

20260729_114851.webp
Lyckats fånga en bild på den lyckligt ovetande fadern igår.
Tycker faktiskt att han är fin.

I augusti får jag lov att visa honom för mina föräldrar.

Kan ju vara roligt att se vad han får för bedöming i öppen klass. Han har bara visats en gång i unghundsklass och då kom han på andra plats med Very Good.

I övrigt väntar vi på även hans PLL-test.

Tiken är N/N för PLL, och hon har ju visats med excellent i öppen klass.

Nu är det bara väntan kvar. Dag 56 imorgon.

Senast ändrad:
Visa bifogad fil 188876

Kan ju vara roligt att se vad han får för bedöming i öppen klass. Han har bara visats en gång i unghundsklass och då kom han på andra plats med Very Good.

Jag tycker han ser fin ut, en trevlig hane :)Spännande med en go' kull dsg-valpar, hoppas allt går bra!

Visa bifogad fil 188876

Trevlig modell tycker jag. De kan ibland ha oproportionerligt små huvuden och det blir ännu värre av att de flesta är kraftigt överviktiga. Men denna var fin :)

Visa bifogad fil 188876

I övrigt väntar vi på även hans PLL-test

Tyckte också han var jättefin! Vad kul att få visa honom mer också

Trevlig modell tycker jag. De kan ibland ha oproportionerligt små huvuden och det blir ännu värre av att de flesta är kraftigt överviktiga. Men denna var fin :)
Tack. Framför allt är han glad, lättsam och väldigt okomplicerad. Det här är ju inte vårt val öht, så jag får tacka min lilla hund för bra val av pappa till hennes valpar. :cool::p

Tog en annan bild på hans huvud och jag gillar hans ögon. Men jag vet också att han är exakt så snäll som han ser ut. :love:

DSC_0281.webp

Fick bilder på valparna som är tre veckor, men vågar inte visa här än innan det är klart. Men det är tre tikar, två med stubb, en röd och en trefärgad, och en röd med lång svans. Så nyfiken på vilken som blir finast, allt annat lika hoppas jag på en röd till mig.
Åh så spännande och roligt! Är det långt bort i Norge?

Tyckte också han var jättefin! Vad kul att få visa honom mer också
Ja, det ska bli roligt! Nu är han maxad i höjd och ganska långbent och så har han benägenheten att bara äta så mycket som han behöver. Han är alltid smärt.

Vissa domare gillar de mer kompakta och mer av dogg-karaktär och hur det blir nu kan ingen veta.

Vår tik har också lite mer av det mer slimmade uttrycket, men har också fått fin kritik, så domarna har nog lite olika preferenser.

Han tilltalar mig iaf mycket, för han har lite av His Master's Voice-looken, hunden vid grammofonen som är så berömd.

Det är faktiskt den hunden ( hunden Nipper vid grammofonen), jag tänkt på när jag ville ha dansk-svensk gårdshund en gång i tiden.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Hästvalet 2026 – vilken hästpolitik står du närmast?
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Mål och planer 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar