Bukefalos 30 år!

Ja, det ska bli roligt! Nu är han maxad i höjd och ganska långbent och så har han benägenheten att bara äta så mycket som han behöver. Han är alltid smärt.

Vissa domare gillar de mer kompakta och mer av dogg-karaktär och hur det blir nu kan ingen veta.

Vår tik har också lite mer av det mer slimmade uttrycket, men har också fått fin kritik, så domarna har nog lite olika preferenser.

Han tilltalar mig iaf mycket, för han har lite av His Master's Voice-looken, hunden vid grammofonen som är så berömd.

Det är faktiskt den hunden ( hunden Nipper vid grammofonen), jag tänkt på när jag ville ha dansk-svensk gårdshund en gång i tiden.
Ja han är definitivt en typ av DSG som jag gillar, fint huvud!

Jag anmälde ju Flisan till en kurs i Mixxa. Det lät på kursbeskrivningen som om det var en lagom kurs för en flamsig unghund. Men den flamsiga unghunden var alldeles för flamsig för att koncentrera sig mer än typ två minuter i taget :D. Och dessutom så började hon löpa också!
Så nu får gammeltiken Hanna gå kursen istället (och det tycker hon är jättekul!)
Ja, ja, det blir inte alltid som man har tänkt sig :)
20260729_184927 (1)~2.webp

Fortfarande sugen på valp. Tycker dock det är så svårt med uppfödare, precis som ni skriver här så är det många som har sina DSG alldeles för feta. Var inne på en kennels hemsida och där avlade dom på tikar med ljudrädsla 😵‍💫 Känns som ett lotteri att välja uppfödare? Hur resonerar ni?

Fortfarande sugen på valp. Tycker dock det är så svårt med uppfödare, precis som ni skriver här så är det många som har sina DSG alldeles för feta. Var inne på en kennels hemsida och där avlade dom på tikar med ljudrädsla 😵‍💫 Känns som ett lotteri att välja uppfödare? Hur resonerar ni?
Jag tycker det finns för många uppfödare som verkar "leva" på uppfödning och det i sig gör mig skeptisk. Självklart kan man vara seriös ändå, men jag vet inte...?

Sedan tycker jag det är svårt inom min ras att veta riktigt hur mentaliteterna är. Ett test är förstås bra, men vardagen är ändå viktigast. Och sedan säger förstås uppfödaren ofta det som köparen vill höra. Det kan vara sant, men också bara lite friserat så att det låter bra.

Men å andra sidan, vi köper valpar och hur de blir kan man ju inte veta. Föräldradjuren är viktiga men ibland hoppar det över en generation och man finner egenskaper från mor- och farföräldrar.

Jag tycker det finns för många uppfödare som verkar "leva" på uppfödning och det i sig gör mig skeptisk. Självklart kan man vara seriös ändå, men jag vet inte...?

Sedan tycker jag det är svårt inom min ras att veta riktigt hur mentaliteterna är. Ett test är förstås bra, men vardagen är ändå viktigast. Och sedan säger förstås uppfödaren ofta det som köparen vill höra. Det kan vara sant, men också bara lite friserat så att det låter bra.
Det finns definitivt uppfödare som livnär sig på att föda upp valpar. Kanske inte alla raser, men det finns absolut. Kommer ofta i kontakt med detta via jobb.

Ja, man kan ju få höra ett: ”nä, mamman/pappan har inga allergier men klarar inte kyckling”. Vet folk som fått höra det EFTER parning med en hane, DÅ kryper det fram att hunden ”inte klarar kyckling”. Tar alltid det uppfödare säger med en skopa salt… Vill inte köpa av en crazy dog person heller, hundarna ska inte leva i misär och inte vara för många.

Det finns definitivt uppfödare som livnär sig på att föda upp valpar. Kanske inte alla raser, men det finns absolut. Kommer ofta i kontakt med detta via jobb.

Ja, man kan ju få höra ett: ”nä, mamman/pappan har inga allergier men klarar inte kyckling”. Vet folk som fått höra det EFTER parning med en hane, DÅ kryper det fram att hunden ”inte klarar kyckling”. Tar alltid det uppfödare säger med en skopa salt… Vill inte köpa av en crazy dog person heller, hundarna ska inte leva i misär och inte vara för många.
Nej, sådana vill man inte gynna. Det har inom dansk-svensk-aveln funnits ett par tre kennlar som tydligen samarbetat och haft rena massproduktionen. Länsstyrelsen omhändertog flera hundra hundar!

Det orsakade ett rabalder utan dess like i rasklubben där det fanns "seriösa" uppfödare som tog på sig rollen att smutskasta dessa kennlars alla hundar och det spekulerades vilt och önskades att valpar från dessa skulle tas ur aveln. De personer som i god tro köpt hund skulle därmed inte kunna få registrera valpar om de ville.

Det blev inget av det, men jag förundrades av tonläget och att de som sade sig värna rasen uttryckte ett sådant svart/vitt resonemang gjorde mig misstänksam.

De som var mest högljudda, upptäckte jag, hade själva fött upp mängder med kullar!

Så handlade detta om att bevaka sina marknadsandelar?

Med risk för att låta konspiratorisk så upplevde jag detta som ett riktigt bottennapp för rasklubben. Jag är bara amatör men hela cirkusen var motbjudande.

Så mitt förtroende för rasklubben är väl ganska naggat i kanten.

Nu väntar vi ju en kull själva och det kommer förstås vara lockande att behålla en själv. Så kanske behöver jag inte fundera på det där med att välja kennel på många år.

Men naturligtvis finns det mycket bra att välja på också. Frågan är bara var man hittar dem?

Den uppfödare jag väntar på föder upp ca tre kullar per år, de lever bara i hundvärlden, domare etc. Men jag har följt dem i snart tio år och det är ett imponerande avelsarbete. Det finns inget röntgenkrav i Norge men avkommor från deras hundar ligger ändå bra till i vår statistik här, jag har sett väldigt mycket av deras hundar och mentaliteten är helt otrolig, och väldigt jämn! De avlar heller inte på speciellt unga tikar, de är ofta minst 3-4 år och nästan alltid champions innan de använder dem i avel. Den kull jag väntar på nu har jag sett tre generationer bakåt på utställning och alla hundarna har varit så himla trevliga. Men allt detta vet ju jag för att jag nu varit i min ras i tio år, fatta vad svårt när man är ny in?

Ensamträningen blev av när semestern tog slut 😅. Husse fixade kamera så vi kunde hålla koll och då hon hela tiden varit lugn hemma så har hon ganska fort ökat på tiden. När man kollat i kameran har hon sovit och hon har utan problem lämnats nån timme 😁. Har sett till att hon fått göra nåt innan så hon är trött och hon har ju sällskap av killarna även om hon är instängd I köket så ser de varann genom grindarna.

Hon har fått gå lite på får nu och jag gillar det jag ser, precis det jag hoppades på än så länge 🥰.

Om nån vecka börjar hon på kurs med husse ❤️.

20260727_173253.webp

Nu är det exakt två veckor kvar av den beräknade tiden, men tiken brukar valpa några dagar före (det blir hennes tredje och sista kull). Det ska bli så spännande och jag fattar inte hur jag ska klara av att vänta ända till november att få hem valpen. Men jag tänker så klart hälsa på också innan.

Min lillaskrutta har haft sin längsta dag i hundgården idag men jag kan säga att hon var mer vild när jag kom hem igår efter en helg på vift än när jag kom hem från jobbet på lunchen. Kollade lite i kameran och då låg de inne, hon delade hundgård med Lemmy och hon låg och lekte med sig själv.
Hela helgen har hon vägrat sova i sovrummet med husse. Hon har sovit i köket ensam. Verkar således vara en bestämd dam som inte har något problem med att vara själv.
Ska köra halvdagar på jobbet ett tag, hon äter ju fortfarande lunch. Men från mitten av september måste nog bli att testa heldagar.

Igår var hon i sin del av hundgården själv och Lemmy delade med Lita (han ville inte vara med Dagny konstigt nog :rofl: ) Idag såg jag på Lemmy att han ville vara ensam så Dagny fick dela med Lita. Och hon kan luckan nu! Jag insåg att det hade börjat regna hemma när alla hundarna var inomhus och Dagny låg under sängen när jag kollade i kameran 😅

Igår började hon valpkurs. Hon förstod snabbt vad jag ville i kontaktövningarna och tycker mycket om karameller :laugh:

Igår var hon i sin del av hundgården själv och Lemmy delade med Lita (han ville inte vara med Dagny konstigt nog :rofl: ) Idag såg jag på Lemmy att han ville vara ensam så Dagny fick dela med Lita. Och hon kan luckan nu! Jag insåg att det hade börjat regna hemma när alla hundarna var inomhus och Dagny låg under sängen när jag kollade i kameran 😅

Igår började hon valpkurs. Hon förstod snabbt vad jag ville i kontaktövningarna och tycker mycket om karameller :laugh:
Och just det! Skjutbana i närheten av klubben (det hade jag glömt, men inte för att det gjorde nått!) det pangades en hel del och även flygplan som flög lågt över så det levde om en del fick hon höra. Hon jobbade på ändå! Skott hade hon ju hört men det var lite mer avlägset än detta. Känns bra att hon inte reagerat på sånt!

Igår stal hon mina träningsbyxor tre gånger, nu kom hon nyss släpandes på dom igen.
Vi är kattvakt, jag skulle sova inne hos katten. Dagny vägrade sova med husse och de andra hundarna så han lät henne sova i köket. Hade ju inte varit ett problem om inte hundskrället börjat SKRIKA 04.30 så JAG som skulle få sovmorgon vaknar och inte husse som sover med öronproppar. Hon fick kissa men hade inte ro att somna om. Hämtade de andra hundarna (vet inte varför jag inte bara la mig i det sovrummet istället, man tänker inte så klart..) och sen kunde vi sova tills alarmet ringde nu.
Under natten har hon också tagit min bh och mina strumpor.

Hon är inte på plus idag 😅

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Hästvalet 2026 – vilken hästpolitik står du närmast?
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Mål och planer 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar