Valp utestängd på natten

Sv: Valp utestängd på natten

Vi har två hundar, varav en är 6 månader nu.
Hämtade hem henne vid 8 veckor och båda hundarna sov i sovrummet redan från första natten, dem gamla på en bädd och valpen i bur.
valpen rastades ordentligt precis innan läggdags och sov i bur, hon sov som en stock från dag 1. Jag har aldrig behövt ta ut varken henne lr dem gamla hunden på natten.

Har också rätt mycket sladdar och grejer i sovrummet, den gamla skulle aldrig få för sig att röra och den yngre kommer fortsätta sova i buren för att den gamla ska låta henne vara under natten.

Skaffar man hund (framförallt valp) så får man vara beredd på en del fix innan och mycket jobb under tiden man har den. Den sköter sig inte självt!
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag fattade inte riktigt när "trycka ner nosen i kisset" diskussionen kom, har någon gjort det sen 80-talet..?

Men jag håller med, oerhört svartvitt, skulle inte vilja säga att varken Gnist eller någon annan är särskilt okunnig när det gäller hundar. Tex Gnist föder ändå upp X antal valpar varje år...
 
Sv: Valp utestängd på natten

Ok det låter ju bra att nästan alla är rumsrena när dom lämnar då funkar det du går efter men det jag går efter har funkat här hemma också. Med fasta rutiner menar du att dom släpps ut ofta då? Så när det inte är utgång så får valpen knipa igen eller? Man kan inte dra alla valpmagarna över en kant, dom har olika förutsättningar precis som vi. Klart att om dom rastas med små mellanrum så finns ju inte behovet av att göra ner sig inne om dom väl gör behoven ordentligt ute och inte bara busar runt.. Där är det bra att ha hus och trädgård, jag har lägenhet så jag får springa upp och ner, ger mig bra kondis och motion om inget annat;). Då har vi erfarenheter av olika saker, jag har erfarenhet av att när valpen OM den vaknar är nödig så får den gå ut då detta inte är något problem för mig. Iom att jag bor i en stor etta så är det inte några problem av att vakna av ett gnällande och jag har valpen i närheten hur jag än vänder och vrider på det.

lady_vip: Jepp rutiner är viktigt, vet jag också;). Men ändå så kunde hon här hemma bli kissig på nätterna om hon busat och druckit mycket vatten sent och inte kissat ut allt vid läggdags, samt bajsnödig om hon fått i sig något olägligt då allt som gick att äta gärna skulle in i munnen som dom flesta valpar. "Bra valpar" säger du, finns det såna meriter man kan gå på också vilka som kissar lite eller mycket eller sover hela nätterna igenom det va nytt för mig. Ärligt talat hundar är väl individer med olikheter, vissa har svårare att hålla sig längre stunder i början och andra inte. Som jag skrev att sover valpen natten igenom så är det väl inget problem, problemet kommer när den säger till att den vill ut och inte tas på allvar och då kvittar det vilken tid på dygnet. Det är min åsikt och vi går visst skilda vägar där.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Man trycker absolut inte ner nogon nos i kiss eller bajs!!! Man torkar helt enkelt upp olyckorna som rätt snart det blir färre av. Jag tyckte bara att jämförelsen med en blöja var så otroligt dum. Det blir sådana skarpa ytterligheter när det ska poängteras ibland.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Men vad är det enligt dig då? Varför släpper man INTE ut en hund som är nödig på natten? Den är väl det av en anledning? Först får hunden lära sig att den ska säga till om den behöver gå ut, och den tränas att vara rumsren, sen får den inte gå ut, utan tvingas då i värsta fall gå på golvet, bara för att det är natt. Är det lathet då om det inte är ren dominans al´a "på natten sover vi, du får hålla dig". Skulle du göra detta mot dina barn? Förutsatt att dom är friska då så klart?:grin:
 
Sv: Valp utestängd på natten

Det är förbjudet med bur, så varför inte göra sig besväret att säkra sovrummet från sladdar och annat farligt?
 
Sv: Valp utestängd på natten

Skulle du göra detta mot dina barn? Förutsatt att dom är friska då så klart?:grin:

Bebisar har blöja och om de kissar på sig när de sover på natten, så byts blöjan när mamman vaknar. I af jag satt inte vaken nattetid och kikade på sovande bebis och kände efter om blöjan var torr i parti och minut.

I övrigt så är valpar inte ens i närheten av att vara mänskliga bebisar och jag kommer aldrig att begripa mig på de som jämställer diverse djur med bebisar och tror att dessa har exakt samma behov och funktioner som en bebis.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Varenda hundpsykolog och hundtränare säger ju att vi ska INTE göra hunden till människa utan låta den vara hund och vi deras ledare. Och då menar jag INTE att hunden ska hunsas osv..
O vem har förmänskligat hunden?
Själv skulle jag vända o dra åt andra hållet om någon med en vemsomhelstublidning börjar yra om ledarskap.
En bra whatsower börjar inte dilla om att hundarna behandals som barn o att vi förmänskligar våra fyrfota.
Skulle någon som påstår det visar sig vara instruktör jag vill gå kurs för, så vänder jag i dörren o kräver pengarna tbx.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Fast nu pratar jag i just detta fallet om vuxna hundar som får ont i magen mitt i natten och förvägras gå ut bara för att. Nu har ju inte hundar blöja, så nu kan man inte säga så. Man lär dom att dom inte får kissa inne, sen får dom helt plötsligt det.Och dom är nog ännu mer flockbundna än en människorbebis, dom föds ju i grupp, sen får dom helt plötsligt efter 8 veckor sova helt själva.. det är faktiskt illa.
 
Sv: Valp utestängd på natten

*KL*

Ni som rastar valpar på natten och tycker att det är så man ska göra för att man inte ska vara elak:

Hur gör ni om hunden vaknar någon timme innan ni tänkt vakna på morgonen för att den vill leka, äta frukost eller liknande? (Alltså inte är i behov av att gå ut, utan bara tycker att den har sovit klart)
Låter ni den väcka er, ni matar den osv eller gör ni så att ni sover vidare och ignorerar hunden eller kanske t.o.m. säger åt den att gå och lägga sig för att det ska bli lugnt och ni ska få sova vidare?


När det gäller valprastning har jag inte mycket att säga. Jag har bara haft en av mina hundar från det att hon var valp och hon sov redan som 9-veckors valp (det var då jag fick hem henne) mellan kl 11 på kvällen och 10 på morgonen. Hos uppfödaren var det inte tal om att släppa ut några hundar mitt i natten. Ut direkt på morgonen, någon gång då och då under dagen och sedan ut precis innan vi skulle sova, under natten sov vi.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Med fasta rutiner menar du att dom släpps ut ofta då? Så när det inte är utgång så får valpen knipa igen eller?

Standard rutiner: Ut direkt på morgonen när jag vaknar, efter sömn, mat, lek och några gånger där emellan samt innan jag går och lägger mig.

Upp till de är 8-10 veckor kan det ju hända att de vaknar hela högen nattetid och busar och då blir det ju ofta att de kissar/bajsar innan de går och sover igen, men eftersom jag sover (i rummet bredvid) så hör jag ju dem inte om de härjar lös ;)

Rent allmänt:
------------------------------------------

Valparna lider inte om de kissar på köksgolvet nattetid efter ett gruppbusanfall, lika lite som en valp i köket lider av att vakna, kliva ur sin bädd och göra en pöl på golvet för att sedan fortsätta sova även om vissa här i tråden verkar tro det ;)

Jag är dock lite nyfiken på var/hur lidandet och tvånget som en del surrar i kommer in i bilden??
 
Sv: Valp utestängd på natten

I fråga om de vuxna hundarna så har jag redan skrivit i mitt första svar:

Inte heller rastas några hundar nattetid såvida de inte är dåliga i magen och säger till

Dvs hundarna om de är friska sover i det här huset gott på natten. Är de dåliga i magen och behöver gå ut, så säger de till och får då gå ut en snabbis för att göra ifrån sig och därefter in igen för fortsatt sömn.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag förstår vad du menar och självklart finns det en risk att valpen får en ovana att "pling" när den vaknar så ska matte sysselsätta den. Några säger att man inte ska rasta valp om natten och några säger att man ska släppa ut den. Tror det finns både för och nackdelar med båda delarna. Efter lek, sömn och måltider så behöver valpar göra sina behov strax efter. Jag läste ganska snabbt av Frida om det va akut att det tryckte på eller om hon va uttråkad eller kände sig ensam, hon hade ett speciellt läte när det va akut så då gick jag upp annars pratade jag lugnt och klappade lite tills hon somnade igen. En valp som är nödig lägger sig inte till ro och sover, den kommer kissa vare sig den vill eller ej om den är liten. Man måste ta hänsyn till valpens motorik också då den som riktigt liten inte känner att den är nödig utan bara sätter sig, efter några veckor kan den börja säga ifrån genom att bli orolig och gny när den börja reflektera att det tränger på och man kan hinna innan det är för sent.
 
Sv: Valp utestängd på natten

???? Öhhh..förlåt men jag hängde inte riktigt med nu. (är inte den skarpaste kniven ibland) Jag anar att vi delar synen att inte förmännskliga hundarna men jag är inte säker??

Jag menar i alla fall att det är ju vi människor som gör det. ( som svar på din fråga vem som förmänskligat hunden) Och jag skulle inte heller gå en kurs för någon som tyckte att hunden är som vi människor.

Förlåt mig vallhund men jag förstod inte riktigt om du ville säga något till mig där jag är ute å cyklar.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Det är förbjudet med bur, så varför inte göra sig besväret att säkra sovrummet från sladdar och annat farligt?

Skrev aldrig att buren är öppen. Så hon är inte inlåst på nåt sätt.
Men den står så att inte den äldre kommer in till henne.
Hon kan alltså sova både där och utanför. Men hon väljer att sova i den och rör sig inte utanför den under natten (vad jag märkt.)
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag säger ingenting om att man inte går ut med valpen på natten, eller stänger in den med flera hundar. Men jag tycker aldrig att det är okej att stänga in en så liten valp själv.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Tror inte alls valpen lider av att få kissa inomhus utan att det är en princip sak här hemma att det är min skyldighet att den ska komma ut då det är det den ska lära sig. Vet inte om det är lättare att få en hund rumsren i hus då det är lätt att bara öppna dörren, här behöver jag ner för tre trappor först innan jag är ute. Därför har jag blivit stenhård med att så fort valpen är nödig så ska den komma ut och att jag är snabb i vändningarna då om jag inte hinner få ut valpen i tid och missar många gånger så påverkar det rumsrenheten, att det tar längre tid att få den rumsren?

Därför försöker jag nolla olyckorna här inne så den ska veta att när det trycker på så kommer den få komma ut och göra behoven ute, gärna ligga steget före valpen. Det ligger mest hos mig själv detta, att jag vill hjälpa valpen ut där den ska kissa än att bara rycka på axlarna då jag är rädd att det kommer göra valpen förvirrad helt enkelt sen verkar det vara att ge den dubbla budskap. Frida blev snabbt rumsren och visst hände det olyckor men jag gick hellre ut mer gånger än för få gånger.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Fast vare sig jag eller någon annan "dissar" eller "rycker på axlarna" vad jag vet.

Det är just det att det läggs in dylika uttryck som jag tycker är synd, för det gör att ni lägger på oss som inte rastar nattetid värderingar/åsikter/inställningar/synsätt etc. som vi inte har.

Ex.vis: När jag sover, så vare sig dissar eller rycker jag på axlarna åt en valp som vankar.

Att dissa och rycka på axlarna skulle det vara om jag medvetet struntar i att göra någonting som jag vet att det finns ett behov av. Ex.vis om jag faktiskt skulle vakna, höra att en valp vankar och då alltså veta att hunden är nödig, men bara vänder mig om i sängen och fortsätter sova. Då har jag ju gjort ett aktivt val att strunta i att en valp är nödig och tro mig; Så skulle jag aldrig i livet göra!
 
Sv: Valp utestängd på natten

Fast vi pratar om 2 skilda saker börjar jag tro. En orolig valp sover inte, då sover inte jag heller. Har hunden druckit mycket, fått mycket hundgodis eller vad som så får man ju gå ut med den, men jag rastar inte hundarna nattetid som någon rutin. Bra valpar var mest menat som ironi, men faktum kvarstår att jag inte har haft problem om inte hunden har varit dålig i magen/sjuk.

Kom på innan att när jag hämtade Loka från uppfödaren, vid 8 veckor, åkte vi tåg i 9 timmar. Hon rastades såklart innan vi åkte, sen försökte jag i Sthlm, försökte nånstans på vägen och även en gång när vi bytte i H-holm. Hon gjorde ingenting förrän vi var hemma, och då hade hon hållit sig i nästan 10 timmar. Jag minns att jag var väldigt stressad över det, men hon mådde utmärkt, hon hade bara inte kunnat kissa/bajsa i de nya miljöerna trots att jag gjorde mitt yttersta.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag har inga barn. Men läs Gnist senaste svar, det handlar inte om nonchalans. Jag har inte haft några problem med hundar som vankar av och an på nätterna om de inte har varit sjuka.

Så du kan sluta försöka få mig till nån slags dominerande monster, mina hundar mår utmärkt, jag skulle göra mer för dem än de flesta andra hundägare gör för sina hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu blir det med största sannolikhet valp lite snarare än jag hade tänkt :love: Så nu behöver jag era bästa tips och kom-ihåg inför...
2
Svar
32
· Visningar
3 386
Senast: Kiwiqueen
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 355
Senast: Pilot
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 319
Övr. Hund Min hund är snart fyra år och har aldrig varit i kontakt med katter. När man ser dom ute reagerar han likadant som när han ser...
Svar
16
· Visningar
4 391
Senast: kompis87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp