Bukefalos 30 år!

86e54b0f7d2f65cb9867b8c2a19e8162.gif

:D

Jag är dock osäker på om vi i väst inte levde med mer än vad vi egentligen hade råd med rent klimatmässigt? Hade varit intressant att se någon statistik på det.
Men det är ju precis vad jag talar om för dig. Nej vi levde inte över jordens resurser då. Se länk.

Men vänta nu... Att importera tre miljoner människor från utvecklingsländer och slussa ut dem i tungt, manuellt jordbruksarbete under täckmanteln "praktisk SFI" för att producera billig mat åt oss?

Det där låter ju mer som ett moderniserat statarsystem eller ett direkt utnyttjande av en billig underklass än en humanistisk klimatlösning. Att bygga nationens matförsörjning på att en importerad underarbetarklass ska göra grovjobbet som vi själva inte vill betala för krockar ganska rejält med både schyssta arbetsvillkor och grundläggande människosyn.
I din hjärna, som är inom nuvarande utsugande system kanske det gör det, men det är inte vad jag säger.

Det går såklart jättebra, men det finns fortfarande ett miljonstoer underskott på arbetskraft i ett fosilfritt jordbruk. Ska du föda de barnen o h ska du föda dem 18 år gamla?
Men du menade att man ska göra det genom SFI?
Så miljoner av skattebetalares pengar ska ges till företag.? Då är det ju inte jobb. Tvärtom så konkurrerar det ut vanliga jobb.

• Gilla
Reactions: fio
Men du menade att man ska göra det genom SFI?
Så miljoner av skattebetalares pengar ska ges till företag.? Då är det ju inte jobb. Tvärtom så konkurrerar det ut vanliga jobb.
Nej. Jag skrev att det är alldeles för omfattande fråga för att kunna svara på i en forumtråd och drog några skisslinjer. Men du tänker på ditt sätt inte mitt och blåser därför upp vad du tror som dessutom är inom rådande exploaterande paradigm och inte i ett nytt regenerativt och respektfullt. Du är helt fri att läsa vad jag skriver oppressivt för att nuvarande system fungerar så men jag går inte vidare i det här samtalet här. Du kan bara lita på, och tänka vad det betyder att jag menar ett system helt fritt från exploatering. Fundera gärna på hur det skulle se ut!

Nu står det ju "upp till".

Det bygger så klart på att det finns en vilja och ett behov av att ställa om jordbruket och att det då behövs mer arbetskraft. Det är ju i den änden man behöver börja, inte flyga hit tre miljoner människor från flyktingläger och hoppas på det bästa. Läste du länken?
Jag tror att idén faller redan på att det bygger på minskad köttproduktion.
Det var om 2000m²-konceptet, alltså odlingsytor, växtföljd och att äta mindre kött. Den säger ingenting om att tre miljoner människor ska slussas ut i lantbruket via SFI. Det är helt och hållet mandas egen skrivbordsprodukt.

Ska vi börja använda SFI som någon slags statlig arbetsförmedling som slussar nyanlända direkt till branscher som saknar folk. vare sig det är jordbruket, äldreomsorgen eller skogsindustrin… då är vi ute på riktigt farlig is.

Att öronmärka en hel grupp människor för tungt kroppsarbete under täckmanteln "klimatnytta" sätter hela arbetsmarknaden i gungning och skapar i praktiken ett sorts slavsystem. Och det besvarar fortfarande inte kärnfrågan: vem ska betala kalaset?

I din hjärna, som är inom nuvarande utsugande system kanske det gör det, men det är inte vad jag säger.
Om din modell inte klarar av mötet med vanlig logik utan att du måste ta till personangrepp, så har du inget system, då har du bara en skrivbordsprodukt.

Svara på kärnfrågan istället: Hur ska tre miljoner människor i lantbruket finansieras utan att matpriserna skenar eller lönerna dumpas? Det är faktiska siffror, inte goda intentioner, som avgör om kalkylen håller.

Nej. Jag skrev att det är alldeles för omfattande fråga för att kunna svara på i en forumtråd och drog några skisslinjer. Men du tänker på ditt sätt inte mitt och blåser därför upp vad du tror som dessutom är inom rådande exploaterande paradigm och inte i ett nytt regenerativt och respektfullt. Du är helt fri att läsa vad jag skriver oppressivt för att nuvarande system fungerar så men jag går inte vidare i det här samtalet här. Du kan bara lita på, och tänka vad det betyder att jag menar ett system helt fritt från exploatering. Fundera gärna på hur det skulle se ut!
Varför är du så otrevlig?
Om du vill att en förändring ska genomföras så måste du ju förklara vad du menar.
Varför skriver du annars inlägg om du inte vill debattera.

Hur har islam ”tagit över V”? Det är ett kontrafaktiskt påstående som man kan utkräva omfattande stödbevisning för.
Precis som SD har V svårt att hålla koll på vilka som representerar nere på kommunal nivå. I Sävsjö kommun fick ju hela listan strykas efter att personerna hyllat Hamas och någon ifrågasatte LGBTQ.

Precis som SD har V svårt att hålla koll på vilka som representerar nere på kommunal nivå. I Sävsjö kommun fick ju hela listan strykas efter att personerna hyllat Hamas och någon ifrågasatte LGBTQ.
Ja, men var kommer då ”tagit över V” från? Det är inte en rimlig beskrivning av att man rensat ut på listorna kommunalt.

Ja, men var kommer då ”tagit över V” från? Det är inte en rimlig beskrivning av att man rensat ut på listorna kommunalt.
Det är väl känslan när det inte är en lista, utan flera och gång på gång. Istället för att låta detta brisera som små bomber så skulle V satt sig ner och granskat alla sina kandidater och på så vis kunnat peka på att de tar det på allvar.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat