Vänsterpartiet och äganderätten (Utbruten från Eftervalssnack)

Hur kan du få det till att jag vill koncentrerar mig på någon av grupperna när jag diskuterar hur man ska kunna jämföra privat och kommunalt med avseende på hur krävande eleverna är och så de får resurser baserade på detta?

Jag fattar faktiskt inte hur du får det till att man kan och vill jämföra utan att ta hänsyn till båda grupperna.

Du hänger upp dig på privata utförare som utgör en liten, liten del av alla skolor. Jag menar att det är helt fel angreppssätt när man vill ha kvalitet på skolor.

Om vi lyckas få till idealskolor av varenda privat skola genom dina jämförelser och ideer så är det ändå bara 20% av eleverna som får gå i idealskolan. Inte bra.
 
Du hänger upp dig på privata utförare som utgör en liten, liten del av alla skolor. Jag menar att det är helt fel angreppssätt när man vill ha kvalitet på skolor.

Om vi lyckas få till idealskolor av varenda privat skola genom dina jämförelser och ideer så är det ändå bara 20% av eleverna som får gå i idealskolan. Inte bra.
Det är du som hänger upp dig på det, hur kan du få en jämförelse mellan alla skolor både privata och kommunala till att bli en liten del är för mig obegripligt.

Sen tycker jag inte 20% är lite, det får stå för dig.

Menar du att vi inte ska försöka kvalitetssäkra privata skolor? Utan bara betala ut pengar och låtsas som att de har samma kostnader per elev oavsett vilka elever de tar emot?
 
Det är du som hänger upp dig på det, hur kan du få en jämförelse mellan alla skolor både privata och kommunala till att bli en liten del är för mig obegripligt.

Sen tycker jag inte 20% är lite, det får stå för dig.

Menar du att vi inte ska försöka kvalitetssäkra privata skolor? Utan bara betala ut pengar och låtsas som att de har samma kostnader per elev oavsett vilka elever de tar emot?

Det är det jag menar med att du inte vill förstå. Vi är möjligtvis helt överens.

Jag menar att vi måste hitta ett sätt att fördela medel till skolorna och följa upp deras kvalitet helt oavsett utförarform. Det allra viktigaste, för det påverkar flest, är att hitta sätt som fungerar för de offentliga verksamheterna.

Att då haka upp sig på att det är svårt och använda det som argument för att privata utförare ska stoppas - är att stoppa huvudet helt i sanden för alla de som går i offentligt drivna skolor.
 
På det andra svarar jag ja, och både mina egna erfarenheter och det jag får veta, handlar om skrämmande hantering av finansiella medel. Som jag aldrig någonsin sett i alla de privata företag jag varit i kontakt med. Kanske kan man kalla det enormt dålig respekt för pengar. Fungerade verksamheterna dåligt i övrigt? Nej, inte alls.

Intresset att effektivisera har istället varit tvärtom då en icke utnyttjad budget ger sämre finansiering nästa år. Och det är inte alls ett unikt svenskt fenomen.

Nu antar jag att det ändå är en liten, liten minoritet - annars skulle jag sova dåligt. Precis som att svårt bristande kvalitet är något väldigt ovanligt oavsett utförare.

Jag har jobbat i både privat och offentlig verksamhet och jag delar inte din syn på ekonomi inom det offentliga. Tvärtom med ständiga effektiviseringskrav, kostnadsuppföljningar och bemanningsalgoritmer, och stor medvetenhet om att det är skattepengar som hanteras.

Är det vanligt att ens budget minskas under ens planerade behov till nästa år, om man går under sitt behov ett år? I vilka verksamheter då?
 
Nu hoppar jag i den här tråden lite. Har glömt läsa och läser ikapp. Men detta stämmer väl ändå inte.

Vård, skola, omsorg och dylikt (tåg, post osv) har ju varit privatiserat så kort tid i Sverige att inte ens alla Liberaler och Moderater verkar tycka att det är en toppenidé.

Självklart tycker Vänstern att det är en dålig idé (och där kan de ju ha rätt, ingen protest, men de åker där på den lätte). För det är ju inte den biten jag diskuterar när det gäller äganderätt, företagande och Vänsterpartiet utan jag diskuterar den däringa godisbutiken. (eller för all del bondens äganderätt till sin mark)

Dvs de (Vänsterpartiets partiledare, i detta val) satt i TV (precis innan valet) (jag la in klippet) och pratade om hur man ska oprivatisera IKEA och HM -bör ägas helt av de anställda, (som iofs stack ur landet sist det var på tapeten så det kan vara svårt) och som jag uppfattade det, i förlängningen godisbutiken/ICA butiken/järnhandeln.
https://www.expressen.se/dinapengar/ica-handlarna-som-tjanade-mest-2016/
Dvs din granne i stallet som har två bilar.



Men om man ska mosa till den lokala ICA-maxi ägaren så måste man nog trycka till godisbutiken och Pressbyrån samtidigt, för jag tror det är svårt att urskilja.

Jag har inte sett det inslag där Jonas Sjöstedt skulle ha sagt att hans parti önskar förstatliga alla godisbutiker, men om det var det han sa så kan jag bara konstatera att jag tror faktiskt att han då har missbedömt vad partimedlemmarna önskar att han driver kommande fyra år. Och sa han inte så, så vet jag inte varför vi sitter och diskuterar en halmgubbe.
 
Om man måste ha privata skolor så är nog i förlängningen enda sättet att hålla kvalitet uppe att ha antagningsprov till universiteten/vidareutbildningarna.

Kontrollsystemen vi har äter ju redan upp lärarnas tid.

Så kan det vara, men då kan man ju undra varför vi ska ha betyg överhuvudtaget om de inte kan användas till något? Vettiga antagningsprov kostar också att genomföra, och högskoleprovet är väl ganska ifrågasatt som urvalsmetod (men positivt som en andra chans).
 
New public management har väl fått oerhört mycket kritik för hur illa det fungerar i alla offentliga verksamheter. Med ineffektivitet och slöseri som följd. Men det kanske var det du menade?

Ja det var exakt vad jag menade. Jag tycker dock att det om något satt fokus på att räkna pengar och räkna pinnar samt följa upp verksamheten på både längden och tvären utan att riktigt kunna säga att det faktiskt blev bättre eller billigare. Därför får jag inte ihop de senaste 20 åren av styrning inom offentlig sektor med @sjoberga's bild att man struntar i pengar och i kvalitetsuppföljning där.
 
Det är det jag menar med att du inte vill förstå. Vi är möjligtvis helt överens.

Jag menar att vi måste hitta ett sätt att fördela medel till skolorna och följa upp deras kvalitet helt oavsett utförarform. Det allra viktigaste, för det påverkar flest, är att hitta sätt som fungerar för de offentliga verksamheterna.

Att då haka upp sig på att det är svårt och använda det som argument för att privata utförare ska stoppas - är att stoppa huvudet helt i sanden för alla de som går i offentligt drivna skolor.

Så nu när vi äntligen konstaterat att vi alla vill följa upp att kvaliteten är god i BÅDE offentligt drivna och privat drivna skolor, så kanske du kan gå vidare till hur vi ska göra det? Hittills har du mest bara sagt ATT vi ska göra det, inte HUR, och du duckar frågan genom att säga att vi måste granska det offentligt styrda för att de är fler till antalet.

Men hur ska vi åstadkomma en tillförlitlig kvalitetsuppföljning för ALLA skolor? Hur kan man t ex kvalitetssäkra antagningssystemet så att vissa skolor inte väljer bort elever de inte vill ha?
 
Så nu när vi äntligen konstaterat att vi alla vill följa upp att kvaliteten är god i BÅDE offentligt drivna och privat drivna skolor, så kanske du kan gå vidare till hur vi ska göra det? Hittills har du mest bara sagt ATT vi ska göra det, inte HUR, och du duckar frågan genom att säga att vi måste granska det offentligt styrda för att de är fler till antalet.

Men hur ska vi åstadkomma en tillförlitlig kvalitetsuppföljning för ALLA skolor? Hur kan man t ex kvalitetssäkra antagningssystemet så att vissa skolor inte väljer bort elever de inte vill ha?

Härligt. Det är i första hand en fråga för professionella experter och INTE politiker och lekmän. Jag är gravt allergisk mot politiker och föräldrar som inte respekterar professionerna inom skolan.
 
Jag har inte sett det inslag där Jonas Sjöstedt skulle ha sagt att hans parti önskar förstatliga alla godisbutiker, men om det var det han sa så kan jag bara konstatera att jag tror faktiskt att han då har missbedömt vad partimedlemmarna önskar att han driver kommande fyra år. Och sa han inte så, så vet jag inte varför vi sitter och diskuterar en halmgubbe.
De diskuterade IKEA och HM som skulle gå till personalen.
 
Så kan det vara, men då kan man ju undra varför vi ska ha betyg överhuvudtaget om de inte kan användas till något? Vettiga antagningsprov kostar också att genomföra, och högskoleprovet är väl ganska ifrågasatt som urvalsmetod (men positivt som en andra chans).
Mja det blir väl som det var när våra föräldrar var små på 50-talet. Betyg för att veta var man ligger på ämnena antar jag. Annars blir det väl en chock vid studentexamen och fler får skamset gå ut bakvägen.
 
Ja det var exakt vad jag menade. Jag tycker dock att det om något satt fokus på att räkna pengar och räkna pinnar samt följa upp verksamheten på både längden och tvären utan att riktigt kunna säga att det faktiskt blev bättre eller billigare. Därför får jag inte ihop de senaste 20 åren av styrning inom offentlig sektor med @sjoberga's bild att man struntar i pengar och i kvalitetsuppföljning där.
Man kan ju göra båda samtidigt.

Dvs välja dåliga metoder för att misslyckas med att styra upp någonting som innan inte var bra men i alla fall kanske bättre.

Det är ju fortfarande en realitet att det slösas en del med pengar. Däremot håller jag med om att kommunernas fåniga försök med "marknadsekonomi" med fastigheter och statens och landstingens NPM, för att inte tala om upphandlingarnas vansinnigheter, gör mig gråtfärdig.
 
Man kan ju göra båda samtidigt.

Dvs välja dåliga metoder för att misslyckas med att styra upp någonting som innan inte var bra men i alla fall kanske bättre.

Det är ju fortfarande en realitet att det slösas en del med pengar. Däremot håller jag med om att kommunernas fåniga försök med "marknadsekonomi" med fastigheter och statens och landstingens NPM, för att inte tala om upphandlingarnas vansinnigheter, gör mig gråtfärdig.
Kan det bero på att företrädare för kommun/landsting kom ut från en skyddad verkstad, där man hela tiden med förakt betraktat den privata sektorn och dess agerande. Nu inser man så sakta att den världen är betydligt tuffare, och saklöst sår ut de sämre o svagare rörelserna. Går man in med den naivitet som vissa har uppvisat, ja då blir man uppskörtad.
 
Kan det bero på att företrädare för kommun/landsting kom ut från en skyddad verkstad, där man hela tiden med förakt betraktat den privata sektorn och dess agerande. Nu inser man så sakta att den världen är betydligt tuffare, och saklöst sår ut de sämre o svagare rörelserna. Går man in med den naivitet som vissa har uppvisat, ja då blir man uppskörtad.
Kanske men på upphandlingar verkar ibland inte upphandlarna veta -vad de ska ha, vad det ska vara till, hur det funkar, hur marknaden funkar, vad det borde kosta, vad de som ska använda det vill ha och de bryr sig inte heller.

typ 10 000 blandade böcker till skolan tack! 50% skönlitterärt och 50% facklitteratur, vilka som helst går bra.

Det är ju inte naivt det är bara: äh, bryr mig inte.

Och så pengahunger, vi hyr ut detta, till de där, och låtsas att marknadshyran är denna (trots att ingen annan vill hyra) för då får vi in pengar till fastighetsbolaget som ska gå med vinst. Och kan suga tillbaka skolans pengar.

Ok nu lät jag lite väl sur men.
 
Kanske men på upphandlingar verkar ibland inte upphandlarna veta -vad de ska ha, vad det ska vara till, hur det funkar, hur marknaden funkar, vad det borde kosta, vad de som ska använda det vill ha och de bryr sig inte heller.

typ 10 000 blandade böcker till skolan tack! 50% skönlitterärt och 50% facklitteratur, vilka som helst går bra.

Det är ju inte naivt det är bara: äh, bryr mig inte.

Och så pengahunger, vi hyr ut detta, till de där, och låtsas att marknadshyran är denna (trots att ingen annan vill hyra) för då får vi in pengar till fastighetsbolaget som ska gå med vinst. Och kan suga tillbaka skolans pengar.

Ok nu lät jag lite väl sur men.

Det är inte upphandlarna som ska göra kravspecen, utan beställarna, alltså de som har behovet och ska använda avtalet, detta fall skolbibliotekarierna antar jag. Som upphandlare ska man såklart vara tydlig med detta men ibland är responsen från beställarna undermålig och då får man lägga ut ett underlag som kanske inte är så bra.
 
Kanske men på upphandlingar verkar ibland inte upphandlarna veta -vad de ska ha, vad det ska vara till, hur det funkar, hur marknaden funkar, vad det borde kosta, vad de som ska använda det vill ha och de bryr sig inte heller.

typ 10 000 blandade böcker till skolan tack! 50% skönlitterärt och 50% facklitteratur, vilka som helst går bra.

Det är ju inte naivt det är bara: äh, bryr mig inte.

Och så pengahunger, vi hyr ut detta, till de där, och låtsas att marknadshyran är denna (trots att ingen annan vill hyra) för då får vi in pengar till fastighetsbolaget som ska gå med vinst. Och kan suga tillbaka skolans pengar.

Ok nu lät jag lite väl sur men.

Ja, så är det nog ibland.
Vi fick nya rosa kanyler. Rosa kanyler, för dem som inte vet, är grova. Används till att dra upp kortison eller bedövningsmedel ur flaskan, och används till att punktera knän för att suga ut ledvätska (bland annat).

Problemet med de nya kanylerna var att ögat var slipat i en annan vinkel. Detta ledde till att det knappt gick att punktera knän - skar inte tillräckligt bra - och det gick knappt att dra upp kortison, också på grund av ögats vinkel.

Vid kontakt med "materialenheten" eller vad det nu heter, visade det sig att man var väldigt frågande till om kanylerna verkligen skulle användas till patienter.
Nu hade man upphandlat den nya typen, så det så.

Man fick senare ångra sig, så nu finns det kanyler som går att använda. Jag och flera med mig hamstrade de gamla för att ha till nöds...

Man visste inte alls på upphandlingsenheten om de nya upphandlade kanylerna var bra eller dåliga. Vilket går att förstå eftersom de som sitter med upphandling, inte har använt kanylerna i fråga.
Det blev hur som helst en dålig upphandling eftersom man handlade upp produkter som inte fungerade att använda till det verksamheten skulle ha dem.
 
Det är inte upphandlarna som ska göra kravspecen, utan beställarna, alltså de som har behovet och ska använda avtalet, detta fall skolbibliotekarierna antar jag. Som upphandlare ska man såklart vara tydlig med detta men ibland är responsen från beställarna undermålig och då får man lägga ut ett underlag som kanske inte är så bra.
Jag hittade på varan helt fritt. För att inte efterlikna verkligheten för mycket.

Ok, själva beställarna brukar veta vad de vill ha, ibland exakt, tex X. tex de vet till och med vilka boktitlar de vill ha. Men upphandlingsdokumenten kan vara så formulerade att de inte lyckas vaska fram det från upphandlingen, eller till och med kan lyckas utesluta just X från hela upphandlingen. Pga den som skriver dokumentens grundläggande oförståelse inför hur marknaden på det området fungerar.
 
Ja, så är det nog ibland.
Vi fick nya rosa kanyler. Rosa kanyler, för dem som inte vet, är grova. Används till att dra upp kortison eller bedövningsmedel ur flaskan, och används till att punktera knän för att suga ut ledvätska (bland annat).

Problemet med de nya kanylerna var att ögat var slipat i en annan vinkel. Detta ledde till att det knappt gick att punktera knän - skar inte tillräckligt bra - och det gick knappt att dra upp kortison, också på grund av ögats vinkel.

Vid kontakt med "materialenheten" eller vad det nu heter, visade det sig att man var väldigt frågande till om kanylerna verkligen skulle användas till patienter.
Nu hade man upphandlat den nya typen, så det så.

Man fick senare ångra sig, så nu finns det kanyler som går att använda. Jag och flera med mig hamstrade de gamla för att ha till nöds...

Man visste inte alls på upphandlingsenheten om de nya upphandlade kanylerna var bra eller dåliga. Vilket går att förstå eftersom de som sitter med upphandling, inte har använt kanylerna i fråga.
Det blev hur som helst en dålig upphandling eftersom man handlade upp produkter som inte fungerade att använda till det verksamheten skulle ha dem.
Precis så! fast vi var ett av de tre företag som sålde de där kanylerna som fungerade och som inte kunde vara med på upphandlingen ;) (det kunde kanske inte en av våra konkurrenter heller och den tredje förlorade, för dyrt)
 
Det är inte upphandlarna som ska göra kravspecen, utan beställarna, alltså de som har behovet och ska använda avtalet, detta fall skolbibliotekarierna antar jag. Som upphandlare ska man såklart vara tydlig med detta men ibland är responsen från beställarna undermålig och då får man lägga ut ett underlag som kanske inte är så bra.
Du får ursäkta, men det brukar vara så, att stoppar man in skit i ett rör så kommer det ut skit i andra ändan. Om beställarna inte lämnar en utförlig spec, hur ska då en uppköpare få till en bra affär?
 
Du får ursäkta, men det brukar vara så, att stoppar man in skit i ett rör så kommer det ut skit i andra ändan. Om beställarna inte lämnar en utförlig spec, hur ska då en uppköpare få till en bra affär?

Förstår inte riktigt varför du ursäktar dig. Det är just det jag menar, att en förutsättning för en bra upphandlare är en bra kravspec.
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
46 47 48
Svar
948
· Visningar
51 448
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
17 500
Senast: lbb
·
Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 895
Senast: tanten
·
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 623
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp