Vanvårdnad häst?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jag menar att om det verkligen är djurplågeri ska man anmäla till det instanser som är avsedda för detta och som har behörighet och befogenheter och som kan agera. Inte bilda medborgargarden. Blir det kutym att bilda "informella grupper" som tar på sig att "kolla upp" andras djurhållning är vi inne på en farlig väg.

Om det är så illa som TS anser så finns det ingen orsak att vänta, diskutera och älta. Anmäl NU till den myndighet som har personal som är utbildade till, och som har befogenhet, att göra en bedömning och som oxå kan agera och stoppa eländet.

Men det kan också vara så att det inte riktigt är så illa med ponnyn som det beskrivs utan det finns andra känslor som ligger bakom. Kärlek till en ponny som man nu förlorat till andra. Grymt, ja absolut, men livet är så - ibland mister man "någon" man älskar (djur eller människa).
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jag menar att om det verkligen är djurplågeri ska man anmäla till det instanser som är avsedda för detta och som har behörighet och befogenheter och som kan agera. Inte bilda medborgargarden. Blir det kutym att bilda "informella grupper" som tar på sig att "kolla upp" andras djurhållning är vi inne på en farlig väg.

Om det är så illa som TS anser så finns det ingen orsak att vänta, diskutera och älta. Anmäl NU till den myndighet som har personal som är utbildade till, och som har befogenhet, att göra en bedömning och som oxå kan agera och stoppa eländet.

Men det kan också vara så att det inte riktigt är så illa med ponnyn som det beskrivs utan det finns andra känslor som ligger bakom. Kärlek till en ponny som man nu förlorat till andra. Grymt, ja absolut, men livet är så - ibland mister man "någon" man älskar (djur eller människa).

Förstår vad du menar även om jag tycker det är att dra det lite väl långt att kalla det medborgargarden. Så som jag tänkte det så skulle en ev. bukare kolla om det faktiskt fanns befog för anmälning och isf hjälpa TS att anmäla till myndigheterna, absolut inte att det ska komma ett helt gäng som ska hoppa på ägarna. Jag hoppas att vi inte har så oseriösa människor här. Jag ser faktiskt inte skillnaden i att ta dit en äldre vän/förälder för att kolla läget som att ta dit en helt okänd hästmänniska.
Men ja, jag kan hålla med om att det är dags att anmäla nu, det hjälper inget att skriva lappar i varje fall och TS vill ju ändå inte ha hjälp så då får hon ringa de myndigheter som kan hjälpa henne.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jag skulle bli riktigt förbannad om någon smyg sig in i mitt stall sådär. :mad: Det har man ingen rätt att göra bara för att man tycker om hästen, om din historia är sann tycker jag att du ska ta emot den hjälpen på buke eller göra något åt saken, inte springa runt och snoka, för du vet att läget förmodligen inte kommer att förbättras. Jag tycker inte heller att du ska fota eller filma tjejerna och ponnyn, det kommer inte att hjälpa dig, du skriver själv att tjejerna är nybörjare, alltså behöver dom hjälp, inte bli filmade.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Läste nu att du har tillåtelse att vara i stallet, men då får jag inte riktigt storyn att gå ihop...
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

halvknapp

Angående att gå in i ett stall utan ägares tillåtelse.

Jag och två personer till gjorde så en gång för att lämna två förrymda hästar (staketet var på sina ställen icke-existerande, så att släppa dom i hagen var inget alternativ). Detta var enda alternativet som återstod, vi sökte ägarna på alla möjliga sätt, utan resultat.
Situationen i stallet var, väldigt, anmälningsbar. Men när jag ringde till den myndighet som skötte det då, kunde dom inte göra något baserat på vad vi hade sett när vi olovligen vistades i stallet. Däremot staketsituationen var nog för att göra en visit på gården.

(Hästarna försvann därifrån ca en vecka senare, av andra anledningar.)
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Ja, men det tycker jag faktiskt är okej, hästarna skulle ju inte kunna lämnas i hagen med trasiga staket eller lösa. Men jag förstår att de inte kunde göra något åt stallet eftersom ni inte "hade rätt" att gå in där.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

eh ja ;S

att tråden bara har dött är att jag inte har kunnat sitta vid datorn för jag har 11000 omprov att göra i skolan och jag måste plugga.
darför har mina föräldrar stängt ner datorn så jag ska kunna fokusera på skolan oxå.
var hos pyret igår, tog massa bilder.
eftresom folk säger nu att ja ska lägga ut, och andra inte, så vet jag inte hur ja ska göra men vill ni se dom så kan jag väl lägga ut dom ;)
ni behöver faktist inte tro mig, men kom hit och uppblev själva hur ponnyn behandlas.
jag tar visst emot hjälp, men eftersom somsagt jag inte har haft datorn på ett tag, och att ni skriver hela tidenn nya saker som jag måste fatta så har jag kanske inte varit så pigg o svara på allt. men som sagt, jag har läst vad ni skriver :)

min kompis mamma har sett bilderna på henne och tycker det bara blir värre o värre, så snart är det dax att anmäla, eller ja tror hon har redan gjort det.
vi får se hur det blir :p
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

eh ja ;S

att tråden bara har dött är att jag inte har kunnat sitta vid datorn för jag har 11000 omprov att göra i skolan och jag måste plugga.
darför har mina föräldrar stängt ner datorn så jag ska kunna fokusera på skolan oxå.
var hos pyret igår, tog massa bilder.
eftresom folk säger nu att ja ska lägga ut, och andra inte, så vet jag inte hur ja ska göra men vill ni se dom så kan jag väl lägga ut dom ;)
ni behöver faktist inte tro mig, men kom hit och uppblev själva hur ponnyn behandlas.
jag tar visst emot hjälp, men eftersom somsagt jag inte har haft datorn på ett tag, och att ni skriver hela tidenn nya saker som jag måste fatta så har jag kanske inte varit så pigg o svara på allt. men som sagt, jag har läst vad ni skriver :)

min kompis mamma har sett bilderna på henne och tycker det bara blir värre o värre, så snart är det dax att anmäla, eller ja tror hon har redan gjort det.
vi får se hur det blir :p

Sätt inte ut bilderna här. Skicka dem till länsstyrelsen istället. Kompisens mamma kan kanske hjälpa dig. Bildbevis är guld värt.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Säger som föregående inlägg, lägg inte ut bilderna.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Hej. på de bilder man ser kan jag förstå att du blir upprörd. Men nu är det som så att om vi ser ett djur fara illa är det vår skyldighet att agera. Det är jätte bra att tagit bilder. Men i alla komuner har vi ett miljö och hälsa kontor som abetar med djurfrågor av olika slag, däribland vanvård och misshandel av olika arter. ring eller gå upp dit med dina bilder , man får anmälla anonymt och även vara det om du går dit. Dom behöver inte tala om att det är du som har bilderna eller pratat med dom. Gör det snarast. Har själv verit med om liknande händelser. Hjälper dig gärna med frågor om du har några . Tänk på hästen.. Kram nu och lycka till
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Men i alla komuner har vi ett miljö och hälsa kontor som abetar med djurfrågor av olika slag, däribland vanvård och misshandel av olika arter.
Det är inte kommunerna som har hand om djurskyddet längre utan Länsstyrelserna
ring eller gå upp dit med dina bilder , man får anmälla anonymt och även vara det om du går dit. Dom behöver inte tala om att det är du som har bilderna eller pratat med dom.
Om djurskyddsinspektören vet vem man är så är man inte anonym längre och då har den som blivit anmäld rätt att veta vem som anmält.

:laugh:
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

haha ja, okej.
men i vilket fall som helst så är hon anmäld nu :)
min kompis mamma har anmält henne & ja hoppas att allt löser sig.
det är förjävligt så hon behandlas, ush bilder ni inte ens vill se jag lovar. :/

men vi får jag se vad som händer :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vanvårdnad häst?!

Nu är det så att det enda sättet du kan vara anonym igenom är genom att ringa in och göra en anmälan, med skyddat nummer. Om du går dit eller skickar ett mail är det offentlig handling och den som blir anmäld får veta av vem.
Numera är det länsstyrelsen som har hand om sådant här.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Vad bra att det är anmält.
Hoppas på att du uppdaterar här sen när du vet hur det har gått.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

haha ja, okej.
men i vilket fall som helst så är hon anmäld nu :)
min kompis mamma har anmält henne & ja hoppas att allt löser sig.
det är förjävligt så hon behandlas, ush bilder ni inte ens vill se jag lovar. :/

men vi får jag se vad som händer :p

Vad bra. Du ser att det finns vuxna att ta hjälp av, ändå. :)

Nu har du gjort vad du kan. Hoppas att det leder till att ponnyn får det bättre.

NOrrland
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

hej igen :)
vi har anmält ponnyn och dom tog det på allvar, så dom ska åka ut och kolla på henne idag eller i helgen, så får vi se hur det blir.

/Andrea
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Varför knappat mig ??:confused:
Men snälla...svaret var ju uppenbarligen inte till dig, behövs då verkligen *kl* för att du skulle fatta det...?
Hon tog väl antagligen bara den sista, som råkade vara din - enorm katastrof.

Andrea - Hoppas det löser sig för ponnyn nu!
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Men snälla...svaret var ju uppenbarligen inte till dig, behövs då verkligen *kl* för att du skulle fatta det...?
Hon tog väl antagligen bara den sista, som råkade vara din - enorm katastrof.

Inte till mig, men om man inte skriver "kl" är det väl självklart att man kan få undra
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

hej igen..
inte så bra nyheter, menmen..
dom hade vart och kollat på pyret, vet inte något om vad som händer så mycket nu och så men,
det har knappast blivit bättre.

fick ett samtal av ägaren på lektionen idag, gick ut o pratade med han och han lät som en dammsugare som hade fått i sig för mycket skit. -.-' men typ såhär sa han;

har du anmält pyret till djurskyddet?
ja bah nej ;S för det har jag inte heller xD det har ju min kompis och hennes mamma, och jag gick med på det :) men jag vill vara anomym iallafall, han ska inte behöva veta vilka som har anmält.
o jag bah nej det är några i området som har anmält för dom tycker inte hon ser bra ut, ;)
hahahah jävla damp, han bah; jag vill aldrig mer se dig här igen, jag slänger ut alla dina grejjer, jag känner mig KRÄNKT! du ställer alltid till med besvär och bråk och det är ditt fel att det blir såhär och jag är så jävla trött på det! jag vill aldrig mera se dig, kom aldrig mera hit, osv.
sen han ba 'du är inget att prata med HEJDÅ!' så la gubbjäveln på xD
jag har inte ens gjort något heller. innan vi anmälde så sa jag till han några gånger, ponnyn mår inte bra, när blev hon skodd, kördes hon idag? osv.
han tyckte väl jag gick in för mycket på det..

det är hemskt att det ska behöva bli såhär:(
och nej, det är inte mitt fel, jag försökte hjälpa pyret, det spelar ingen roll om jag får träffa henne eller inte igen, bara hon får det bra. men han verkade ganska arg och jag vill veta vad dom där djurmänniskorna sa till han xD

faaast..
jag saknar pyret, och det känns tomt utan henne, hur fan ska jag överleva dethär..:'( </3



23juni 2006 - 9december 2009 ♥
JAG ÄLSKAR DIG KÄLLINGA PYRET !

bilder-pyret-145kopera_64121854.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 552
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 203
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 864
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 956
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp