Bukefalos 28 år!

Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Fibusen

Trådstartare
Jag och min man har bott ihop i snart 5 år,jag älskar han jättemycket,och vi har jättekul tillsammans,men dom här få gångerna man är ensam hemma på kvällarna är faktist helt underbara! :o:p:D Hihi!

I dag har jag varit själv enda sen i förmiddags,och maken planerar inte att komma hem förrens i morgon,och jag har haft jättemysigt hela dagen,umgåtts med min kära mor och hon bjöd mig på mat,sen hem och tvättat lite och solat,och nyss har jag nattat sonen,så nu är det bara jag och hundarna med en stoooor godispåse (som är full med bara mitt favoritgodis) framför en film (som jag kunde välja helt själv utan dåligt samvete!) hela kvällen! :love:

Och upplever ni skillnad mellan män och kvinnor? Som mig och maken tex,om han ska iväg så frågar han 1000 ggr om det verkligen ÄR helt ok,varpå jag säger att "SJÄLVKLART! Det ska bara bli skönt!" Han tror mig inte riktigt dock,för han själv ser ingen tjusning i att sitta hemma själv på kvällarna,dom gångerna jag är iväg längre än 4-5 timmar vill han gärna ha några planer för,att sitta hemma ensam framför en film och godis njuter han inte ett dugg av! (Nu hur man INTE kan göra det förstår jag som sagt inte! O_o:D)

Diskuterade det här med en stallkompis vars man skulle ha varit borta en kväll,men kände sig lite risig så han valde att stanna hemma,men då vart även hon lite besviken att hennes ensamhetskväll var borta,men hennes man var som min,fick nästan dåligt samvete över att lämna henne ensam en kväll/natt,men så såg ju inte hon det! ;)

Hur gör ni,njuter ni av ensamheten,eller går ni runt som rastlösa troll och undrar vad ni ska hitta på? :)
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Jag älskar att vara själv, och behöver vara det ofta.
Min sambo och jag har många enskilda intressen, men gör mycket tillsammans med, men ingen av oss har problem med att vara själva, eller att hitta på något utan den andre.
Jag har haft väldigt mycket problem i tidigare förhållanden pga just den biten, många killar är osjälvständiga och tar det som någon personlig kritik att jag föredrar att vara själv eller pyssla med mina intressen viss tid.

Men jag har också killkompisar som har samma problem fast tvärtemot, att deras flickvänner inte förstår att de vill umgås med någon kompis utan henne eller bara vara hemma själv när hon ska iväg o träffa sina vänner. Faktiskt flera flickvänner till kompisar som har underlig syn på förhållanden enligt mig, de kräver att killen ska följa med på än det ena, än det andra, fast killen i fråga inte alls är intresserad-respektlöst.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Uppskattar mycket möjligheten att vara själv då och då. Så pass mycket att jag helst har särboförhållande, om ekonomin tillåter det.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Jag kan njuta av att ha en ensamkväll då och då, samma med maken. Vi gillar båda att ha egen tid.
Exet däremot klarade sig knappt ensam hemma några timmar medan jag var i stallet.
Skulle tro att det är mer beroende på personlighet än kön.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Det beror på, nu jobbar han mkt kvällar/nätter och då är jag ju ensam så snart sonen sover. Är ganska skönt att kunna sitta vid datorn men bäst är att kunna gå ut till stallet och fixa med stallkompisarna utan att ha dåligt samvete över att han får sitta ensam inne :D
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Nä jag njuter inte av att vara ensam hemma en hel kväll och definitivt inte över natten. Några timmar här och var när sambon tar sonen med sig till affären är skönt, men inte längre stunder.
Om det har med kön att göra är jag tveksam till...?

Och om man bjuder över folk eller åker hem till någon så är man väl inte heller ensam hemma..? Inte heller är man ensam om man har barnen hemma. Så jag hänger inte riktigt med i vad det "sköna" är då? Att slippa sambon?
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Vi jobbar väldigt oregelbundet bägge två så det händer titt som tätt av vi är ensamma.
Jag är en ensamvarg och trivs jättebra med att filledona hemma i lugn och ro, gillar mitt eget sällskap.
Detta gör ocå att vi hinner sakna varandra och det blir sällan vardagstjaffs och annat tråk.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Rastlöst troll. På den tiden vi var ifrån varandra bara ibland kunde jag passa på att gå på bio själv och tycka att det var ganska trevligt, men p.g.a. jobb blir det numera ganska många ensamma kvällar och ofta flera på rad (ibland uppemot en hel vecka; rekordet är två veckor) och då blir det faktiskt ganska tråkigt ibland. ;)

Svulla godis och kolla film är roligare när man är två. Jag tycker ju om att umgås med min man, att svulla godis och kolla film med honom (vi har samma filmpreferenser och gillar samma sorts godis, kan det bli bättre?), att sova med honom etc.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Nä jag njuter inte av att vara ensam hemma en hel kväll och definitivt inte över natten. Några timmar här och var när sambon tar sonen med sig till affären är skönt, men inte längre stunder.
Om det har med kön att göra är jag tveksam till...?

Och om man bjuder över folk eller åker hem till någon så är man väl inte heller ensam hemma..? Inte heller är man ensam om man har barnen hemma. Så jag hänger inte riktigt med i vad det "sköna" är då? Att slippa sambon?

På dagen var jag över till mamma en sväng för lunch, så då var jag definitivt inte själv nej, :) ,utan jag menar att nu på kvällen så känner jag mig själv trots att sonen är hemma,men han är bara 6 månader så det är ju ingen man har setat och fört samtal med direkt,eller som har haft åsikter om vad som ska ätas,vad som ska ligga i godispåsen,och vad vi ska kika på på tv:n,och nu ligger han som sagt och sover så gott tills i morgon bitti,så nu är det bara jag uppe.

Jag tror det sköna är att man slipper anpassa sig efter en annan människa för ett litet tag. Normalt sätt så måste man ju kompromissa,jag vill äta det,det är han inte sugen på,vi väljer något vi bägge kan tänkas äta,men det är långt ifrån det jag vill ha,och långt ifrån det han vill ha,lika med filmen,jag gillar romatiska filmer,medans han vill ha massa pangpang,nu slipper jag ha dåligt samvete över att slänga i nått "romantiskt dravel" som bara han kikar på för att vara snäll mot mig,och dåligt samvete över att jag valde en cola istället för en fanta tex. Nu gör jag precis som jag vill,äter vad jag vill,kollar på vad jag vill,utan att samvetet gnager. Och bara att få hela sängen för mig själv ska bli superskönt,att få ligga på tvären,jag kommer kunna öppna fönstret så det blir riktigt kallt utan att han klagar på att han fryser m.m.

Det har inget att göra med att jag vill slippa mannen,absolut inte,men nån gång i bland så ÄR det skönt att slippa anpassa sig/ha dåligt samvete! I morgon kommer jag dock längta efter han det första jag gör när jag slår upp ögonen,men då kommer han ju hem igen så det blir ju perfekt! Då har jag fått "min" kväll,och det räcker med det! ;)
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Ja, det var skönt att vara hemma ensam! Jag gillar sällskap, men inte alltid, alltså att bara var helt själv utan att kompromissa med godis, film och allt annat, någon gång i bland var ju skönt, tycker jag.

Jag skulle aldrig funka som sambo längre, jag har upptäckt glädjen i att vara ensam :) Jag längtade efter min man ibland så väldigt och det var då extra kul att träffa honom sedan. Fast å andra sidan kunde vi längta efter varandra när han var och tränade hockey och jag var i stallet och höll på med min häst :) Men vi gick också varandra på nerverna när vi inte fick en chans att andas utan varandra en stund.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Många killar är osjälvständiga och tar det som någon personlig kritik att jag föredrar att vara själv eller pyssla med mina intressen viss tid.

Inte för att min karl tar åt sig när jag säger att det är helt ok att han åker,för jag tycker det är skönt att vara lite själv då och då,men däremot många vänner/bekanta höjer på ögonbrynet när jag svarar: "Nej,jag ska bara vara hemma själv och pillemasa och mysa i min ensamhet!" på frågan: Stackare, men du får jättegärna komma hem till oss så slipper du sitta där alldelles ensam och bara glo,vi är ju hemma hela kvällen och ska inte göra någon särskillt iallafall!

Jag inser då att det är sånna som INTE njuter av att vara ensamma då och då! ;):p En gång fick jag tom en ledsen min och en hand på axeln med ett liknande: Har det hänt något mellan er? Det ÄR tufft i början med bebis och allt,verkligen jättejobbigt kan det vara,jag vet att ni fixar det för ni hör ju verkligen ihop,men jag finns här om du behöver ska du veta....
 
Senast ändrad:
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Jag tycker det är jätteskönt att få egen tid och jag tror min man känner likadant. Jag tror att eventuella skillnader i det är individrelaterade, inte könsrelaterade. Jag har för övrigt hört om många tjejer som typ inte kan sova när deras män inte är hemma. Men det kanske är ett familjelivfenomen...
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Min mamma och pappa skiljde sig 97,sen bodde ju jag och brorsan hemma några år till,men dom senaste året har hon bott helt själv,och hon säger att hon ALDRIG skulle flytta ihop med en karl igen,någonsin! :D Hon älskar egentiden mer! ;)

Hon sa åt mig idag när jag gick därifrån att jag skulle hem och njuta nu! :p
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Jag tror min man tycker det är skönt med några timmar ensam också,jag har ju häst och timmarna drar oftast iväg där,men som sagt skulle jag vara borta från morgon till kväll (eller längre då) så skulle nog han hitta på någon aktivitet med en kompis,eller åka och hälsa på nån bara.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Vara hemma själv är helt ok, men vara själv hemma med barnen tycker jag är rätt jobbigt. Det är definitivt inte så att jag jublar när mannen åker bort och lämnar mig själv med barnen, jag brukar vara helt slut efteråt, av sömnbrist inte minst (de sover omlott, så är man själv med dem får man max sex timmars sömn, och aldrig mer än tre timmar i taget, oftast mindre).

Jag tror inte det är nån könsskillnad, utan beror mer på hur social man är, och hur mycket man anpassar sig till den andre när båda är hemma samtidigt.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Min sambo är borta måndag kväll till torsdag kväll varje vecka, utom just nu då han är här hemma i 2 veckor. Han studerar och bor då hos sina föräldrar i den staden som dagarna varje vecka för att slippa pendlandet (ca 3h tur och retur)

Det är skönt att vara ensam någon kväll ibland men jag blir fort rastlös.
Det är lite olika från vecka till vecka hur det känns, jag tycker inte om att han är borta flera dagar och nätter varje vecka, det blir ensamt. Och det är så mycket att sköta och det är jobbigt själv :o Och så är jag alltid jättesugen :angel: när han är borta.. :D

Min sambo brukar passa på att spela på sin dator i lugn och ro när jag jobbar kväll, men pysslar också med djuren. Han uppskattar också lite egentid ibland, men inte för länge.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Låter hemskt att ni båda måste gilla maten osv, vill inte min kille äta min mat så får han göra egen... Och så vidare..
Nu bor vi inte ihop jämt, jobbar på annan ort osv. Vill jag äta godis istället för mat eller sova mitt på dagen osv så är det inte nått gnäll...
Jag roar mig själv så oavsett sällskap så är jag nöjd å gör som jag vill. Likaså han.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Det låter snarare som att du får anpassa dig väldigt mycket i vanliga fall. Vi anpassar oss väldigt lite till varandra normalt, jag är mer petig med maten än maken, och dessutom är det jag lagar den, så jag bestämmer oftast middagen, och maken brukar tycka det blir gott. Film ser vi sällan tillsammans, eftersom vi har olika smak, och godis har vi sällan gemensamt, utan var och en köper det man är sugen på just den kvällen. Så jag gör ungefär samma saker när jag är själv som när maken är hemma.
 
Sv: Vara ensam hemma när man har sambo,skillnad mellan könen?

Om vi ska äta tillsammans så får vi laga en rätt! Varken jag eller han tänker inte stå och försöka få ihop två olika maträtter,och att bägge ska laga mat samtidigt funkar inte då någon måste ha hand om sonen. För mig spelar det ingen roll när jag äter,men mannen är hungrig vid 17-18 tiden,så då brukar vi äta då,och då är det full fart på sonen,så vi får liksom hjälpas åt,en fixar mat,och en underhåller barn,ska bägge stå vid spisen så blir det kaos! :p Och vi kompomissar hur bra som helst så inga problem alls för oss att ha det så. Ibland vinner jag och i bland han,men vi anpassar oss så vi bägge blir nöjda,plus att sonen blir nöjd,och det är väll det som är det viktiga. Alternativet är att vi äter vad vi vill,men då får en laga mat och äta själv medans den andra tar sonen,sen tvärt om,då ser vi hellre bäggetvå att nån får "vika" sig den dagen och vi äter tillsammans i stället.

Och vadå hemskt att vi båda måste gilla maten? Det är väll knappast HEMSKT?! Cancer,folk som svälter,och djur som misshandlas är hemskt,men att man anpassar sig så att båda gillar maten man äter är väll inte på långa vägar HEMSKT? Nu överdrev du nog lite! ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
2 930
Senast: Otherside
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 850
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Alltså. Det finns ju organisationer för de som inte har någon att "fira" ihop med, att umgås med och bara är allmänt ensamma på...
2
Svar
20
· Visningar
2 149
Senast: gul_zebra
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 634
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp