Våra föl blir äldre...

Sv: Våra föl blir äldre...

Ja tyvärr är hon mkt dålig.Hon var frisk som en nötkäna när hon åkte tillsammans med sin mamma till den nya ägaren.

De "mellanlandade" i Stockholm för att därifrån åka vidare till Ramsele.Hon var 1 mån gammal nästan exakt när resan begav sej(transportbolag).

När de anlände var fölungen helt slut...ok att hon var trött och låg ner..men de kunde sett till att hon inte hade behövt ligga i piss(förmodligen snålat med spånet).Hon var helt blöt på ena sidan....därefter började alla konstigheter.

Det började med luftrörsinfektion och har väl nu fått lunginflammation..sitter och väntar på uppdatering av läget från dag till dag.

Första och sista gången jag skickar sto med föl vid sidan på en så lång resa.Stackars liten:cry: ...måtte hon bara klara sej nu...nya ägaren givetvis alldeles förtvivlad också.
 
Sv: Våra föl blir äldre...

fy sa trakigt, jag haller tummarna for henne!
 
Sv: Våra föl blir äldre...

Nej, usch vad tråkigt!! :(
Ska hålla tummarna för henne jag med! Stackars liten!
 
Sv: Våra föl blir äldre...

Men ancan så trist, det hade jag missat jag med.

Nej,det är nog bättre köra dem själva än med transport bolag.
 
Sv: Våra föl blir äldre...

Ja,så var det ja.

Vad fin hon ser ut, helt "frisk" nu förstår jag...

Hoppar lika fint som sina äldre syskon.:love:
 
Sv: Våra föl blir äldre...

:confused:
mimus skrev:
Men ancan så trist, det hade jag missat jag med..
Jag förstår inte riktigt vad du syftar på...kanske det inte är menat till mig?
Mina små problem är ju ingenting jämfört med crazys:cry:

mimus skrev:
Nej,det är nog bättre köra dem själva än med transport bolag.

Absolut! oansvarigt att låta ett föl ligga så länge på en blöt botten med för lite strö! Sådana bolag borde bojkottas!:mad:

Hoppas allt ordnar sig till det bästa med den lille ,håller alla tummar som går att uppbringa här hemma.
 
Sv: Våra föl blir äldre...

Men oj, ja visst var det till Crazy.

Så otroligt trist när sådant här inträffar.
 
Sv: Våra föl blir äldre...

:smirk: jag misstänkte det...blev lite konfunderad ett tag:smirk:

Hur har det gått CRAZY??? Måste vara en hemsk mardröm att sådant händer, kankse särskilt eftersom dom var sålda ...det är ju ett känslig situation ändå...
 
Sv: Våra föl blir äldre...

*lånar knapp*

Tack för alla hållna tummar...lär behövas.:bow:

Hon har fått sulfa nu och på torsdag ska de in och ta lungröntgen...misstanke om böld (?) i nån lunga (nån som hört talas om detta innan?)Var ngt piggare nu.

I regel åker de bättre och bekvämare i lastbil...men detta var INTE nåt bolag som jag brukar använda.:mad: De jag använder har STORA BOXAR som hästarna står i och MYCKET spån att stå på.:bow:

Hur fasen kan det vara tillåtet m sto plus föl på så trånga utrymmen som i denna lastbil?Ska de åka så åker de betydligt bättre och säkrare i vanlig transport!Tydligen verkar hon ha blivit trampad också-stor bula på benet också *morr*.:devil:

Nya ägaren verkligen toppen...hon har verkligen lagt ner både hjärta och själ på att göra precis ALLT.Så trist att det ska behöva hända.Vi lastade en pigg och glad liten "skrutta"...och nu...*hua*:cry: :cry:

Man vet ju hur illa sånt här kan vända och gå helt åt fanders-dör fölungen kommer jag att bli helt jävla galen på transportbolaget.:devil: :devil: Har de inget som helst ansvar för transporten?
 
Sv: Våra föl blir äldre...

Skönt att hon var lite piggare. Jobbigt när sånt här händer.
Jag skulle tro att de funderar på Rhodokocker, elaka bakterier som ger bölder i lungorna. Går att behandla men brukar vara ganska segdraget, så vi får hoppas att det inte är det.
Håller tummarna att hon blir bra.
 
Sv: Våra föl blir äldre...

Och sådana där Rhodokocker, kan de komma utav att fölet låg och blev kall i transporten,eller?
 
Sv: Våra föl blir äldre...

Nej, inte komma därav, men däremot slå till när fölet är nedsatt. Rodokocker finns i jord bla.
Ingen blir ju egentligen förkyld eller sjuk på annat sätt av att bli kall och nedkyld, men om man har en infektion i kroppen så bryter den lättare ut om man blir kall och nedkyld.

Transport i sig är också en stressande faktor som kan utlösa en latent infektion, och naturligtvis blir det inte bättre av att fölet fått ligga och blivit blöt och kall.
 
Sv: Våra föl blir äldre...

Här kommer en bild på min Quick Step när han är 2 månader på dagen...:love: :love: :love:
Tyvärr så är det ingen bra bild, men han är så förtvivlat nyfiken. Så om man inte tar när han inte är med, så blir det bara framifrån bilder;)
6juli011.jpg
 
Sv: Våra föl blir äldre...

Hmmm.:o Nu blev det 2 bilder. Men det gör väl inget för han tål ju att tittas på:banana: :banana:
 
Sv: Våra föl blir äldre...

Här är Herina efter flyinge hingsten Sandakhan och stoet heter Heroica.
tvla002.jpg


Här var förra veckan då hon släpptes på ridbanan för första gången..:rofl:
HERINA096.jpg


En bild till! Kommentera gärna:love:
HERINA094.jpg
 
Sv: Våra föl blir äldre...

Nu är det väkl dags att vi alla går ut i höstrusket och tar mya kort på våra små årsföl...små och små förresten...:angel:
 
Sv: Våra föl blir äldre...

Nu är det väkl dags att vi alla går ut i höstrusket och tar mya kort på våra små årsföl...små och små förresten...:angel:
:angel: jag är inte så säker på att jag vill lägga ut bild just nu...:rofl:

Helen
 
Sv: Våra föl blir äldre...

*lånar knapp*

Crazy Boadicea

e:Maloubet ue:As de Thurin

Bodil12.jpg


Damen har vuxit lite...lik far sin eller hur?;)
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
15 749
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
445
Senast: Sirap
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 997
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 077
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp