Bukefalos 28 år!

Varför är det så svårt att hitta medryttare resp medryttarhäst?

Ser dock lite konstiga lösningar i stallet runtom mig ibland, där folk har betalande medryttare som betalar ganska vesäntliga summor, och hästägaren kräver att de till varje pris SKA ut och skritta en viss dag, även om det är kolmörka vintern, blåser på tvären/spöregnar osv och alla varianter, och de får INTE rida i ridhuset den dagen. Jag har personligen svårt att se att jag ngnsin skulle kräva att ngn annan ska ut i väder och förhållanden jag aldrig själv gett mig ut i, så för min del får medryttaren givetvis anpassa efter väder - även om det skulle råka bli ett pass i ridhuset som det inte var tänkt från början eller optimalt osv.

Jag håller med dig. Min största svårighet med att skaffa en medryttare är just att medryttare så ofta blir behandlade som en påse skit. Tänk om jag också gör så? Fasa! Jag vill verkligen inte ha en relation där jag styr och ställer med en annan människa (som inte är ett litet barn).
 
Det är lite detta jag menar. Jag har inget emot att betala för att få rida om det handlar om att jag får rida en häst som jag kan utvecklas med. En som kan lära mig och som jag kan lära tillbaka och som jag kanske till och med har tävlingsmöjligheter med. Förstår bara itne hur man som hästägare kan tro att man kan kräva en sjuhelsikes massa saker av en medryttare utan att ge ett uns tillbaka. Det är lite löjligt faktiskt.

Även du ser ut att ha önskemål där du får leta ett tag för att hitta en matchning, en läromästare som du vill kunna utveckla och dessutom tävla på. Det finns säkert en del som vill ha hjälp med liknande, mest handlar det då om ägare som har tröttnat/blivit för stora, kanske är sjuka eller gravida/har småbarn. Nöjer man sig med en häst att utvecklas med men som är långt ifrån läromästare så finns det fler exempelvis unghästar, travare som ska omskolas alternativ helt enkelt problem de har svårt att hantera. Nog går det att hitta men det är knappast var och varannan som vill ha medryttare direkt.

I mina ögon vill du inte enbart ha ett uns tillbaks, du vill ha en hel räkmacka eller åtminstone roffa åt dig halva. Det finns många alternativ mellan att tvingas skritta ut i ösregn trots att det finns ridhus och den guldsits du önskar.
 
Senast ändrad:
Så där som en som söker medryttarhäst/större ponny...
Jag är 35år har bil och körkort, har hållit på med hästar sen 15 års ålder, har tränat upp till medelsvår dressyr, hoppat ca 1.20-1.30 bana.
Senaste åren har jag tidit Isländshäst. Kan grunderna +lite till. Inte jätte bra men tillräkligt för att veta vad jag håller på med.
Har även gått svenska blå stjärnas alla häst vårdskurser (även om det är 100år sen). Har en förkärlek för hästar som inte alltid gör som det är tänkt (har en gammal ryggskada som bevis, stör mig dock inte nämnvärt idag men jag blev 1,5 cm kortare på kuppen).
Är glatt villig att bara pysla med hästen/ponnyn, alltså inget krav på att jag SKA rida mina dagar.
Har varit ridsällskap och avlösare åt vänner med häst och allmän människa att ringa till, när man har haft behov av hjälp i stallen där mina vänner har haft sina hästar.
Är flexibel på dag och tid i den mån mitt jobb så medger.
Kan tänka mig beroende på häst/ponny att betala upp till 1000kr månaden....

Likt förb...at hittar jag ingen som vill förbarma sig över mig.... :cry: :cry:
Vad är det för fel på mig då?????
 
Det beror ju lite på hur hästen är att sätta igång också... En del hästar är ju rena kamikaze-projekten att sätta igång, jag skulle inte ge mig på att sätta igång en känslig och energisk unghäst som jag inte känner alls, skulle kunna bli alldeles för vådligt för min smak.

Så om medryttaren ska sätta igång hästen själv, så skulle jag nog skriva ut att den är snäll och lugn, om den är det. Behövs det en modig och sadelfast ryttare för att hästen har energi över öronen och busar och bockar mest hela tiden, så skriv det också, för det behöver man ju också veta.
Jag skrev att jag sökte en lugn och trygg rutinerad ryttare. Min häst är ingen bockmaskin men om man spänner sig så ser han spöken och om han bockar så måste man både ha balans och ett lugn.

Vi får väl se om jag hittar rätt medryttare :)
 
Jag funderar på medryttare inför hösten, pga extra mycket på jobbet. Alltså någon som rider min häst, inte en medryttarhäst åt mig. Det upplägg jag drömmer om vore att medryttaren tar två dagar i veckan, och då en gång i veckan deltar i hoppträningen i vårt stall, och sedan helst rider ut en gång. Det lämnar en trevlig mix av uteritter och dressyrpass åt mig. Tror du att någon vettig människa nappar på det?

Jag tänker att personen kan få låna min häst utan betalning till mig, eftersom hen måste betala för hoppträningen - det blir ju lite pengar med en träning i veckan. Det blir ju ganska oflexibelt för medryttaren, eftersom hoppträningen ligger på en fast veckodag som är svår/omöjlig att ändra.

Upplägget skulle passa mig bra, då jag egentligen är lite för feg för att hoppa och därför lägger väldigt mycket psykisk energi på hoppningen - energi som jag kan behöva till jobbet i höst. Samtidigt som min häst gillar att hoppa och är en rätt trevlig hopphäst. Hon har mer kapacitet än jag tar hand om. Jag kan tänka mig att låta en vettig människa få tävla i hoppning någon gång om hen reder upp det själv utan att jag behöver lägga en massa tid på det. Stiga upp i ottan och följa med och coacha osv, är inte aktuellt.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men när jag var medryttare hade det varit ett perfekt upplägg. Du borde kunna välja och vraka bland kandidaterna! Att ägaren följer med och coachar skulle jag absolut inte förvänta mig, när jag har hopptävlat andras hästar så har det ju varit för att de själva inte hoppat alls, så coachning har hur som helst inte varit aktuellt. Oftast har ägaren tyckt det var roligt att komma och titta, mest för att de ville se sin häst på tävlingsbanan.
 
Hej

Hoppas inte tråden hamnat i fel forum, visste inte riktigt var den passar.
Jag läser på FB, Blocket och hästnet om en massa hästägare som söker medryttare, samma annons ligger kvar länge eller förnyas, eller ändras helt.
Sen är det precis samma sak med de som söker medryttarhäst eller ponny!

Var i kommunikationen, önskemålen eller behovet blir det fel?

Ni som söker medryttare, vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttare?
Ni som söker medryttarhäst vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttarhäst?

OBS, detta gäller rent allmänt, alltså inga disskusioner om betalning eller inte utan mer ridning, skötsel, erfarenhet, ålder, m.m

Har inte läst hela:)
Jag har både sökt medryttare och medryttarhäst.
Och alltid haft lätt att hitta det jag söker.
Även nu på sommaren, dock får man ju åka runt lite innan man hittar rätt.

Jag har alltid satt in egen välformulerad tydlig annons.
Och har som sagt haft lite tålamod i både fallen, hade ute en del som inte alls passade när jag sökte medryttare.
Och även när jag sökt medryttarhäst har jag fått vara runt och prova en del.

Är mycket som ska klicka:)
Jag tror man helt enkelt får ha lite tålamod innan rätt dyker upp.

Har också sett detta med annonser, det läggs ut en annons om en medryttare som söker, och hästägare som söker exakt samma.
´Sen uppfattar folk saker så himla olika:)

Jag som är van vid pigga hästar, skulle prova en pigg travare(travare brukar ju kunna ha lite krut i sig)
Men denna fick man driva hela tiden, och det är inte piggt för mig, medans ägarna tyckte den nästan var het=)
 
till dig och övriga minderåriga som undrat i tråden:
jag tycker inte det är ngn reflektion på kvaliteten på medryttare i sig, men väldigt många ganska kloka vuxna vill inte ta mineråriga på sitt ansvar som medryttare av väldigt resonabla anledningar. väldigt få tecknar kontrakt med föräldrarnas påskrifter osv i fråga om minderåriga medryttare och det tjänar nog alla parter på att man kanske inte väljer att gå in på såna scenarion även om ngn skulle vilja teckna ett avancerat kontrakt osv.
det är som sagt ingen reflektion på att minderåriga ryttare i sig inte kan eller har kunskap osv. Men själv så aldrig hade jag velat riskera att en minderårig har min häst med fullt ansvar faktiskt, hur snäll den än är, några dagar i veckan, just pga ansvarsbiten.
ja det är väldigt kloka tankar! Ansvar är viktigt. :)
 
Jag kan ju bara tala för mig själv, men när jag var medryttare hade det varit ett perfekt upplägg. Du borde kunna välja och vraka bland kandidaterna!
Det vore ju underbart om det var så!

Det känns ju väldigt tryggt för mig om medryttaren rider för min tränare, som känner min häst. Då kan inte mycket gå fel, tänker jag.

Och samtidigt förhoppningsvis roligt och lärorikt för ryttaren.
 
Det känns ju väldigt tryggt för mig om medryttaren rider för min tränare, som känner min häst. Då kan inte mycket gå fel, tänker jag.
Sådär tänker jag också, nästan ännu mer om jag har en mindre rutinerad medryttare.
Det är väl bättre att de får hjälp med sin ridning istället för att sitta och harva själva?
Dessutom kommer ju roligheten på köpet.
 
Även du ser ut att ha önskemål där du får leta ett tag för att hitta en matchning, en läromästare som du vill kunna utveckla och dessutom tävla på. Det finns säkert en del som vill ha hjälp med liknande, mest handlar det då om ägare som har tröttnat/blivit för stora, kanske är sjuka eller gravida/har småbarn. Nöjer man sig med en häst att utvecklas med men som är långt ifrån läromästare så finns det fler exempelvis unghästar, travare som ska omskolas alternativ helt enkelt problem de har svårt att hantera. Nog går det att hitta men det är knappast var och varannan som vill ha medryttare direkt.

I mina ögon vill du inte enbart ha ett uns tillbaks, du vill ha en hel räkmacka eller åtminstone roffa åt dig halva. Det finns många alternativ mellan att tvingas skritta ut i ösregn trots att det finns ridhus och den guldsits du önskar.
Fast nu skrev jag inte läromästare. Jag skrev en häst som kan lära mig och som jag kan lära tillbaka. Sen kan det vara en unghäst eller en omskolad travare. Och att säga att jag vill ha en räkmacka är bara löjligt. Jag ger så mycket jag kan och orkar och förväntar mig en handräckning tillbaka.
 
Jag backar upp ang detta med minderåriga medryttare, i allmänhet. Det är som sagt oftast inte att man inte tror att en ungdom kan ta ansvar - det är ju självfallet inte så. När jag själv var tonåring tog jag mina sköthästar på blodigt allvar och hade hög ansvarskänsla, och så är det säkert även idag för hästtjejer.
Men det är det där med ansvarsaspekten. Jag fick min första medryttarhäst som 15-åring, vilket är en ganska ok ålder - men jag fick ändå inte rida ut ensam, av anledningen att jag var under 18, och hästägaren kände inte att hon ville ha den typen av ansvar för mig. När jag var i stallet och red i ridhuset eller red ut med sällskap hade jag ju alltid vuxna omkring mig.

Så tänk på det ni under 18 :) Ta det inte personligt, det handlar helt enkelt om det rent juridiska.
 
Jag kan känna att generellt så har medryttare ganska höga krav, verkar som att om hästen är minsta krånglig att rida ut med, att det finns minsta grej att jobba med i dressyren/whatever så tar det liksom stopp. Nä.. då var det inget kul..
Vi erbjuder att träna för tränare i mass olika discipliner, har fina ridvägar, ridhus osv, dessutom tar jag aldrig betalt, ändå är tydligen mina hästar för trista för de flesta.
Fan, när jag red på ridskolan så betalade man dyra pengar för att bli avslängd till höger och vänster typ :cautious:
Nu ska det vara välslipade diamanter bara..

Men fine, absolut, man ska ju bara vara medryttare om det känns kul. Men då kommer nästa grej, HUR svårt är det att säga att man inte är nöjd längre? Om något inte känns bra, och man säger det, så kanske det går att fixa. Men att bara sluta komma, sluta höra av sig, eller maila och säga att man är SÅÅÅÅÅ intresserad fast man egentligen inte är det det minsta och redan satt ut en egen sökes-annons... hur konstigt är det?
Varför slösa MIN tid och energi om man ändå inte vill? Vad är det för stil liksom? :banghead:

...sorry.. är lite irriterad idag.. :angel:
 
@skuggi fast jag känner inte igen det öht. om folk är så oseriösa att de bara slutar komma osv så då har man enligt mig inte rekryterat rätt med rätt "arbetstintervjukänsla" öht.
men pratar du om dig själv nu och dina hästar? jag fattar nog inte riktigt? för ingen av dina hästar är väl direkt fullt utbildade eller okomplicerade i sig, inte heller fullt igång pga skador osv? Tänker att ditt läge om du letar medryttare nog inte direkt listar på topplistan i fråga om attraktion i sig. vad folk gör på mail osv känner jag inte är relevant, så är det ofta vare sig man letar efter ngn pryl på internet, har säljesannons på häst, osv osv i allmänhet. Sånt får man räkna med helt enkelt, det viktiga är väl om det handlar om ngn som konkret tagit sig an hästen och sen inte hör av sig och inte dyker upp när ni redan har ett samarbete isåfall.
 
Hej

Hoppas inte tråden hamnat i fel forum, visste inte riktigt var den passar.
Jag läser på FB, Blocket och hästnet om en ryttare, samma annons ligger kvar länge eller förnyas, eller ändras helt.
Sen är det precis samma sak med de som söker medryttarhäst eller ponny!

Var i kommunikationen, önskemålen eller behovet blir det fel?

Ni som söker medryttare, vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttare?
Ni som söker medryttarhäst vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttarhäst?

OBS, detta gäller rent allmänt, alltså inga disskusioner om betalning eller inte utan mer ridning, skötsel, erfarenhet, ålder, m.m
Jag tror att det beror på höga förväntningar och krav från båda sidor. Hästägare vill ha betalt av duktig ryttare med begränsade möjligheter eller häst i dålig kondition. Medryttare vill ha billig, välutbildad häst med möjlighet att göra det mesta.

Jag hade inte svårt att hitta medryttare och är väldigt nöjd med henne.
 
När jag letade medryttare så var jag noga med att erbjuda något som är attraktivt för den sorts medryttare jag vill ha. Jag sökte någon som kunde rida ca 2-3 dagar i veckan och som red bra. Som ville träna och utvecklas och som framförallt alltid alltid sätter min häst i första hand och som är mån om henne.

Var otroligt noggrann när jag valde ut och erbjöd något som jag själv hade nappat på om jag sökte medryttarhäst. Ha den uppstallad där det finns ridhus, utebanor, uterittsmöjligheter, olika tränare som kom. En häst som är i tävlingskondition, välutbildad och väluppfostrad. Som man får ha som 'sin egen' under rimliga former de dagar man har den. Dvs styra själv när man ska rida ut eller rida dressyr osv.

Vill att medryttaren rider för tränare ca 1-2 dagar. Helst för tränare men ibland hjälper jag för medryttaren vill det. Har hittat helt underbara medryttare, som jag verkligen uppskattar och som gör ett toppenjobb.

Tror helt enkelt man måste se över vad man erbjuder. Nu skrev jag det som hästägare men samma gäller ju för medryttaren. Lite som att söka jobb :)
 
Det är rätt svårt det där med medryttarhäst. Det ska klicka både med hästen och ägaren, och det är ibland svårt. Med mitt medrytteri har det varit viktigast att hästen är schyst, dvs. är snäll och trevlig merparten av tiden. För mig har det fungerat bra med alla ägare, men med hästarna har det inte alltid klickat. Jag har aldrig krävt några stora saker, jag vill ha en trevlig häst som kan skritta, trava och galoppera, är trafiksäker och säker att hantera. Ingen räddhare som hoppar till så fort man går nära en gran eller som drar iväg när man leder den. Då tappar jag suget.

Har just nu en gammal medryttarhäst, hon är 24 år, står en bit bort med bil, ingen ridbana, inget fancy ställe men jättebra ridvägar, bra hästägare och väldigt väldigt trevlig häst. Hon är envis som synden ibland, gillar att bralla då och då men hon är schyst och jag vet att hon tar hand om mig om hon måste. Det skär lite i hjärtat att jag inom en viss framtid kommer behöva leta ny medryttarhäst, men jag får hoppas att det drar ut på tiden.

Jag upplever till viss del att pengar har en del med saken att göra, betalar jag vill jag gärna att saker ska flyta på relativt bra från början, jag har mer tålamod och överseende om jag rider gratis. Men det beror också på att jag är student och har det väldigt tight ekonomiskt, så börjar man räkna på vad varje ridtur kostar när man betalar för sig vill man att det ska kännas värt det.
 
Jag har supersvårt å hitta medryttare till min häst min gissning är följande

Hon är en islandshäst och inte ett flott sv hbl.

Dagens medryttare har stora krav, de ska ha välutbildade hästar att rida på, de ska kunna få träna och tävla hästen skall gärna stå på deras balkong med bussförbindelse ut till balkongen.
Hästen ska stå i ett stall med ridhus toa dusch och massa lyxigheter.
Och det skall självklart vara gratis att sköta hästen:sneaky:


Med sånna här krav blir de mkt svårt att hitta en häst att sköta utan de lutar mer åt att man får köpa sig en egen häst.

Jag har en supersnäll häst totalt orädd och helt genom ärlig i alla lägen.
Riktig snäll nybörjarhäst men som också är välutbildad i dressyren och har lärt många att rida.
Hon är inkörd hoppad och kan tölta.
Jag är 175 cm och rider henne utan problem men ändå hakar folk upp sig på att hon är för liten och de vill ha hästar på 160 minst.

min häst står nära en storstad med bussförbindelser bra ridvägar och trevligt folk i stallet, jag kräver inge betalt och man får både tävla och träna om man vill.

Ändå får man inte tag p åen medryttare.

Tror inte folk fattar vilken guldklimp de har chans att få va medryttare på.

Oftast är de barn som hör av sig vars föräldrar skjutsar ut och åker hem för att sedan hämta.
Och så vill jag inte ha de, barn får gärna sköta min häst men då skall de vara med en förälder som har erfarenhet av hästar som alltid är med och som bär huvudansvaret för att de blir mockat och fixat mat på bra sätt.
Att hitta medryttare som åker ut trots att de är förkylda eller har migrän är svårt, en annan får ju åka ut oavsett hur man mår då gäller de mina medryttare också.
Och regnar de så kommer sms om att de är sjuka som ett brev på posten:cautious:

Så jag börjar ge upp att hitta en bra medryttare min häst får helt enkelt stå 2 dagar i veckan och jag åker bara ut och mockar och fixar mat!

Har ev en på g och vill hon inte sköta så skiter jag i att leva medryttare som sagt!
 
Jag har supersvårt å hitta medryttare till min häst min gissning är följande

Hon är en islandshäst och inte ett flott sv hbl.
Det gäller att matcha och söka rätt typp a medryttare. Väldigt många vill inte ha ett flott halvblod, bland annat alla islandshästryttare föredrar islandshästar och många skogsluffare bryr sig mindra om ras och ser mer till hästen och till ägaren.
Dagens medryttare har stora krav, de ska ha välutbildade hästar att rida på, de ska kunna få träna och tävla hästen skall gärna stå på deras balkong med bussförbindelse ut till balkongen.
Hästen ska stå i ett stall med ridhus toa dusch och massa lyxigheter.
Och det skall självklart vara gratis att sköta hästen:sneaky:
Jo vissa tycks tro att det är likvärdigt att ha medryttarhäst som att ha egen förutom att man slipper allt besvär och alla kostnader, men att det skulle gälla alla stämmer inte, det finns medryttare som både betalar och åker till primitiva stall som ligger ocentralt men kanske inte båda samtidigt.

Kraven är många gånger att få det bästa tillgängliga och då får hästägare som är besvärliga, hästar som är oatraktiva ocu stalk som är oatraktiva svårt att rekrytera folk. Finns det ett överskott med hästar som söker medryttare så kan man med rätta välja och vraka så även om man skulle kunna tänka sig nästan vilken deal som helst så väljer man den före en själv bästa.
Med sånna här krav blir de mkt svårt att hitta en häst att sköta utan de lutar mer åt att man får köpa sig en egen häst.
Vissa som söker medryttarhäst och ratar det mesta och dessa borde onekligen omvärdera situationen eller skaffa sig en egen så att de kan få det precis som de vill.


Jag har en supersnäll häst totalt orädd och helt genom ärlig i alla lägen.
Riktig snäll nybörjarhäst men som också är välutbildad i dressyren och har lärt många att rida.
Hon är inkörd hoppad och kan tölta.
Jag är 175 cm och rider henne utan problem men ändå hakar folk upp sig på att hon är för liten och de vill ha hästar på 160 minst.
min häst står nära en storstad med bussförbindelser bra ridvägar och trevligt folk i stallet, jag kräver inge betalt och man får både tävla och träna om man vill.
Ändå får man inte tag p åen medryttare.

Tror inte folk fattar vilken guldklimp de har chans att få va medryttare på.
Din häst må vara välutbildad i ditt perspektiv, men försöker du "sälja" en häst på den nivån din är såsom välutbildad till en storhästryttare stöter du på problem. När det gäller storhäst så anser nog många att ska hästen gå lätt A dressyr med godkända poäng för att vara i närheten av välutbildad i Jorunns ålder, och snarare gå medlesvår med godkänt.

Du har väl fått tag i en hel räcka medryttare, men de har slutat efter hand antar jag. Nyckeln till att få en fungerande är kanske att tala med de som slutat och utvärdera vad som hänt. Kanske ligger nyckeln till ett fungerande sammarbete här.

Att hitta medryttare som åker ut trots att de är förkylda eller har migrän är svårt, en annan får ju åka ut oavsett hur man mår då gäller de mina medryttare också.
Och regnar de så kommer sms om att de är sjuka som ett brev på posten:cautious:
Jag kräver absolut inte att min medryttare ska rida då hon är sjuk eller att de ska rida om det regnar, och ingen har missbrukat det utan gör vad de kan. Jag kan oftast få hjälp om jag är ordentligt sjuk själv, och om inte så gör jag det nödvändigaste, det är kanske sådana krav som får folk att backa?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 462
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 757
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 138
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 725
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp