Varför är det så svårt att hitta medryttare resp medryttarhäst?

Det upplägget blir jag lite nyfiken på - vill du själv aldrig rida ut? Det är ju ett hyfsat vanligt upplägg, ägaren rider enbart på bana och låter medryttaren stå för uteritterna, men jag har aldrig riktigt fattat varför man gör så. Blir det inte otroligt enformigt för dig som ägare att aldrig göra annat med din häst är träningspass på ridbanan?

När jag ridit lite mer, typ 4-5 dagar i veckan, så har jag tyckt det varit rätt skönt att ibland, när det är fint väder och man är lite trött, rida ut en sväng med hästen, och inte alltid träna på banan. Rida fem dagar i veckan på banan, och aldrig ut, låter för mig som enahanda?

Jag rider ut mycket själv också, tränar gärna ute, vill helst inte att hästen ska gå på banan mer än 2-3 dagar i veckan. Det lär bli mer till vintern med dåligt väder då är ridhuset mer lockande. En del gånger rider jag både ut och en stund i ridhuset/på ridbanan.
 
Jag tror det är väldigt vanligt att ägaren tar passen på ridbanan eftersom medryttaren ger "ledig tid från stallet" till ägaren. Ägaren vet att hästen får varierad ridning och kan ägna sig 100% åt trimmning.
 
@Mabuse

Tvärtom är nog ovanligt, dock är det ganska frekvent förekommande med annonser som bara söker medryttare för skogsridning - det är väl en del av svaret på frågan i rubriken.
Personligen tycker jag att det är rätt rimligt (både som hästägare och medryttare) att någon som rider hästen regelbundet vill utvecklas både i skogen och på banan. Allsidig träning är ju bra för både häst och ryttare samt att man lär känna varandra i fler miljöer.
 
Jag tror det är väldigt vanligt att ägaren tar passen på ridbanan eftersom medryttaren ger "ledig tid från stallet" till ägaren. Ägaren vet att hästen får varierad ridning och kan ägna sig 100% åt trimmning.

Ja, och hur kul är det? Ha egen häst, och ändå aldrig göra annat än att trimma på banan? Jag menar att det borde kunna bli lite enformigt för ryttaren, aldrig få ta en trevlig skogstur, eller en galopp ute.
 
Ja, och hur kul är det? Ha egen häst, och ändå aldrig göra annat än att trimma på banan? Jag menar att det borde kunna bli lite enformigt för ryttaren, aldrig få ta en trevlig skogstur, eller en galopp ute.

Det är väl upp till var och en att dels bedömma om de vill rida ut och om de tycker det är roligt och dels hur mycket de vill att hästen ska ridas respektive vara på ridbana/ridhus. Äger man hästen är det ens privilegium att bestämma hur man vill ha det så länge man hittar en medryttare som matchar.

Min häst rids 5-6 gånger i veckan och jag anser att max 3 av dessa ska vara på banan. Skulle jag ha en medryttare som rider 2 dagar i veckan, 1-2 dagar på volten så är det 1-2 dagar kvar för mig. Nu har jag en medrryttare som rider en gång i veckan och rider ut för det mesta. Hon rider en del lektioner och får rida på ridbanan/i ridhuset när hon vill/behöver. Själv rider jag 4-5 gånger i veckan, och rider ut ungefär hälfen av gångerna, mycket tränas med fördel ute dessutom.
 
Det är väl upp till var och en att dels bedömma om de vill rida ut och om de tycker det är roligt och dels hur mycket de vill att hästen ska ridas respektive vara på ridbana/ridhus. Äger man hästen är det ens privilegium att bestämma hur man vill ha det så länge man hittar en medryttare som matchar.

Min häst rids 5-6 gånger i veckan och jag anser att max 3 av dessa ska vara på banan. Skulle jag ha en medryttare som rider 2 dagar i veckan, 1-2 dagar på volten så är det 1-2 dagar kvar för mig. Nu har jag en medrryttare som rider en gång i veckan och rider ut för det mesta. Hon rider en del lektioner och får rida på ridbanan/i ridhuset när hon vill/behöver. Själv rider jag 4-5 gånger i veckan, och rider ut ungefär hälfen av gångerna, mycket tränas med fördel ute dessutom.

Självklart är det ens privilegium att göra vad man vill med sin egen häst. Är bara lite förvånad över de som bara vill träna på bana. Det verkar i mina ögon lite enahanda. Banridning är fokuserad träning för mig, medan uteridning är avkoppling tillsammans med hästen, hade jag egen häst skulle jag definitivt vilja göra båda. Ok om man gör en svårklasssatsning, men då har man ju sällan medryttare ändå.

På samma sätt har man som ägare rätt att bestämma att ens häst bara får gå på bana max tre dagar i veckan, ägarens privilegium igen.

Det är ju det som är en del av det knixiga med att vara medryttare, varje hästägare har sina idéer om vad hästen absolut måste göra, och absolut inte får göra. Möjligen får man vara beredd på att det kan påverka medryttarens betalningsvilja och engagemang om medryttaren får göra enbart de "tråkiga" bitarna, eller om det är väldigt mycket förbud och förhållningsregler.
 
Självklart är det ens privilegium att göra vad man vill med sin egen häst. Är bara lite förvånad över de som bara vill träna på bana. Det verkar i mina ögon lite enahanda. Banridning är fokuserad träning för mig, medan uteridning är avkoppling tillsammans med hästen, hade jag egen häst skulle jag definitivt vilja göra båda. Ok om man gör en svårklasssatsning, men då har man ju sällan medryttare ändå.

På samma sätt har man som ägare rätt att bestämma att ens häst bara får gå på bana max tre dagar i veckan, ägarens privilegium igen.

Det är ju det som är en del av det knixiga med att vara medryttare, varje hästägare har sina idéer om vad hästen absolut måste göra, och absolut inte får göra. Möjligen får man vara beredd på att det kan påverka medryttarens betalningsvilja och engagemang om medryttaren får göra enbart de "tråkiga" bitarna, eller om det är väldigt mycket förbud och förhållningsregler.

Det varierar väldigt mycket vad folk anser vara tråkigt. Okej de flesta anser att bara skritta/promenera med hästen och enbart en massa stallarbete i övrigt är tråkigt eller i vart fall inget att betala för, men när det gäller ridning i stort om man vill rida på ridbana eller i skogen, träna trick eller NH, hoppa eller rida dresyr, mysa i skogen i sakta mak eller träna intervaller är högst personligt. Det handlar om att hitta sammarbeta som matchar ens intresse. Har man specialla krav är det knixigare att hitta någon som matchar oavsett om man är hästägare eller medryttare.
 
Senast ändrad:
Det varierar väldigt mycket vad folk anser vara tråkigt. Okej de flesta anser att bara skritta/promenera med hästen och enbart en massa stallarbete i övrigt är tråkigt eller i vart fall inget att betala för, men när det gäller ridning i stort om man vill rida på ridbana eller i skogen, träna trick eller NH, hoppa eller rida dresyr, mysa i skogen i sakta mak eller träna intervaller är högst personligt. Det handlar om att hitta sammarbeta som matchar ens intresse. Har man specialla krav är det knixigare att hitta någon som matchar oavsett om man är hästägare eller medryttare.

Javisst, men det är fler som tycker det är roligt att träna på bana än att bara mysa i skogen. Annars skulle det ju finnas lika många hästägare som själva bara vill mysa i skogen, och förbjuder sina medryttare att göra något annat än att träna på banan. Men ett sånt arrangemang har jag aldrig hört talas om, desto vanligare är att göra som du, hästägaren vill ha all banträning själv, och medryttaren får bara rida ut. Det är inte alls ovanligt. Som hästägare kan man ju förstås ha tur, och hitta nån som rider bra och är skolad i dressyr, men ändå enbart vill rida ut, men jag tror det är ovanligt.

Likadant nån som vill hålla på med nh och trickträning istället för att rida, det torde också vara rätt ovanligt, liksom hästägare som är glada i att medryttaren håller på med sånt med deras häst.

Det finns säkert, nånstans, men har man det som krav på medryttaren så får man nog räkna med att leta länge, medan det oftast är betydligt enklare att hitta nån som vill varva banträning med uteritter, eller hoppträna. Allt är inte lika attraktivt, och oddsen är att det hästägaren tycker är roligt att göra med hästen, det tycker andra också är kul.
 
Jag har varit uterittsmedryttare några gånger, alltså medryttare som bara ridit ut, men aldrig tvärtom. Skaffar jag egen häst tänker jag att jag skulle vilja ha det som du beskriver, varva uteritter och banridning med eventuell medryttare, lite anpassat efter väderlek och vad hästen gjort de senaste dagarna.

Jag funderar på medryttare inför hösten, pga extra mycket på jobbet. Alltså någon som rider min häst, inte en medryttarhäst åt mig. Det upplägg jag drömmer om vore att medryttaren tar två dagar i veckan, och då en gång i veckan deltar i hoppträningen i vårt stall, och sedan helst rider ut en gång. Det lämnar en trevlig mix av uteritter och dressyrpass åt mig. Tror du att någon vettig människa nappar på det?

Jag tänker att personen kan få låna min häst utan betalning till mig, eftersom hen måste betala för hoppträningen - det blir ju lite pengar med en träning i veckan. Det blir ju ganska oflexibelt för medryttaren, eftersom hoppträningen ligger på en fast veckodag som är svår/omöjlig att ändra.

Upplägget skulle passa mig bra, då jag egentligen är lite för feg för att hoppa och därför lägger väldigt mycket psykisk energi på hoppningen - energi som jag kan behöva till jobbet i höst. Samtidigt som min häst gillar att hoppa och är en rätt trevlig hopphäst. Hon har mer kapacitet än jag tar hand om. Jag kan tänka mig att låta en vettig människa få tävla i hoppning någon gång om hen reder upp det själv utan att jag behöver lägga en massa tid på det. Stiga upp i ottan och följa med och coacha osv, är inte aktuellt.
 
@Petruska

Nu var inte frågan ställd direkt till mig men om du är intresserad av ett svar till så:

Som hoppintresserad medryttare tycker jag att det låter som ett väldigt tilltalande upplägg. Det enda jag skulle kunna önska är att någon gång ibland få ta ett extra pass i veckan alt. få rida på banan på uterittsdagen då markarbetet är en ganska viktig del för att få ut något vettigt av hoppningen. Det beror ju i och för sig också på hur själva hoppträningen är upplagd, vissa tränare förutsätter att hästen är uppvärmd medan andra coachar under uppvärmningen och kan således ge lite markarbetstips.
 
Senast ändrad:
@Mulberry Jag reser en del i jobbet. Det lämnar utrymme åt en ev medryttare. Man får markarbetestips under hoppträningen och ibland är bomarbete fokus hela träningen. Dagar med vidrigt väder, tycker jag inte heller att uteritt är rimligt. Tom hästen vantrivs då.

Svagheten är väl kanske att jag har ett färdigt schema, där en annan människa ska passa som en pusselbit. Och dessutom helst vara ständigt stand by när jag åker bort.
 
Jag funderar på medryttare inför hösten, pga extra mycket på jobbet. Alltså någon som rider min häst, inte en medryttarhäst åt mig. Det upplägg jag drömmer om vore att medryttaren tar två dagar i veckan, och då en gång i veckan deltar i hoppträningen i vårt stall, och sedan helst rider ut en gång. Det lämnar en trevlig mix av uteritter och dressyrpass åt mig. Tror du att någon vettig människa nappar på det?

Jag tänker att personen kan få låna min häst utan betalning till mig, eftersom hen måste betala för hoppträningen - det blir ju lite pengar med en träning i veckan. Det blir ju ganska oflexibelt för medryttaren, eftersom hoppträningen ligger på en fast veckodag som är svår/omöjlig att ändra.

Upplägget skulle passa mig bra, då jag egentligen är lite för feg för att hoppa och därför lägger väldigt mycket psykisk energi på hoppningen - energi som jag kan behöva till jobbet i höst. Samtidigt som min häst gillar att hoppa och är en rätt trevlig hopphäst. Hon har mer kapacitet än jag tar hand om. Jag kan tänka mig att låta en vettig människa få tävla i hoppning någon gång om hen reder upp det själv utan att jag behöver lägga en massa tid på det. Stiga upp i ottan och följa med och coacha osv, är inte aktuellt.
Jag har det nästan exakt så, förutom att jag har 1,5 dag i veckan, 1 dag ena veckan och 2 dagar andra. Hoppning, markarbete el uteritt hur jag vill, men iom att jag inte betalar till hästägaren så deltar jag i hoppträningar samt markarbetesträningar för etablerade tränare och rider ut när det inte passar med någon träning.
 
@Petruska

Som du beskriver träningarna så tycker jag att det låter vettigt och att medryttaren betalar för dessa är ju självklart. Angående pusselbiten så kan det kanske försvåra sökandet något, men egentligen handlar det väl om att ha ett fast schema och det är väl inte så himla ovanligt om man jobbar.
 
Javisst, men det är fler som tycker det är roligt att träna på bana än att bara mysa i skogen. Annars skulle det ju finnas lika många hästägare som själva bara vill mysa i skogen, och förbjuder sina medryttare att göra något annat än att träna på banan.
Troligen så bryr sig inte en skogsluffare sig så mycket om om medryttaren tränar eller skogsluffar, åtminstoen inte så länge skogsluffningen funkar bra.

Men ett sånt arrangemang har jag aldrig hört talas om, desto vanligare är att göra som du, hästägaren vill ha all banträning själv, och medryttaren får bara rida ut. Det är inte alls ovanligt. Som hästägare kan man ju förstås ha tur, och hitta nån som rider bra och är skolad i dressyr, men ändå enbart vill rida ut, men jag tror det är ovanligt.
Har du läst mina inlägg över huvudtaget? Det blir lättare om du svarar på det istället för att hitta på saker som inte stämmer. Jag har skrivit att min medryttare främst vill rida i skogen, att hon får göra vad hon vill och att hon ibland rider lektion, tolkar du det verkligen som om medryttaren bara får rida ut? Hur skulle jag uttryckt mig för att du ska förstå att hon får rida på banan? Det verkar uppenbarligen inte gå fram. Hon rider bra nog, mjukt och fint, men är ingen dressyrstjärna men det är inte jag heller för den delen.

Likadant nån som vill hålla på med nh och trickträning istället för att rida, det torde också vara rätt ovanligt, liksom hästägare som är glada i att medryttaren håller på med sånt med deras häst.
Jag skulle vara måttligt glad över nh och trickträning, men om medryttaren endast vill pyssla så är det okej (nu vill hon rida dock).

Det finns säkert, nånstans, men har man det som krav på medryttaren så får man nog räkna med att leta länge, medan det oftast är betydligt enklare att hitta nån som vill varva banträning med uteritter, eller hoppträna. Allt är inte lika attraktivt, och oddsen är att det hästägaren tycker är roligt att göra med hästen, det tycker andra också är kul.
Om jag inte hittar någon medryttare som passar så får det vara, jag klarar mig bra utan. Jag behövde för övrigt inte leta efter medryttare, jag blev tillfrågad.
 
Det låter mest som du vill ha en egen häst. Visst vill jag att min medryttare ska tunna utvecklas och träna med hästen men jag har häst för att träna och utvecklas med den inte för att lämna den biten till medryttaren. Medryttaren får rida utan särskilda restriktioner men med tonvikten på att rida ut och sedan vill jag att hon tar en del lektioner.

Det gäller att du hittar en matching med men jag inbillar mig att de som vill att medryttaren ska träna hästen inte har något intresse alls när det gäller den biten.


Ja, jag vill ha egen häst. Det är väl det som är problemet. Kommer ju skaffa egen så fort jag bara får fast tjänst.
 
Sen är det väl viktigt att poängtera att om man har krav på hur duktig och noggrann ens medryttare ska vara så kommer medryttaren ha krav tillbaka. Man kan inte be om 1500 spänn för att någon ska rida ens häst i skogen 2 dagar i veckan och förvänta sig att någon dyker upp som är erfaren av hästskötsel och duktig i sadeln.
 
Jag tänker att man som hästägare nog måste välja- är det viktigaste att få in en större summa pengar eller är det avlastningen som är viktigast eller ngt annat?
Om man vill ha tex pengar måste man nog erbjuda ngt mer än bara rykta och skritta en stund på en skogsväg.
Däremot om det handlar om avlastning och man inte vill ha betalt tycker jag att medryttaren inte kan kräva för mkt. Dvs jag tycker inte det är rimligt att gratis få rida en tävlingshäst på högre nivå.
 
Jag tänker att man som hästägare nog måste välja- är det viktigaste att få in en större summa pengar eller är det avlastningen som är viktigast eller ngt annat?
Om man vill ha tex pengar måste man nog erbjuda ngt mer än bara rykta och skritta en stund på en skogsväg.
Däremot om det handlar om avlastning och man inte vill ha betalt tycker jag att medryttaren inte kan kräva för mkt. Dvs jag tycker inte det är rimligt att gratis få rida en tävlingshäst på högre nivå.

Håller verkligen med. Det är den primära anledningen att jag inte tar betalt av medryttare. Då kan jag i princip styra och ställa hur helst jag vill. Nu har jag iof inte läget som aktuellt öht eftersom min medryttare sen många år råkar vara min tränare, så vi har bytt tjänster, jag tränar gratis för denne och denne rider min häst i utbyte.
Ser dock lite konstiga lösningar i stallet runtom mig ibland, där folk har betalande medryttare som betalar ganska vesäntliga summor, och hästägaren kräver att de till varje pris SKA ut och skritta en viss dag, även om det är kolmörka vintern, blåser på tvären/spöregnar osv och alla varianter, och de får INTE rida i ridhuset den dagen. Jag har personligen svårt att se att jag ngnsin skulle kräva att ngn annan ska ut i väder och förhållanden jag aldrig själv gett mig ut i, så för min del får medryttaren givetvis anpassa efter väder - även om det skulle råka bli ett pass i ridhuset som det inte var tänkt från början eller optimalt osv.
 
Håller verkligen med. Det är den primära anledningen att jag inte tar betalt av medryttare. Då kan jag i princip styra och ställa hur helst jag vill. Nu har jag iof inte läget som aktuellt öht eftersom min medryttare sen många år råkar vara min tränare, så vi har bytt tjänster, jag tränar gratis för denne och denne rider min häst i utbyte.
Ser dock lite konstiga lösningar i stallet runtom mig ibland, där folk har betalande medryttare som betalar ganska vesäntliga summor, och hästägaren kräver att de till varje pris SKA ut och skritta en viss dag, även om det är kolmörka vintern, blåser på tvären/spöregnar osv och alla varianter, och de får INTE rida i ridhuset den dagen. Jag har personligen svårt att se att jag ngnsin skulle kräva att ngn annan ska ut i väder och förhållanden jag aldrig själv gett mig ut i, så för min del får medryttaren givetvis anpassa efter väder - även om det skulle råka bli ett pass i ridhuset som det inte var tänkt från början eller optimalt osv.

Det är lite detta jag menar. Jag har inget emot att betala för att få rida om det handlar om att jag får rida en häst som jag kan utvecklas med. En som kan lära mig och som jag kan lära tillbaka och som jag kanske till och med har tävlingsmöjligheter med. Förstår bara itne hur man som hästägare kan tro att man kan kräva en sjuhelsikes massa saker av en medryttare utan att ge ett uns tillbaka. Det är lite löjligt faktiskt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 802
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 809
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 200
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 908
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp