Varför denna paniska rädsla för krav?

Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

KL

Jag har tränat min hund så gott som helt utan godis. Jag ställer krav, och har alltid gjort det, samtidigt som hunden ska belönas rikligt med t.ex. lek.

Blir också grymt stressad över folk som har noll koll, och "ber" hunden om att göra saker.

Har tidigare varit helt emot godis på träning och vid inlärning, för jag har kopplat ihop det med fjantar. Men man kan faktiskt (tydligen) kräva saker av hunden samtidigt som godis kommer in som belöning (med betoning på belöning). Om man behöver godis för att få hunden att lyssna har nog något gått snett.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Ja, det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag använder ofta godis vid inlärning och träning av vissa moment, aldrig på andra.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Precis. Det beror ju helt och hållet på vad man tränar. I vissa fall är det ju helt överflödigt med godis och annan extern belöning eftersom hunden upplever träningsmomentet som belönande i sig.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

KL och svar till flera.

Vilken tur att jag fick några av de svar som jag hade hoppats på i denna tråd, nämligen argument/tankar som : min hund är osäker, hellre gulligull än att folk pucklar på sina hundar, min ras fungerar inte som andra raser mm.

För det första:
I min värld är krav ALLT ANNAT ÄN att jag pucklar på mina hundar! Eller drar dem i öronen 30 meter!
Krav innebär att jag tonar ner och sedan fasar ut alla extra hjälper - synliga förstärkare, dubbelkommandon osv - och låter den sociala motivationen vara det som förstärker hundens prestationer.
Hunden skall utföra mitt kommando för att jag säger det, ibland kommer det komma en förstärkning i form av röst/klappar men inte alltid.
Om hunden väljer att strunta i det jag säger så kommer jag förklara att det var en ruskigt dålig ide! Hur jag gör detsamma beror helt på situation, hund och felets "grad" - ibland kanske det räcker med en harkling ibland kanske jag korrigerar hunden fysiskt.

För det andra:
Min erfarenhet är att om det är någon typ av hund som behöver tydliga regler och vettig kravställning så är det just de osäkra/försiktiga/extremt mjuka hundarna!
Hundar som inte skal behöva ta en massa eget ansvar och fatta många egna beslut.
När man mutar/lockar denna typ av hund för länge så är minn erfarenhet att man sakta men säkert gör dem ännu osäkrare och ännu försiktigare. Om man istället börjar införa vettiga kravställningar så hunden måste ta eget ansvar för en prestation så bygger man istället självförtroende och skapar ett LUGN i hunden.

Och så för det tredje:
För mej så finns det inga raser som inte "klarar" av att man ställer krav på dem!
Vissa raser kräver iof att vi är betydligt mer påhittiga när vi pratar momentträning i ex lydnaden. Men i vardagslivet eller när hunden faktiskt KAN ett moment så ser jag ingen vits i att locka och be i all evighet... Oavsett om vi pratar träning av bruks-, vint- eller sällskapshundar.
Sedan ser kraven säkerligen olika ut! Inte bara beroende på ras utan även på förare, målsättning osv.


Sedan är det säkerligen så att det i bland är mer störande för en "åskådare" än för hundägaren själv när hunden inte lyssnar. Men jag hade inte startat denna tråd om det inte vore så att frågor kring detta ämne dyker upp på nästan varje kurs/läger/föreläsning jag har.
Min hund lyssnar inte om jag inte stoppar handen i fickan!
Om jag inte har favvo-bollen med så är det inte lönt att träna.
Nej jag kan inte träna här för här finns det ju harar/andra hundar/fåglar/barn/bollar osv osv.


Som jag ser det:
Mina hundar har fritid ca 20 timmar per dygn, de få timmar då jag kräver deras uppmärksamhet och lydnad så har jag rätt att få den till 100%.

/Swat
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag har ju en hund som är osäker i vissa situationer(främst på andra hundar) och det som jag upplever fungerar allra bäst för honom är en svart-vit tillvaro där han hela tiden får respons på hur han beter sig i en svår situation, både när han gör rätt och när han gör fel. Däremot är det SUPERVIKTIGT att jag aldrig hetsar upp mig, blir frustrerad eller bestraffar utan gör han fel så ska det vara en lugn och balanserad korrigering(ofta bara ett stillsamt Nej eller App-app) och sedan underlättar jag för honom att göra rätt så att jag kan berömma istället.

Jag kan gå in och korrigera i lydnadsträning också, hittills dock bara i hoppet som är direkt självbelönande även om han springer vid sidan - då bryter jag med en bister min och App-app och gör om. Övriga moment tycker jag inte att han är så säker på att det är schysst att jag gör annat än bryter neutralt och börjar om ifall han gör fel. Den enda gång jag verkligen rutit till är när han försökt lyfta benet på plan och det har han aldrig försökt göra om igen.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

I övrigt tycker jag att det är ett jätteintressant ämne, jag stör mig personligen inte på hur andra människor gör så länge inte hunden drabbas, oavsett om det är av för hårda eller orättvisa korrigeringar, krav innan den är redo för det eller en frustrerad ägare(och jag har tyvärr gjort mig skyldig till allt det där).
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Krav innebär att jag tonar ner och sedan fasar ut alla extra hjälper - synliga förstärkare, dubbelkommandon osv - och låter den sociala motivationen vara det som förstärker hundens prestationer.
Hunden skall utföra mitt kommando för att jag säger det, ibland kommer det komma en förstärkning i form av röst/klappar men inte alltid.
Om hunden väljer att strunta i det jag säger så kommer jag förklara att det var en ruskigt dålig ide! Hur jag gör detsamma beror helt på situation, hund och felets "grad" - ibland kanske det räcker med en harkling ibland kanske jag korrigerar hunden fysiskt.

Tränar du tävlingslydnad (brukslydnad) så? Först med olika hjälper för att få hunden att utföra beteendet och sen en kravfas med korrigeringar om du upplever att hunden struntar i dina kommandon? Och helt utan andra belöningar än ibland rösten och/eller klapp/kel?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Ja, jag känner igen det, och det gör ont i mig. Tyckte det var en ganska bra krönika i Hundsport(?) om att vi borde leka mer med våra hundar.

Någon som har en bra sida om lugnande signaler?


Vet inte om någon har svarat på din fråga, hinner inte läsa igenom allt( är på jobbet;) ) men jag har boken lugnande signaler av Turid Rugaas. Ett tunn liten bok men som innehåller mycket tydlig information om hundens olika gester. Jag tycker att jag kan tyda liknande signaler hos hästar.

Jag är för övrigt en som slarvar lite med lydnaden... :( men jag var så hård i början att jag blev Generalt Charlotte, vilket jag har kommit ifrån nu. Min hund är inte i tjänst och jag behöver inte kadaverdisiplin, men självklart sitter vissa kommando.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Vilken tur att jag fick några av de svar som jag hade hoppats på i denna tråd, nämligen argument/tankar som : min hund är osäker, hellre gulligull än att folk pucklar på sina hundar, min ras fungerar inte som andra raser mm.

---

Sedan är det säkerligen så att det i bland är mer störande för en "åskådare" än för hundägaren själv när hunden inte lyssnar. Men jag hade inte startat denna tråd om det inte vore så att frågor kring detta ämne dyker upp på nästan varje kurs/läger/föreläsning jag har.
Min hund lyssnar inte om jag inte stoppar handen i fickan!
Om jag inte har favvo-bollen med så är det inte lönt att träna.
Nej jag kan inte träna här för här finns det ju harar/andra hundar/fåglar/barn/bollar osv osv.

(Klipper lite i det du skrev)

Fast olika raser OCH olika hundar inom samma ras fungerar ju faktiskt olika. Om det inte varit så, då hade du ju kunnat köpa dig en saluki för att tävla SM i någon bruksgren, och det vet jag mycket väl att du inte har några planer på ;)

Tycker du själv att det är bättre att puckla på hunden än att gulligulla med den? (eftersom du räknar upp det motsatta som ett av argumenten du "hoppats på" i diskussionen)

Det återkommer ju även överallt och hela tiden (även du själv säger väl så?) att man INTE ska ställa högre krav på hunden än den klarar av och inte sätta den i situationer som blir stressande för den om man istället kan arbeta lugnt och ordentligt för att nå sina mål.

Att då låta bli att träna när det är väldigt mycket störning, om man vet att det troligtvis blir pannkaka av träningen för att träningen preciiiis fungerar med minimal störning, är väl ändå inget konstigt?

Visst, man kan ju alltid träna NÅGOT oavsett vilken situation man hamnar i, om inte annat träna bara på att få hunden lugn och köra kontaktövningar. Men i alla fall jag har full förståelse för de som inte vill träna på bruksklubben under "värsta rusningstiden" osv. Vad skulle vara konstigt med det när man på andra sätt anpassar hundträningen efter vilken hund man har?
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Men jag hade inte startat denna tråd om det inte vore så att frågor kring detta ämne dyker upp på nästan varje kurs/läger/föreläsning jag har.
Min hund lyssnar inte om jag inte stoppar handen i fickan!
Om jag inte har favvo-bollen med så är det inte lönt att träna.
Nej jag kan inte träna här för här finns det ju harar/andra hundar/fåglar/barn/bollar osv osv.

Fast det är ju en pedagogisk fråga att reda ut för den som håller i en hundkurs. De som dyker upp på kurserna/lägren/föreläsningarna har ju uppvisat viss klokhet genom att anmäla sig. De sitter där till ditt förfogade och då får du ta tillfället i akt att undervisa dem. Ingen föds som fullständigt kompetent hundförare - vad det nu än månne vara.

Jag är nog inte riktigt klar på vad problemet är. Är det att de inte vet hur de ska göra eller är det att dina kursdeltagare inte vill ställa krav när du ber dem göra det? Eller är det rent generellt att hundägare inte ställer (inte vill ställa) tillräckliga lydnadsmässiga krav på sina hundar?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Ärligt talat tycker jag snarare att det är tvärtom. Folk slarvar i inlärningsfasen och ställer krav för tidigt och är JÄMT i konflikt med sin hund över det som de önskar att den ska utföra. "Hunden är dum" är något jag hört till leda.

Men som CM säger så verkar det mest vara folk runtomkring som stört sig, och även jag kan störa mig på de som ropar på Fido 300 gånger innan det händer något, samtidigt undrar jag ibland varför jag över huvud taget bryr mig.

Tränar du tävlingslydnad (brukslydnad) så? Först med olika hjälper för att få hunden att utföra beteendet och sen en kravfas med korrigeringar om du upplever att hunden struntar i dina kommandon? Och helt utan andra belöningar än ibland rösten och/eller klapp/kel?

Det undrar jag med ... och varfor maste alla beloningar utga? Varfor kan man inte stalla krav fast andra belonigar an klapp/rosten forekommer?
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jisses något dyligt har jag faktiskt inte träffat på, det närmsta jag har sett något sånt var en farbror som hävdade att hans doberman var missförstådd, hundskrället gick till anfall vid varje litet krav som ställdes på den och när tränaren en gång försökte stoppa upp ett hundslagsmål så blev det ganska hårdhänt... Men efter den vändan var inte hunden välkommen på kursen utan fick där efter privatlektioner, just för att ägaren vägrade inse vilken katastrof han hade i kopplet och dessutom släppte kopplet i tid och otid vilket bland annat innebar att den flög på min dåvarande hund som var lagd under platsliggning och tittade fokuserat på mig 10 meter, gubben stod bakom min hund och släppt helt plötsligt kopplet och hans hund flög på min bakifrån.

Annars har "min" tränare sagt ifrån flera gånger när han tycker att kursdeltagare har varit för tuffa på sina hundar, poängterat gång på gång att först måste man lära in vad man vill, där efter kan man ställa krav, men det ska inte vara orimliga krav, utan man bygger på vart eftersom. Och misslyckas man så går man tillbaka och får det att fungera för att sedan bygga på med krav.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Ja, det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag använder ofta godis vid inlärning och träning av vissa moment, aldrig på andra.

Det gör inte jag heller. Sen finns det ju så många sätt att belöna, en frusen gammal fiskmås till weimaranern kan få den att göra trippel salto i peak om du ber den. Medans du kan ta köttbullen och stoppa upp den nånstans.

Då vore jag ju dum om jag inte använde den frusna fiskmåsen för att lära in ett viktigt kommando. Att då jobba utan belöning är ju att gå en omväg i mina ögon.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag ställer sällan krav i träningen, funkar det inte en dag så funderar jag på varför det inte funkade. Om jag känner att hunden inte är med mig så avbryter jag hellre. Om jag tränar något moment och hunden inte gör det jag "ber" om så uteblir bara belöningen.

Men det jag däremot ställer krav på är inkallningen, min hund ska ALLTID komma när jag ropar. Ibland får hon ett kort bra, ibland en klapp, ibland leker vi, ibland kan jag sticka åt henne en godis osv. Skulle hon inte lyssna hon inte på inkallningen så "korrigerar" jag. Jag anser att jag kan göra det för jag har lagt ned tillräckligt mycket tid på att hon ska förstå vad "kom" betyder. Men det är aldrig hård fysisk korrigering då detta inte behövs på min hund.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Klart att alla klarar att man ställer krav. Men det är inte samma sak som att krav fungerar bäst.

Jag kan ställa krav och min hund lyder. Men inga krav i världen kan få henne att anstränga sig och ge allt hon har, då krävs motivation.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Sanna: Både ja och nej, jag tävlar extremt lite - håller mest på med tj.hundar.

När jag tränar lydnad/brukslydnad så hamnar jag dock förr eller senare i detta resonemang ja.

Självklart belönar jag mina hundar, men inte alls på samma vis eller med samma intensitet som under inlärning av ett moment.

/Swat
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag kan ställa krav och min hund lyder. Men inga krav i världen kan få henne att anstränga sig och ge allt hon har, då krävs motivation.

Där sa du nåt bra. Det behöver fortfarande inte handla om godis som motivation, utan det kan handla om lite dragkamp, lek eller kel.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Där sa du nåt bra. Det behöver fortfarande inte handla om godis som motivation, utan det kan handla om lite dragkamp, lek eller kel.

Och varför skulle dragkamp eller annan lek vara bättre än godis, menar du? Jag tycker att man ska anpassa belöningen efter vilken sinnesstämning man önskar få fram. T ex i platsliggning och kryp vill man antagligen ha en lugnare attityd hos hunden än i inkallning. Och vissa hundar är så heta och energiska i sig själva att man vill dämpa dem typ hela tiden och då brukar mat funka betydligt bättre än kamplek ;)
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Där sa du nåt bra. Det behöver fortfarande inte handla om godis som motivation, utan det kan handla om lite dragkamp, lek eller kel.

Jag förstår inte varför så många hänger upp sig vid att just godis är dålig belöning?
Man använder väl det som passar situation och hund bäst?
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Men, jag sa väl aldrig att godis är dåligt? Jag menade bara att man också kan använda annat. :confused:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 603
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 032
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 102
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp