Bukefalos 28 år!

Varför denna paniska rädsla för krav?

Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Men att dina jakthundar inte behöver extern belöning i jakten är ju helt naturligt då deras arbete är väldigt självbelönande.
Jag behöver inte belöna min hund vid ex kapplöpning, just för att själva aktiviteten är belöning i sig.

Belöning är mer än bara godis.

Exakt!
Ungefär som om jag skulle behöva använda extern belöning i raceträningen. :rofl: Min hund hade inte ens reagerat om någon hade dumpat en lastbilslast med färsk vom framför näsan på henne.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Håller helt med, självklart ska hunden få belöning för ett utfört arbete eller att arbetet är själva belöningen. Men den ska utföra det utan att man trugar med belöningen före utförandet. Det är det jag hänger upp mej på. Man ska inte behöva visa köttbullen eller dummyn medans man ber om något, hunden ska inte stå och fundera ifall det är värt besväret att avbryta det den gör.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag tror att du missade min (och line_n:s) poäng med hästlängder. Vad jag menar är att vissa övningar är så belönande i sig att extern belöning är helt överflödig. Att då slå sig för bröstet och säga att jag behöver minsann inte motivera eller locka min hund med godis blir bara patetiskt och skrattretande.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Håller helt med, självklart ska hunden få belöning för ett utfört arbete eller att arbetet är själva belöningen. Men den ska utföra det utan att man trugar med belöningen före utförandet. Det är det jag hänger upp mej på. Man ska inte behöva visa köttbullen eller dummyn medans man ber om något, hunden ska inte stå och fundera ifall det är värt besväret att avbryta det den gör.

Först, läs vad Philosophia skrev. Tror också du missuppfattade.
Sen undrar jag vem det är som påstår att man ska locka med godis? Min hund jobbar för hon vet att det kommer belöning sen.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Vart har jag slagit mej för bröstet?! Jag måste få ha min åsikt lika väl som alla andra?
Det jag försöker få fram är att jag eftersträvar att mina hundar gör det jag ber om. I inlärningen då det kan vara nödvändigt med motivation. Det jag vill ha är trygga hundar som gör det jag ber om, vill inte alla ha det? Vad är det som är så konstigt med det?
Mina hundar är inte olyckliga för att de har gränser och krav. De får givetvis springa omkring och tramsa med varandra hur mkt som helst när vi är ute och promenerar eller plockar svamp eller vad vi nu må göra. Men de ska fortfarande avbryta när jag visslar in dem. Det är säkerhetstänk för mej. Ser jag att det tex springer upp en hare i skogen eller nåt annat skoj så är det bra att kunna stoppa dem innan det händer nåt, det finns gott om vägar och annat som kan vara direkt farligt där vi håller oss.


/LL
 
Senast ändrad:
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Mina hundar jagar ju inte varje dag utan största delen av tiden är de sällskapshundar som alla andra, ligger och päser i soffan och sover i sängen. Jag är ingen expert och har aldrig påstått mej vara det. Jag har bara sagt hur jag vill ha det med mina hundar för att det ska vara smidigt i vårt hushåll. Jag vill kunna lita på dem och att de ska kunna lita på mej.
/LL
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Det känns fortfarande som att du missar poängen lite?

Viss belöning står ju högre på listan än andra. Rent generellt för en jakthund så är jakten självbelönande och inget man behöver extern belöning för. Lika som att springa är en vinthunds belöning, dvs den behöver ingen extern belöning för att kuta ut av bara helvette.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Nej, jag fattar väl också att springa/apportera eller vad må vara hunden är avlad för är en belöning att utföra. Men hundarna ska kunna lyda i vardagen också. De gör ju inte bara det de är avlade för?
Hundarna föds inte gåendes fot/platsliggande. Det kräver inlärning, och när den är klar så ser jag det som ett krav. Jag har ju inte inlärning på det andra gratis bara för att de gillar att hämta döda fåglar. De ska ju gärna kunna lite mer än så.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Det jag försöker få fram är att när man vet att hunden kan momentet du lärt in, tex gå fot. Då ska den göra det utan att trugas. Jag tycker tycker det räcka med ett "bra" som belöning när det är befäst. Skulle sedan hunden bryta det jag ber om så får det konsekvens om det är inlärt och träning ifall det inte sitter ordentligt. Kraven ska ju öka i takt med utbildningen. Jag kan mkt väl ha en frolic i fickan som happy surprice när vi är ute på en promenad. Men inte varje gång.
Men sen kan man göra som min kära mor, stå och skrika på hunden som aldrig lyssnar, låta hunden gå med henne i koppel istället för tvärt om. Men ändå ge en godis då och då bara för att man älskar sin hund på det sättet den är.
Men för MEJ är det inget alternativ.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Givetvis, men diskussionen föddes ur inlägg som handlade om jakt och att du inte behövde belöna med en massa godis. Vilket inte är vad dina inlägg nu mynnar ut i.

Huruvida det räcker med ett bra eller inte är ju en fråga som kan blötas om och om igen. Jag gillar att belöna min hund, utan att för den skull truga henne. Du drar upp sådana motpoler, antingen har man stenhård disciplin med fattig belöning när man passerat inlärning eller så har man en hund som pekar finger och som ständigt får gå i koppel.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Men det är ju ingen som påstått att det hela tiden ska trugas? :confused:
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Nej det är ingen som påstått det det, det är min åsikt att det är så.
Jag trodde att de flesta förstod (fel av mej att anta, ber om ursäkt för det) att trots att mina hundar används till det de gör så har jag också inlärningsfaser att gå igenom. Jakten är ju den lilla delen i deras liv precis som för den som tävlar i lydnad, vallning eller annat. Det har jag också skrivit tidigare i tråden.
Nog om mina hundar och deras träning.

För att återgå till ursprungsfrågan om varför folk är rädda för att ställa krav så tror jag att många känner sej lite elaka mot hunden när de korrrigerar eller ställer krav. Det är ngt jag sett flera gånger, hunden ser lite låg ut när den kommer fram och går bredvid sin förare med svans och öronen avslappnade. Då verkar många tro att de tagit i alldeles för hårt och hunden är ledsen. Och för att stilla sitt samvete så kommer diverse mängd beröm. För att hunden ska lyfta upp svansen och se "lycklig ut" igen. Inte långt därefter kommer väldigt ofta en korrigering till för att hunden inte förstått.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag tror iofs inte alls att det är så, eller har du frågat efter varje gång varför de gav så mycket beröm och de/den personen sagt "hunden såg lite ledsen ut"? Det har jag aldrig upplevt på kurser eller på klubben. Att det ges beröm i överflöd, visst, men det har jag inte några problem med så länge hunden gör det den blir tillsagd. Men jag har aldrig stött på någon som gett beröm för att hunden "sett ledsen ut" i träningskretsar. Däremot har jag sett vissa som gett hunden mat vid bordet för att "den ser så söt ut", men det är ju en annan sak.

Jag tror de flesta i detta forum är tillräckligt kunniga att veta att det givetvis finns inlärningsfaser inom jakt, vallning etc... men det frångår ju inte det faktum att när väl inlärningsfasen är över så kan jakten i sig vara belöning nog för hunden och extern belöning är då överflödig.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Bara för att jag inte ger dem översvallande beröm i andras ögon så betyder det inte att berömmet är fattigt? Hundarna märker ju på hela ens kroppsspråk/hållning ifall man är nöjd eller inte.
Jag går ju inte omkring stel som en pinne med bister min och mord i blicken.
Allt handlar ju om att vara tydlig i sina signaler.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Faktum är att jag har frågat några gånger och ägare har även sagt så utan att jag frågat. Många har även frågat varför jag inte har godis/leksak till mina.
Även de som jag träffar i vardagen säger att de inte klarar att ställa krav på sina hundar bara för att de får dåligt samvete.
Det kanske bara är jag som råkar ut för sånna här människor?
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Kanske inte, men det är väl lika bra att förklara så att det inte blir missförstånd igen.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag vet inte, men det känns som om diskuterar förbi varandra hela tiden?

Du behöver ju inte tolka in uttryck som jag inte skrivit. Jag skrev att du drar upp väldigt svart/vita jämförelser och det gör du igen nu i ditt inlägg.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Visst kan det vara så att de har jakten i minnet och inte behöver lika mkt beröm tack vare det. Vad vet jag.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag kan helt ärligt säga att jag inte råkat på en enda med den inställningen som sysslat seriöst med träning. Då rör jag mig ändå bland bruks, jakt och till viss del även lure coursing-människor. De enda jag känner som eventuellt "förmänskligar" sina hundar är de med en liten odräglig trasselsudd i koppeländen.
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 148
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 144
Senast: DeCloe
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp