Bukefalos 28 år!

Varför denna paniska rädsla för krav?

Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Och varför skulle dragkamp eller annan lek vara bättre än godis, menar du? Jag tycker att man ska anpassa belöningen efter vilken sinnesstämning man önskar få fram. T ex i platsliggning och kryp vill man antagligen ha en lugnare attityd hos hunden än i inkallning. Och vissa hundar är så heta och energiska i sig själva att man vill dämpa dem typ hela tiden och då brukar mat funka betydligt bättre än kamplek ;)

Därför gav jag exempel på olika sorters belöning...
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Därför gav jag exempel på olika sorters belöning...

Du skrev ju att du har tränat din egen hund helt utan godis. Varför det?

Sen ska jag tillägga att jag tycker att lek och kamp är bättre belöningar än mat i många fall, men som sagt i lugna moment och med heta hundar tycker jag att matbelöningar är att föredra. Självklart kan man åxå belöna med lugnt kelande, om hunden uppskattar det.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Läs om.
Har tidigare varit helt emot godis på träning och vid inlärning, för jag har kopplat ihop det med fjantar. Men man kan faktiskt (tydligen) kräva saker av hunden samtidigt som godis kommer in som belöning (med betoning på belöning). Om man behöver godis för att få hunden att lyssna har nog något gått snett.

Jag brukade tycka illa om sådan träning. Det betyder att jag tänkte så förr. Jag tränar nuförtiden mest med korv. Har vi inget godis har vi dragkamp eller så belönar jag på annat sätt.

Tydligare? ;)
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Folk får trycka i sina hundar hur mkt godis de vill, men man ser väldigt många som inte lärt in momentet de bett hunden utföra. Utan de står med godisbiten och viftar och trugar hunden för att tex komma på inkallning eller vad det månne vara.
Jag ger mina hundar godis i inlärningen precis som många andra. Att ha med godiset under träning eller jakt nu när hundarna kan sin sak är lönlöst enligt mina hundar, de har inte tid att snaska, de är fullt fokuserade på vad som är på g. De nöjer sej gott med en klapp och ett "duktig vovve", motsatsen till att inte mata med godis innebär ju inte "tuffa och rejäla" tacklingar.
Men ibland måste man korrigera, det ska komma i rätt läge och att det blir konstruktivt. Många är väldigt hårdhänta och i min lilla bok har man missat nåt väsentligt i inlärningen ifall man får göra det om och om igen.

Att det ska finnas krav på tex inkallning på en vanlig sällskaps hund tycker jag är absolut viktigt, det kan uppstå situationer som kan innebära att hunden blir skadad eller skadar andra. Allt kan hända!
Sen kan jag mkt väl förstå att folk inte har tid/lust/ork att lära hunden allt.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Betalade 1000 spänn för en träning för erkänt "duktig" fågelhundstränare i somras, och fick se honom stå och berätta att apportering lär man antingen in genom att vrida om örat så hunden skriker, alternativt låtsas att du stryper den.

Jodå, så att...
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

På tal om krav...Även om jag anser att träning ska vara lustbaserad och all inlärning ska vara positiv för hunden känns det lite galet att det nu förekommer kurser på klubbar, även allmänlydnadskurser, där det är totalförbjudet att säga nej eller på minsta vis korrigera sin hund.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

har man som mig en jakt/provhund blir ju kraven helt plötsligt mkt större.

/LL

Jag har aldrig uppfostrat/krävt mer av mina jakthundar än av mina sällskapshundar och i den jakt och de jaktprov som jag bedriver med ställande och drivande hund så krävs det typ ingen lydnad alls i jakten annat än att de ska komma på inkallning. Även om mina nog kan mer än så..

Hundarna inom den sorts jakt är inte farliga för sig själva eller någon annan och en hund av mina raser som slutar jobba med älgen/björnen/rådjuret/haren/fågeln när det är som mest viktigast (dvs när skytten kommer in och ska skjuta) är ju en i mina ögon sett tämligen ljummen jakthund.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Det finns ju självklart olika typer av krav vid jakt också, har du en hund som jobbar före skott typ älghund eller drivande så är den mkt självständigare än tex apportörer som jag har. De ska du kunna styra på ett helt annat sätt.
Man får ju se till vad man har för slutmål med sin hund. Jag vill ju lika lite ha en retriever som ger sej ut på självständiga stora sök efter levande vilt som älgunds/rådjurshund ägaren vill ha en hund som stannar på 30-75 meter och frågar vart den ska:)
Men jag skulle troligtvis ställa lika höga krav på vardagslydnad på en liten sällskaps ullboll som mina apportörer.

/LL
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Ja alltså, för mig är krav förknippat med konsekvens. Jag lägger in krav när jag är helt säker på att inlärningsfasen är över, motivationen är den rätta osv. Om då hunden inte lever upp till kraven så har man två val. Antingen ger man hunden en konsekvens ("straff") eller så inser jag att kravet kommer för tidigt, dvs inlärningsfasen är inte över.

Jag tycker nog också att man bör vara lite känslig för vad hunden uppskattar för belöningar. Om hunden inte gillar att bli klappad och inte bryr sig så mycket om det sociala så kommer det aldrig vara någon vettig belöning för just den hunden.

Vad muta/locka har med "icke krav" att göra fattar jag inte. Jag mutar eller lockar aldrig! Inte ens om vi precis börjat med något nytt moment. Men kraven kommer fortfarande in ganska sent. Den lille (snart 9 månader) har knappt några krav alls faktiskt. Det har inte behövts än.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Betalade 1000 spänn för en träning för erkänt "duktig" fågelhundstränare i somras, och fick se honom stå och berätta att apportering lär man antingen in genom att vrida om örat så hunden skriker, alternativt låtsas att du stryper den.

Jodå, så att...

Trodde att man slutade med tvångsapportering på 80-talet. Sorgligt! Jag är absolut för att ställa krav på mina hundar. Det finns tre saker som jag inte tummar en millimeter på och det är "stanna kvar", "hit" och "nej". OM mina hundar inte lyder mig i dessa tre enkla saker så frambringar de den där otrevliga matten som de inte vill möta. Och det vet de! Jag kan inte heller förstå varför många tror att man kan byta ut kravet mot köttbullar.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Betalade 1000 spänn för en träning för erkänt "duktig" fågelhundstränare i somras, och fick se honom stå och berätta att apportering lär man antingen in genom att vrida om örat så hunden skriker, alternativt låtsas att du stryper den.

Jodå, så att...

Oj jag trodde faktiskt att allt sånt var utrotat...:crazy: Min krake som inte ens får upp munnen för att ta en apport gör ju sitt allra bäst ändå, även om det innebär att fåglarna är rätt trasiga när han kommer med dem... Och då är inte apporteringen prio 1 inom hans ras och jag är verkligen nybörjare på apporteringen... Numera så kör jag mest på pinnar som han faktiskt kan ta och släppa utan att behöva få hjälp mest för att aktivera honom lite mentalt.

Nog för att jag har hört viskas om tvångsapportering, men när vi tog upp frågan med "min" tränare så konstatera han att visst man kan få dem att apportera så, men det var ju betydligt trevligare att jobba med en hund som gjorde det för att man jobbade tillsammans. Även om man kan ställa krav! ;)
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Som svar på frågan i ursprungsinlägget kan jag bara gissa att det är en motreaktion på den andra sortens träning, dvs. koppelryck, alfarullningar m.m. Det brukar alltid vara så att när pendeln svänger så svänger den rejält och många har svårt att hitta en balanserad mittpunkt utan placerar sig i pendelns ytterläge.

För egen del tycker jag inte det är fel att ställa krav så länge de är rimliga och man är absolut säker på att hunden förstår vad man vill. Jag lägger ribban högt för det sistnämnda eftersom hundar har svårt att generalisera. Ofta belönar jag även självklara saker som en lyckad inkallning eller ett "stanna". Jag ser ingen nackdel med det eftersom det skapar en positiv koppling till att göra rätt. De lyder även om jag inte har godis med.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Men att dina jakthundar inte behöver extern belöning i jakten är ju helt naturligt då deras arbete är väldigt självbelönande.
Jag behöver inte belöna min hund vid ex kapplöpning, just för att själva aktiviteten är belöning i sig.

Belöning är mer än bara godis.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag har ett litet konstigt belöningssät nämligen; när han gjort något som är riktigt bra, ute alltså, så brukar jag börja springa:-)
Det tycker han är så kul, då springer han jämte mig och skäller lite och skuttar. Jag behöver inte springa långt, utan det är mera starten han gillar. Han är av en vallande ras, jag vet inte om det spelar in. Han vill kanske tävla lite med mig och springa om mig. Han tycker det är roligt i alla fall så jag använder det när det passar.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Raderat. Kan inte få fram tankarna i ord:-/
 
Senast ändrad:
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Det undrar jag med ... och varfor maste alla beloningar utga? Varfor kan man inte stalla krav fast andra belonigar an klapp/rosten forekommer?

+1.

Jag har helt klart krav i vardagen på min hund, och visst förekommer belöningar mer sällan när det jag vill sitter som berget, men jag gillar att belöna, berömma, uppmuntra och tramsa med min hund.

Hon kan komma på inkallning t ex, men det hindrar inte att jag vissa dagar går ut utan någonting i fickan medan jag vissa dagar drar upp hennes favoritboll och belönar henne, eller kanske kutar runt med henne, låter henne hänga lite i min tröja, säger till henne att hämta en kotte så vi kan leka lite osv.

Samma gäller t ex om jag ber henne vänta någonstans; ibland blir det ett "okej", ibland en klapp, ibland lite tjohej som om jag vore en kanariefågel och ibland vild lek.

Jag tycker om att röja med min hund helt enkelt, och trots att jag kräver inkallning tycker jag att det är ett trevligt tillfälle att få leka lite med min prinsessa!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 606
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 062
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 102
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 553

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp