Varför får barn läxor?

Jag skulle säga att alla lär sig på alla de där sätten. Det finns ingen som lär sig att spela fiol enbart genom att lyssna på någon annan som spelar. Vissa saker behöver man helt enkelt nöta in, så att de sitter. Läsning, t ex. Jag kan lyssna på någon som berättar hur det går till när man läser, men jag behöver läsa själv och öva för att kunna det.

Kan man bara lära sig på ett enda sätt, så blir man oerhört begränsad i vad man kan lära sig. En del saker behöver sitta automatiskt - då behöver man öva, en del saker behöver man gräva ner sig i - då behöver man själv ta reda på det, en del saker kommer någon att berätta för en - då behöver man kunna lyssna.

Så att säga till barnen att ”Jaha, du kan bara lära dig genom att ta reda på själv, så allt som kräver repetition eller att lyssna på någon annan som förklarar är omöjligt för dig att lära dig - glöm att lära dig rida, t ex, för du kan inte öva och du kan inte ta till dig muntliga instruktioner.” är att göra dem en björntjänst.

Ska man kunna lära sig saker, så behöver man verktygen, och ett sånt verktyg är att kunna lära sig på olika sätt, inte bara på ett.

Men asså, jag förstår nog inte riktigt vad i denna tråden du gör dig löjlig över?
https://yourlogicalfallacyis.com/strawman

Vissa saker behöver man kunna utantill, även som vuxen i arbetslivet. Då är det väl bra om man övar på att lära sig utantill redan som barn. Att vissa har svårt för det är väl ändå ingen anledning till att inte öva på den färdigheten.

Min tolkning av läxförespråkarna i allmänhet i denna tråden är typ: Läxor innebär nötning, och det passar inte att göra under skoltid så det bör göras hemma. Och eftersom viss nötning är nödvändigt för inlärning är läxor nödvändiga.

Men om man har pass i skolan där eleverna jobbar med nötning, och läxorna innebär eget arbete som att fundera över öppna frågor osv.. tror ni att det vore sämre för eleverna..?

När jag gick i skolan tror jag nog att lärarna använde nötningsövningarna för att uppehålla klassen medan de gick igenom extra med några som behövde mer förklaringar osv. Vi satt och jobbade och läraren gick runt och pratade lite med oss. Vi "snälla tjejer" fick ofta sätta oss i korridoren utanför klassrummet och vi visste att om vi inte kunde visa att vi jobbade med uppgiften skulle vi bli av med det privelegiet.

Vi hade läxor. På högstadiet hade vi ju prov och de fick man ju plugga inför om man inte råkade lära sig allt på lektionstid. Utantill-läxorna brukade vara G-nivå och frågor som gick ut på att tolka infon i skolböckerna och tänka själv var MVG-nivå. Men med läxor syftar jag på uppgifter att göra hemma. Alltså läs det här, fyll i det här formuläret, lär dig de här 10 orden utantill.
 
Kul med alla svar! Detta fanns många åsikter.

Ni som säger att eleverna behöver göra läxor för att de behöver lägga mer tid än vad de lägger i skolan, spelar det någon roll hur långa skoldagarna är? Det varierar väl rätt mycket. Vissa går ju 8h i skolan och gör läxor efteråt. Då kan man ju undra ifall de hinner med att göra allt annat man vill göra under sin uppväxt.. När jag pluggar heltid på universitetet pluggar jag aktivt (läsa/föreläsning etc) max 6h per dag. Mer går liksom inte, det blir bara kontraproduktivt. Men barn kanske har bättre uthållighet än en gammal hagga som jag?

Själv gjorde jag läxorna i skolan på rasten innan inlämning typ. Det gick bra, fick bra betyg ändå. Lärde mig att det är helt ok att skjuta upp saker till sista sekunden också =D



Intressant. Annars brukar ju skolor som inte ger läxor hänvisa just till att det ska bli rättvisare utan. Det kan ju även vara skolor som jobbar med olika lärstilar och har pass där eleven får jobba med det som den behöver lägga extra tid på osv. Som sagt, spännande ämne med många åsikter..

Ja, självklart spelar det roll hur lång skoldagen är! Om den är av det längre slaget så hinns det förmodligen med en hel del av repetitioner, egna studier av typen sitta själv och läsa mm under själva skoldagen, och då kanske det inte behövs några läxor alls. Medan en kortare, mer komprimerad skoldag kanske både kräver och ger större utrymme för läxor.

Angående hur mycket tid per dag som man kan/orkar lägga på något intellektuellt utmanande, som studier eller vissa typer av jobb, så vill jag slå ett slag för den lite längre pausen mellan olika block av intellektuell ansträngning. Jag upptäckte detta mer eller mindre av en slump i vuxen ålder, när min dotter var liten och gick på förskola. För att hon skulle få så korta dagar som möjligt hämtade jag henne ganska tidig eftermiddag och hade då varit på jobbet runt 6 timmar och var "trött" (i hjärnan). Efter hämtning blev det några timmars middagsfix, hundpromenad, lite lek, eventuellt en sväng till stallet, och ganska ofta satte jag mig med jobb lite senare på kvällen igen och jobbade ytterligare ett par timmar. Och inte sällan var detta mina mest produktiva timmar! Hjärnan hade hållit på med helt andra saker under eftermiddagen och tidiga kvällen, jag hade rört lite på mig och det hade blivit lugnt och tyst runtomkring. Perfekta förutsättningar för både lärande och intellektuellt krävande jobb! Önskar faktiskt att jag hade kommit på detta medan jag pluggade, att man inte måste göra allt i ett långt sjok för att sedan göra allt man "vill" göra senare på kvällen, utan det är en fördel att hacka upp det lite.

Den erfarenheten talar ju lite FÖR att ha läxor, eftersom det då blir en naturlig paus för barnen på samma sätt som jag fick, men samtidigt skulle man ju kunna ordna en liknande paus för barnen under en längre skoldag med en lämpligt placerad idrottslektion, skogspromenad eller annat som låter hjärnan vila lite!
 
Men om man har pass i skolan där eleverna jobbar med nötning, och läxorna innebär eget arbete som att fundera över öppna frågor osv.. tror ni att det vore sämre för eleverna..?
Jag tror inte att det räcker med nötning bara i skolan. Dels att miljön där kan göra nötningen svår för vissa, samt att man ska göra det ofta och lite för bästa resultat. Att fundera över öppna frågor är väl också en bra läxa, där behöver man också lugn.
 
Men asså, jag förstår nog inte riktigt vad i denna tråden du gör dig löjlig över?
https://yourlogicalfallacyis.com/strawman



Min tolkning av läxförespråkarna i allmänhet i denna tråden är typ: Läxor innebär nötning, och det passar inte att göra under skoltid så det bör göras hemma. Och eftersom viss nötning är nödvändigt för inlärning är läxor nödvändiga.

Men om man har pass i skolan där eleverna jobbar med nötning, och läxorna innebär eget arbete som att fundera över öppna frågor osv.. tror ni att det vore sämre för eleverna..?

När jag gick i skolan tror jag nog att lärarna använde nötningsövningarna för att uppehålla klassen medan de gick igenom extra med några som behövde mer förklaringar osv. Vi satt och jobbade och läraren gick runt och pratade lite med oss. Vi "snälla tjejer" fick ofta sätta oss i korridoren utanför klassrummet och vi visste att om vi inte kunde visa att vi jobbade med uppgiften skulle vi bli av med det privelegiet.

Vi hade läxor. På högstadiet hade vi ju prov och de fick man ju plugga inför om man inte råkade lära sig allt på lektionstid. Utantill-läxorna brukade vara G-nivå och frågor som gick ut på att tolka infon i skolböckerna och tänka själv var MVG-nivå. Men med läxor syftar jag på uppgifter att göra hemma. Alltså läs det här, fyll i det här formuläret, lär dig de här 10 orden utantill.

På högstadiet hade min dotter möjlighet att under "elevens val" välja något som hette läxläsning, läxhjälp eller liknande. Det funkade ungefär som de lektioner med "nötningsövningar" du beskriver, och hon tyckte det var jättebra! Hon använde det för att få upp sina betyg litegrann i nian och för att vara "fri" efter skoldagens slut. Passade henne perfekt då hon satsar rätt mycket på ridningen och ville kunna lägga sin fritid i stallet.

Jag tror att läxor som innebär eget funderande, eget kunskapssökande, öppna frågor etc är sämre än "nötningsläxorna" för det stora flertalet elever. Den sortens läxor är för de allra flesta mycket svårare och kräver mer stöd av lärare eller förälder. Och då är det lämpligt att få det i skolan av lärare, anser jag.
 
Ni som säger att eleverna behöver göra läxor för att de behöver lägga mer tid än vad de lägger i skolan, spelar det någon roll hur långa skoldagarna är? Det varierar väl rätt mycket. Vissa går ju 8h i skolan och gör läxor efteråt. Då kan man ju undra ifall de hinner med att göra allt annat man vill göra under sin uppväxt.. När jag pluggar heltid på universitetet pluggar jag aktivt (läsa/föreläsning etc) max 6h per dag. Mer går liksom inte, det blir bara kontraproduktivt. Men barn kanske har bättre uthållighet än en gammal hagga som jag?

Skoldagarna är ju ungefär den längd som är bestämd (ungefär), dvs ganska korta. Det är ju den tid de har tillgång till lärare, och man tänker att det kanske är bra att utnyttja läraren då.

"Läxa" är ju tid att plugga utan lärare. Om sedan den tiden ligger på en rast, en håltimma, hemma, i ett klassrum utan lärare, med en fritidspedagog/random gymnasieungdom som hjälp osv är ju helt egalt, det är ju "läxa" lika så mycket. Likaså är det "läxa" oavsett om läraren berättat vad det kan vara bra att läsa eller om hen sagt att du får räkna ut själv vad du ska läsa på en pluggtimma.

Universitetet fungerar ju så att det är ganska mycket, lektor förklarar sedan får du "läsa själv"=begrip själv vad din läxa är. Det vore ju totalt slöseri på universitetslektorns tid om alla studenter tillbringade all sin pluggtid i en lärosal tillsammans med en lektor, läsandes sina 800 sidor per vecka, eller vad det nu kan vara. Och träsmak, jag föredrog att ligga i sängen och plugga.

Själv gjorde jag läxorna i skolan på rasten innan inlämning typ. Det gick bra, fick bra betyg ändå. Lärde mig att det är helt ok att skjuta upp saker till sista sekunden också =D

Ja det var ju tur för dig att du lätt pluggade alla glosorna på rasten och lärde dig gångertabellerna på tio minuter och läste X kapitel historia på en kvart. Men jag gjorde inte det, inte fick jag bra betyg per auto heller för den delen. (jag fick typ hyggliga betyg pga lite för lite arbete, med mindre arbete hemma hade det inte blivit typ hyggliga betyg.)

Det kanske betyder att jag är en sämre människa, såklart, så är det ju, men jag tycker inte det betyder att jag saknade rätt att lära mig engelska.

Självklart gjorde jag så lite läxor som möjligt, så hafsigt som möjligt, jag tyckte inte om läxor.

Intressant. Annars brukar ju skolor som inte ger läxor hänvisa just till att det ska bli rättvisare utan. Det kan ju även vara skolor som jobbar med olika lärstilar och har pass där eleven får jobba med det som den behöver lägga extra tid på osv. Som sagt, spännande ämne med många åsikter..

Jo men sanningen är nog den att det blir orättvisare utan. Det finns ju trots allt absolut ingen som säger att vi gör mer läxor nu än "förr". Och det finns absolut ingen som säger att våra skolor är mer rättvisa nu än "förr". Sanningen är ju den att klyftorna mellan de som har olika bakgrund ökar explosionsartat jämfört med för 30-40 år sedan.

Olika lärstilar borde skolor absolut inte jobba med. Det var en teori som testades 2013 eller så, men som visade sig inte vara relevant. https://skolvarlden.se/artiklar/rensa-skolan-fran-hjarnmyter-och-banala-expert-tips
 
Jag tror att det är få barn som får ut något av att ha läxa. De med inlärningssvårigheter, de med föräldrar som av någon anledning inte finns till hands och kan stötta, de med struliga familjeförhållanden, de som har läshuvud och inte behöver göra läxa för att få A på proven, osv. Det blir väldigt många som faller ifrån när man ser det på det sättet. Läxor passar nog bäst för de som ligger i det gyllene medelspannet, men jag tror inte det är så många som gör det.
Jag tror det finns en anledning till att allt fler skolor går mot en läxfri skolgång, eller iaf betydligt färre läxor. Det är väl också vad den moderna forskningen visar på vara bäst, om jag inte är helt ute och cyklar.

Sen får man väl inte glömma att det också beror på var i Sverige man bor, och hur skolan ser ut. Läxor på mina barns skola på landsbygden genererar säkert ett större engagemang hos eleverna än tex en storstadsskola i förorten.
 
Jag tror inte att det räcker med nötning bara i skolan. Dels att miljön där kan göra nötningen svår för vissa, samt att man ska göra det ofta och lite för bästa resultat. Att fundera över öppna frågor är väl också en bra läxa, där behöver man också lugn.

Jag har förstått att många tänker som du. Jag förstår nog inte riktigt varför man inte kan ordna nötning ofta och lite i skolan om det nu är en så bra inlärningsmetod?

Om studiemiljön i skolan inte är lämplig för att träna glosor så borde det väl gå att ordna på något vis? Många har ju inte en lämplig miljö hemma, så då borde väl skolan tillgodose det behovet?

Under min skolgång hade vi tillgång till olika studiemiljöer, man kunde sitta i klassrummet,med de flesta andra och läraren, eller utanför i korridoren (där läraren bara tittade till ibland) eller så kunde man gå till lugna rummet där det fanns en pedagog som hjälpte till med det egna arbetet.

Alltså, jag försöker inte argumentera emot läxor här, jag försöker bara förstå.
 
Jo exakt, det är ju här man på ett sätt skiljer agnarna från vetet och stråna när det gäller föräldrar. Vilka föräldrar snappar upp att barnet behöver extra övning hemma och genomför den utan läxa.

Vilka föräldrar ser till att barnen gör de läxor de får.

Vilka föräldrar struntar i alltihop.

Här har vi ju tre nivåer. Det är ganska mycket finkänsla som jag behöver för att snappa på att mitt barn ligger efter i läsningen och därför ägna en kvart om dagen på att lösa problemet. Läraren trodde såklart att mitt barn gjorde ett magiskt hopp från sämsta läseboken till den bästa på ett halvår för att uhm mognad? trooligt, det var hårt arbete rätt och slätt.

Multiplikationstabellen skulle barnen också lära sig per auto helt av sig själva genom att räkna i matteboken. Hände ju inte mitt barn. Ok men om man lyssnar hör man att "alla andra barn kan" så då blir det ju till att plugga multiplikationstabellen. Jag gissar att 1/3 av klassen lärde sig per automatik, 1/3 hade föräldrar som insåg att de måste skapa egna läxor, 1/3 lär den sig helt enkelt inte.

Så när du tror att barnen lärde sig fint utan läxor och inte behövde dem, beror det till viss del på att några barn, priviligierade med den egna motivationen och läshuvudet, gjorde det, att föräldrarna fyller på med läxor för andra barn där de tror att någonting saknas. Men lite på måfå, ytterligare några föräldrar skulle hjälpt sina barn med läxor, men missar helt att de borde vara lyhörda och kolla om de måste hitta på läxor. Några föräldrar struntar i läxorna helt, men deras barn gör dem ändå. Så det blir färre barn lämnade därhän vilsna om läxor ger en liten antydan om vad man behöver kunna.



Ja så då ger man ju en läxa att barnet ska läsa en kvart om dagen, vad som helst. Annars kommer enbart de föräldrar som är extra noga att hitta på den saken av sig själva. Och bara de barn som är extra läsintresserade göra det helt själva.

Det är ju så man skiljer privilegierade barn från oprivilegierade, att hålla hemligt vad barnet behöver lära sig och låta föräldrarna använda stora resurser för att gissa och räkna ut att barnet bör läsa självt hemma.

30% av föräldrarna läser högt för sina barn varje kväll, mot nära 80% på 70-talet. Så helt ärligt, de läser inte för barn som kan läsa och de läser inte för barn som inte kan läsa.
Hear! Hear! Håller med om vartenda ord du skriver.
 
Jag har förstått att många tänker som du. Jag förstår nog inte riktigt varför man inte kan ordna nötning ofta och lite i skolan om det nu är en så bra inlärningsmetod?

De nöter ju ofta och lite i skolan, men man kan också vara tvungen att nöta mer. Tex läsa i en kvart per dag.

Om studiemiljön i skolan inte är lämplig för att träna glosor så borde det väl gå att ordna på något vis? Många har ju inte en lämplig miljö hemma, så då borde väl skolan tillgodose det behovet?

Fast hur stor procent tänker du dig inte har en lämplig miljö hemma? Av barnen i Sverige? Många barn, är det tex 80% av barnen i Sverige som har dålig hemmiljö...? (vad är dålig hemmiljö? är det för många på för liten yta, eller föräldrar som skriker, eller är det föräldrar som låter en hänga egna TV-spelet i egna rummet?) eller är det 10%? Om det tex vore 10% så är det lättare för läraren att sitta med och lyssna på när 10% av en klass läser än 80%.

Är det skärmtiden vi är oroliga för att den ska försvinna till läxor? Eller är det TV tiden? (för de rör ju inte på sig och de läser inte, rent statistiskt.)

Under min skolgång hade vi tillgång till olika studiemiljöer, man kunde sitta i klassrummet,med de flesta andra och läraren, eller utanför i korridoren (där läraren bara tittade till ibland) eller så kunde man gå till lugna rummet där det fanns en pedagog som hjälpte till med det egna arbetet.

Alltså, jag försöker inte argumentera emot läxor här, jag försöker bara förstå.

Ja då gjorde du väl läxan i lugna rummet med hjälppedagogen? och det var väl bra?

Själv föredrog jag hemma i sängen eller vid skrivbordet och med lite hjälp av mamma.
 
"Läxa" är ju tid att plugga utan lärare. Om sedan den tiden ligger på en rast, en håltimma, hemma, i ett klassrum utan lärare, med en fritidspedagog/random gymnasieungdom som hjälp osv är ju helt egalt, det är ju "läxa" lika så mycket. Likaså är det "läxa" oavsett om läraren berättat vad det kan vara bra att läsa eller om hen sagt att du får räkna ut själv vad du ska läsa på en pluggtimma.

Universitetet fungerar ju så att det är ganska mycket, lektor förklarar sedan får du "läsa själv"=begrip själv vad din läxa är. Det vore ju totalt slöseri på universitetslektorns tid om alla studenter tillbringade all sin pluggtid i en lärosal tillsammans med en lektor, läsandes sina 800 sidor per vecka, eller vad det nu kan vara. Och träsmak, jag föredrog att ligga i sängen och plugga.
Jag är med dig på definition av läxa. Men universitetet är på många sätt ganska långt från mellanstadiet..

Ja det var ju tur för dig att du lätt pluggade alla glosorna på rasten och lärde dig gångertabellerna på tio minuter och läste X kapitel historia på en kvart. Men jag gjorde inte det, inte fick jag bra betyg per auto heller för den delen. (jag fick typ hyggliga betyg pga lite för lite arbete, med mindre arbete hemma hade det inte blivit typ hyggliga betyg.)

Det kanske betyder att jag är en sämre människa, såklart, så är det ju, men jag tycker inte det betyder att jag saknade rätt att lära mig engelska.

Självklart gjorde jag så lite läxor som möjligt, så hafsigt som möjligt, jag tyckte inte om läxor.

Nä men oj. Jag menade (givetvis) inte att folk som inte kan plugga in glosor på 5 min är sämre människor?!?! Eller inte har rätt att få en utvecklande skolgång?! Min poäng var att mina läxor inte lärde mig att ta ansvar inför kommande studier på exempelvis universitetet. Om jag hade haft vuxna som såg mig hade de gett mig andra läxor som jag var tvungen att använda mig av framförhållning. Nu lärde jag mig x antal glosor, lärde mig att framförhållning är för töntar och sen glömde jag alla glosorna till nästa gång för man lär sig inte varaktigt på fem minuter. Så jag kan inte se hur det var tur för mig?!

Detta är ett av problemen jag kan se med läxor: prestationsångest. De här känslorna som du visar, som vuxen på ett ineternetforum, figurerar ju bland barnen i klasserna också.

Jo men sanningen är nog den att det blir orättvisare utan. Det finns ju trots allt absolut ingen som säger att vi gör mer läxor nu än "förr". Och det finns absolut ingen som säger att våra skolor är mer rättvisa nu än "förr". Sanningen är ju den att klyftorna mellan de som har olika bakgrund ökar explosionsartat jämfört med för 30-40 år sedan.

Olika lärstilar borde skolor absolut inte jobba med. Det var en teori som testades 2013 eller så, men som visade sig inte vara relevant. https://skolvarlden.se/artiklar/rensa-skolan-fran-hjarnmyter-och-banala-expert-tips
Alltså, forskningen är väl rätt enig om att barn på låg och mellanstadiet inte lär sig mer för att man använder läxor, och att det även finns en hel del negativa effekter. Nu menar jag inte att forskning måste visa på sanningen (därför är det intressant att se vad lärare/föräldrar/elever skriver här tex) men du hänvisar ju själv till forskning i samma andetag..

Intressant dock med forskning om lärstilar, ska kolla upp =D
 
Ja då gjorde du väl läxan i lugna rummet med hjälppedagogen? och det var väl bra?

Nej, varför tror du det? Jag gjorde sällan läxor. Jag var ju för smart för det (enligt mig själv, och dig också visst =P) Om jag förstod att det skulle bli pinsamt att jag inte gjort läxan skolkade jag hellre från lektionen.
Det jag menade var att vi hade tid under lektioner för eget arbete där vi kunde välja mellan några olika miljöer.

Jag tror att jag nånstans tycker att ifall läxor är nödvändigt pga brister i skolmiljön så borde man verkligen försöka jobba med de bristerna, i skolmiljön. Finns andra poänger med läxa så är det ju en annan sak..
 
Jag är en av de som ger läxa. Även om jag är ganska selektiv med VAD jag ger. Undervisar just nu i åk 6.

1. Glosor i både engelska och svenska. Detta klarar de utan att föräldern kan glosorna.
2. Om de slarvar bort tiden i lektionssalen då får de ta hem och göra klart hemma. Detta skulle jag egentligen vilja ha en bättre lösning på. Typ läxhjälp digitalt (typ över Skype eller liknande) men det förutsätter att skolan tillhandahåller med datorer.

Jag ger inte läxor som ställer krav på förälderns kompetens. Dels också för att många av eleverna har föräldrar som inte kan svenska.

Jag individanpassar läxorna.
 
Jag ser egentligen inget problem med läxor i betydelse uppgifter utom lektionstid men enbart under förutsättning att det är valfritt för eleven att utföra dem. Obligatoriska läxor som sedan kontrolleras med någon form av förhör ger en konstant press på eleven och för väldigt många är det direkt kontraproduktiv när det gäller att lära sig och framförallt för förståelse. Det gäller alla nivåer av undervisning, från förskola till universitet.
 
Nä men oj. Jag menade (givetvis) inte att folk som inte kan plugga in glosor på 5 min är sämre människor?!?! Eller inte har rätt att få en utvecklande skolgång?! Min poäng var att mina läxor inte lärde mig att ta ansvar inför kommande studier på exempelvis universitetet. Om jag hade haft vuxna som såg mig hade de gett mig andra läxor som jag var tvungen att använda mig av framförhållning. Nu lärde jag mig x antal glosor, lärde mig att framförhållning är för töntar och sen glömde jag alla glosorna till nästa gång för man lär sig inte varaktigt på fem minuter. Så jag kan inte se hur det var tur för mig?!
Jag var precis som dig, eller är ännu om jag ska vara ärlig. Men jag ville spendera min tid i stallet, inte på läxor. Så fort glosprovet var gjort glömde jag glosorna 🙈
 
Nej, varför tror du det? Jag gjorde sällan läxor. Jag var ju för smart för det (enligt mig själv, och dig också visst =P) Om jag förstod att det skulle bli pinsamt att jag inte gjort läxan skolkade jag hellre från lektionen.
Det jag menade var att vi hade tid under lektioner för eget arbete där vi kunde välja mellan några olika miljöer.

Jag tror att jag nånstans tycker att ifall läxor är nödvändigt pga brister i skolmiljön så borde man verkligen försöka jobba med de bristerna, i skolmiljön. Finns andra poänger med läxa så är det ju en annan sak..
Då förstod du ju inte poängen med läxorna, låter det som. Eller med skolan? Man lär sig inte för att klara proven, man lär sig för att kunna och veta mer.

Inget är väl nödvändigt, men jag tycker det är bra att öva på att ta ansvar för att lösa en uppgift med en deadline. Att komma ihåg att ta med läxan hem, planera för när den ska göras, och komma ihåg att ta med den tillbaks. Eget ansvar för eget lärande, helt enkelt.

Sen att man inte skulle behöva öva om man har A, som nån skrev - just då är det väl jättebra att satsa lite extra, för där verkar man ju ha en verklig chans att bli bra på nånting.
 
Olika lärstilar borde skolor absolut inte jobba med. Det var en teori som testades 2013 eller så, men som visade sig inte vara relevant. https://skolvarlden.se/artiklar/rensa-skolan-fran-hjarnmyter-och-banala-expert-tips
Jag tror på en av "myterna", den att psykisk hälsa ofta har ett samband med fysisk hälsa, det är vetskap som går tillbaka ända till de gamla grekerna, mens sana in corpore sano, och det kommer mer och mer forskning som styrker tesen tycker jag.
 
Inget är väl nödvändigt, men jag tycker det är bra att öva på att ta ansvar för att lösa en uppgift med en deadline. Att komma ihåg att ta med läxan hem, planera för när den ska göras, och komma ihåg att ta med den tillbaks. Eget ansvar för eget lärande, helt enkelt.
Läxor lär ut precis raka motsatsen till det, och är en anledning till att många upplever universitetet som mycket svårare.

Fotnot. Universitet försöker nu lösa problemet genom att sänka sin egen undervisning och låta den mer efterlikna lägre nivåer vilket är ganska dumt om man uttrycker sig diplomatiskt.
 
Senast ändrad:
Olika lärstilar borde skolor absolut inte jobba med. Det var en teori som testades 2013 eller så, men som visade sig inte vara relevant. https://skolvarlden.se/artiklar/rensa-skolan-fran-hjarnmyter-och-banala-expert-tips
Läste några av artiklarna som det länkades till och man undrar hur de här människorna kan få hålla på som de gör:
"Prästamosseskolan är varje klassrum utrustat med ett par cykelskolbänkar och pilatesbollar."

Eller om de är riktigt kloka.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 591
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 617
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 002
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 184
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp