Varför har alvedon tagits bort men inte ipren?

_FiA_

Trådstartare
Alvedon tabletter har ju slutat säljas i vanliga butiker, men inte Ipren tabletter, vad är anledningen?
 
Steget mellan optimal dos och skadlig dos är väldigt mycket lägre med Alvedon (paracetamol) än med acetylsalicylsyra och ibuprofen.

Antalet förgiftningsfall pga paracetamol har ökat en det sedan det började säljas i vanliga butiker om jag inte missminner mig.

Ett paket kan vara dödligt, om inte så riskerar du svåra leverskador utan sjukhusvård.
 
Alvedon tabletter har ju slutat säljas i vanliga butiker, men inte Ipren tabletter, vad är anledningen?

På "min" Ica säljer dom Alvedon i brus och som smälter på tungan i 500mg men inte sådana man sväljer för det får dom inte? Måste väl gå att överdosera brus och sådana som smälter också?? :confused:
 
På "min" Ica säljer dom Alvedon i brus och som smälter på tungan i 500mg men inte sådana man sväljer för det får dom inte? Måste väl gå att överdosera brus och sådana som smälter också?? :confused:
Ja det där är lustigt, brus och suppar får säljas, men inte tabletterna.... Jag förstår inte heller skillnaden:confused:
 
När jag var i tonåren tog jag en gång omkring tio alvedon i ett svep. Kanske fler, minns inte exakt. Ibland funderar jag på om det kan ha skadat min lever. Hur hög dos är skadlig? Bör jag kolla upp det såhär 15 år senare?
 
När jag var i tonåren tog jag en gång omkring tio alvedon i ett svep. Kanske fler, minns inte exakt. Ibland funderar jag på om det kan ha skadat min lever. Hur hög dos är skadlig? Bör jag kolla upp det såhär 15 år senare?
Levern läker fantastiskt bra, men överdoserar du så du får allvarliga leverskador riskerar du att dö på kuppen. Inte för att jag är läkare, det finns det andra som är här på buke, men spontant så tror jag att om du överdoserade för 15 år sedan och fortfarande lever utan att hamna på akuten när det hände, så har din lever läkt ut ev skador redan.

Sen finns det ju inget som hindrar att du medvetet eller omedvetet fortsätter skada din lever genom ditt leverne i övrigt.
 
Så betyder det att Ibumetin/ipren är mindre skadligt för levern även i normal dos? Alltså att alvedon bearbetas i levern mer än vad ibumetin gör?
 
Ja det där är lustigt, brus och suppar får säljas, men inte tabletterna.... Jag förstår inte heller skillnaden:confused:

Därför att det blir svårt att överdosera munsönderfallandetabletter och suppar. Tabletter är ju bara att svälja i ett svep.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vad har hänt med flytande Alvedon? Barnen har i alla år aldrig nånsin knorrat över flytande Alvedon, den som är som vatten. Men nu...
2
Svar
28
· Visningar
1 978
Senast: emma74
·
Kropp & Själ Jag har fått ont i en arm. Trodde först det var träningsvärk, men när det inte gått över på över två veckor kontaktade jag vården. Jag...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
5 791
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
801
Senast: Enya
·
Hundhälsa Jag har precis hämtat ut Alvedon till hund som opererat bort en juvertumör. Den ordinerade dosen för oral suspension (24 mg/ml) är 0,5...
Svar
6
· Visningar
429
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp