Varför har alvedon tagits bort men inte ipren?

Jag har fått uppfattningen om att paracetamol är mer skonsamt än NSAID (vet att de lärde ut det när jag läste till undersköterska) och att man bland annat inte ska äta NSAID när man är gravid. Någon som vet hur det kommer sig och om det stämmer?

Min barnmorska sa att tex Ipren får man inte äta för då blir det ett hål(?) i bebisens hjärta som inte ska vara där förrän bebisen är född.
Kommer inte ihåg exakt hur hon förklarade det.
 
Kanske lite OT nu, men får jag då fråga vad är bäst att äta långsiktigt i så fall av ibumetin eller alvedon (normal doser) vid värk. Man har ju hört att alvedon är det som vanligen skrivs ut först vid värk, men levern känns väl som ett viktigare organ än njurarna (båda är såklart viktiga!!)

Beroende på grundorsak till smärtan, men:

Vid långvarig smärta som inte orsakas av cancer, eller av vissa specifika sjukdomar, är rekommendationen i Sverige och internationellt att använda så lite piller som möjligt och i stället satsa på rätt fysisk rörelse med tillägg av KBT (inte för att någon tror att man inbillar sig smärtan utan för att försöka orientera sig till att kunna ha ett bra liv med smärtan).
Piller kortvarigt vid extra besvärliga tillfällen.

Men ja, vid korrekt dosering är paracetamol mildare än NSAID.
Långtidsbehandling med NSAID innebär en ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar som stroke, hjärtsvikt, hjärtinfarkt samt dessutom njursvikt.
 
Nopp finns alla sorter.
Nu vet jag inte var du bor - är det möjligen glesbygd, så att affären är apoteksombud? Då gäller förmodligen andra regler.
(hos apoteksombud finns ett aningen större sortiment av receptfria läkemedel än vad som normalt får säljas i butiker)
 
Hmm. Jag som ätit maxdos 665 i 3 år dagligen. Man har inte ens tagit levervärden på mig.
Hade jag märkt om jag hade leverproblem? Jag har ofta ont under revbenen på höger sida,
men värst när jag precis har ätit.
 
Nu vet jag inte var du bor - är det möjligen glesbygd, så att affären är apoteksombud? Då gäller förmodligen andra regler.
(hos apoteksombud finns ett aningen större sortiment av receptfria läkemedel än vad som normalt får säljas i butiker)
ja de är glesbyggd och apoteksombud.
 
Vid långvarig användning (men även kortare) är paracetamol "mildare" mot kroppen så länge man inte tar mer än maxdos. Ibumetin och andra NSAID-preparat har fler och värre biverkningar, bl.a. magsår och påverkan på blodets förmåga att koagulera, förutom njurpåverkan.

Jag skriver alltid ut paracetamol som bassmärtlindring, och så kan man ev lägga till ibumetin/diklofenak vid behov, men vara lite försiktig med dem.

Nu är ju jag färgad av mina erfarenheter som kirurg, det är vi som får in och behandlar patienter med blödande magsår....
Vilken av ibuprofen, diklofenak och naproxen skulle du säga är skonsammast mot magen/kroppen i övrigt? Jag har naproxen+Alvedon 665 på recept men tar diklofenak i stället när jag har som mest ont, tycker den hjälper bättre än naproxen+Alvedon 665. (Jag tänker att det är bättre att ta en sorts värktablett än två, får dessutom huvudvärk av paracetamol, tror jag).
 
Vilken av ibuprofen, diklofenak och naproxen skulle du säga är skonsammast mot magen? Jag har naproxen+Alvedon 665 på recept men tar diklofenak i stället när jag har som mest ont, tycker den hjälper bättre än naproxen+Alvedon 665. (Jag tänker att det är bättre att ta en sorts värktablett än två).
Naproxen i kombo med Alvedon är bättre varenda dag än att ta Diklofenak.
 
Så sant, jag utgick från att de fungerade men att skribenten föredrog att ta en tablett i stället för två olika. Varken Naproxen eller Alvedon är farliga för magen.
Ursäkta?
Varifrån har du fått att Naproxen inte skulle vara "farligt för magen"??? Jag kan inte tänka mig att det är ett dugg bättre än någon av de andra NSAID-preparaten...

Direkt kopierat från FASS (bipacksedel), med min fetning...
"Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 patienter): Halsbränna, inflammation i munnen, diarré, förstoppning, magsmärtor och illamående. Dåsighet, yrsel, huvudvärk, törst, svettningar, Svullnad i kroppen på grund av vätskeansamling (ödem). Hudutslag eller småsår. Hjärtklappning. Synstörningar. Öronsusningar.

Mindre vanliga: Andnöd (astma), nässelfeber, hudförändringar (ökad pigmentering eller blåsor) på grund av en ökad ljuskänslighet. Inflammation och sår i munnen. Magblödning och magsår. Håravfall. Feber. Insomningssvårigheter eller koncentrationssvårigheter. Synstörningar eller försämrad hörsel. Leverpåverkan. Njurpåverkan. Inflammation i magsäckens slemhinna."

(efter "mindre vanliga" kommer "sällsynta", som står för mindre än 1 per 1000 patienter. Av det drar jag slutsatsen att det är mellan 1/100 och 1/1000 som får detta)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vad har hänt med flytande Alvedon? Barnen har i alla år aldrig nånsin knorrat över flytande Alvedon, den som är som vatten. Men nu...
2
Svar
28
· Visningar
1 979
Senast: emma74
·
Kropp & Själ Jag har fått ont i en arm. Trodde först det var träningsvärk, men när det inte gått över på över två veckor kontaktade jag vården. Jag...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
5 792
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
801
Senast: Enya
·
Hundhälsa Jag har precis hämtat ut Alvedon till hund som opererat bort en juvertumör. Den ordinerade dosen för oral suspension (24 mg/ml) är 0,5...
Svar
6
· Visningar
429
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp