Varför har alvedon tagits bort men inte ipren?

Åh, önskar jag förstod hur man gör det. Har ångest varje jäkla kväll när jag ska svälja mitt pyttelilla p-piller :D

Sådär var jag också förut, kunde inte svälja tabletter ens om dom var jätte små. Men sedan insåg jag att det är bara psykologiskt. Om du äter godis eller liknande så tuggar man ju såklart men när du väl sväljer så sväljer man ju stora bitar helt utan problem, bara för att du inte tänker på det. Försök tänk på det på samma vis, svälj som en matbit bara. Nu går det hur bra som helst kan svälja 2 tabletter samtidigt :)
 
Jäkligt dumt sätt att ta livet av sig på, finns betydligt mindre smärtsamma sätt att dö på än med en utslagen lever. :crazy:
Helt ärligt talat så går det ju runt bland tonåringar (iaf när jag var yngre) att överdosera på smärtstillande är rätt så lätt sätt att dö på. Man typ bara somnar...

Ja, jo tjena. Önskar att man informerade mer vad som faktiskt händer och hur man mår när levern tar stryk :yuck:
 
Så betyder det att Ibumetin/ipren är mindre skadligt för levern även i normal dos? Alltså att alvedon bearbetas i levern mer än vad ibumetin gör?

Ibumetin och liknande preparat är mindre skadliga för levern än paracetamol, men skadar njurarna istället. Men då oftast i doser som är längre ifrån "normal" dos.
 
Ibumetin och liknande preparat är mindre skadliga för levern än paracetamol, men skadar njurarna istället. Men då oftast i doser som är längre ifrån "normal" dos.
Kanske lite OT nu, men får jag då fråga vad är bäst att äta långsiktigt i så fall av ibumetin eller alvedon (normal doser) vid värk. Man har ju hört att alvedon är det som vanligen skrivs ut först vid värk, men levern känns väl som ett viktigare organ än njurarna (båda är såklart viktiga!!)
 
När jag var i tonåren tog jag en gång omkring tio alvedon i ett svep. Kanske fler, minns inte exakt. Ibland funderar jag på om det kan ha skadat min lever. Hur hög dos är skadlig? Bör jag kolla upp det såhär 15 år senare?
Maxdosen är 4 gram per dygn. Jag har Alvedon depot 665 mg och de ska tas max 2 st med 6 timmars mellanrum. Nu tar jag dem inte mer än någon gång i veckan eftersom jag tycker mig få huvudvärk av dem.
 
Kanske lite OT nu, men får jag då fråga vad är bäst att äta långsiktigt i så fall av ibumetin eller alvedon (normal doser) vid värk. Man har ju hört att alvedon är det som vanligen skrivs ut först vid värk, men levern känns väl som ett viktigare organ än njurarna (båda är såklart viktiga!!)

Vid långvarig användning (men även kortare) är paracetamol "mildare" mot kroppen så länge man inte tar mer än maxdos. Ibumetin och andra NSAID-preparat har fler och värre biverkningar, bl.a. magsår och påverkan på blodets förmåga att koagulera, förutom njurpåverkan.

Jag skriver alltid ut paracetamol som bassmärtlindring, och så kan man ev lägga till ibumetin/diklofenak vid behov, men vara lite försiktig med dem.

Nu är ju jag färgad av mina erfarenheter som kirurg, det är vi som får in och behandlar patienter med blödande magsår....
 
Jag tror inte att "minst smärtsamt" alltid är prioritet när man väl står där.
Faktiskt så tror jag det, problemet är bara att de som försöker mha tabletter tror att det inte gör ont utan att man "bara" dör och att man gör det ganska snabbt och inte i svåra plågor några dagar senare. Exakt samma som @Aionee skriver. Jag har varit tillräckligt under isen själv för att förstå vad som driver någon annan att välja att avsluta sitt liv och jag har heller inte några moraliska synpunkter på det annat än att det är väldigt tragiskt när det går så långt.

Jag tycker det är bra att det har dagits in, det var allt för lätt att komma över och allt för lätt att överdosera även av misstag.
 
Kanske lite OT nu, men får jag då fråga vad är bäst att äta långsiktigt i så fall av ibumetin eller alvedon (normal doser) vid värk. Man har ju hört att alvedon är det som vanligen skrivs ut först vid värk, men levern känns väl som ett viktigare organ än njurarna (båda är såklart viktiga!!)
såvitt jag förstått så handlar det om att hålla sig under maxdosen, för det klarar levern av att hantera. Jag har själv "upp till maxdos" paracetamol i min dagliga medicinering sedan runt 10 år tillbaka. Och senast levern kollades hade de inget att invända.
Vid långvarig användning (men även kortare) är paracetamol "mildare" mot kroppen så länge man inte tar mer än maxdos. Ibumetin och andra NSAID-preparat har fler och värre biverkningar, bl.a. magsår och påverkan på blodets förmåga att koagulera, förutom njurpåverkan.

Jag skriver alltid ut paracetamol som bassmärtlindring, och så kan man ev lägga till ibumetin/diklofenak vid behov, men vara lite försiktig med dem.

Nu är ju jag färgad av mina erfarenheter som kirurg, det är vi som får in och behandlar patienter med blödande magsår....
och går man på diklofenak (eller liknande) under längre tid så kan man få magskyddande läkemedel för att undvika just magsår...
(här är typ 40% av medicinskåpets innehåll sånt som jag fått för att minimera biverkningar av andra läkemedel som jag behöver... :meh: )
 
Jag har fått uppfattningen om att paracetamol är mer skonsamt än NSAID (vet att de lärde ut det när jag läste till undersköterska) och att man bland annat inte ska äta NSAID när man är gravid. Någon som vet hur det kommer sig och om det stämmer?
 
Åh, önskar jag förstod hur man gör det. Har ångest varje jäkla kväll när jag ska svälja mitt pyttelilla p-piller :D
Läsk, piller flyter ner väldigt bra på bubblorna (fick jag lära mig när jag skulle ta 8 tabletter om dagen (eller vara det per gång???) när jag var ung, typ 10, och vägrade flytande penicillin mer) ;)
 
Läsk, piller flyter ner väldigt bra på bubblorna (fick jag lära mig när jag skulle ta 8 tabletter när jag var ung och vägrade flytande penicillin mer) ;)

Försökte med cider (alkoholfri), det gick något lättare men fortfarande jättesvårt. Krävdes rätt många försök varje kväll och jag kan ju inte hinka cider varje dag :D. Försökt med massa olika mat, med soygurt, olika drycker osv. Helt hopplöst :(. Mest jävla irriterande är att jag inte ens har sex, lik förbannat måste jag få i mig det där p-pillret pga pcos.
 
Paracetamol (verksam substans i Alvdon och ett otal andra) är effektivt mot feber och värk. Men den är inte muskelavslappnande, så den fungerar inte på ex vis spänningshuvudvärk. Det är väl därför många av mina patienter fnyser åt dem, åtminstone tills de får reda på att den samverkar väldigt bra med morfinpreparat.

Ett problem jag stött på både som SSK och privat är att många tror att receptfritt = ofarligt. Så enkelt är det inte. Finns det verkan finns det biverkningar, tyvärr. Inte heller är receptbelagda värktabletter första steget in i ett livslångt beroende...(Fast vad vet jag. En erfaren sjuksköterska begriper mindre än en slumpvis framgooglad sajt, förstår ni väl.)
 
Försökte med cider (alkoholfri), det gick något lättare men fortfarande jättesvårt. Krävdes rätt många försök varje kväll och jag kan ju inte hinka cider varje dag :D. Försökt med massa olika mat, med soygurt, olika drycker osv. Helt hopplöst :(. Mest jävla irriterande är att jag inte ens har sex, lik förbannat måste jag få i mig det där p-pillret pga pcos.
Övning ger färdighet. Jag kan numera svälja rätt stora tabletter utan större problem. Men det gick åt mycket läsk i början vill jag minnas.
Du får bubbla vattnet i en soda streamer så blir det inget socker i alla fall :p
 
Övning ger färdighet. Jag kan numera svälja rätt stora tabletter utan större problem. Men det gick åt mycket läsk i början vill jag minnas.
Du får bubbla vattnet i en soda streamer så blir det inget socker i alla fall :p

Ja, alla säger det. Jag har övat i flera ÅR :arghh:. Det vore så jäkla skönt att kunna svälja tabletter, varje gång en medicin diskuteras måste jag fråga om den finns i munsönderfallande eller flytande...
 
Försökte med cider (alkoholfri), det gick något lättare men fortfarande jättesvårt. Krävdes rätt många försök varje kväll och jag kan ju inte hinka cider varje dag :D. Försökt med massa olika mat, med soygurt, olika drycker osv. Helt hopplöst :(. Mest jävla irriterande är att jag inte ens har sex, lik förbannat måste jag få i mig det där p-pillret pga pcos.
Det du behöver göra är att försöka få pillret att bara slinka ner mitt i en klunk vatten. Alltså, du ska inte skölja ner pillret med vatten utan håll det mellan tänderna medan du hinkar i dig vatten (eller valfri annan dryck) med stora klunkar. Och rätt som det är bara släpper du taget om pillret så halkar det med ner.

Jag hade svårt att svälja tabletter som ung, när jag försökte "skölja ner" dem med vatten. Men när jag lärde mig ovanstående metod försvann problemet. Idag sväljer jag den här "extra frukosten" i en enda klunk.
556416_10151059193532404_295304926_n.jpg
 
Jag har fått uppfattningen om att paracetamol är mer skonsamt än NSAID (vet att de lärde ut det när jag läste till undersköterska) och att man bland annat inte ska äta NSAID när man är gravid. Någon som vet hur det kommer sig och om det stämmer?

NSAID ökar blödningsbenägenheten, blodet koagulerar inte lika bra vid sår/skada. Därför bör man undvika dessa i slutet av graviditeten för att inte få en ökad blödning i samband med förlossningen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vad har hänt med flytande Alvedon? Barnen har i alla år aldrig nånsin knorrat över flytande Alvedon, den som är som vatten. Men nu...
2
Svar
28
· Visningar
1 978
Senast: emma74
·
Kropp & Själ Jag har fått ont i en arm. Trodde först det var träningsvärk, men när det inte gått över på över två veckor kontaktade jag vården. Jag...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
5 791
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
801
Senast: Enya
·
Hundhälsa Jag har precis hämtat ut Alvedon till hund som opererat bort en juvertumör. Den ordinerade dosen för oral suspension (24 mg/ml) är 0,5...
Svar
6
· Visningar
429
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp