Varför har en del så svårt att respektera andras space i "folksamlingar"?

Jag tänker INTE mäta min knytnäves avstånd från min haka! *sorry @mandalaki*

Däremot skulle jag inte ens fundera över att att PASSERA någon på en meters avstånd, även jag som har en relativ stor privat sfär omkring mig tycker det är helt ok.
 
Jag skulle inte heller kunna tänka mig att någon tycker att jag är för närgången om jag passerar på en meters håll.Jag har också en stor privat sfär men skulle någon tycka att en meter är för nära skulle jag tänka att den personen egentligen har något annat problem som denne får hantera själv och inte lägga på mig.

Det värsta jag vet är att sitta och trängas på bänkar typ parkbänkar eller buss-säten. Att få okända människor nästan i knät. Den allra värsta sorten jag vet är de som kommer sent och tycker att de som redan sitter ska maka ihop sig så att de kan pressa ner sig.
 
Nu kanske jag har läst dåligt men ens personliga space varierar väl jättemycket beroende på omständigheterna? Är jag i en ganska full tunnelbana så är det inga problem att någon ställer sig med några cm avstånd. Står jag framför en scen före och under en konsert så krymper den privata zonen i takt med att publiken växer. Mot slutet av en del spelningar har folk jag inte känner stått med sina hakor på mina axlar utan att det har känts påträngande, men hade någon gjort det innan det ens började så hade jag undrat om hen hade en skruv lös.

I alla fall: Sitter jag på en i övrigt tom gräsplan så hade jag utgått ifrån att någon som kommer så nära mig som en meter gör det för att hen vill säga något till mig. Det spelar väldigt stor roll att det är så luftigt mellan mig och övriga personer så det finns alla möjligheter att passera mig utan att gå precis i närheten.
 
men alltså.... för att ta detaljnivån ett steg vidare. Tog fram tumstocken jag med.

Min knytnäve är 75 cm från min haka. Alltså kan jag inte nå någon som går 1 meter ifrån mig.
Då är det väl inte nära?
:confused:



:D

:eek: Vad långa armar?! Min knytnäve är 60 cm från min haka.

Rakt fram eller rakt åt sidan?

(låt oss inte lämna något åt slumpen)

:laugh: Åt sidan kommer jag upp i 66 cm!

Äsch jag är bredaxlad som en manlig kroppsbyggare....

min också - om jag håller armen sträckt.:D

:laugh::love:
 
Nu kanske jag har läst dåligt men ens personliga space varierar väl jättemycket beroende på omständigheterna? Är jag i en ganska full tunnelbana så är det inga problem att någon ställer sig med några cm avstånd. Står jag framför en scen före och under en konsert så krymper den privata zonen i takt med att publiken växer. Mot slutet av en del spelningar har folk jag inte känner stått med sina hakor på mina axlar utan att det har känts påträngande, men hade någon gjort det innan det ens började så hade jag undrat om hen hade en skruv lös.

I alla fall: Sitter jag på en i övrigt tom gräsplan så hade jag utgått ifrån att någon som kommer så nära mig som en meter gör det för att hen vill säga något till mig. Det spelar väldigt stor roll att det är så luftigt mellan mig och övriga personer så det finns alla möjligheter att passera mig utan att gå precis i närheten.
Ja exakt så är det ju. Om jag ger mig in i trängseln så räknar jag ju med trängsel. Om jag anstränger mig för att komma ifrån folk och inte sitta där man "behöver" gå så räknar jag inte med att folk kommer så nära.
Sitter jag ner är jag mer känslig än om jag står också. Jag tycker det är obehagligt att sitta och bli omringad av massa ben. I helgen hade jag nog kunnat krama om någons ben om jag velat. Jag vill inte bli trampad på eller råka bli knäad om någon skulle trampa galet. Man kommer inte undan lika snabbt om man sitter ner.

Finns utrymme att hålla avstånd tycker jag man ska göra det helt enkelt. Även om man kanske måste gå runt eller kliva en extra meter åt sidan.
 
Jag hade aldrig kunnat gissa att du ansåg en meter vara för nära :(

För mig är en meter ett avstånd. Alltså inte inpå, utan just på avstånd. Jag skulle inte gå en omväg för att komma längre bort än en meter.

Men nästa gång ska jag försöka tänka på det. Ifall det skulle vara du som satt där.

Det ligger en tumstock bredvid mig så jag var tvungen att fälla ut den. Jag har verkligen problem med när folk kommer för nära men om jag skulle sitta nånstans och någon passerar på 1 m avstånd skulle det vara helt okej, dock inte med kortare avstånd. När jag läste tråden tänkte jag att 1 m är kortare än det faktiskt är.

Jag hatar också de som flåsar i nacken i köer. Så mycket att jag flera gånger behövt gå ur kön för att jag inte klarar av att ha en okänd människa så tätt inpå :(

Jag skulle inte heller kunna tänka mig att någon tycker att jag är för närgången om jag passerar på en meters håll.Jag har också en stor privat sfär men skulle någon tycka att en meter är för nära skulle jag tänka att den personen egentligen har något annat problem som denne får hantera själv och inte lägga på mig.

Det värsta jag vet är att sitta och trängas på bänkar typ parkbänkar eller buss-säten. Att få okända människor nästan i knät. Den allra värsta sorten jag vet är de som kommer sent och tycker att de som redan sitter ska maka ihop sig så att de kan pressa ner sig.

Ni hänger nog upp er på 1 meter, jag skrev max en meter. Förra helgen hade jag kunnat krama en del ben om jag hade velat när jag satt där. Om jag kan klappa på den som går förbi så är det på tok för nära.

Det är värre när man sitter också såklart, tycker det blir obehagligt att omringas av ett myller av ben.

Om jag söker mig till folk står jag ut med trängsel, då får jag skylla mig själv. Om jag gör mitt bästa för att komma ifrån folket, då tycker jag det är jäkligt irriterande när de måste välja att gå så himla nära mig utan att det behövs. Jag överlever, får ingen panikattack eller dör.. men jag blir irriterad.
 
Avståndet varierar väldigt beroende på var man bor. När jag åkte buss på landet i Tunisien så var jag först att stiga på så bussen var tom , nästa som kommer sätter sig bredvid mig :confused: såklart. Okänd och pratade bara arabiska :D. Helt normalt fick jag förklarat för mig sen. Sen kom min man och jag minns inte hur det slutade så det var väl inte så dramatiskt.
 
Ni hänger nog upp er på 1 meter, jag skrev max en meter. Förra helgen hade jag kunnat krama en del ben om jag hade velat när jag satt där. Om jag kan klappa på den som går förbi så är det på tok för nära.

Jag svarade inte specifikt dig utan allmänt, den som skrev inlägget ovanför mitt hade skrivit att en meter är obehagligt nära eller nåt sånt.
 
Vän av ordning vill påpeka att frågan gällde hur långa dina tentakler är. Inte någon random bläckis på stranden. :mad:
Typiskt buke, ni ska alltid vända och vrida och påpeka detaljer. :(


;)

Dessvärre såg jag ingen bläckfisk idag! Däremot såg jag en sån här men den vågade jag inte mäta, de är inte lika snälla som bläckfiskar ...

murana.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 858
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp