Varför har en del så svårt att respektera andras space i "folksamlingar"?

JA nu på Segersjö fick speakern ropa hela tiden att folk skulle sluta klättra över stenmuren för att -hör och häpna- det kommer hästar i full fart där. Man måste gå runt muren för att komma mellan terrängbanan och själva mässområdet. För jobbigt för några uppenbarligen så de klättrade över muren och hamnade mitt i banan. Ibland är folk så lata så man blir helt ställd.
Sen det där med att folk ställer sig precis framför är ju också rätt trist. Jag är inte ens 1.60, inte jättekul då om det tränger sig in någon på 1.80 precis framför så man inte ser nåt. Men hänsyn är visst bortglömt.
Helt galet! eller ännu värre, för då kunde man ju nästan förutsätta att det var folk som sett en häst förut. På tornerspel kan man ju i alla fall vänligt tänka sig att föräldrarna inte vet att det snart kommer ngt som väger 500 kg med stålhättor dundrande.
 
Men gud. O_o

Nog för att jag visste att folk i Sverige var mer måna om sitt personal space, men inte hade jag en aning att folk skulle störa sig/vara rädda så mycket som i den här tråden. :nailbiting:
Själv jobbar jag ständigt med att vara avslappnad runt folk, att acceptera närhet, man måste inte stå 2-4m från varandra när man väntar på bussen osv. Det är en del av mitt sätt att komma över min sociala fobi, folk är inte farliga. Man dör inte av att inte gå långa vägar om varandra och man spar sin egen energi på att inte störa sig på allt.
 
Något som jag märkte och som var fruktansvärt jobbigt va att när jag var höggravid har folk varit väldigt glada i att trycka sig förbi vid magen trots plats bakom en. Magen är ju det man är mest rädd om och så pressar folk in den! Och detta i vanliga butiker inte någon konsert.
Blev fullständigt vansinnig varje gång. :rage:

Samma sak med alla jäkla bilar som köra en i röven. Men när det sen är fritt fram för omkörning ligger dom kvar!! Detta är ju dessutom riktigt farligt :down:
 
@tanten: Testa att handla på lokala affären här. Det är förbluffande många som ställer sig så nära att man börjar fundera på om de tänker försöka idka sexuellt umgänge med en :meh: Det är ofta de hänger över en när man ska slå in koden också (vilket genererar en tillsägelse från min sida :D).

Av någon anledning sker inte ovanstående om jag har min SoA-hoodie :confused: :p
Jag surnar också till specifikt när folk hänger över en när man knappar in koden i affären eller på bankomaten. :mad:
Sa till en gång vid bankomaten och svaret jag fick var; "vi tänker inte stjäla dina pengar". :confused:
Nähä, så bra då! Vad i h-vete står du så nära för då? :rage:
 
Som i kön på Liseberg, där står folk och flåsar en i nacken. Jag var där med dottern och hennes kompis, och sa högt då och då ;"Ni vet väl att det inte går fortare för att man står nära". Tänkte att inte bara "mina" barn skulle lär sig detta. Det verkar faktiskt som om många anser att man ska röra sig fram i kön hela tiden, trots att kön faktiskt inte blir mindre (i mån av antal människor), men den blir i kortare (mera hoptryckta människor). Jag blir galen på sådana människor!
Ja, eller varför inte när man ska gå på bussen. Istället för att stå prydligt på ett led, ska de knö som fan, trots att de kommer få åka med ändå. Det gjorde mig galen när jag pendlade med buss och en av anledningar att jag föredrog att gå på sist för att minska risken att bli klämd/översprungen.

Likadant var det i Stockholm när vi skulle ut och åka en av båtarna i skärgården, alla formligen knödde och trots att det var kugghjulsprincipen vid landgången, då man endast fick gå en person åt gången. Så skulle folk försöka knö och gå två i bredd fast man inte fick.... tyckte synd om de som jobbade på båten som fick påpeka detta flera gånger...
 
F
Ja, eller varför inte när man ska gå på bussen. Istället för att stå prydligt på ett led, ska de knö som fan, trots att de kommer få åka med ändå. Det gjorde mig galen när jag pendlade med buss och en av anledningar att jag föredrog att gå på sist för att minska risken att bli klämd/översprungen.

Likadant var det i Stockholm när vi skulle ut och åka en av båtarna i skärgården, alla formligen knödde och trots att det var kugghjulsprincipen vid landgången, då man endast fick gå en person åt gången. Så skulle folk försöka knö och gå två i bredd fast man inte fick.... tyckte synd om de som jobbade på båten som fick påpeka detta flera gånger...
olk beter sig som djur som ska på slakt står och trampar och trängs som deras sista stund är kommen.
 
Men gud. O_o

Nog för att jag visste att folk i Sverige var mer måna om sitt personal space, men inte hade jag en aning att folk skulle störa sig/vara rädda så mycket som i den här tråden. :nailbiting:
Själv jobbar jag ständigt med att vara avslappnad runt folk, att acceptera närhet, man måste inte stå 2-4m från varandra när man väntar på bussen osv. Det är en del av mitt sätt att komma över min sociala fobi, folk är inte farliga. Man dör inte av att inte gå långa vägar om varandra och man spar sin egen energi på att inte störa sig på allt.

Det finns ett mellanting mellan 4 meter och med näsan i mitt hår ;)
 
Där håller jag med. Jag blir dock inte det minsta förvånad av att folk går hur nära som helst. Värre tycker jag att det är i köer i mataffärer där vissa vill stå 20 cm ifrån, så att det knappt skulle gå att röra en av sina armar lite utan att röra vid människan (det är också en av anledningarna till att jag oftast handlar när det är så lite människor i affären som möjligt).
Det avskyr jag! Upplevde det senast igår på ica, stod en man bakom mig så nära att han gång på gång stötte till mig med armen så fort han rörde sig. Flera gånger sträckte han sig efter köpinne, tuggummi osv, så han hela tiden fick sträcka sig framför mig. Läskig människa! Alldeles för närgången
 
hårdavlad fralla

Det tog tid innan jag fattade vad det här betyder! :D :D :D

På tal om kulturella skillnader i personliga sfärer så kan jag meddela att kineser inte har någon som helst uppfattning om personligt space - de vill helst sitta i knät när man pratar och står med ansiktet max 10 cm bort om man inte markerar att man inte vill ha dem riktigt så nära. Det funkar inte ens alltid då utan de följer efter...
 
Men du gör alltså så? Om någon sitter på en stor, fri, yta så går du max en meter ifrån om det enligt dig är närmsta vägen? Varför gör du så i så fall? Lathet och bekvämlighet? Nyfiken på de som sitter där?
Jag hade aldrig kunnat gissa att du ansåg en meter vara för nära :(

För mig är en meter ett avstånd. Alltså inte inpå, utan just på avstånd. Jag skulle inte gå en omväg för att komma längre bort än en meter.

Men nästa gång ska jag försöka tänka på det. Ifall det skulle vara du som satt där.
 
En meter är obehagligt nära!!! :eek:
Om jag sitter på en gräsmatta / strand och någon passerar på en meters håll utan att det är nödvändigt känner jag mig trängd och hotad.
Det är så intressant att höra att det finns folk som tycker att det är ett helt ok avstånd :confused:
 
Det ligger en tumstock bredvid mig så jag var tvungen att fälla ut den. Jag har verkligen problem med när folk kommer för nära men om jag skulle sitta nånstans och någon passerar på 1 m avstånd skulle det vara helt okej, dock inte med kortare avstånd. När jag läste tråden tänkte jag att 1 m är kortare än det faktiskt är.

Jag hatar också de som flåsar i nacken i köer. Så mycket att jag flera gånger behövt gå ur kön för att jag inte klarar av att ha en okänd människa så tätt inpå :(
 
Finns det utrymme att gå på förstår jag inte varför man ska gå så nära som en meter?
Det tar inte längre tid att gå lite längre ifrån, man behöver ju inte klättra upp i knäet på folk för att komma dit man ska :p
 
En meter är obehagligt nära!!! :eek:
Om jag sitter på en gräsmatta / strand och någon passerar på en meters håll utan att det är nödvändigt känner jag mig trängd och hotad.
Det är så intressant att höra att det finns folk som tycker att det är ett helt ok avstånd :confused:
Jag skulle inte sätta mig en meter ifrån någon. Men passera? Det skulle jag inte ens fundera över. Det är ju över på två sekunder.
 
Det ligger en tumstock bredvid mig så jag var tvungen att fälla ut den. Jag har verkligen problem med när folk kommer för nära men om jag skulle sitta nånstans och någon passerar på 1 m avstånd skulle det vara helt okej, dock inte med kortare avstånd. När jag läste tråden tänkte jag att 1 m är kortare än det faktiskt är.

Jag hatar också de som flåsar i nacken i köer. Så mycket att jag flera gånger behövt gå ur kön för att jag inte klarar av att ha en okänd människa så tätt inpå :(
Tumstock! :up:

Buke detaljnivå igen. :laugh:
 
För mig spelar det också roll beroende på i vilken situation någon går nära någon på en filt, som exempel då.
Säg att det är något evenemang av något slag och det är många igång på en gräsmatta, kanske i en park eller så. Då skulle jag inte heller fundera på om 1 meter var långt ifrån eller inte utan skulle nog passera där.
Däremot, om samma gräsmatta var nästan tom vid ett senare tillfälle, inget evenemang igång men en enda person som valt att ensam sätta sig på en filt i parken, då skulle jag nog undvika att gå närmare än ca 5 meter.
 
men alltså.... för att ta detaljnivån ett steg vidare. Tog fram tumstocken jag med.

Min knytnäve är 75 cm från min haka. Alltså kan jag inte nå någon som går 1 meter ifrån mig.
Då är det väl inte nära?
:confused:



:D
:eek: Vad långa armar?! Min knytnäve är 60 cm från min haka.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 086
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 855
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 304
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp