Varför skaffar de som kan minst om hundar de största hundarna?

Tiffany

Trådstartare
Det sa min man igår efter att vi gått förbi en man med en unghund som verkade nära att explodera av uppdämd energi. Det var halt, hunden var stark och ägaren försökte prata den till rätta så att den inte skulle dra omkull honom med kopplet. Han höll i kopplet med båda händerna.
Han pratade som till en människa och sa till hunden att den skulle gå försiktigt. Så klart hade det noll inverkan. Han promenerade den i ett naturreservat dessutom där man inte får ha hundar lösa. Jag menar han kunde ha åkt ut någonstans där han kunde släppt hunden lös så att den fått röra på sig och springa av sig. Eller till en inhägnad rastgård.
Det är många stora, unga hundar till omplacering på blocket. Vad tänker ni varför är det så viktigt för många att skaffa stora energiska hundar?
 
Det sa min man igår efter att vi gått förbi en man med en unghund som verkade nära att explodera av uppdämd energi. Det var halt, hunden var stark och ägaren försökte prata den till rätta så att den inte skulle dra omkull honom med kopplet. Han höll i kopplet med båda händerna.
Han pratade som till en människa och sa till hunden att den skulle gå försiktigt. Så klart hade det noll inverkan. Han promenerade den i ett naturreservat dessutom där man inte får ha hundar lösa. Jag menar han kunde ha åkt ut någonstans där han kunde släppt hunden lös så att den fått röra på sig och springa av sig. Eller till en inhägnad rastgård.
Det är många stora, unga hundar till omplacering på blocket. Vad tänker ni varför är det så viktigt för många att skaffa stora energiska hundar?
Jag pratar med min som om han var en människa också då och då, inget konstigt med det. Sen är det svårt att gå med en energisk hund oavsett storlek när det är ishalka ute. Även mindre hundar är otroligt svåra ibland att hålla om dom är dragiga på isiga vägar. Men klart i en perfekt värld så har alla lärt sina hundar att gå perfekt i koppel osv men det är inte alltid så lätt. Vissa är mer dragiga än andra och då spelar det mindre roll huruvida hunden fått springa av sig eller inte. Min förra hund var en dragig hund, han ville framåt till varje pris i koppel trots att han mer eller mindre jämt var lös. Men det där med koppel kopplade han aldrig riktigt, han blev bättre med åren men lätt att gå med blev han aldrig.
 
Nej jag menar inte att det är lätt att få hunden att gå fint i koppel. Det var att han försökte resonera med den som om det varit en människa. Jag pratar också med min hund men gör hon fel brukar jag försöka avleda eller något annat inter resonera med henne.
 
Även som erfaren hundägare så kan man stöta på mer eller mindre svåra individer och klart man sticker ut på promenaden då! 😂 En välfostrad hund passerar ju lätt obemärkt förbi, speciellt om den är liten och försynt.
Sen är det väl kanske vissa raser som attraherar en specifik typ av hundägare, förstagångsägare och så vidare. Så är det ju. Sedan kanske det är lättare att inse vad man behöver ändra på som erfaren hundägare, och när man behöver ta hjälp av ett proffs eller gå en kurs? Svårare att reda ut om man inte har så mycket att jämföra med sen innan. Sen är det väl som mycket annat att folk väljer en ras de tycker är fin snarare än efter den vardag och träning de faktiskt kan erbjuda hunden och då skär det sig ju naturligt
 
Det gör de inte.

Folk som inte kan hund skaffar alla möjliga hundar, däremot märks eventuella problem mer för omgivningen om hunden är stor och energisk.

Det är inte alls dumt att prata med sin hund som om den förstår vad man säger, tvärtom är det ofta hjälpsamt och i värsta fall gör det varken till eller ifrån. Att prata om vad som händer och hur man vill ha det gör att man uttrycker det även i ton och kroppsspråk - hunden förstår kanske inte orden men det betyder inte att det inte sker en kommunikation. Dessutom är påverkas vi själva av vad vi säger, att uttala saker högt gör oss mer medvetna och fokuserade. En tredje poäng kan vara att tala till hunden om situationen så omgivningen hör, just i avsikt att omgivningen ska höra - man vill inte släppa kontakt och fokus med hunden men ändå framföra något till andra människor i närheten (ex "nu har jag alldeles slut på godis och du är jätteduktig så min träningskompis ska gå bort till den grå väskan där borta och öppna dragkedjefacket för du är så gullig och bra och hämta leversnittarna som ligger där och väntar på dig som är så duktig och fin och komma fram hit till oss och lägga påsen på hindret här bredvid medan du och jag bara fortsätter bry oss om varandra, gullegris" osv - på samma sätt kan man säga något till främlingar man möter på promenad utan att lämna hunden i situationen).

Jag blir lite matt över att man stör sig på någon som håller sin hund kopplad i ett naturreservat, är ute och försöker aktivera en energisk unghund, håller kopplet med båda händer när hunden drar, och försöker få kontakt och jobba med hunden istället för att få ickekonstruktivt psykbryt... Finns det inte annat att reta sig på?
 
Fast det är väl att dra alla över samma kant?
Min hund kommer väga 60-65 kg som vuxen och var inte alls billig, så som du beskriver. Många av de större raserna har ofta en engagerad rasklubb med ett tydligt avelsmål: att avla hållbart.
Hur du kan ta åt dig är en gåta för mig...
 
Aven jag pratar med mina hundar som om de var manniskor. Exact pa det satt @Monstermom beskriver. Sarskilt Mallen har jag fort langa monologer med.

Manniskor som kommer emot honom, tar ogonkontakt med honom och "kvittrar" om hur fiiiiiinnnn han ar ar super laskiga. Om de ocksa ler sa ar de sakert redo att hoppa pa honom. :angel:
Numera racker det med att jag sager "leave it" for att han ska titta pa mig (och hoppas att jag ger honom en liten, liten "bit-leksak" som han kan ha i munnen som en napp :grin:) och sjalv halla kontakt med mig utan att jag behover underhalla det med prat och uppmuntran men jag kan ju saga att det gatt at manga langa monologer innan vi kom dit.

Rottisen som knuffig och far fram som de flesta rottisar vet precis vad "forsiktigt" och "sakta" betyder ... Daremot blir hon bara mer uppskruvad om jag for en monolog med henne sa dar ar det korta, enstaviga ord nar det behovs.
 
Min unghund har dragit rejält periodvis, lite i samband med olika utvecklingsfaser. Men hon väger under sju kilo så det är inte så uppseendeväckande, mer än rejält störigt.

Idag blev hon lite till sig när vi kommit ut genom portdörren, då det en halvtrappa upp bor en liten vovve som blir alldeles till sig när man går förbi. Min hund tycker det är skitkul och fick ett glädjeryck när vi kom ut. Jag sa "lugnade dig så går vi", "lugn, nu går vi". Det räcker för henne att veta vad jag menar.

Lugnar hon inte sig så håller jag henne mjukt men fast och säger lugn med snäll röst, gäller så klart att jag inte ber om det i omöjliga situationer. Men hon lugnade sig och är van vid att så pratar jag till henne.
Tycker det är mycket trevligare än alla som pratar så barskt till sina hundar och det låter som om de är i militären hela högen.

(Nu låter det som om jag klappar mig för bröstet. Men med en 18 månaders hund som ibland gör det hon själv vill, så kändes det så himla fint när det funkade just idag.)
 
Min unghund har dragit rejält periodvis, lite i samband med olika utvecklingsfaser. Men hon väger under sju kilo så det är inte så uppseendeväckande, mer än rejält störigt.

Idag blev hon lite till sig när vi kommit ut genom portdörren, då det en halvtrappa upp bor en liten vovve som blir alldeles till sig när man går förbi. Min hund tycker det är skitkul och fick ett glädjeryck när vi kom ut. Jag sa "lugnade dig så går vi", "lugn, nu går vi". Det räcker för henne att veta vad jag menar.

Lugnar hon inte sig så håller jag henne mjukt men fast och säger lugn med snäll röst, gäller så klart att jag inte ber om det i omöjliga situationer. Men hon lugnade sig och är van vid att så pratar jag till henne.
Tycker det är mycket trevligare än alla som pratar så barskt till sina hundar och det låter som om de är i militären hela högen.

(Nu låter det som om jag klappar mig för bröstet. Men med en 18 månaders hund som ibland gör det hon själv vill, så kändes det så himla fint när det funkade just idag.)

Jag kan hålla med om att det är väldigt störigt att behöva bli militärisk runt en hund, eller behöva höja rösten, vissa hittar inget stopp utan börjar skrika och gorma om hunden inte lyder eller lyssnar, vilket den alltsomoftast lär sig att koppla bort helt och bli överenergisk för nu jäklar är husse eller matte på gång!
Blev superosams med en släkting över en sådan sak för några år sedan då jag ifrågasatte varför hon höll fast sin valp och samtidigt skrek på den för att den ville hälsa på besöket. Dramatiken hade ingen hejd, släktingen låste gråtande in sig på toaletten (ja detta var inomhus) och jag fick lirkande försöka förklara lite simpel hundpsykologi genom en stängd och låst dörr. Något år senare avlivade hon hunden (en rottis) för att den var totalt bindgalen och gick inte att dressera. Så ja, jag föredrar folk som pratar med sina hundar som vore de en människa de faktiskt respekterar med ett tonläge som inte spräcker glas i omgivningen, helt klart.
 
Det sa min man igår efter att vi gått förbi en man med en unghund som verkade nära att explodera av uppdämd energi. Det var halt, hunden var stark och ägaren försökte prata den till rätta så att den inte skulle dra omkull honom med kopplet. Han höll i kopplet med båda händerna.
Han pratade som till en människa och sa till hunden att den skulle gå försiktigt. Så klart hade det noll inverkan. Han promenerade den i ett naturreservat dessutom där man inte får ha hundar lösa. Jag menar han kunde ha åkt ut någonstans där han kunde släppt hunden lös så att den fått röra på sig och springa av sig. Eller till en inhägnad rastgård.
Det är många stora, unga hundar till omplacering på blocket. Vad tänker ni varför är det så viktigt för många att skaffa stora energiska hundar?
Vad är det för fel med att prata med hunden som till en människa? Hur skulle man annars prata med hunden? Enbart gapa kommandon? Jag pratar alltid med min hund, med hästarna med och de förstår. Att du tycker att det är bättre att släppa hunden lös än att träna på koppelgående även under svåra förhållanden säger mer om dig än om den du mötte. Att springa lös en stund kan inte ersätta en ordentlig promenad och kanske fungerade inte inkallningen till hundra på den hunden och då ser jag det som tusen gånger bättre att ha hunden i koppel.
Jag avstår inga promenader för att det är halt och min hund (snart 18 månader) vet mycket väl vad jag menar när jag pratar med honom och säger att det är halt, att vi ska gå sakta och försiktigt. Jag tycker att det är att nedvärdera hunden att tro att hen inte kan lära sig att förstå vad människan säger. Att du tyckte att det hade noll inverkan är en sak, ägaren kan mycket väl ha vetat att det hade blivit än värre utan prat och även om hunden förstår så har hen en egen vilja och kan välja att inte lyssna just då.

Nu är det snart ett år sedan jag kollade blocket senast men iallafall då var det alla möjliga typer av hundar som behövde nytt hem. Sedan är det nog tyvärr så att stora hundar är svårare att omplacera och därför blir kvar längre och blir mer synliga. Att hundar omplaceras kan ha tusen orsaker. Allt ifrån att ägaren inte alls förstod vad det innebär att ha hund, och det oavsett storlek på hunden, till att en katastrof har inträffat i ägarens liv som gör det omöjligt att ha kvar hunden.
 
Det sa min man igår efter att vi gått förbi en man med en unghund som verkade nära att explodera av uppdämd energi. Det var halt, hunden var stark och ägaren försökte prata den till rätta så att den inte skulle dra omkull honom med kopplet. Han höll i kopplet med båda händerna.
Han pratade som till en människa och sa till hunden att den skulle gå försiktigt. Så klart hade det noll inverkan. Han promenerade den i ett naturreservat dessutom där man inte får ha hundar lösa. Jag menar han kunde ha åkt ut någonstans där han kunde släppt hunden lös så att den fått röra på sig och springa av sig. Eller till en inhägnad rastgård.
Det är många stora, unga hundar till omplacering på blocket. Vad tänker ni varför är det så viktigt för många att skaffa stora energiska hundar?
Man släpper för sjutton inte lös en halt hund!

Jag brukar absolut prata så med mina hundar. Inte för att jag tror att de förstår. Jag kan säga "nej, farbrorn vill inte att du ska hälsa. Alla tycker inte om blöta hundnosar".
Det jag egentligen gör för att kommunicera med hunden kan under tiden vara kortande av kopplet, ledande tag mot sidan o.s.v.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 386
Senast: Jadzia
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 137
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 012
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 683
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp