Varför skaffar de som kan minst om hundar de största hundarna?

Jag lärde mig att prata med djur som man pratar med människor redan som liten när vi hade hästar. Pratar du engagerar du ofta hunden och du blir även mer engagerad själv.

Sen som @Monstermom skriver så köper okunniga människor alla typer av hundar. Jag möter dock generellt mer ouppfostrade små hundar med okunniga ägare än jag möter stora hundar med dito ägare. Varför? Troligen för att små hundar inte skapar lika stora problem när de är ouppfostrade. En liten hund på 2-3 kg som drar i kopplet och skäller är inte ett lika stort problem som en hund på 70 kg som drar och skäller. Därför kommer småhundsägare ofta undan med att vara okunniga gällande hantering och träning betydligt oftare än storhundsägare. Två av våra grannar är praktexempel på det. Granne 1 har fyra små chihuahua/Pomeranian korsningar, två av dem slåss konstant och en annan är så rädd och osäker att den blir aggressiv. När vi passade dem i sommras så högg den mig i byxbenen när jag skulle gå in till dem och ge dem mat. Hade det varit en schäfer som huggit mig i benen bara för att jag gick in till den i hundgården hade problemet varit av en helt annan dimension. Hade två schäfar slagits som de två små slåss hade man fått dela dem permanent. Men de kommer undan med sina beteenden hos ägaren för att de är små och skadorna är "försumbara". Granne nr 2 har en CKC spaniel som egentligen är deras dotters men hon har inte tid med den. En smällfet ouppfostrad hund som rastas i flexikoppel på gräsmattan ett par gånger om dagen. Skäller satan på allt och alla, drar som en tok och det är på håret att tantan i huset klarar att gå med den utan att den drar omkull henne, trots att det inte är en speciellt stor hund. Hade det varit en större starkare hund hade de inte kunnat ha den öht. Den kommer undan med det för att inget har hänt ännu men de börjar bli så pass gamla nu att det bara är en tidsfråga innan hunden drar omkull tanten så hon bryter lårbenshalsen... Okunniga människor är sällan benägna att ta sig an problem som inte påverkar dem negativt i någon större utsträckning. Där tror jag du har anledningen till att det finns mer stora hundar till omplacering på blocket än små hundar. Ägarna är i snitt lika okunniga men de som har stora hundar får som regel större problem än de med små hundar just för att hundarna är större och starkare och ägarna till dessa är därmed tvungna att göra något medan småhundsägarna ofta kan leva med problemen iom att hundarna är små.

Tycker personen du mötte handlade helt korrekt utifrån vad du beskriver. I naturreservat ska hundar vara kopplade, det var halt och hunden var stark så han höll kopplet med båda händerna för att minska risken att tappa hunden. Ansvarsfullt och bra. Möter hellre honom och hans hund än någon med lös hund eller hunden i flexi som går med näsan i mobilen, skiter i omgivningen och har noll och ingen koll på hunden.
 
Det är inte alls dumt att prata med sin hund som om den förstår vad man säger, tvärtom är det ofta hjälpsamt och i värsta fall gör det varken till eller ifrån. Att prata om vad som händer och hur man vill ha det gör att man uttrycker det även i ton och kroppsspråk - hunden förstår kanske inte orden men det betyder inte att det inte sker en kommunikation. Dessutom är påverkas vi själva av vad vi säger, att uttala saker högt gör oss mer medvetna och fokuserade. En tredje poäng kan vara att tala till hunden om situationen så omgivningen hör, just i avsikt att omgivningen ska höra - man vill inte släppa kontakt och fokus med hunden men ändå framföra något till andra människor i närheten (ex "nu har jag alldeles slut på godis och du är jätteduktig så min träningskompis ska gå bort till den grå väskan där borta och öppna dragkedjefacket för du är så gullig och bra och hämta leversnittarna som ligger där och väntar på dig som är så duktig och fin och komma fram hit till oss och lägga påsen på hindret här bredvid medan du och jag bara fortsätter bry oss om varandra, gullegris" osv - på samma sätt kan man säga något till främlingar man möter på promenad utan att lämna hunden i situationen).

Jag blir lite matt över att man stör sig på någon som håller sin hund kopplad i ett naturreservat, är ute och försöker aktivera en energisk unghund, håller kopplet med båda händer när hunden drar, och försöker få kontakt och jobba med hunden istället för att få ickekonstruktivt psykbryt... Finns det inte annat att reta sig på?

Just det att vi uttrycker så mycket mer än innebörden av orden och meningarna som vi uttalar tror jag att det är lätt att glömma bort. Även om det går att kommunicera med hunden enbart genom korta, inlärda kommandon eller genom att enbart använda kroppsspråk så är det många gånger enklare att prata som om hunden förstod - och ofta gör den det också!

Minns ett tillfälle med min gamla goldenhane när vi plötsligt på promenaden stötte på en katt som blev lika överraskad som vi blev. Katten sköt rygg och hunden, som visserligen var kattvan, blev väldigt intresserad. Jag sa någonting i stil med det där är nog ingen vidare bra idé, den katten vill nog vara ifred. Hunden slappnade av och så traskade vidare.
 
Man släpper för sjutton inte lös en halt hund!

Jag brukar absolut prata så med mina hundar. Inte för att jag tror att de förstår. Jag kan säga "nej, farbrorn vill inte att du ska hälsa. Alla tycker inte om blöta hundnosar".
Det jag egentligen gör för att kommunicera med hunden kan under tiden vara kortande av kopplet, ledande tag mot sidan o.s.v.

"Det var halt". Hunden var inte halt.
 
Tror att det är precis så som många ovan skriver. Större hundar ger ägaren större problem därav är omplacering vanligare, dessutom tar det troligen längre tid att omplacera en större hund.

Instämmer även i den generella uppfattningen om att småhundar är mer ouppfostrade.

I övrigt så tycker jag att mannen gjorde helt rätt, både vad gäller kommunikation och koppel. Var det dessutom en unghund så är det inte så konstigt om den drar i kopplet. Min erfarenhet är att de flesta unga hundar gör det och att det kan ta ganska lång tid att träna in fint koppelgående. Jag själv håller fortfarande på med min dvärgschnauzerhane. Han är snart två men vi kämpar fortfarande med koppelgåendet och till viss del även hundmöten, även om det senare börjar bli bättre.
 
De okunnigaste människorna jag ser är de som köper alla dessa doodles för helt orimliga priser utan ha en aning om vad de får, samt de som köper alla dessa rescuehundar av helt galna blandningar trots noll erfarenhet av vare sig krävande hundar eller hundar med problem i bagaget. Så sitter de där och snyftar om hur hunden är livrädd för allt och sin egen skugga eller biter barnen, river huset, drar omkull dem etc :meh:
Har sett många omplaceringsannonser på olika rescuehundar på senaste som knappt varit i sina nya "föralltidhem" i ett halvår. Väldigt snyftsnyft alltihop.
 
Hur tycker du man ska prata med hunden?
Jag pratade med Ruben när vi gick hem från hundvakten. Frågade om det varit bra och om han är glad. Berättade vad vi ska göra idag osv.
Mötte en hund, titta vilken fin hund! Men du är finast, bästast och duktigast! Kom så går vi hem och äter smörgås med ost, ja med oooost! Kom nu, skynda dig på!
Astöntig och jätteglad :D
 
Själv pratar jag väldigt mycket med mina djur. Tycker nog snarare att folk som inte pratar med sina djur är ganska knepiga. Det är ju inte en död pryl. Min hund t ex måste jag till och med förklara för. Om jag måste lämna henne hos pappa en natt så måste jag säga att jag kommer till hunden i morgon. Annars kan jag kallt räkna med att hon ignorerar mej när jag kommer nästa dag. Hon blir skittjurig.
 
Jag har alltid pratat med mina hundar (och hästar) "som med en människa"; det fungerar utmärkt. Vissa ord lär jag hundarna aktivt, andra snappar de upp i farten själva. Ju mer en pratar med dem, desto mer lär de sig. Jag pratar i hela meningar och sen plockar de ut de ord de känner igen, sätter in dem i sammanhanget, lyssnar på mitt röstläge och tonfall och kombinerar det med mitt kroppsspråk - och förstår. Det är helt fantastiskt så mycket de förstår. Älskar den här kommunikationen. :love:
 
Jag har alltid pratat med mina hundar (och hästar) "som med en människa"; det fungerar utmärkt. Vissa ord lär jag hundarna aktivt, andra snappar de upp i farten själva. Ju mer en pratar med dem, desto mer lär de sig. Jag pratar i hela meningar och sen plockar de ut de ord de känner igen, sätter in dem i sammanhanget, lyssnar på mitt röstläge och tonfall och kombinerar det med mitt kroppsspråk - och förstår. Det är helt fantastiskt så mycket de förstår. Älskar den här kommunikationen. :love:
:bow::bow:
 
Jag såg ett grymt filmklipp för ett tag sedan. Det verkade faktiskt inte vara fejk.

Bakom en soffa låg en mängd grejer, hundägaren räknade upp en i taget typ boll, docka, frisbee, träslev, handduk, gosedjur osv och hunden, en bc, hämtade rätt varenda gång. Allt var saker som hunden kände igen.

Men till slut, när det inte var så många prylar kvar, la hundägaren dit något som hunden inte visste namnet på - skallra - och hundjäkeln hämtade skallran! Den använde alltså uteslutningsmetoden, den kunde de andra grejerna så då måste den grej den inte kände igen vara skallran.
 
Jag såg ett grymt filmklipp för ett tag sedan. Det verkade faktiskt inte vara fejk.

Bakom en soffa låg en mängd grejer, hundägaren räknade upp en i taget typ boll, docka, frisbee, träslev, handduk, gosedjur osv och hunden, en bc, hämtade rätt varenda gång. Allt var saker som hunden kände igen.

Men till slut, när det inte var så många prylar kvar, la hundägaren dit något som hunden inte visste namnet på - skallra - och hundjäkeln hämtade skallran! Den använde alltså uteslutningsmetoden, den kunde de andra grejerna så då måste den grej den inte kände igen vara skallran.

Nej det är inte fejk, det är rätt väl studerat att hundar kan göra detta. Det är en effekt av fast mapping-förmåga, sannolikt. :up:
Första gången det upptäcktes var med Rico, på tidigt 00-tal.
 
Sen finns det de autodidaktiska jyckarna som blir EP/diabetes hundar till sina mattar/hussar utan träning, men det är ju ytterligare en till slags talang.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 331
Senast: Jadzia
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 087
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 921
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 670
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp