Varför skiljer sig förs premien beroende på ras?

caradan

Trådstartare
Jag hade innan ett hbl var försäkrad i A*ria. (5000kr liv och 25000kr veterinärvård) för det betalade jag 2200kr per år.
Har nu en vbl korsning som jag försäkrade i Folk*am, 15000kr liv och 30000kr vet. och det skulle kosta strax under 1900kr per år!
Varför skiljer det så mycket i premien beroende på vad man har för ras??
 
Det är på samma vis med bilar. Märken som ofta är utsatta för stölder ökar kraftigt i försäkringspremie.

Raser som har hög skadefrekvens och låg genomsnittsålder är dyrast i försäkring medan raser som har låg skadefrkvens och hög genomsnittsålder är billigast i försäkrimg.

Ganska logiskt egentligen ;)
 
Eftersom du har olika livvärde i på dina hästar (5 resp 15.000) gör även det att premien skiljer åt en del.
 
Det beor på vilka raser som normalt sett (i statistiken) skadar sig ofta och tar ut av sin försäkring. Fjording räknas t.ex till lågriskras, vår fjording är grymt mkt billigare att hålla föräskrad än halvbloden även om man skulle ha dem i samma premie.
 
Jo det förstår jag att det gör men iom att den på 15000kr är billigare än den på 5000kr så reagerade jag!
 
Halvblod är skitdyra att försäkra! Troligtvis för att så många får alla möjliga ledinflammationer och slås ut dessutom. Allt baseras ju på skaderisken. Hundar har också olika premier beroende på "rasgrupp".

Jag som haft ponny fick en smärre chock när halvblodsfölet kostade MER att försäkra, trots samma försäkring men fölet bara i halva livvärdet av ponnyn...
 
Jag har inte så stor koll på försäkringar men det måste ju skilja fruktansvärt mellan halvblod och fjordingar. Min unghäst är försäkrad för 10 000 kr liv och 25 000 kr vetvård och jag får betala ca 900 kr om året.
 
Samma försäkring som Patsy har skulle för ett halblod kosta tre gånger så mkt ganska exakt, i samma bolag.

Connemaror är bra :D

Men jag tycker det är rätt, varför ska de skadefria(re) raserna behöva bära kostnaderna för de skadedrabbade?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 799
Senast: Picky
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 058
Senast: Meggan
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 650
Senast: Sockertoppen
·
Hästmänniskan Har just suttit och tittat lite på försäkringsbolag. Försäkrade upp min i Folksam när jag köpte honom i juni, försäkringen är svindyr...
Svar
16
· Visningar
1 975
Senast: Hera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp