Varför-tråden

Varför är vi i Sverige så värdelösa på blixtlåsprincipen, bildar en aslång kö och blir galna på de som "kör om" kön? När poängen är att två lika långa köer ska gå samman till en just där vägen går från 2 till 1 fil.

Av egen erfarenhet så beror ilskan på att majoriteten av de som kör om i vänsterfilen inte kör varannan in utan tar krok på den framför och ska tränga sig in framför samma bil. Åtminstone här.
 
Varför säljer man köksvågar utan en skål? När man ska väga mjöl och socker vilket är bland det vanligaste måste man lägga till en skål först och sedan räkna av den.
 
Eller så ställer man en skål på, och nollställer vågen så börjar den på noll (tare, brukar funktionen heta) :)

Aha! Ok, då blir det lite mer logiskt. Det enda som visades på bilden var några jordgubbar, vilket var helt idiotiskt (antar att det är för att vågen är svart så det ser elegant ut med jordgubbarna) vilket jag fann helt idiotiskt eftersom jag inte vägt jordgubbar någonsin.
 
Av egen erfarenhet så beror ilskan på att majoriteten av de som kör om i vänsterfilen inte kör varannan in utan tar krok på den framför och ska tränga sig in framför samma bil. Åtminstone här.

Det förstår jag verkligen ilskan över. Fy fan. Inte mycket jag blir sur över i trafiken men det är ju så tydligt att en kör varannan och så skiter folk i det 😞
 
Varför säljer man köksvågar utan en skål? När man ska väga mjöl och socker vilket är bland det vanligaste måste man lägga till en skål först och sedan räkna av den.
För att det finns de som väger till exempel maten de lagt upp på en tallrik eller något annat plant?
För att en våg utan skål tar mindre plats i skåp när man lever "compact living"?
 
Senast ändrad:
Varför är det fler och fler bilar, som är helt "nedsläkta", alltså inget ljus alls, som halvljus, någon form av varselljus ellerså, som kör omkring på vägarna på dagtid, eller t.o.m. i skymningen?
Speciellt i skymningen eller regn, så syns mötande trafik utan lyse så infernaliskt dåligt...

Då tänker jag inte i första hand på utländskt registrerade bilar, att de glömmer ljuset kan jag inse, utan jag tänker i första hand på svenskregistrerade, tämligen nya bilar.

På våra bilar, så sätter strömställaren på "auto", eller "on", och så går lämplig (laglig) mängd ljus på när man startar, och stängs av man stänger av bilen.
 
Varför är det fler och fler bilar, som är helt "nedsläkta", alltså inget ljus alls, som halvljus, någon form av varselljus ellerså, som kör omkring på vägarna på dagtid, eller t.o.m. i skymningen?
Speciellt i skymningen eller regn, så syns mötande trafik utan lyse så infernaliskt dåligt...

Då tänker jag inte i första hand på utländskt registrerade bilar, att de glömmer ljuset kan jag inse, utan jag tänker i första hand på svenskregistrerade, tämligen nya bilar.

På våra bilar, så sätter strömställaren på "auto", eller "on", och så går lämplig (laglig) mängd ljus på när man startar, och stängs av man stänger av bilen.
Min förra bil var en golf från -01. Trots att den var så pass "ny" var ljuset inte automatiskt utan du var tvungen att vrida på det.

Jag vet att det är dåligt av mig men jag brukade inte sätta på ljuset under sommaren då det inte var mörkt ute. Efter att ha glömt bort det flera gånger och som resultat stått med dött batteri kom jag fram till att det var lättast att bara ha på det då jag direkt kunde bli påmind då jag stängt av bilen.
 
Varför ska man direkt måndag morgon behöva städa upp veckans planering som borde hållits koll på i helgen.
Märks direkt vilken kombination av människor som jobbat.

Så svårt är det inte att göra om planeringen lite så det funkar när det inte varit en strulhelg.
Vågar de inte ta beslut om omplanering, skiter i det eller tror att långtidsplaneraren ska reda upp det måndag morgon?
Det måste ju finnas de planerade jobben måndag morgon, men man kan byta vilket fordon de gör det på.

*muttrar lite*
 
Min förra bil var en golf från -01. Trots att den var så pass "ny" var ljuset inte automatiskt utan du var tvungen att vrida på det.

Jag vet att det är dåligt av mig men jag brukade inte sätta på ljuset under sommaren då det inte var mörkt ute. Efter att ha glömt bort det flera gånger och som resultat stått med dött batteri kom jag fram till att det var lättast att bara ha på det då jag direkt kunde bli påmind då jag stängt av bilen.
Stör mig också på det. Syns mycket sämre om man är tex bländad också.
Varför har man ändrat i bilarna så man inte kan ställa det på automatik så det styrs av tändningen på nyare bilar i så fall?

Däremot har jag för mig att det i tex England måste gå att köra utan lysen tända.
Men vet ingen bil som det inte går att stänga av på om man vill, bara att vrida på vredet....
 
Stör mig också på det. Syns mycket sämre om man är tex bländad också.
Varför har man ändrat i bilarna så man inte kan ställa det på automatik så det styrs av tändningen på nyare bilar i så fall?

Däremot har jag för mig att det i tex England måste gå att köra utan lysen tända.
Men vet ingen bil som det inte går att stänga av på om man vill, bara att vrida på vredet....

Jag tror nog det finns autoläge i alla nya bilar. Men man måste ju aktivt välja det läget också. När jag haft bilen på service, står den alltid på 0 när jag hämtar den. Det gör att jag 99% av gångerna kör därifrån utan lyse eftersom jag är van att den står på autoläge :o
 
Varför har folket i samhället i stort blivit så egoistiska? Och så usla på att förstå att man inte kan kräva att allt funkar 100% perfekt hela tiden?
Det där har jag också funderat på.
Fast mitt inlägg ovan kan ju missuppfattas till att jag vill att kollegorna ska sköta sig perfekt :angel Så är det såklart inte. De borde dock ha kunnat föruse lite av problemen jag får städa upp och förebygga-
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 222
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 362
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
821
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp