Bukefalos 28 år!

Varför-tråden

En till på trafiktemat - till Stockholmare främst. VARFÖR är det så himla förbjudet att köra i filen längst till höger på motorvägen? Eller är det farligt? Vad skulle hända om man i första hand körde i filen längst till höger och använde de två (eller tre) extra filerna för att passera någon som kör långsammare?
 
Ni fattar att jag blir stående länge vid det där övergångsstället precis vid utfarten från rondellen? Folk tar dessutom rondellen på trean, så det finns ingen marginal för dem att bromsa om jag kliver ut och de vänsterblinkar sig ur rondellen.

Älskar framförallt (inte) de som slänger på vänsterblinket I rondellen, precis innan de svänger ut (vilket man felaktigt skulle kunna tolka som att de missat sin avfart och tar ett varv till).
Ja?
Vet inte om ovanstående var riktat till just mig?
Jag vill att man blinkar höger när man ska åka ur.
Så då borde du inte bli stående?

//Lätt förvirrad ;)
 
En till på trafiktemat - till Stockholmare främst. VARFÖR är det så himla förbjudet att köra i filen längst till höger på motorvägen? Eller är det farligt? Vad skulle hända om man i första hand körde i filen längst till höger och använde de två (eller tre) extra filerna för att passera någon som kör långsammare?

Då kan ju inte du köra om på insidan!

Mer allvarligt, ofta ligger högraste filen så att man måste svänga av och därför tar man hellre ett snäpp mot mitten när man inte känner till vägen.
 
En till på trafiktemat - till Stockholmare främst. VARFÖR är det så himla förbjudet att köra i filen längst till höger på motorvägen? Eller är det farligt? Vad skulle hända om man i första hand körde i filen längst till höger och använde de två (eller tre) extra filerna för att passera någon som kör långsammare?
Jag håller med, onödigt mkt trafik som sinkar i vänsterfilen även när det inte borde behövas.

Men ibland lägger jag mig i mittfil i tid om jag vet att den högra försvinner längre bort.
Kan vara svårt att byta precis innan den blir en avfart om det är gott om trafik.
 
Varför finns det inte svala, praktiska kläder till tjocka?
Tält"klänningar" finns det gott om. Men ett par friluftsshorts t.ex. finns inte.
Är det för att det är tänkt att vi tjocka ska svettas extra mycket och därmed förlora vikt?
Därför att det är svårare att sy figursytt till tjocka. Det är mycket enklare att sy till smala okurviga med size zero. Så egentligen har modet helt enkelt skapat människor som är lättare att sy och designa kläder till.

Minns ett avsnitt av Project runway där deltagarna höll på att smälla av när de skulle designa kläder till ett gäng omfångsrika amerikanskor. Den deltävlingen sållade verkligen agnarna från betet, ingen av damerna ville ha ett tält på sig.
 
Ja?
Vet inte om ovanstående var riktat till just mig?
Jag vill att man blinkar höger när man ska åka ur.
Så då borde du inte bli stående?

//Lätt förvirrad ;)
Jag valde mellan två inlägg. Ditt var mest i linje med hur jag tänker. Så min kommentar var tänkt som en förlängning på din. Lite som att det är jättekonstigt, och skapar onödig förvirring (t ex när jag står vid mitt övergångsställe). Så vi är helt överens.
 
Jag valde mellan två inlägg. Ditt var mest i linje med hur jag tänker. Så min kommentar var tänkt som en förlängning på din. Lite som att det är jättekonstigt, och skapar onödig förvirring (t ex när jag står vid mitt övergångsställe). Så vi är helt överens.
Hoppades det. Min hjärna lider dock av allmän förvirrning nu denna veckan så jag var tvungen att kolla :angel:
 
Lägg till mig i listan! Hopplös i stadskörning (försöker hålla mig undan), kör typ konstant på farthållare med 80 km/h på motorvägen (90 om jag har bråttom), håller oftast exakt hastighet annars (genererar alltid kö) och så då alltså tränger mig (när jag vågar 😁) helt enligt transportstyrelsens hemsida när det är färre fält LÄNGRE FRAM 😁🚙
Det kanske var dig jag såg i förrgår? Vi stod ett sällskap på trottoaren och pratade när vi hörde en motor rusa våldsamt längre ner på gatan. Det visade sig vara en Volvo typ 142 och den skuttade till lite och kom rullande, fortfarande med rusande motor och slirande koppling. Den passerade oss i ett moln av stinkande brända lameller och föraren log glatt mot oss när hon fortsatte runt hörnet.

Har du fint permanentat vitt hår och är cirka 85?
 
Minns ett avsnitt av Project runway där deltagarna höll på att smälla av när de skulle designa kläder till ett gäng omfångsrika amerikanskor. Den deltävlingen sållade verkligen agnarna från betet, ingen av damerna ville ha ett tält på sig.

Åh! Var det säsongen med Christian Siriano? Han var SÅ frustrerad: ”They are so NORMAL! And I don’t do normal”.

Sen såg jag honom hos Trevor Noah för bara ett par månader sedan, nu har han gjort succé med sina kläder och modeller i alla former och han sa alla de rätta sakerna i intervjun om att modebranschen inte bara är för pinnsmala. 😄
 
Åh! Var det säsongen med Christian Siriano? Han var SÅ frustrerad: ”They are so NORMAL! And I don’t do normal”.

Sen såg jag honom hos Trevor Noah för bara ett par månader sedan, nu har han gjort succé med sina kläder och modeller i alla former och han sa alla de rätta sakerna i intervjun om att modebranschen inte bara är för pinnsmala. 😄
Minns inte alls. Har sett säsonger och avsnitt kors och tvärs. Men roligt att det finns de som lär sig :-)
 
Varför finns det inte svala, praktiska kläder till tjocka?
Tält"klänningar" finns det gott om. Men ett par friluftsshorts t.ex. finns inte.
Är det för att det är tänkt att vi tjocka ska svettas extra mycket och därmed förlora vikt?
Därför att vi som är större än storlek M alltid vill gömma oss i just tält, det vet väl alla?? *ironi*
(Helst med djup V-ringning och stooora blaffiga mönster... :wtf: )

//tjockis som söker förtvivlat efter plagg med midja (eller som är figursydda på annat sätt)

En till på trafiktemat - till Stockholmare främst. VARFÖR är det så himla förbjudet att köra i filen längst till höger på motorvägen? Eller är det farligt? Vad skulle hända om man i första hand körde i filen längst till höger och använde de två (eller tre) extra filerna för att passera någon som kör långsammare?
Jag kan bara svara för mig själv. Första gången jag körde på 3-filig motorväg var med lastbil utanför Oslo. Och det var totalt hopplöst att ligga i högerfilen, med alla övriga bilar som skulle till och från av- och påfarter hela tiden, man var liksom i vägen precis hela tiden. Körrytmen (och därmed bränsleåtgången och irritationsnivån) blev mycket jämnare om man placerade fordonet i mittfilen.
Sen har jag i ganska stor omfattning fortsatt köra så.

//inte stockholmare, bara gift med en sådan...
 
Bah, det gjorde jag med en kollegas tjänstebil. Inte. Kul.

Häromdagen låg jag och chillade på tryggt avstånd bakom en danskreggad bil - som INTE saktade ner för kameran. Så då gjorde ju inte jag heller det. Jag borde ha lärt mig att det inte går att lita på danskar! 😤

Haha, det var inte så länge sedan jag blev omkörd av en SVENSK bil i Danmark som blev fotad när den körde för fort förbi ett vägarbete på motorvägen. Eftersom jag själv är präktig och aldrig kör över hastighetsbegränsningen och dessutom tycker att det är ett otyg med folk som kör för fort där folk står ganska oskyddat och jobbar, skrattade jag skadeglatt ;). Dessutom är det dubbla böter om man åker fast för fortkörning vid ett vägarbete här :devil:.
 
Because of scared shitless sen jag fastnade styggt i en kamera med firmabilen i ett industriområde under tillfällig ombyggnation. Med hyggligt nytaget körkort. Skäms för det än idag 17 år senare och kommer sannolikt alltid köra som en pappskalle med kallsvett vid åsyn av en kamera... Behöver fan traumabearbetning.

MVH,
körkort-i-flingpaket_83
Äh, jag fastnade i en kamera när jag haft körkort i 2 mån, det lärde mig bara att vara lite mer uppmärksam :angel: det är nu 12 år sedan och inte tusan sänker jag hastigheten mer än till den man ska hålla 🙈
 
Varför kan man inte sparka människor som uppenbarligen inte är intresserade av att göra sitt bästa på jobbet? Jag syftar på oengagerade, lata kollegor som inte bara vabbar/är sjukskrivna i absurdum utan dessutom gör ett uruselt jobb när de väl är på arbetet men det är ett helsike att få de sparkade ändå så länge de har fast anställning.
 
Jag har hört om någon undersökning där 83 % av alla bilförare ansåg sig vara bättre än genomsnittet på att köra bil :D

Män är dessutom klart bättre än kvinnor,

Hur anser du själv att du är som bilförare?TotaltKvinnaMan
Mycket dålig [1]1%1%1%
Sämre än medel [2]3%3%3%
Medelmåttig [3]34%42%27%
Över medel [4]40%35%45%
Mycket bra [5]21%19%24%
Medelvärde3,783,673,88
* YouGov 2017

på att tro att de verkligen är bra bilförare.
 
Jag undrar mest varifrån man får iden om att man är en bättre bilförare än genomsnittet? Vad baserar man det på?

Observera att undertecknad anser att jag också är bättre än genomsnittet men tycker såklart jag har belägg för det - med utförda provförarutbildningar med högt betyg i Tyskland och Frankrike och erfarenhet av testbilskörning i många olika miljöer, i många olika bilkonfigurationer.

Jämför man mig däremot med dem som var instruktörer på provförarutbildningarna så är jag "Mycket dålig" i jämförelse. Jäklar vad man kunde göra med en bil i hög hastighet trots nästan noll friktion och hur många koner undertecknad "undanröjde" ur övningarna när man fick försöka.
 
Jag undrar mest varifrån man får iden om att man är en bättre bilförare än genomsnittet? Vad baserar man det på?

Observera att undertecknad anser att jag också är bättre än genomsnittet men tycker såklart jag har belägg för det - med utförda provförarutbildningar med högt betyg i Tyskland och Frankrike och erfarenhet av testbilskörning i många olika miljöer, i många olika bilkonfigurationer.

Jämför man mig däremot med dem som var instruktörer på provförarutbildningarna så är jag "Mycket dålig" i jämförelse. Jäklar vad man kunde göra med en bil i hög hastighet trots nästan noll friktion och hur många koner undertecknad "undanröjde" ur övningarna när man fick försöka.
Jag kan ta som exempel att jag på en sträcka mindre än två kilometer höll på att frontalkrocka häromdagen. En mindre väg med plats för två bilar att mötas, 70-väg. Två bilar dök upp på min sida av vägen i olika kurvor. Köra på rätt sida av vägen på väg med sämre sikt borde vara en grundläggande kunskap hos alla som framför fordon!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
413
Senast: sjoberga
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 709
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 679
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 656
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp