Bukefalos 28 år!

varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Sv: hemmafruar

Det jag uppfattar som det största problemet är skuldbeläggandet på de föräldrar som väljer (?) att låta sina barn vara på dagis länge. Som en förälder berättade, vars son går på en förskola som i teorin håller öppet till klockan sex, börjar personalen att ringa och fråga var han håller hus ungefär 17.30. Och då får han onda blickar då alla andra barn redan hämtats upp vid fyra.

Exakt så har min släkting berättat att det är. Hon lämnar först och hämtar sist och det är inte populärt hos personalen. Personalen kommer med glirningar och har tydligen varit rent oförskämda pga av att hon hämtat sent. Trots att hon har hämtat före stängningsdags och inom den tiden som hon har angett. Men som ensamstående så har hon inte fått ihop kortare dagar på förskolan.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag förstår faktiskt inte vare sig frågan eller problemet.

Barnen är på förskolan för att föräldrarna jobbar. Föräldrarna jobbar för att tjäna pengar till sitt uppehälle. Förskolan är inte till som en serviceinrättning för att föräldrarna ska slippa sina barn eller froda sin "egentid". (Det sistnämnda verkar många ha svårt att förstå)

Sen finns det olika slags föräldrar. De som inte har barnen en minut mer än nödvändigt. De som alltid skyndar sig att hämta, barnen är alltid lediga vid klämdagar osv. Sen finns det de föräldrar som alltid har sina barn på förskolan. De barn som knappt får sommarlov tillbringar varje dag hos oss som det bara går. Även i samband med julen osv.

Ja alla blir väl lyckliga på sitt sätt. Men skulle barnomsorgen användas för att föräldrarna är på jobbet så skulle antalet barn minska under dagarna och de barn som måste vara där skulle få mer resurser. Värt att tänka på när man lämnar sitt barn 8-17 för att shoppa.

För äldre barn finns givetvis den sociala aspekten att ta häsnyn till.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

När "bästa-för-barnen-filosofin" nått så långt att barn inte kan äta glass på dagis .

Men varför??? De överöses av godsaker hemma så varför ska de ha det även på förskolan??? Det är varje förälders rätt att få bestämma hur och när deras barn ska få äta godis. Inte för att 20 barn fyller år.

Glass kommer de att lära sig äta tids nog. Men grupptrycket fungerar även på grönsaker och ny sorts mat. Det är viktigare!!!!
 
Sv: hemmafruar

Vid sådana tillfällen skulle jag prata med chefen för förskolan. Vi har betalt även för den sista timmen. Jag tycker att det är bra om det är barn kvar. Då leker vi istället och jag slipper tråkiga papper :D
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Men varför??? De överöses av godsaker hemma så varför ska de ha det även på förskolan??? Det är varje förälders rätt att få bestämma hur och när deras barn ska få äta godis. Inte för att 20 barn fyller år.

Aha, man kompenserar med nolltolerans mot glass på dagis för att man överöser dem med godis hemma. Så pedagogiskt! Det är klart att de ska ha den fulla rätten att hyckla. Sorry. ;)
 
just nu

ursäkta otydligheten

just nu i statistiken ligger nåt år bakåt.

sen kommer förmodligen fallande huspriser och sämre ekonomi att påverka i samma riktning.

Kan låta lite konstigt att man först slutar göra barn när man blir rik och sen gör ännu färre när man blir fattigare, men så funkar det (jfr Sveriges siffror 90-talet)

Det är när man är konstant fattig som man fortfarande får många barn.
 
Sv: just nu

ursäkta otydligheten

just nu i statistiken ligger nåt år bakåt.

sen kommer förmodligen fallande huspriser och sämre ekonomi att påverka i samma riktning.

Kan låta lite konstigt att man först slutar göra barn när man blir rik och sen gör ännu färre när man blir fattigare, men så funkar det (jfr Sveriges siffror 90-talet)

Det är när man är konstant fattig som man fortfarande får många barn.

Jag skulle gissa att det är oron för förändringar som gör att vi slutar föröka oss, medan konstant fattigdom är ett tillstånd som man vänjer sig vid (plus att man i riktigt fattiga länder inte kan skydda sig på samma sätt).
 
lyckas bra?

Tyskland: på 28:e plats, lite högre om vi räknar jfr-bara länder.

-65 -70

2,50 2,03 1,48 1,56 1,37 1,45 1,25 1,38 1,35 1,31

Sverige: på 12 plats, 7:e om vi räknar mer jämförbara länder.

-65 -70

2,42 1,92 1,77 1,68 1,74 2,13 1,73 1,54 1,57 1,65


Om du tittar på siffrorna ser du att de rör sig mest drastiskt neråt efter 1970. Vilket beror på att kvinnorna i både Tyskland och Sverige får mer lika möjligheter till studier och arbete. I Sverige löser vi dilemmat med barnomsorg, i Tyskland ökar man skatteavdraget för hemmafruar.

Vad blir resultatet? Tyskland startar högre upp än Sverige och slutar längre ner. Skillnaden mellan att ständigt ligga en bit under 1,5 och en bit över är i demografiska sammanhang, enorm.

Siffrorna här säger inte allt, men som du säkert kan förstå så föder inte kvinnorna i något land delar av barn utan det sker i heltal.

Man kan då konstatera att det är betydligt vanligare i Tyskland (och liknande länder) att kvinnor helt avstår från att få barn. Valet handlar med andra ord inte om att få ett barn, utan om att skaffa barn över huvud taget.
 
Senast ändrad:
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Artikeln är ju ett debattinlägg. Och var och en får ju tolka den som man vill.
 
Sv: lyckas bra?

Siffrorna här säger inte allt, men som du säkert kan förstå så föder inte kvinnorna i något land delar av barn utan det sker i heltal.

Tror du på fullt allvar att jag är trög på något sätt? Tråkigt att man ska dra ner en debatt till den nivån. Onödigt.
 
Sv: hemmafruar

Det jag uppfattar som det största problemet är skuldbeläggandet på de föräldrar som väljer (?) att låta sina barn vara på dagis länge. Som en förälder berättade, vars son går på en förskola som i teorin håller öppet till klockan sex, börjar personalen att ringa och fråga var han håller hus ungefär 17.30. Och då får han onda blickar då alla andra barn redan hämtats upp vid fyra.
Jo jag har hört föräldrar som inte har möjlighet att flexa uttrycka sin irritation över att vissa föräldrar hämtar "så himla tidigt" och att det blir nån sorts press/konkurrens kring detta med hämtningen och vem som är kvar till sist. Jag tycker att det är en fullständigt bisarr diskussion, framför allt eftersom det är ett vuxenproblem och inte ett barnproblem. Barnen har det ofta lugnt och bra när det börjar bli tomt på dagis. Jag antar att det i botten ligger nån sorts suddigt klassperspektiv, att det inte är rättvist att inte alla har möjlighet att hämta sina barn vid 15-16 och då borde helst inte nån få det. Jag tycker att det luktar ren och skär avundsjuka över andras jobbsituation och ganska begränsade insikter i hur folk lever sina liv och vilka val de har gjort för att hinna umgås med sina barn.

Kan tillägga att i de allra flesta fall tror jag att skuldbeläggandet till största delen görs av föräldrarna själva snarare än omgivningen. Vem orkar bry sig om när folk hämtar sina barn, alla försöker väl så gott det går få ihop sina dagar? Att personalen gnäller tycker jag mer är ett arbetsplatsproblem/schemaproblem än ett skuldbeläggandeproblem.
 
Senast ändrad:
Sv: hemmafruar

Och eftersom Sverige är bäst i världen när det gäller barnomsorg så borde då födelsetalen vara högst i världen. Men så är det ju inte.

Serbien, Montenegro, Finland, Danmark, Nederländerna,
Norge, Makedonien, Frankrike, Island, Irland och Turkiet
har högre födelsetal än Sverige.

Och Tyskland och Schweiz ligger inte så illa till trots att det är norm att man är hemma med barnen när de är små.

Vad ska man förändra i Sverige för att det ska födas lika många barn som i Serbien, Montenegro, Finland, Danmark, Nederländerna, Norge, Makedonien, Frankrike, Island, Irland och Turkiet?

Sverige är ett av världens mest jämställada länder, där allt görs för att kvinnor och män ska vara jämställda. Men det föds fler barn i våra nordiska grannländer och i länder som Frankrike som väl anses som ett land som inte är lika jämställt som Sverige.
 
Sv: hemmafruar

Vi är flera som har undrat en sak du inte svarat på, och trots att det inte är ditt citat så antar jag att du håller med, eftersom du citerar det:

Hur kan det faktum att föräldrar hämtar sina barn tidigare betyda att förskolan är dålig?

Du har inte tänkt på att de kanske vill umgås med sina barn, och tänka sig - även föräldrar till barn som är på förskolan vill det ibland.. :grin:
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Du behöver inte smirka mig. Jag har i en tråd förfasats över någon östemalmsförälder som hellre städade än läste sagor för sitt barn. Jag förundras mer över de föräldrar som inte hämtar sina barn så tidigt som det går. Man vill ju träffa sitt barn så mycket som möjligt, inte ha det i omsorgen mer än nödvändigt?

Men jag har pratat med några föräldrar och det finns ett missnöje med förskolan hos många föräldrar.

Min åsikt i ämnet är ju inte särskilt intressant, jag har ju ingen aning om hur det fungerar i Sverige egentligen.

Att jag la in länken var ju för att höra hur andra föräldrar ser på artikeln. Jag har aldrig varit på insidan av en svensk förskola så jag vet inte hur verksamheten fungerar. Jag tycker att frågan i artikeln var bra, och hoppades på ett svar från andra föräldrar.
 
förandringar?

Nu är väl förändringar mer nödvändiga i Tyskland, som ligger bra mycket längre ner på listan?

"Sverige är ett av världens mest jämställada länder, där allt görs för att kvinnor och män ska vara jämställda. Men det föds fler barn i våra nordiska grannländer och i länder som Frankrike som väl anses som ett land som inte är lika jämställt som Sverige."

Våra nordiska grannländer tillhör också världen mest jämställda.

Det svenska födelsetalen ligger 0,06 under Finland och Danmark, 0,10till Norge.

Mellan Tyskland och Norge skiljer det 0,44

Skam till säganes är jag alldeles för dålig på franska för att kunna särskilt mycket om Fransk socialpolitik.
 
Sv: hemmafruar

Exakt så har min släkting berättat att det är. Hon lämnar först och hämtar sist och det är inte populärt hos personalen. Personalen kommer med glirningar och har tydligen varit rent oförskämda pga av att hon hämtat sent. Trots att hon har hämtat före stängningsdags och inom den tiden som hon har angett. Men som ensamstående så har hon inte fått ihop kortare dagar på förskolan.

Det tycker jag är oerhört taskigt av personalen och något jag inte skulle tveka att ta upp med deras chef. Det är helt enkelt inte upp till dem att bestämma över hennes arbetsliv. Däremot ska de självklart uppmärksamma om barnet inte mår bra.
I detta fall låter det som att de hellre skulle satsa på att göra barnets långa dagar på förskolan så positiva som möjligt för barnet istället för att hacka på en ensamstående mamma som försöker försörja sig och sitt barn!

Jag måste än en gång berömma "vår" förskola som har erbjudit sig att vi får komma och lämna barnen även någon dag då de inte går på förskola för att de ska få vara med på någon speciell utflykt som hamnade på en "icke-förskola dag". Snyggt av personalen tycker jag!
 
Senast ändrad:
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jo, hon kämpar ju så gott hon kan men får ändå kritik från omgivningen. Inget som hjälper henne alls utan bara spär på stressen.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det blev åtminstone lite debatt på DN och en del intressanta blogginlägg. Man får ju inte länka till sånt här, men det finns en del bra läsning.

Folkhemmet i förändring heter serien.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 525
Senast: Andromedae
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 030
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 564
Senast: mul
·
Gravid - 1år Kanske kan diskuteras om den här tråden verkligen passar under "förälder" men eftersom frågan för mig är direkt kopplad till att jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 107
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp