Bukefalos 28 år!

varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag jobbade mer än heltid som dagmamma under ett halvår förra året, från att han var 11 mån. Han fick lära sig ett och annat under den tiden. :grin:

Varför tas det genast för givet att man lever totalisolerat om man väljer att stanna hemma med sitt barn och att det är sååååå synd om barnet och det inte får någon utvecklande stimulans och att barn som är hemma de första 2½-tre åren blir socialt underutvecklade? :confused:

Vi har tex hans 6 mån äldre halvbror varannan helg, vi är mycket utanför hemmet och gör saker, vare sig det handlar om att han sitter i joggingvagnen medan pappa springer (runt byn eller i skogen), vi åker ganska ofta på hundutställningar, andra tillställningar och tävlingar, bor på hotell eller hyr andras bostäder över en helg, går på bibliotek, besöker öppna förskolan, handlar tillsammans, gör sysslor hemma och i trädgården, mm mm.

Det händer med viss regelbundenhet att hans farfars sambo (som är sjukpensionär) passar honom hemma hos dem, från morgon till sen em (sk avlastning, så att jag kan göra annat tex gå till läkaren), han har sovit över hos dem ett par gånger. Hans pappa var hemma och tog hand om honom medan jag var på skrivarkurs en vecka för några veckor sedan.

Han har kusiner i ungefär samma ålder (äldsta är 1½ år äldre, han är yngst), både flickor och pojkar, som han träffar då och då. Ibland flera åt gången och ibland på tu man hand. Han vet redan att man ska hålla handen för munnen när man rapar och säga ursäkta och han säger tack för maten när han är färdig och mätt.

Vi läser mycket för honom, ger honom mycket av vår tid likväl som att han får anpassa sig efter våra intressen. Han vet skillnaden mellan en kråka och en duva, han känner igen olika blommor med deras namn och inte bara "blomma" om alla.

Var snäll och sluta dra alla hemmaföräldrar och alla hemmabarn, lika väl alla dagisbarn och deras föräldrar, över samma kam. ;)
 
Sv: så sant

om nu inte du, jag och alla föräldrar upplever att samma saker är sant

Precis, därför reagerar jag väldigt negativt på påståenden som att "vi curlar våra barn" i meningen att alla gör det. Eller påståenden som att barn som är hemma med förälder de första åren går miste om så mycket och hamnar efter i utvecklingen och klarar inte av att underordna sig och jobba i grupp, för det antas automatiskt att barn som är hemma har psykiskt svaga mammor (?) som isolerar sig mot omvärlden och lever genom sina barn och stannar hemma enbart för att slippa jobba och vara produktiva. :grin:
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Rubriken kommer från artikeln.

Min egna erfarenhet av detta är enbart i andra hand, hur vännerna gör.
 
Sv: så sant

familjepolitik (italien) och norden.

den hemska vetenskapen skulle då konstatera att barnafödandet i princip upphör i de länder som satsar på hemmafruar. Hemskt.

Vad menar du? Vad har du för källa för det påståendet?
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Gör vi? Tala för dig själv, hemma hos oss är det ingen som curlar. Och japp, jag är fortfarande hemma med vår 27 mån gamla son och planerar inte att sätta honom på förskola än på ett tag. Varken han eller vi har det behovet. Och det är bäst för oss.

Det är sant för mig.

Ja - VI. Samhället. Blir särskilt tydligt om man ser barnuppfostran rent historiskt. Aldrig tidigare har vi vuxit upp i så skyddade världar, med så hög materiell standard och så få hot, och de enstaka orosmoln som finns är typ på nivån "främmande hunden bet mitt barn", och ändå mår ungdomar sämre och sämre. Kanske har vi det FÖR bra?
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag skulle tycka att det var Okej om det nu verkligen var det bästa för BARNET som det jagades efter.
Men ofta så tycker jag att det är det som känns bäst för föräldrarna som får styra.
Och då tycker jag att focus har hamnat på fel ställe.

Varför ska man anpassa hela sitt liv till att göra det bästa för barnen? Och hur långt ska man gå i denna strävan? Givetvis måste hela familjen må bra. När "bästa-för-barnen-filosofin" nått så långt att barn inte kan äta glass på dagis eller vara på förskola längre än 6 timmar har det nått min gräns i alla fall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Ja - VI. Samhället. Blir särskilt tydligt om man ser barnuppfostran rent historiskt. Aldrig tidigare har vi vuxit upp i så skyddade världar, med så hög materiell standard och så få hot, och de enstaka orosmoln som finns är typ på nivån "främmande hunden bet mitt barn", och ändå mår ungdomar sämre och sämre. Kanske har vi det FÖR bra?

Det där tycker jag är väldigt intressant. Läste en artikel för några dagar sedan:

"För mycket trygghet ger otrygghet"

Ju mer trygghet vi får desto mer otrygghet upplever vi. I Sverige har vi ett överdrivet behov av trygghet och kontroll.

Vi måste lära oss att ta risker och bemästra farliga situationer. För mycket trygghet gör att vi blir rädda, fega, lata, slutna och lätta att kontrollera.

(David Eberhard chef för psykakuten på Sankt Görans Sjukhus i Stockholm, skrivit bla boken I tryghhetsnarkomanernas land)

Mvh

Tora
 
Sv: hemmafruar

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____75131.asp

Det finns lite olika förklaringar till olika länder, men generellt:

Tänker man sig ett samhälle där även kvinnor utbildar sig, så krävs det en anständig föräldraförsäkring och bra barnomsorg för att man ska välja att skaffa barn.

glt

Och eftersom Sverige är bäst i världen när det gäller barnomsorg så borde då födelsetalen vara högst i världen. Men så är det ju inte.

Serbien, Montenegro, Finland, Danmark, Nederländerna,
Norge, Makedonien, Frankrike, Island, Irland och Turkiet
har högre födelsetal än Sverige.

Och Tyskland och Schweiz ligger inte så illa till trots att det är norm att man är hemma med barnen när de är små.
 
öst och väst

Man ska vara försiktig med att tolka statistik. Jag får se om jag får tid och lust att någon gång gå igenom den med dig.

Om du mot förmodan skulle vara intresserad av förklaringar till statistiken går det bra att gå in och läsa några av de utredningar som finns vid länken.

Det finns också en del intressanta studier om barnafödanet i DDR kontra gamla väst som du säkert kan hitta.

glt
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

"Om du mot förmodan" vad är det för skitsnack? Jag är intresserad av ämnet, annars hade jag knappast startat tråden? Ämnet är högaktuellt för mig som tillhör de stackars förtrycka kvinnorna som stannat hemma med sitt barn under småbarnstiden.

Tycker att din attityd är trist, minst sagt.
 
intresserad

ja, men har du redan bestämt dig för vad du ska tycka så känns det inte meningsfullt. Eller värt mödan.

glt
 
Sv: hemmafruar

Men man kan ju inte jämföra med ett sånt land som Irland där man är katoliker och det inte är tillåtet med aborter!

Jag måste säga att jag inte förstår själva grundproblematiken, hur kan det faktum att folk gärna hämtar sina barn på dagis tidigt vara ett belägg för att dagis inte är bra? De flesta tycker väl att det är skönt att inte ha för långa pass oavsett vad som gäller, jag tycker tex inte att min dotter ska vara hos barnvakt i onödan. Därmed verkligen inte sagt att jag tror att hon far illa med mormor snarare att det är toppen för henne att få den stimulansen, men det är också bra att få gå hemma och slappna av och skrota med ingenting. Dessutom vill jag, som flera påpekat, gärna umgås med henne, det var därför jag skaffade barn. Så, nej, jag kan inte köpa argumentationen att tidig dagishämtning skulle vara ett tecken på att vi egentligen tycker att dagis är kass för våra barn. Jag skulle rentav vilja gå så långt som att säga att det finns fler barn i sverige som har det bättre på dagis än hemma än tvärtom. Som Sara-Ida varit inne på så hör man sällan folk beklaga sig över att de for dåligt på dagis när de var små, men däremot är det ett antal som långt upp i åldrarna har svårt att komma över föräldrarnas tillkortakommanden under uppväxten.
 
Sv: hemmafruar

Jag måste säga att jag inte förstår själva grundproblematiken, hur kan det faktum att folk gärna hämtar sina barn på dagis tidigt vara ett belägg för att dagis inte är bra?

Det jag uppfattar som det största problemet är skuldbeläggandet på de föräldrar som väljer (?) att låta sina barn vara på dagis länge. Som en förälder berättade, vars son går på en förskola som i teorin håller öppet till klockan sex, börjar personalen att ringa och fråga var han håller hus ungefär 17.30. Och då får han onda blickar då alla andra barn redan hämtats upp vid fyra.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

D
Vi måste lära oss att ta risker och bemästra farliga situationer. För mycket trygghet gör att vi blir rädda, fega, lata, slutna och lätta att kontrollera.

(David Eberhard chef för psykakuten på Sankt Görans Sjukhus i Stockholm, skrivit bla boken I tryghhetsnarkomanernas land)

Jag tror det ligger mycket i det där. Och jag tror att vi växer som människor av motgångar, motvindar och risker, även som barn. Det känns dock som att dagens föräldrar tror att det är tvärtom. Ju bättre barnen har det, desto lyckligare blir de senare i livet. Jag hörde en smärtläkare berätta att i vissa kulturer vänjer man barnen tidigt vid att utstå smärta, eftersom det är en del av livet. De växer upp till smärttåliga individer som inte går under för en krånglande höft eller andra skavanker. I vår kultur är smärta ett symptom på sjukdom och ska genast medicineras bort med en Treo. Jag tyckte det var en intressant jämförelse.
 
Irland

Irlands födelsetal faller kraftigt just nu.

Det hänger ihop med en allt bättre ekonomi och högre förvärvsfrekvens. (och lite andra saker)

glt
 
Sv: Irland

Irlands födelsetal faller kraftigt just nu.

Det hänger ihop med en allt bättre ekonomi och högre förvärvsfrekvens. (och lite andra saker)

glt

Fast Irland är ett av de länder som gått in i en rejäl långkonjunktur med kraftigt fallande huspriser, så det kan också bero på det.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Italien och Polen är i högsta grad katolskt och där ligger födelsetalen rekordlågt. Så religionen räcker inte som förklaring.
 
Sv: intresserad

ja, men har du redan bestämt dig för vad du ska tycka så känns det inte meningsfullt. Eller värt mödan.

glt

Jag har en åsikt klar, ja. Och den argumenterar jag för. Sen om du inte tycker att det är värt mödan så gör det mig absolut inget.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 533
Senast: Andromedae
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 030
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 564
Senast: mul
·
Gravid - 1år Kanske kan diskuteras om den här tråden verkligen passar under "förälder" men eftersom frågan för mig är direkt kopplad till att jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 107
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp