Bukefalos 28 år!

varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Sv: hemmafruar

Jo jag har hört föräldrar som inte har möjlighet att flexa uttrycka sin irritation över att vissa föräldrar hämtar "så himla tidigt" och att det blir nån sorts press/konkurrens kring detta med hämtningen och vem som är kvar till sist. Jag tycker att det är en fullständigt bisarr diskussion, framför allt eftersom det är ett vuxenproblem och inte ett barnproblem.

Ja, diskussionen är verkligen bisarr, men föräldrar som slår dövörat till den typen av press och skuldbeläggande blir antagligen kritiserade för att inte bry sig tillräckligt. Och personalen utnyttjar det politiska läget för att komma snabbare hem på fredagkvällen.

Så gissar i alla fall jag att det förhåller sig.

Men visst är det sjukt att det är antalet timmar på dagis som fäller avgörandet för vem som är en god förälder, eller andra vansinniga "regler", som hur många kolhydrater barnen får att äta. I en förskola jag känner till klagade föräldrar om barnen fick blåbärssoppa till mellis - för att det innehåller socker! Undra på att ungarna får fixa idéer om Atkinsdieter när de är typ 7-8 år... :crazy:
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Varför ska man anpassa hela sitt liv till att göra det bästa för barnen?
Därför att barnen är framtiden och att få dem att bli väl fungerande människor som utnyttjar sin fulla potential är en förälders största uppgift.

Och hur långt ska man gå i denna strävan?
Så långt som det behövs.

Givetvis måste hela familjen må bra. När "bästa-för-barnen-filosofin" nått så långt att barn inte kan äta glass på dagis eller vara på förskola längre än 6 timmar har det nått min gräns i alla fall.
Man måste ju göra skillnad på filosofi och verklighet.
Jag tror inte den filosofi som går över din gräns är samma sak som verkligen är bäst för barnen.

Vad är det för fel på glass på dagis?
Och varför skall ungarna köras helt slut med längre dagar än de orkar på förskola?

Man måste ju titta på värdet i det hela.
Vad man liksom skall uppnå.
Att ha barn är ju rakt igenom en fråga om att anpassa hela livet - under en begränsad period.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

*delvis kl*

Det är lite olustigt hur så många är beredda att uppoffra och kompromissa och fixa och dona så otroligt mycket när det gäller husdjuren.....men inte när det gäller barnen. Barn ska man ha, för så är det, men de ska inte tro att de ska få ta någo plats eller ändra på någonting i föräldrarnas liv. De ska verkligen inte behöva uppoffra något bara för att de får barn! Men hästen eller hunden är man beredd att göra allt för....köra mils omväg för det bästa hunddagiset eller veterinären eller klubben eller ridtränaren....pengar och tid tar man sig glatt och frivilligt för det bästa åt hästen/hunden. Barnen är mest i vägen, verkar det som. Varför öht skaffa barn, om man inte är beredd att offra någonting under en förhållandevis begränsad tid?
 
Sv: hemmafruar

De flesta tycker väl att det är skönt att inte ha för långa pass oavsett vad som gäller,.....

Jag gillar mitt jobb.
Men det blir segt efter 9 timmar och då så vill jag gå hem.
Och det betyder inte att jag vantrivs med jobbet och vill vara hemma hela tiden.
Utan bara just att jag vill vara på jobbet lagom länge.
Precis som hemma, där jag inte heller vill vara för länge i taget.

Det är väl likadant mad barn som med vuxna även om "jobbet" i det fallet heter "dagis"?
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Barn ska man ha, för så är det, men de ska inte tro att de ska få ta någo plats eller ändra på någonting i föräldrarnas liv. De ska verkligen inte behöva uppoffra något bara för att de får barn!

Fast den uppfattningen får inte jag. Särskilt när det gäller materiell standard är föräldrarna långt mer generösa i dag än tidigare, och det är naturligtvis en uppoffring. Jag skulle aldrig spara åt mina barn. Jag skulle inte bekosta dem en dyr utbildning på Eton. Jag hade inte hållit dem med hästar heller, om det hade fått mig att ligga vaken på nätterna av oro och tvingas ta dubbla skift.

Hur mycket jag skulle ge av min tid är oklart, men en undersökning jag såg från England visar att nyblivna mammor har cirka 10 minuters egentid det första året. Jag tycker att det är en ganska stor uppoffring också.

Hur mycket anser du att föräldrar ska uppoffra för sina barn, för att kunna kalla sig goda föräldrar?
 
Sv: hemmafruar

Det jag uppfattar som det största problemet är skuldbeläggandet på de föräldrar som väljer (?) att låta sina barn vara på dagis länge. Som en förälder berättade, vars son går på en förskola som i teorin håller öppet till klockan sex, börjar personalen att ringa och fråga var han håller hus ungefär 17.30. Och då får han onda blickar då alla andra barn redan hämtats upp vid fyra.

Jo men långa dagar är inte bra.
Vare sig för barn eller vuxna.
Jag har precis strejkat för vuxnas rätt till tillräcklig nattvila och rimlig längd på arbetsdagen.

Om man är för trött så kan man inte utvecklas och ha glädje av livet på bästa sätt.
Så det där kan jag förstå.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Därför att barnen är framtiden och att få dem att bli väl fungerande människor som utnyttjar sin fulla potential är en förälders största uppgift.
Så långt som det behövs.

Men det där är ju klyschor som kan tolkas precis hur som helst, om du ursäktar. Det finns heller inga raka samband mellan hur barnen i framtiden ska kunna utnyttja sin fulla potential och hur vi uppfostrar dem och förser dem med tid eller pengar. I så fall borde vi alla sätta barnen i dyra privatskolor där kinesiska är undervisningsspråk och pröjsa 200000 SEK om året. Då får de garanterat en bra start i arbetslivet utan att behöva lyfta ett finger.
 
Sv: hemmafruar

Jo men långa dagar är inte bra.
Vare sig för barn eller vuxna.
Jag har precis strejkat för vuxnas rätt till tillräcklig nattvila och rimlig längd på arbetsdagen.

Om man är för trött så kan man inte utvecklas och ha glädje av livet på bästa sätt.
Så det där kan jag förstå.

Det kan man, för det har jag gjort - till exempel. Så det där med utveckling och livsglädje tror jag inte ett ögonblick på. Människor är olika skapta och jag kan inte minnas att jag någonsin tyckte att dagis var att jämföra med ett arbete. Jag mådde utmärkt efter 8 timmar där.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Men hästen eller hunden är man beredd att göra allt för....köra mils omväg för det bästa hunddagiset eller veterinären eller klubben eller ridtränaren....pengar och tid tar man sig glatt och frivilligt för det bästa åt hästen/hunden.

Jag tror det är ljusår enklare att hålla en häst än ett barn. Så redan där ligger en stor skillnad i uppoffring. Hästen lämnar jag bort på utbildning för 7000 spänn i månaden. Kan man göra det med barn också?
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Hur mycket jag skulle ge av min tid är oklart, men en undersökning jag såg från England visar att nyblivna mammor har cirka 10 minuters egentid det första året. Jag tycker att det är en ganska stor uppoffring också.
10 minuter på ett helt år?? :confused: :eek:

Vi spar åt vår son och kommer fortsätta göra det. Varför? Jo, för att vi har råd/möjlighet. Och de pengarna ska han få när han blir 18 och ska vara till t ex inköp av boende, bil eller något annat "stort" och "vettigt". (Verkar det finnas risk för att han kommer bränna pengarna på "skit" så håller vi inne med pengarna efter 18årsdagen också; tills han är ansvarig nog). Jag ser inga fel med att spara till sitt barn. Jag ser å andra sidan inte att det är ett kriterium som måste uppfyllas för att man ska kunna kalla sig en "bra förälder" heller.

Häst kommer bara på fråga om
a) han är intresserad nog
b) jag anser att jag (för det är jag som kommer att sköta den delen) har tid och lust med att ta huvudansvaret för den
c) vi anser att det är värt pengarna

Idag (han är 8 månader) "offrar" vi en del ekonomiskt på att få mer tid med honom hemma. Vi tar inte ut mer än 5 dagar med fp per vecka för att få dagarna att räcka längre. Vi bor hyfsat billigt i lägenhet (sparar pengar på det och sparar tid, eftersom vi slipper allt extrajobb som följer med hus).

När han börjat på förskola kommer vi troligen att inte jobba heltid och då "offrar" vi också pengar för att få mer tid med honom.

Det är väl ändå ganska naturligt att "offra" en del för sitt barn? För mig känns det så i alla fall. Vill man inte offra något alls så tror jag inte man ska ha barn just då. Dessutom så känns det inte som ett "offrande". Jag VILL spendera all tid jag kan med honom (och sambon!) - för att det är roligt!!
 
Sv: hemmafruar

Vad ska man förändra i Sverige för att det ska födas lika många barn som i Serbien, Montenegro, Finland, Danmark, Nederländerna, Norge, Makedonien, Frankrike, Island, Irland och Turkiet?

Synen på barns värde.

I Sverige är barn något som är ivägen för det som man egentligen vill göra.
I de andra länderna är barnen det som man egentligen vill göra.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det är väl ändå ganska naturligt att "offra" en del för sitt barn? För mig känns det så i alla fall. Vill man inte offra något alls så tror jag inte man ska ha barn just då. Dessutom så känns det inte som ett "offrande". Jag VILL spendera all tid jag kan med honom (och sambon!) - för att det är roligt!!

Tio minuter om dagen, var siffran om jag minns rätt.

Ja, det är naturligt att göra uppoffringar, men det betyder inte att man ska göra alla till buds stående uppoffringar. Och att spara till barnen tycker jag verkar onödigt och opedagogiskt. Jag skulle inte skänka dem pengar, utan lära dem att tjäna egna pengar.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Men det där är ju klyschor som kan tolkas precis hur som helst, om du ursäktar. Det finns heller inga raka samband mellan hur barnen i framtiden ska kunna utnyttja sin fulla potential och hur vi uppfostrar dem och förser dem med tid eller pengar. I så fall borde vi alla sätta barnen i dyra privatskolor där kinesiska är undervisningsspråk och pröjsa 200000 SEK om året. Då får de garanterat en bra start i arbetslivet utan att behöva lyfta ett finger.

Men det finns väl andra värden än att nyttja sin fulla potential i arbetslivet? :crazy: Man kanske vill ge sina barn det bästa som man kan som människor. Självförtroende, självkänsla, förutsättningar att glädjas åt livet, förutsättningar att leva lyckligt osv. Det måste ju inte hänga ihop med en framtida karriär??

Jag vet ju inte hur andra resonerar, men jag har svårt att tro att vi är särskilt ovanliga i vår önskan att vår son ska få det bra i livet. Det behöver inte innebära att han blir något slags geni eller gör värsta karriären. Det viktiga är att han mår bra, att han kan fungera i samhället och få ett liv som han trivs med.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Man vill ju träffa sitt barn så mycket som möjligt, inte ha det i omsorgen mer än nödvändigt?

Man vill ha det i barnomsorg så lagom mycket som är det bästa för barnet.
Och det är inte = ingenting.
Utan = litet lagom varje dag.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Men det finns väl andra värden än att nyttja sin fulla potential i arbetslivet? :crazy: Man kanske vill ge sina barn det bästa som man kan som människor. Självförtroende, självkänsla, förutsättningar att glädjas åt livet, förutsättningar att leva lyckligt osv. Det måste ju inte hänga ihop med en framtida karriär??

Jag vet ju inte hur andra resonerar, men jag har svårt att tro att vi är särskilt ovanliga i vår önskan att vår son ska få det bra i livet. Det behöver inte innebära att han blir något slags geni eller gör värsta karriären. Det viktiga är att han mår bra, att han kan fungera i samhället och få ett liv som han trivs med.

Det ena förskjuter inte det andra. Men karriären är väl ganska viktig för många föräldrar. Det handlar ju om att kunna försörja sig själv.

Men jag tycker att samhället verkar ha en viss övertro på att kunna bädda så att barnen får det bra i livet. Barnen mår inte särskilt bra på insidan, enligt studier och barnpsykologer, så uppenbarligen har väldigt många föräldrar satsat på fel saker i så fall.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

I vissa länder "kan" man ju... där din make är uppväxt (har jag för mig?) är väl ett exempel?

Ja, det kan man i sverige också. Men det var väl inte det Lupin menar som en bra uppoffring.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Tio minuter om dagen, var siffran om jag minns rätt.

Ja, det är naturligt att göra uppoffringar, men det betyder inte att man ska göra alla till buds stående uppoffringar. Och att spara till barnen tycker jag verkar onödigt och opedagogiskt. Jag skulle inte skänka dem pengar, utan lära dem att tjäna egna pengar.

Hur många uppoffringar man ska göra är väl egentligen upp till var och en. Men själv tycker jag att uppoffringar i form av nu-lever-jag-enbart-genom-mina-barn blir fel. Då blir det egentligen inga uppoffringar för barnen utan snarare en belastning för barnen. I slutänden så sitter gamla mamma/pappa ofta där och är bittra över barnen som är/varit "otacksamma". Så; jo, nog finns det en gräns för uppoffringarna. Martyrskap är inte tilltalande så att säga.

Tja, det är ju inte precis så att vi kommer skänka några miljoner till vår son när han är 18 år. :grin: Någon slags försörjning lär han nog ordna själv. Såna resurser har vi inte att vi kan (eller vill) försörja honom för resten av hans liv. Att spara till honom hindrar inte att vi också kan lära honom spara pengar själv.

(Mina föräldrar sparade inte åt oss när vi var små. Jag tror det berodde på flera saker; dels dålig ekonomi; i alla fall när vi var små och dels på att de nog inte tänkte på det helt enkelt. Å andra sidan fick jag körkortet helt betalt av dem och hjälp med borgensåtagande när jag lånade pengar till min första lgh.)
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det ena förskjuter inte det andra. Men karriären är väl ganska viktig för många föräldrar. Det handlar ju om att kunna försörja sig själv.

Men jag tycker att samhället verkar ha en viss övertro på att kunna bädda så att barnen får det bra i livet. Barnen mår inte särskilt bra på insidan, enligt studier och barnpsykologer, så uppenbarligen har väldigt många föräldrar satsat på fel saker i så fall.

Man behöver inte göra karriär för att försörja sig. Man behöver ett arbete, men det räcker så.

Ja, curlingföräldraskapet är inte bra. Så; jo, det finns nog en del föräldrar som satsar på fel saker. Hur "väldigt många" de är ska jag inte uttala mig om.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 712
Senast: Andromedae
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 045
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 584
Senast: mul
·
Gravid - 1år Kanske kan diskuteras om den här tråden verkligen passar under "förälder" men eftersom frågan för mig är direkt kopplad till att jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 122
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp