Bukefalos 28 år!

Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Sammet - jag vet inte om du såg inlägget jag kommenterade.

Som många andra som precis lärt sig något ville jag för mycket och fattade inte hur lite jag verkligen förstod eftersom "verktygen" ju fungerade. Detta är mer än 15 år sedan - jag är klokare nu.

Kommunikation är mitt yrke i "människovärlden" och stora intresse i "djur-dito" - så jag saknar inte intresse utan har fortsatt lärandet som i det närmaste utvecklats till "mani". Men jag härjar inte med hästar i onödan och OM jag vill prova ngt gör jag det i en träningssituation.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Frågan är ju, varför var det onödigt? Var det onödigt därför att du inte vill lära dig utveckla din kommunikation med din häst pga att det ni har fungerar och du saknar intresse precis som en dressyrryttare saknar intresse att träna hoppning, eller var det onödigt för att du ansåg att ni är perfekta och inte kan bli bättre?

Jag tycker att du sktiver mycket kloka inlägg. Jag måste bara få fråga om ovanstående. :)

Jag tänker att om min hantering fungerar vad finns det då för anledning att göra övningar. Att leka och springa ihop och härma varandras kroppspråk etc räknar jag här inte in som övningar. Jag gör stor skillnad på övningar och lek.
Hur tänker du om det?

Annika
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag har fattat vad det skall gå ut på MEN alla tex jag behöver det inte. Ponnygullet följer mig ändå, inte jämt men det stör mig inte honfår tycka och vilja saker hon också så länge det inte är farligt, det funkar utmärkt att rida utan hjälpmedel om jag känner för det och så vidare. Som sagt NH är kanske bra för vissa - för andra ett onödigt krångel. Sen har jag jäkligt svårt att se vad som skulle föreställa naturligt i en hel del NH. För ärligt talat, vad är naturligt med att rida och handskas med hästar? Typ nada, noll, ingenting. Det är inte så att alla som inte gillar NH inte har fattat grejer, de håller bara inte med. Punkt.

Helt naturligt kan vi ju naturligtvis inte få relationen till hästarna om vi inte släpper loss dem och låter dem vara ifred. ;) Men att försöka sätta sig in i artens beteenden och naturliga livsstil gör att vi kan göra livet bättre för våra djur och det tycker jag är vår skyldighet då vi tar oss rätten att köpa oss en individ av en annan art.

När jag tittar på tex ponnyakuten på TV eller besöker någon ridkosla så blir jag helt förstummad av bristen på kunskap om hästarnas språk och respekt för våra hästar. Där skulle nog inte lite kunskap i beteendelära och inlärningspsykologi skada.
Jag har inte sett många men det är vad jag ser som NH i sann anda.

Annika
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag har fattat vad det skall gå ut på MEN alla tex jag behöver det inte. Ponnygullet följer mig ändå, inte jämt men det stör mig inte honfår tycka och vilja saker hon också så länge det inte är farligt, det funkar utmärkt att rida utan hjälpmedel om jag känner för det och så vidare. Som sagt NH är kanske bra för vissa - för andra ett onödigt krångel. Sen har jag jäkligt svårt att se vad som skulle föreställa naturligt i en hel del NH. För ärligt talat, vad är naturligt med att rida och handskas med hästar? Typ nada, noll, ingenting. Det är inte så att alla som inte gillar NH inte har fattat grejer, de håller bara inte med. Punkt.


Och jag säger, du har inte förstått vad NH är...

NH är inte övningarna, NH är Allt som har med hästar att göra.
Vilket sorts foder de skall ha, hur stall/lösdrift ska se ut, hur mycket de får vara ute, hurdan utrustning du köper, sköttsel, hantering, ridnign/körning, hagområde, stallplan... Nh handlar om etologi, läran om djurs beteende. Min NH är etologi som livsstil, dvs att leva efter och ha häst efter djurets eget beteende och behov.

Om du ser någon som bryter ner en häst, mentalt eller fysiskt, eller osm gör något som är emot etologi, eller där människan tar en djurarts beteende och försöker aplicera det på ett annat djur (ex TAP) så är detta inte NH. De får kalla dte va de vill, det rä fortfarande inte NH de håller på med. Hur mycket de än vill häva det.
Om en ryttare sitter iklädd vita ridbyxor och frack, sliter sin häst blodig i munnen, sparkar köttsår i sidan och slår hästen med en piss som har taggar längst ut, använder ord som volta och skänkelvikning, skulle du kalla det för engelsk ridning och dressyr?
Självklart inte, bara för att ryttaren har den typiska riddräkten för tävling inom dressyr innebär det inte att den per automatik rider engelsk dressyr...
Folk kan påstå att de håller på med NH, men det är vad de gör som är det viktiga, inte vad de säger.


NH är hästhantering. Det är inte övningar.
Övningarna är ett redskap för människan, och en chans för hästen att lära sig "ny gramatik och nya ord" (se mitt inlägg till Martha för närmare beskrivning).
Övningarna gör de som har intresset av att antingen få en bättre kommunikation, eller för att de har ett problem de försöker komma till rätta med.



Jag får uppfattningen att du tror att NH är alla de övningar du sett. Vilket är felaktigt.

Läser du tidigare inlägg i denna tråd så har jag skrivit om detta och redan påpekat att alla inte behöver sikta på höga nivåer på NH. Så länge hästen inte utnyttjar det kan människan vara på kompisnivå.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Inlägget där det stod så här:

Fast jag vill tillägga att jag håller med dig om det övriga i inlägget, dvs att hästar kan vara så lätthanterliga om de vuxit upp "vilda" och att de kan ha ett bra förtroende för människor ändå.

Var fö till dig och Inte till mig som jag tydligen använt svarsknapp på...
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Du skulle komma till oss på studiebesök! Nej förresten. Alla borde komma till oss på studiebesök! Vi har sedan ett drygt år dotterns häst på en liten ridskola där filosofin är "häst och ryttare i harmoni" och hela verksamheten utgår från HÄSTEN och positiv inlärning (gäller även ryttarna). Vad jag önskar att alla kunde få med sig det hästvett och klokhet som lärs ut här! Och om jag blir häst i mitt nästa liv vet jag precis var jag skulle vilja vara. Om jag inte var "running free" då.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag vet itne vilket du undrade om så jag svarar på båda.


Jag tänker att om min hantering fungerar vad finns det då för anledning att göra övningar.
Det beror på. Att något fungerar innebär aldrig att det är perfekt. Bara att det är mer eller mindre ok.
Däremot behöver det inte vara fel på att du itne siktar längre än det ni har nu, att bli ledare över en häst kräver lika mycket arbete som en elitryttare lägger ner på sin ridning.
Men som vi alla vet så blir vi inte fullärda inom häst och därför säger jag att ingen kan ha en perfekt kommunikation och förhållande med sin häst. Det behöver inte betyda att det är ens lite dåligt, bara att det kan bli bättre om man vill.



Att leka och springa ihop och härma varandras kroppspråk etc räknar jag här inte in som övningar. Jag gör stor skillnad på övningar och lek.
Det är skillnad mellan övningar och lek. Att sprätta runt med en häst i ridhuset är väldigt roligt och inspirerande och bra. Hästen får se att människan, oavsett om denna håller på med NH eller ej, inte behöver bara vara ledare eller någon som tränar den, det kan vara en kompis också.
En ledarhäst kan mycket väl leka med en annan häst.
Däremot kan kommunikation och rang utvecklas genom lek.
Vissa hästar kan inte ta att människan leker med dom. De tar för sig för mycket och passar på att klättra i rang, oc hsomliga människor klarar inte av att läsa av det och korrigera det. Men den "generella hästen" har bara skoj.


Var det så du menade eller missade jag något? :)
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Mjah jag vet inte om jag förstår dig.

Att göra övningar måste man självklart inte ha problem för att göra. Det var så jag uppfattade det första inlägget.
Övninagr görs för att människan ska utveckla kommunikationen och lyhördheten hos hästen.

Men som du själv skrev så är det lätt hänt att det blir fel för att människan inte förstår, även om denna tror sig ha förstått. Fast då är det ju inte övningens fel utan människans okunskap (vilket är ok eftersom vi trotts allt är människor och inte robotar, och hästar är otroligt förlåtande djur).
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Hittar så många fel att jag knappt vet var jag skall börja.
Först att syssla med NH och Join-up när man är nybörjare, varför?
Håller med! Det är inget man bara gör hursomhelst, en join-up kan vara väldigt dålig också.

Och jag säger, du har inte förstått vad NH är...

NH är inte övningarna, NH är Allt som har med hästar att göra.
Vilket sorts foder de skall ha, hur stall/lösdrift ska se ut, hur mycket de får vara ute, hurdan utrustning du köper, sköttsel, hantering, ridnign/körning, hagområde, stallplan... Nh handlar om etologi, läran om djurs beteende. Min NH är etologi som livsstil, dvs att leva efter och ha häst efter djurets eget beteende och behov.
Jag håller inte med.
Det du beskriver är sunt förnuft, god hästhantering osv. NH är bara ett påhittat uttryck för något som funnits så länge i olika former hos massor av människor och relationerna med deras hästar.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Övninagr görs för att människan ska utveckla kommunikationen och lyhördheten hos hästen.

Jag utgår från att det är lika mycket (mest) jag som utvecklar kommunikation och lyhördhet.

Jag jobbar hela tiden på att bli bättre på att kommunicera med hästar - vara tydlig och göra mig förstådd. Jag kommer alltid att vara novis på området eftersom jag inte ÄR häst.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag vet itne vilket du undrade om så jag svarar på båda.


Det beror på. Att något fungerar innebär aldrig att det är perfekt. Bara att det är mer eller mindre ok.
Däremot behöver det inte vara fel på att du itne siktar längre än det ni har nu, att bli "ledare" över en häst kräver lika mycket arbete som en elitryttare lägger ner på sin ridning.
Men som vi alla vet så blir vi inte fullärda inom häst och därför säger jag att ingen kan ha en perfekt kommunikation och förhållande med sin häst. Det behöver inte betyda att det är ens lite dåligt, bara att det kan bli bättre om man vill
.

Jag tänker att man bara kan vara ledare (i och för sig tycker jag att ledarskapet är värd en diskussion i sig:-)), inte mer eller mindre ledare. Och med ledare menar jag en person som inte behöver göra särskilt mycket väsen av sig för att bli följd så att säga.


Det är skillnad mellan övningar och lek. Att sprätta runt med en häst i ridhuset är väldigt roligt och inspirerande och bra. Hästen får se att människan, oavsett om denna håller på med NH eller ej, inte behöver bara vara ledare eller någon som tränar den, det kan vara en kompis också.
En ledarhäst kan mycket väl leka med en annan häst.
Däremot kan kommunikation och rang utvecklas genom lek.
Vissa hästar kan inte ta att människan leker med dom. De tar för sig för mycket och passar på att klättra i rang, oc hsomliga människor klarar inte av att läsa av det och korrigera det. Men den "generella hästen" har bara skoj.


Det håller jag helt med om. När jag hade min häst och hon var unghäst lekte jag med henne lös i ridhuset utan att vara tillräckligt fokuserad. Jag småpratade med en person samtidigt. Jag fick en spark så jag flög som en katapult i ridhuset... Det lärde jag mig mycket av. ;)


Var det så du menade eller missade jag något? :)

Du svarar så bra så :)

Annika
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

oops glömde fetstila andra svaret...:o
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Du skulle komma till oss på studiebesök! Nej förresten. Alla borde komma till oss på studiebesök! Vi har sedan ett drygt år dotterns häst på en liten ridskola där filosofin är "häst och ryttare i harmoni" och hela verksamheten utgår från HÄSTEN och positiv inlärning (gäller även ryttarna). Vad jag önskar att alla kunde få med sig det hästvett och klokhet som lärs ut här! Och om jag blir häst i mitt nästa liv vet jag precis var jag skulle vilja vara. Om jag inte var "running free" då.

Jag kommer gärna :)
Var i Västra Sverige håller du till?
Jag finns i Helsingborg
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

du förklarar väldigt utömmande och bra..
träning o övning är ju olika, När jag t ex ska köra in en ettåring så hanterar man ju den först..många ggr har vi köpt sent på hästen på auktioner och dom är ju ganska bra hanterade innan dom visas upp....man låter hästen bo in sig i kanske 5-6 dagar, sen lägger man en sele på den och ut o tömkör ( med ledarhjälp såklart) så gör man kanske mellan 10-20 ggr innan man sätter på vagnen...nr vagnen är på ( man har ju såklart hjälp i början då med med 2 st som håller i linor framom) sen börjar man träna upp hästen, kanske kör 2 km den första månaden och ökar med nån km i taget tills man är uppe i 8-10 km.
Hästarna ÄR redo för detta, skillnaden är att "vi" tragglar inte med samma saker för mycket, som att lära in gångertabeller i 3 år när det tar 1 månad...det fick och får man en känsla av att NH innehåller, okynnesdravel. Och det förekommer säkert väldigt mycket trots att jag vet att både du o andra inte håller på med sånt, men många tror verkligen att det ska vara så....förtroende byggs inte upp med tjat om samma saker om o om igen, vem somhelst slår ju bakut till slut.

Det blir många ggr fel när det okontrollerat lärs ut läror som ingen har en aning om....därför har ju NH fått en tråkig stämpel...när det EG är världens sundast o enklaste lära...
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Håller med! Det är inget man bara gör hursomhelst, en join-up kan vara väldigt dålig också.


Jag håller inte med.
Det du beskriver är sunt förnuft, god hästhantering osv. NH är bara ett påhittat uttryck för något som funnits så länge i olika former hos massor av människor och relationerna med deras hästar.

Ehm.,.. just det... och alltså är det inte övningarna utan all hantering som har med en häst att göra...

Som jag skrev ovan.

Vad är det du påstår NH är annars?


NH är inget specifikt, det är inget som går att sätta i ett fack. Varje tränare och utövare av NH har sin egen "version" av det men det allra allra viktigaste med NH är att det inte bara är övningarna. Om du bara kör övningarna och sen släpper allt annat runt omkring och tror att det inte är viktigt så bryter du ner hästen.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag utgår från att det är lika mycket (mest) jag som utvecklar kommunikation och lyhördhet.

Jag jobbar hela tiden på att bli bättre på att kommunicera med hästar - vara tydlig och göra mig förstådd. Jag kommer alltid att vara novis på området eftersom jag inte ÄR häst.

Det var ett typo.

Vad jag menar med det är att kommunikationen och lyhördheten utvecklas mellan de två individerna.

Sedan blir hästen givetvis mer lyhörd om du medfvetet arbetar med dina signaler, men det är snarare ett pluss och att återgå till hur känslig hästen egentligen. Hästen har alltid varit så bra på att läsa av signaler, den har blivit avtrubbad och slutat tro att människan säger något med sina signaler.
Nu lär människan om hästen så den förstår att människans signaler faktist betyder något.

Novis är vi alla, oavsett hur bra man är. Fast se det som positivt, det finns grader av novis. :)
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag tänker att man bara kan vara ledare (i och för sig tycker jag att ledarskapet är värd en diskussion i sig:-)), inte mer eller mindre ledare. Och med ledare menar jag en person som inte behöver göra särskilt mycket väsen av sig för att bli följd så att säga.


Det finns olika ranger, och så finns det ledare.


Många tror att de är ledaren över sin häst, men är egentligen "bara" högre i rang och om de har en bra, relation en kompisrang.
Det är absolut inget fel i det så länge det fungerar.
Att förtjäna sig, och behålla, ledarskapet hos en häst kräver otroligt mycket arbete, medvetenhet, hantering och kunskap.
Jag brukar jämföra det med hur mycket arbete och tid en elitryttare lägger ner på sin ridning. Det räcker inte att människan lite då och då är medveten och uppmärksam på vad hästen gör. Så länge du är med hästen, och det behövs regelbunden hantering, inte en gång i veckan, så har du en uppgift som du förtjänat. Du är ledaren. Om du inte sköter din uppgift, och detta kontrollerar hästen regelbundet, så är du inte värdig att vara ledare och då utsätter du hästen för en fara. Hästar tänker som om de vore vilda (samtidigt som de blivit rätt bra tama ändå).


Men det är absolut inget fel i att vara på lägre rang än ledare.
Vissa hästar passar helt enkelt bättre med sin människa på kompisrang än att denna är ledare.
Mitt sto som jag skrev om i en post tidigare är ett exempel. Ett annat är min förra islandshäst som var otroligt avtrubbad mot nya människor när han kom till mig. Han hade haft en gammal man som ägare och de hade ett otroligt band mellan sig. Jag försökte i flera år att få samma, jag blev accepterad men det var allt. Ända tills jag började leka med honom och köra clickerträning efter en Ellen Hofstadsvideo. Det var vändningen.
Det var även på detta sätt jag kom i kontakt med "medveten NH" (även om jag anser att cklickerträning inte är NH utan trickträning och lekar iom att godis finns med i bilden)
Höttur som vägrat komma in från hagen, som man fått promenera efter i allt upp till en timma för att få in, vände på en femöring redan efter första gången och började komma i hagen. Det gick så långt så att han plötsligt började stå vid grinden med spettsade öron när jag kom ut i hagen.
En otrolig känsla. Höttur kände troligast att jag äntligen började förstå honom, jag började prata på hans sätt.

Höttur gillade aldrig att jag försökte fråga efter ledarskapet, men på kompisrang var vi oslagbara.



NH övningar, Tillsammans med en tränare, är alltid bra. Det gäller bara att hitta det som klickar mellan människan och hästen.

Men som sagt, olika grader av Ledare finns inte, antingen är du det eller så är du det inte. Däremot finns olika grader av rang.

Hoppas det var det du undrade om, annars har jag skrivit om något annat som kanske var intressant. :D
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag har fått "nöjjet" att vara linförare... Det är en ypperlig chans att träna upp sin kondis. :p


Jag tror (men återigen här är jag ute opch spånar) att orsaken till att många travhästar är så bra hanterade är för att de blivit tränade av folk som har stor vana av hästar, det ger pondus.

Precis som stora hopp och dressyrryttare (och övriga grenar jag inte skrivit in här nu) har likadan pondus och hästarna från dom därför också är lätthanterliga. De är vana att hantera problemen.

Problemen uppstår när en häst någon gång i sitt liv kommer till en människa som är mindre erfaren och som låter hästen skapa olater.
Sedan säljs den till någon som kanske inte skulle låtit hästen utveckla dessa olater, men som inte är nog kunnig för att ta bort de som uppkommit och det är dessa människor som har bra hjälp av NH (med tränare vid sin sida...)
Att skicka en "problem"häst till en tränare och tro att det är det enda man behöver är en kortsiktig lösning. Att Skicka iväg hästen för att tränaren ska ta bort "topparna" fungerar, men sedan måste människan själv även lära sig att sätta upp regler i hanteringen. Annars kommer problemet att återkomma i någon form.


Det är ju tyvärr så att många gör fel inom NH.
Därför skriver jag om och om igen i trådar vikten av att ha en utbildad och duktig instruktör vid sin sida. Det är lika självklart som att ha en ridinstruktör vid sin sida när människan skall lära sig dressyr.

Tjata ska man aldrig. Det ska finnas en mening till varför man gör något som hästen redan förstått.
Backa är ett av de stora problemen som uppstått, folk tror att en häst måste backa i all oändlighet.
Det enda som behövs är att hästen tar Ett steg bakåt med ett framben, sedan Har den visat att den förstått och alla steg efter det är onödiga (tills dess du börjar arbeta med att backa långt, dvs rygga men även där skall hästen ha en eftergift efter varje steg).
Sedan behöver inte en häst backa särdeles ofta. Det finns tillfällen och orsaker men dessa vill jag inte gå in på här av risken att okunniga då börjar se dessa orsaker och tillfällen och felaktigt försöker rätta till dessa.

Nu får jag ta en paus i skrivandet, en muskel mellan min vänstra skuldra och nacke har bestämt sig för att det är dags att plåga mig... :crazy:


du förklarar väldigt utömmande och bra..
träning o övning är ju olika, När jag t ex ska köra in en ettåring så hanterar man ju den först..många ggr har vi köpt sent på hästen på auktioner och dom är ju ganska bra hanterade innan dom visas upp....man låter hästen bo in sig i kanske 5-6 dagar, sen lägger man en sele på den och ut o tömkör ( med ledarhjälp såklart) så gör man kanske mellan 10-20 ggr innan man sätter på vagnen...nr vagnen är på ( man har ju såklart hjälp i början då med med 2 st som håller i linor framom) sen börjar man träna upp hästen, kanske kör 2 km den första månaden och ökar med nån km i taget tills man är uppe i 8-10 km.
Hästarna ÄR redo för detta, skillnaden är att "vi" tragglar inte med samma saker för mycket, som att lära in gångertabeller i 3 år när det tar 1 månad...det fick och får man en känsla av att NH innehåller, okynnesdravel. Och det förekommer säkert väldigt mycket trots att jag vet att både du o andra inte håller på med sånt, men många tror verkligen att det ska vara så....förtroende byggs inte upp med tjat om samma saker om o om igen, vem somhelst slår ju bakut till slut.

Det blir många ggr fel när det okontrollerat lärs ut läror som ingen har en aning om....därför har ju NH fått en tråkig stämpel...när det EG är världens sundast o enklaste lära...
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag håller med i allt du skriver. Det är så sant.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

*kl*

TS:
Jag förstår att det här är ett känsligt ämne för dig. För att det handlar om just ens egna brister och känslomässiga reaktioner utifrån hur hästen svarat på det.
Med det vill jag säga - försök ta av dig dom glasögonen när du läser objektiva inlägg (jag vet att det är svårt, men det är hundra gånger lättare då att faktiskt lära sig av sina misstag! Och lättare att komma över när man börjar se objektivt.)

JA, du svek hästens förtroende. För att du utsatte den för något den inte var redo för och kunde inte hjälpa den att reda ut situationen -hästen var ju uppenbarligen i ett känsligt läge den också och då "svek" du förtroendet genom att låsa fast den med gramanen - flashback på gamla olyckliga minnesbilder som hästen ännu inte bearbetat. Du gjorde en felbedömning och det är mänskligt, men självklart kan det ta betydligt längre tid att få tillbaka förtroendet igen än det tog att bli av med det.

Men det viktigaste tycker jag (obs! jag är inget proffs... däremot erfaren inom att ha en känslig häst som kräver mycket i förtroende :angel: ) är att man inte fäster sig vid hur hästen reagerar utan bara jobbar vidare som om ni aldrig hade varit där ni var som bäst utan som med vilken främmande häst som helst som du skulle ha tagit över i det läget. Och genom din inställning gentemot hästen bevisar att du kan bättra dig! :p Ett annat råd är att undvika situationer där hästen riskerar att känna sig trängd och stöta på en sån extrem reaktion, och förlägga sånt till de gånger du kan ta hjälp av tränare. Nu från början iaf när det även för hästen är mer färskt och känsligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 194
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 192
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp