Vårföräldrar 2015 #4

Igår gick jag och hundarna 7 km med S. I barnvagn. Hon var vaken nästan hela rundan och låg och småsnackade utan ett enda sammanbrott :banana:
Så otroligt skönt att hon inte bara accepterar sjalen längre, utan kan tycka att vagnen också är ett okej transportmedel :)

Vad gör ni när ni får egentid? Jag skickade in mitt sommararbete i måndags och känner mig helt nollställd nu, vet inte riktigt vad jag ska göra när S sover.

E sover oftast bara korta stunder dagtid, 15-30 min åt gången. Är det bara vi hemma så brukar jag slappa lite om det är något jag behöver göra med hushållet eller djuren. Är storasyster hemma så passar jag på att umgås med bara henne. Är hela familjen hemma så har vi oftast något vi håller på med oavsett om E sover eller ej :)

Som @Lo_ skrev så rider jag och umgås med hästarna på min riktiga egentid. Eller springer :)
 
Igår gick jag och hundarna 7 km med S. I barnvagn. Hon var vaken nästan hela rundan och låg och småsnackade utan ett enda sammanbrott :banana:
Så otroligt skönt att hon inte bara accepterar sjalen längre, utan kan tycka att vagnen också är ett okej transportmedel :)

Vad gör ni när ni får egentid? Jag skickade in mitt sommararbete i måndags och känner mig helt nollställd nu, vet inte riktigt vad jag ska göra när S sover.
Jag och maken renoverar hus, så egentid tillbringas där. Jag läser också gärna böcker och tidningar.
 
Det är väldigt olika hur mycket han sover på dagtid men då vi har ett nyköpt hus så går mycket tid till att fixa med huset och trädgården. Ibland försöker jag också sova en liten stund om tillfälle ges så att säga...
Har lite "egentid" varje dag som jag använder till att åka till stallet/springa/träna.
 
Idag är H fyra månader! Denna fantastiska lilla person som jag och hans pappa älskar oändligt mycket! :heart

Vi har nästa BVC-besök i slutet av augusti så just nu vet jag inte riktigt hur lång han är, men jag tycker att vagnen börjar se liten ut. Det är fortfarande poppis att ligga i vagnen men om han skulle räta ut benen ordentligt så skulle han nästan inte få plats. Den gamla Brio-vagnen är nog lite längre än Kronan.

På tal om Kronan så var det inte så länge sen som jag upptäckte solskärmen (dubbelt tyg under suffletten som kan dras ut). Har ju iofs inte behövts förrän de senaste dagarna :)
 
Idag är H fyra månader! Denna fantastiska lilla person som jag och hans pappa älskar oändligt mycket! :heart

Vi har nästa BVC-besök i slutet av augusti så just nu vet jag inte riktigt hur lång han är, men jag tycker att vagnen börjar se liten ut. Det är fortfarande poppis att ligga i vagnen men om han skulle räta ut benen ordentligt så skulle han nästan inte få plats. Den gamla Brio-vagnen är nog lite längre än Kronan.

På tal om Kronan så var det inte så länge sen som jag upptäckte solskärmen (dubbelt tyg under suffletten som kan dras ut). Har ju iofs inte behövts förrän de senaste dagarna :)

Har ni en city eller duo s? Bara undrar eftersom vi har en duo s och det känns som att det är långt kvar innan den är för liten. Men din son kan ju vara mycket längre än min iofs :) Vi är mer i stadiet att vi inte längre kan använda hans fotände till extra packningsutrymme :p

Haha men vilken tur att ni upptäckte solkepsen till slut då :D Vi tycker den har varit grymt bra så man slipper filtar och sånt.
 
Här slog sonen till ordentligt och sov 21.15 till 04.40, härligt! Inte lika härligt var att han och jag där vid fem på morgonen inte var helt överens om ifall han hade "sovit hela natten" eller inte :meh: :p Men efter en timme fick jag honom att somna om och sova till åtta iaf.
 
Har ni en city eller duo s? Bara undrar eftersom vi har en duo s och det känns som att det är långt kvar innan den är för liten. Men din son kan ju vara mycket längre än min iofs :) Vi är mer i stadiet att vi inte längre kan använda hans fotände till extra packningsutrymme :p

Haha men vilken tur att ni upptäckte solkepsen till slut då :D Vi tycker den har varit grymt bra så man slipper filtar och sånt.
Har en vanlig duo (med fasta framhjul), men det är flera som sagt att de tycker att H är lång så det kan nog vara så.

Ja, himla smidigt att alltid ha solskyddet med sig.
 
Idag ska jag på en av mina bästa vänners bröllop :love:
Vi bilade igår jag och bebban Stockholm-Göteborg själva! 50 mil i runda slängar, 4 stopp:up: gick bra, men hade jag fått välja om hade jag tagit tåget så man kan röra sig och inte behöver reka vart man kan stanna osv :D
Ja, tåg med bara bebis tycker jag har fungerat fint för oss. Lite meckigare när vi även hade hunden med oss.

Vi kommer nog åka bil ca 50 mil om ungefär en månad. Ska ha namnfest och även om vi gör det för att alla släktingar ska få umgås med H så kan det nog också bli några presenter.

Skönt att er resa gick bra! Åkte du och bebisen själva?
 
Ja, tåg med bara bebis tycker jag har fungerat fint för oss. Lite meckigare när vi även hade hunden med oss.

Vi kommer nog åka bil ca 50 mil om ungefär en månad. Ska ha namnfest och även om vi gör det för att alla släktingar ska få umgås med H så kan det nog också bli några presenter.

Skönt att er resa gick bra! Åkte du och bebisen själva?

Japp, bara vi två :) gick faktiskt bättre än jag trott, timeade in och åkte när hon skulle sova och då sov hon nästan 2 h. Drygast var väl att inte ha någon att bytas av med körningen
 
Idag ska jag på en av mina bästa vänners bröllop :love:
Vi bilade igår jag och bebban Stockholm-Göteborg själva! 50 mil i runda slängar, 4 stopp:up: gick bra, men hade jag fått välja om hade jag tagit tåget så man kan röra sig och inte behöver reka vart man kan stanna osv :D
Bra jobbat och skönt att det gick bra. Fyra stopp är ju helt ok på den sträckan :).

Tåg var jättesmidigt för oss. Han kunde leka och roa sig på ett helt annat sätt. Han somnar ju lättast i selen så när han blev trött var det bara att stoppa honom i den och gå runt lite i vagnen så sov han gott sen :).
 
Här befinner vi oss mitt i en utvecklingsperiod. Just nu yttrar det sig i nästan obefintliga sovstunder dagtid (kanske 0,5 timme istället för 1,5-2 timmar per gång), allmän gnällighet och massa nya spännande grejer. H gråter lite mer än vanligt, men skrattar också mer. Är på väg att vända från rygg till mage (han ogillar dock magläge så det blir väl att vända tillbaka direkt igen) och upptäcker sina fötter. Allt ska fortfarande in i munnen och han har blivit mycket starkare och mer pricksäker!

Vad händer hos er?
 
Här befinner vi oss mitt i en utvecklingsperiod. Just nu yttrar det sig i nästan obefintliga sovstunder dagtid (kanske 0,5 timme istället för 1,5-2 timmar per gång), allmän gnällighet och massa nya spännande grejer. H gråter lite mer än vanligt, men skrattar också mer. Är på väg att vända från rygg till mage (han ogillar dock magläge så det blir väl att vända tillbaka direkt igen) och upptäcker sina fötter. Allt ska fortfarande in i munnen och han har blivit mycket starkare och mer pricksäker!

Vad händer hos er?
Även om dehär utvecklingsperioderna är rätt krävande så är de också himla spännande :D.

Här har sonen lärt sig skratta, även om det inte händer särskilt ofta ännu (läs en gång varannan dag) så KAN han åtminstone :). Han brukar nu sova sina dagstupplurer i sängen istället för i bärsjal/sele vilket gör att jag får mer gjort hemma. Han är ganska stabil i ryggen nu också och sitter upp med lite stöd och så får han smaka på något litet varje dag :).

Han är också känsligare för ljud och livad omgivning. Vi var på släktkalas i helgen med både hundar, barn och högljudda vuxna. Det gick bra på själva kalaset, även om han var lite svårare att söva när han var trött, och han var väldigt nyfiken på omgivningen. Men på hemvägen yttrade sig de nya intrycken genom härdsmälta i hans huvud, och han var alldeles jätteledsen och kom inte ner i varv förrän jag vaggat honom i famnen i en kvart :(. Sedan sov han mycket dagen efter, troligtvis för att smälta allt.
 
Här befinner vi oss mitt i en utvecklingsperiod. Just nu yttrar det sig i nästan obefintliga sovstunder dagtid (kanske 0,5 timme istället för 1,5-2 timmar per gång), allmän gnällighet och massa nya spännande grejer. H gråter lite mer än vanligt, men skrattar också mer. Är på väg att vända från rygg till mage (han ogillar dock magläge så det blir väl att vända tillbaka direkt igen) och upptäcker sina fötter. Allt ska fortfarande in i munnen och han har blivit mycket starkare och mer pricksäker!

Vad händer hos er?

Han har fortsatt att vända på sig men blir fortfarande arg av att ligga på mage. Lite längre tålamod än innan dock.
Har ett par ggr börjat ta sig lite framåt genom att skjuta på med benen och glida på magen men armarna är inte till någon hjälp än :D
Sitter bra med lite stöd och har suttit själv för första gången idag. Har dessutom köpt en sådan där hoppgunga nu som jag tänkte montera upp och se om han gillar den.
Fötterna är fortfarande oerhört spännande grejer det...När han får syn på dom så glömmer han allt annat :D
Experimenterar mycket med rösten nu. Skriker en del utan att vara arg eller ledsen, sitter och ser fundersam ut när han skapar olika läten :love:

Fick förresten se mitt födelsebevis idag. Jag var Exakt lika stor som A när jag föddes. Samma längd, huvudomfång och samma vikt på grammet. Häftigt!
 
Här känns det lite som att vi är i en lugnare period mellan utvecklingssprång. Njuter så länge det varar ;)

Sonen kämpar för fullt med att försöka vända sig från rygg till mage. Rullar jämt över till sidan men har inte kommit över till mage än. Han avskyr dock att ligga på mage så det kommer väl bli en grym besvikelse när han väl lyckas :D Men magläge börjar bli lite bättre nu när han kan hålla upp huvudet och ligger och tittar sig omkring :)

Hans nya grej är att ta på våra ansikten och klämma och känna mest överallt, allra helst om vi böjer oss över honom på skötbordet. Han gillar också att sitta på sängen. Han ligger framför mig och jag drar upp honom i armarna så han sitter upp. Sen kan han sitta hyfsat bra när man bara håller honom i underarmarna. Men allra bäst är att sen ramla åt sidan eller bakåt, hysteriskt roligt är det :D (vi har jättemjuk säng så "fallet" blir mjukt).

Han har inte riktigt hittat fötterna än men han rör sig ditåt hela tiden så är väl bara en tidsfråga. Händerna är i munnen konstant och han dreglar kopiöst. Har inte känt några tecken på tänder, får gärna dröja ett tag :p

Hans mamma är glad för hennes mammagrupp har kommit igång nu. Det är ett trevligt gäng och flera av dem hade jag mycket väl kunnat bli vän med även utan barnen. Vi bor nära varandra (4 st inom kanske 500 meter) så vi har träffats flera gånger nu, jätteskoj :)
 
Märker inte av dessa perioder värst mycket här :o Visst lär hon sig nytt och utvecklas hela tiden men just de här tydliga sprången ni pratat om märker inte jag av...
I det här huset är det 3 åringen som tar störst plats ;) Så lillan hänger bara på liksom så det kanske har med det att göra :)

I morgon är jag och lillan helst ensamma precis hela dagen! Maken börjar jobba igen efter semestern och 3 åringen är på utflykt med farmor och farfar. Gissar att jag kommer bli rastlös :D Eller förslappad haha! Vår bäbis är inte så krävande och för inget liv runt sig så det kommer bli väldigt lugnt och skönt.
 
A har fortfarande ett stort närhetsbehov men tack vare sjal och sele flyter allt på smidigt ändå :) hon gråter fortfarande inte men pratar en himla massa. Är fascinerad av sina fötter och greppar saker och allt hamnar i munnen. Rullar från rygg till mage och idag tog hon sig tillbaka också men var nog mer tur än skicklighet :p blir rätt förbaskad för att hon inte tar sig framåt så bra, kämpar på med benen men armarna samarbetar inte. Sitter om man håller henne i händerna men vill helst av allt stå och orkar allt längre stunder. Är onaturligt fascinerad av tv:n. Pottandet funkar bra och vi har max en bajsblöja i veckan och det hamnar mer kiss i pottan än i blöjan men jisses vad den där lilla kroppen kan producera kiss!
 
Vi har varit borta över helgen och det var mycket intryck gissar jag för nu är hon inne på sin tolfte sovande timme och jag sitter och pumpar ur för att inte sprängas.

Hon har blivit oerhört rörlig och efter att ha vaknat av att hon låg och bankade huvudet i sänggaveln sover hon nu i egen säng;)(som står bredvid vår med öppen sida). Annars hade hon nog lätt kunna hamna på golvet under sina nattliga upptäcktsfärder :nailbiting:. Hon vänder sig ständigt från rygg till mage och blir tämligen upprörd när hon inte tar sig framåt sen;).

Händer och fötter är kul och intressant :up:.

Stå och flyga är absolut favoritsysselsättningen och hon tjuter av glädje. Vokabulären utökas hela tiden och hon växlar mellan att skrikprata och att "prata" mer mjukt och lågmält. Hon är på det hela stora väldigt rolig att vara med :love:.

(Jag fick ur 250 ml ur bara det ena bröstet :eek:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 076
Senast: Twirro
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 633
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp