Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försökte hitta senaste listan men lyckades inte.. Har så svårt att hålla reda på allas bf. Om någon springer på den vore det trevligt om den får en återpublicering! Letar igen imorrn annars om jag lyckas hamna framför datorn ist för mobilen. Hoppas alla får en god natts sömn!:)
 
Det släppte sen vid 22-tiden efter varm dusch och pumpning (för tredje gången). En verklig lättnad för det var inte skönt. Idag har det funkat bra och jag har låtit honom äta först från det krånglande bröstet och det verkar släppa ifrån sig mjölk bra.

Hur länge äter era små? V kan utan överdrift äta 45-60 min vartannan till var tredje timme. Och emellanåt ännu oftare. Man hinner inte mycket annat och storasyster får vänta väldigt ofta...
Här äts det i 5-15 min och sen 5-10 min paus. Han kan göra så tre fyra gånger på raken, så det tar lite tid :p.
Sover sen 1-2 timmar om jag inte flyttar honom från tutten för fort, då börjar han om.
På natten brukar han numera sova allt från 2-4 timmar i sträck. Dock bara mer än 2 timmar en gång per natt än så länge.
 
Elvira äter oftast på några (5-10?) Minuter tror jag. I alla fall när huvudsyftet är att få mat, sen mysammas det ju en del också.

Och alltså... När hon är vaken senare än vanligt, man säger till henne att det är sovdags och bara får ett stort leende till svar :laugh::love: börjar för övrigt ana att hon somnar nästan bäst för natten när hon ligger själv :confused:
 
Det här verkar vara senaste listan.
@Lo_ och @Linn-Nora, ni får gärna lägga till när era bebisar är födda. @hemlig du också :)
Kan inte sluta fundera på vart @Shpongle tagit vägen, fortfarande ingen som hört något? :(

25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
25/5 - Linn-Nora, första barnet

Födda:
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm:)
4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
10/5 domesticus, flicka Thea (beräknad 11/5),
3635 g, 50 cm
17/5 Tingeling84, pojke Melker 2992gr,50 cm. (Beräknad 30/5,igångsatt 17/5)
 
Jag tillhör egentligen sommartråden, enligt ivf-klinikens beräkning. Blev beräknad i maj på RUL. Så jag hänger liksom i båda :o, särskilt som liten kom i april.

25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
25/5 - Linn-Nora, första barnet

Födda:
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
16/4 hemlig, pojke Benjamin (akutsnitt pga anemi hos liten, beräknad 29/5 enligt RUL), 2366g och 48 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm:)
4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
10/5 domesticus, flicka Thea (beräknad 11/5),
3635 g, 50 cm
17/5 Tingeling84, pojke Melker 2992gr,50 cm. (Beräknad 30/5,igångsatt 17/5)
 
Det släppte sen vid 22-tiden efter varm dusch och pumpning (för tredje gången). En verklig lättnad för det var inte skönt. Idag har det funkat bra och jag har låtit honom äta först från det krånglande bröstet och det verkar släppa ifrån sig mjölk bra.

Hur länge äter era små? V kan utan överdrift äta 45-60 min vartannan till var tredje timme. Och emellanåt ännu oftare. Man hinner inte mycket annat och storasyster får vänta väldigt ofta...

Skönt att det släppte. :)

Lillen är mätt på ca 10 min. Dock mysammar han gärna betydligt längre, i synnerhet på kvällarna. Var inte så mycket mysamning tidigare. Då åt han 5 min och sen sov han som en stock. Senaste veckorna har han blivit mer snuttig. Jag ammar ibland i sjal/sele för att för att inte bli fullt så begränsad som man annars blir av maratonamning.
 
Bvc idag. Hade bara gått upp 150g så ska köra på lite mer med amningen om dagarna. Ställa klockan mer och se till så han ammar oftare helt enkelt. Hon så att vi inte behövde väcka honom om natten iaf vilket är skönt. För han sover så bra :p snart bör det av till amningsmottagningen också. Trots att jag dragit på det in i det sista så känna det ändå bra att få lite mer hjälp såhär innan semestern ^^
 
Jag tillhör egentligen sommartråden, enligt ivf-klinikens beräkning. Blev beräknad i maj på RUL. Så jag hänger liksom i båda :o, särskilt som liten kom i april.

25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
25/5 - Linn-Nora, första barnet

Födda:
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
16/4 hemlig, pojke Benjamin (akutsnitt pga anemi hos liten, beräknad 29/5 enligt RUL), 2366g och 48 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm:)
4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
10/5 domesticus, flicka Thea (beräknad 11/5),
3635 g, 50 cm
17/5 Tingeling84, pojke Melker 2992gr,50 cm. (Beräknad 30/5,igångsatt 17/5)
Klart du ska hänga i båda... Trots att du egentligen tillhör "oss" mohaha ;)
 
Det här verkar vara senaste listan.
@Lo_ och @Linn-Nora, ni får gärna lägga till när era bebisar är födda. @hemlig du också :)
Kan inte sluta fundera på vart @Shpongle tagit vägen, fortfarande ingen som hört något? :(

25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
25/5 - Linn-Nora, första barnet

Födda:
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm:)
4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
10/5 domesticus, flicka Thea (beräknad 11/5),
3635 g, 50 cm
17/5 Tingeling84, pojke Melker 2992gr,50 cm. (Beräknad 30/5,igångsatt 17/5)
Ja verkligen. Shpongle vart är du? :(
 
Jag tillhör egentligen sommartråden, enligt ivf-klinikens beräkning. Blev beräknad i maj på RUL. Så jag hänger liksom i båda :o, särskilt som liten kom i april.

25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
25/5 - Linn-Nora, första barnet

Födda:
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
16/4 hemlig, pojke Benjamin (akutsnitt pga anemi hos liten, beräknad 29/5 enligt RUL), 2366g och 48 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm:)
4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
10/5 domesticus, flicka Thea (beräknad 11/5),
3635 g, 50 cm
17/5 Tingeling84, pojke Melker 2992gr,50 cm. (Beräknad 30/5,igångsatt 17/5)
Fast vår är ju mars, april, maj, så du hör ju hit ;) . Precis som de andra här som var beräknade i maj :)
 
Senast ändrad:
Det släppte sen vid 22-tiden efter varm dusch och pumpning (för tredje gången). En verklig lättnad för det var inte skönt. Idag har det funkat bra och jag har låtit honom äta först från det krånglande bröstet och det verkar släppa ifrån sig mjölk bra.

Hur länge äter era små? V kan utan överdrift äta 45-60 min vartannan till var tredje timme. Och emellanåt ännu oftare. Man hinner inte mycket annat och storasyster får vänta väldigt ofta...
Allt från 10-60 min. Ibland en hel kväll!

Prova att byta bröst lite oftare och göra bröstkompressioner såkanske det går fortare. Om du nu vill det.
 
Skulle egentligen åka till staden idag och träffa kollegorna. Benjamin har dock en hänga-vid-bröstet-annars-gråter-jag-hysteriskt-dag. Då det är 10 mil att åka så kände jag att nej, hans välmående går före. Även om han inte dör av att gråta ett tag mår jag jättedåligt av det, särskilt när jag kan göra nåt åt det. Så jag ställde in.
Sen började jag hysteriskt gråta och frågade sambon om det är fel av mig att prioritera barnet :o. Dessa hormoner är verkligen inte att leka med :p.
B blir trots allt bara 2 månader imorgon :heart. Jag hinner träffa kollegorna senare i sommar, men hans bebistid kommer inte igen.
Blir till att åka ut på sommarstället idag istället, tar bara 20 min att åka och skulle ändå åkt ut dit imorgon.
 
Skulle egentligen åka till staden idag och träffa kollegorna. Benjamin har dock en hänga-vid-bröstet-annars-gråter-jag-hysteriskt-dag. Då det är 10 mil att åka så kände jag att nej, hans välmående går före. Även om han inte dör av att gråta ett tag mår jag jättedåligt av det, särskilt när jag kan göra nåt åt det. Så jag ställde in.
Sen började jag hysteriskt gråta och frågade sambon om det är fel av mig att prioritera barnet :o. Dessa hormoner är verkligen inte att leka med :p.
B blir trots allt bara 2 månader imorgon :heart. Jag hinner träffa kollegorna senare i sommar, men hans bebistid kommer inte igen.
Blir till att åka ut på sommarstället idag istället, tar bara 20 min att åka och skulle ändå åkt ut dit imorgon.
Helt rätt beslut tycker jag. Min bebis verkar lite lik din och jag ställde in en resa på samma sträcka förra helgen av samma anledning. Blir ändå bara stress och ångest, det får vänta tills bättre dagar.
 
Skulle egentligen åka till staden idag och träffa kollegorna. Benjamin har dock en hänga-vid-bröstet-annars-gråter-jag-hysteriskt-dag. Då det är 10 mil att åka så kände jag att nej, hans välmående går före. Även om han inte dör av att gråta ett tag mår jag jättedåligt av det, särskilt när jag kan göra nåt åt det. Så jag ställde in.
Sen började jag hysteriskt gråta och frågade sambon om det är fel av mig att prioritera barnet :o. Dessa hormoner är verkligen inte att leka med :p.
B blir trots allt bara 2 månader imorgon :heart. Jag hinner träffa kollegorna senare i sommar, men hans bebistid kommer inte igen.
Blir till att åka ut på sommarstället idag istället, tar bara 20 min att åka och skulle ändå åkt ut dit imorgon.

Hade inte heller givit mig ut på en lång bilfärd då. Man får ju ångest när de gråter sådär och man inte kan fixa det på en gång, så förstår helt ditt beslut! Det kommer fler tillfällen:)
 
Har upptäckt att det nu vid två tillfällen läckt från bebis ena bröst. Försökt googla men hittade inget direkt, annat än att det är normalt för en nyfödd. Jag tycker dock inte hon räknas som nyfödd längre så känner mig lite orolig. Fattade det för sent för att få tag i bvc givetvis också... ska försöka med 1177 o hoppas att de har något rimligt svar. Någon som vet ngt om sådant här?
 
Har upptäckt att det nu vid två tillfällen läckt från bebis ena bröst. Försökt googla men hittade inget direkt, annat än att det är normalt för en nyfödd. Jag tycker dock inte hon räknas som nyfödd längre så känner mig lite orolig. Fattade det för sent för att få tag i bvc givetvis också... ska försöka med 1177 o hoppas att de har något rimligt svar. Någon som vet ngt om sådant här?
Har aldrig varit med om det, men tror inte det är någon fara. Hon är ju bara ett par månader gammal?
Fici du tag i 1177?
 
Har aldrig varit med om det, men tror inte det är någon fara. Hon är ju bara ett par månader gammal?
Fici du tag i 1177?

Sköterskan på 1177 var osäker, så jag ska höra med bvc på måndag. Men hon trodde att det var lugnt så länge bebis verkade må bra. Tyvärr googlade jag ju runt igår:banghead: och läste självklart att klar vätska från bröst kan vara tecken på cancer. Bebis hade kläder på sig så jag vet inte om det var mjölk (vilket verkar anses normalt) eller klar vätska..
 
Sköterskan på 1177 var osäker, så jag ska höra med bvc på måndag. Men hon trodde att det var lugnt så länge bebis verkade må bra. Tyvärr googlade jag ju runt igår:banghead: och läste självklart att klar vätska från bröst kan vara tecken på cancer. Bebis hade kläder på sig så jag vet inte om det var mjölk (vilket verkar anses normalt) eller klar vätska..
Google är aldrig bra när man oroar sig.
Om du klämmer lite försiktigt, kommer det något då? Tänker att det kanske är det snabbaste sättet att se om det är klar vätska eller mjölk..
 
Idag har jag och sambon vart på gymmet tillsammans så det blev ju första gången Walter var med! Han låg bredvid mig på golvet medans jag gjorde mina övningar! Sambon är väldigt duktig på träning så hjälpte mig att visa övningar som är bra för bäckenet och de inre magmusklerna! På tisdagar har dom mammaträning på gymmet som jag tänkte börja gå på nu! :)

I övrigt har vi lite fortsatt problem med att sambon har svårt att få honom att somna i tid! Efter gymmet duschade sambon och sen var det min tur, sa då att det var viktigt att han somnade! När jag kommer ut i duschen är han W gnällig och jag nämner för sambon att han behöver använda nappen! Sambon säger att han spottar ut den och jag säger att ja det kommer han säkert göra 50 gånger för det gör han då han vet att han somnar annars:grin: försöket hålla mig undan, fixa tvätt mm. Men sen när inte sambon klarar att söva honom ger han upp och gör annat kul som Walter gärna vill göra, stå upp på benen, göra roliga ljud, få ligga på skötbordet! Då tycket ju sambon åh vad bra han är glad och jag typ sliter mitt hår för jag vet att i vi kommer få det ännu värre sen! Ser på sambon att han tycker det är jobbigt att han inte lyckas! Vet inte hur vi bäst ska öva, eller om man ens ska det?
 
Google är aldrig bra när man oroar sig.
Om du klämmer lite försiktigt, kommer det något då? Tänker att det kanske är det snabbaste sättet att se om det är klar vätska eller mjölk..

Jag testade ditt förslag men lyckades inte få ut ngt. Syns inget alls, men får försöka hålla koll över helgen så får vi se.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 927
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
638
Senast: Liten
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 307
Senast: Halcyon
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 705
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp