Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja så är det absolut, att UVIn säkert lättare triggar igång sammandragningarna, men är dock ett stort samband med stress också i mitt fall..
Kontrollodlingar har gjorts varje gång, de är de som jag inte "klarat", utan man har sett att UVIn kvarstått liksom.. känns så skumt bara, att antibiotikan inte biter :crazy: eller om jag nu då får nya varje gång, men kontrollodlingarna har tagits 1-2 veckor efter avslutad kur, känns lite mystiskt att jag skulle dragit på mig nya på så kort tid? :confused: Men kanske möjligt? Skulle såklart kännas bättre om det är flera olika, än en och samma som ligger och lurar..
Om du inte klarat kontrollodlingarna låter det ju mer som att antibiotikan inte är effektiv... Jag hade enterokocker nu och fick veta att de kunde vara svåra att bli av med. Vet inte om det är samma du har? Lämnade prov i onsdags och har inte hört nåt så jag hoppas att jag blev av med dom.
 
Det går fortsatt inte särskilt bra för mig..:meh: Blev uppringd av BM idag, fått nytt svar från en urinodling jag lämnat tidigare i veckan, UVI IGEN! Tredje kuren antibiotika nu sen i julas :cry: stackars min mage.. jag har fått samma antibiotikum alla gånger, vilket jag tycker är lite märkligt? Uppenbarligen biter det ju inte? Har ifrågasatt detta till BM som ringer och meddelar, men hon vet ju inte hur läkaren tänkt och kan ej svara på detta.. antar att man får lita på dem? Någon som har råkat ut för liknade, segdragen UVI vid graviditet? Börjar fundera om UVI är skadligt för barnet i magen på ngt vis? :cry:
Sen har det börjat bli rejält stressigt på jobb igen, så har åkt på kraftiga sammandagningar igen, sånna som liksom inte släpper fast jag vilar. Kan knappt gå emellanåt. Orkar inte! Tror det börjar bli lite bättre nu dock. Varför kan man inte få en graviditet där allt flyter på liksom, så man slipper oroa sig till tusen hela tiden? :(:nailbiting::cautious:
Förlåt för långt klagande :angel::heart
Det beror lite på vad det handlar om för bakterier. Jag har haft problem med GBS genom alla graviditeter och där är det vanligt att de uppträder så, kommer tillbaka snabbt. Först när jag fått underhållande långtidsbehandling har det blivit bättre. Mot gbs har jag vanligen alltid fått samma antibiotika, det finns inte så många att välja på där.
 
Om du inte klarat kontrollodlingarna låter det ju mer som att antibiotikan inte är effektiv... Jag hade enterokocker nu och fick veta att de kunde vara svåra att bli av med. Vet inte om det är samma du har? Lämnade prov i onsdags och har inte hört nåt så jag hoppas att jag blev av med dom.

Det beror lite på vad det handlar om för bakterier. Jag har haft problem med GBS genom alla graviditeter och där är det vanligt att de uppträder så, kommer tillbaka snabbt. Först när jag fått underhållande långtidsbehandling har det blivit bättre. Mot gbs har jag vanligen alltid fått samma antibiotika, det finns inte så många att välja på där.

Jag frågade vid första tillfället om det rörde sig om GBS, då sa de nej. Efter andra kontrollodlingen fick jag ett papper, där stod det bland annat att jag hade streptokocker B. När jag googlade igår står det att det är detta som är GBS?? Eller? Någon som vet bättre? De har aldrig nämnt ngt om GBS, inte nu heller. Frågade dock bara utförligt om det vid första tillfället.. och om det nu är som du säger ja88 att det inte finns så många antibiotikum som biter på GBS, kanske det är därför jag får samma?? Aja, ska fråga min BM nästa vecka när jag har besök, får hoppas detta reder sig. Känner mig bara så uppgiven just nu, bröt ihop igår och började gråta över detta, fattar inte att det inte bara kan ge sig!! :cry:

Tack för er input! :bow::heart
 
Jag frågade vid första tillfället om det rörde sig om GBS, då sa de nej. Efter andra kontrollodlingen fick jag ett papper, där stod det bland annat att jag hade streptokocker B. När jag googlade igår står det att det är detta som är GBS?? Eller? Någon som vet bättre? De har aldrig nämnt ngt om GBS, inte nu heller. Frågade dock bara utförligt om det vid första tillfället.. och om det nu är som du säger ja88 att det inte finns så många antibiotikum som biter på GBS, kanske det är därför jag får samma?? Aja, ska fråga min BM nästa vecka när jag har besök, får hoppas detta reder sig. Känner mig bara så uppgiven just nu, bröt ihop igår och började gråta över detta, fattar inte att det inte bara kan ge sig!! :cry:

Tack för er input! :bow::heart

GBS står för just Grupp B Streptokocker... mot dessa rekommenderas vanligen Kåvepenin, Furadantin kan man också få (den äter jag i lågdos dagligen nu för att motverka att bakterierna kommer tillbaka direkt). Jag har ju haft detta genom alla graviditeter och det är ett skit! Hur långa kurer har du ätit och vilken antibiotika?

Tyvärr är det så att är man väl koloniserad med GBS så är man alltid bärare sen. Även om man behandlar bort det ur urinen så finns bakterierna ofta kvar vaginalt. Då är det ju lätt att de åter får fäste i urinvägarna.
 
Senast ändrad:
Är det någon här som fortfarande rider och tränar (hoppning) Jag har gjort det sen jag blev gravid (är nu i v27) Det som är lite tråkigt är att det går så himla bra! 😄 Förra veckan gjorde jag nog en av mina bästa träningar, sitter fortfarande som gjuten i sadeln och magen är inte så stor. Är mest orolig för vad andra ska tycka om jag fortsätter träna.. Är det någon som fortfarande hoppar?


Jag hoppar fortfarande, tävlade hoppning sista gången i v.25. Sen dess har det varit jul och lite lugnt. Nu hoppar jag bara enklare serier och markarbete hemma. Vi har dessutom ganska dåligt underlag hemma i ridhuset så det tillåter inga högre höjder. Är i v.32 nu. Annars känns det bra att rida förutom att jag svankar mer och mer och det ger ju en skum känsla. Men tänker fortsätta rida så länge jag kan.
 
GBS står för just Grupp B Streptokocker... mot dessa rekommenderas vanligen Kåvepenin, Furadantin kan man också få (den äter jag i lågdos dagligen nu för att motverka att bakterierna kommer tillbaka direkt). Jag har ju haft detta genom alla graviditeter och det är ett skit! Hur långa kurer har du ätit och vilken antibiotika?

Tyvärr är det så att är man väl koloniserad med GBS så är man alltid bärare sen. Även om man behandlar bort det ur urinen så finns bakterierna ofta kvar vaginalt. Då är det ju lätt att de åter får fäste i urinvägarna.

Usch, känns ju inte så kul det här :down: Har fått nitrofurantoin, tar 3x5. Tredje omgången nu då alltså.. jäkla bakterier! :mad:
 
Usch, känns ju inte så kul det här :down: Har fått nitrofurantoin, tar 3x5. Tredje omgången nu då alltså.. jäkla bakterier! :mad:
Om det inte finns nåt skäl emot som att du är allergisk så låter det ju absolut som kåvepenin bör prövas. Jag har fått 1 g x 3 i 5, 7 eller tom 10 dagar.
 
Om det inte finns nåt skäl emot som att du är allergisk så låter det ju absolut som kåvepenin bör prövas. Jag har fått 1 g x 3 i 5, 7 eller tom 10 dagar.

Okej! Jag trodde Kåvepenin var svagare? :confused: Är inte allergisk nej.. får bolla det med BM nästa vecka. Verkar dock som om de kommer sätta in mig på långtidsbehandling om jag inte klarar nästa kontrollodling.
Tusen tack för dina kloka synpunkter! :bump:
 
Okej! Jag trodde Kåvepenin var svagare? :confused: Är inte allergisk nej.. får bolla det med BM nästa vecka. Verkar dock som om de kommer sätta in mig på långtidsbehandling om jag inte klarar nästa kontrollodling.
Tusen tack för dina kloka synpunkter! :bump:
Kåvepenin är ett penicillin och de har lite olika verkningsmekanismer, går inte att säga rakt av att någon är starkare eller svagare. :) Men iom att du fått tillbaka bakterierna så fort (alt att de aldrig försvunnit, det vet man ju inte riktigt) så låter det ju som att man bör pröva ett annat preparat. Jag har alltid fått Kåvepeninet som förstahandsval vid GBS, med Furadantinet som långtidsbehandling i graviditet 3 och nu 4. Bra att de har tankarna åt det hållet!
 
Besök hos Barnmorskan idag. Hjärtljuden lät bra, och SF-måttet hade vuxit, men bara en cm på 2 veckor. Blodtrycket var högt, 140/95 så nu blir det en extra kontroll nästa vecka. Då ska jag också lämna ett urinprov. Ser det inte bra ut då blir det tillväxtultraljud. Blir så orolig att allt inte är bra med den lille. 😢 även om jag bara borde lita på henne och hennes erfarenhet så blir jag ändå oroad.
 
Besök hos Barnmorskan idag. Hjärtljuden lät bra, och SF-måttet hade vuxit, men bara en cm på 2 veckor. Blodtrycket var högt, 140/95 så nu blir det en extra kontroll nästa vecka. Då ska jag också lämna ett urinprov. Ser det inte bra ut då blir det tillväxtultraljud. Blir så orolig att allt inte är bra med den lille. 😢 även om jag bara borde lita på henne och hennes erfarenhet så blir jag ändå oroad.

Skönt med en extrakontroll, förstår att du blir orolig men min BM var väldigt noga med att poängtera att SF-måttet kan skilja ordentligt beroende på hur bebis ligger för stunden och att det mer är ett verktyg för att avgöra när ett TUL kan vara på sin plats än någon exakt vetenskap. I princip lät det som att det kan det skilja flera cm på någon timme om man råkar mäta vid fel tillfälle.
 
Även jag har varit hos BM idag. Pratade lite om förlossningen, vad som ska finnas med i journalen till BB. Hon skulle skriva in SNABB tidigare förlossning, så jag inte behöver vara rädd för att skickas hem och inte hinna tillbaka :p i övrigt känns det bra inför förlossningen, 30 dagar kvar till BF nu... Lillasyster är helt fixerad, hb, blodtryck och urinprov såg bra ut, SF-mått säger aldrig min bm högt. Nu är jag så jäkla färdig med att vara gravid, nu får hon gott komma ut! ;) barnmorskan gissar på att hon kommer vara precis under genomsnitt vid v40, ca 3,3-3,4 kg (hennes storasyster vägde 3,840 kg vid v40+3 så det låter ju rimligt).
 
Besök hos Barnmorskan idag. Hjärtljuden lät bra, och SF-måttet hade vuxit, men bara en cm på 2 veckor. Blodtrycket var högt, 140/95 så nu blir det en extra kontroll nästa vecka. Då ska jag också lämna ett urinprov. Ser det inte bra ut då blir det tillväxtultraljud. Blir så orolig att allt inte är bra med den lille. 😢 även om jag bara borde lita på henne och hennes erfarenhet så blir jag ändå oroad.
Låter som att barnmorskan har jättebra koll på dig och lillen, men det är klart att det är svårt att inte oroa sig :heart
 
Även jag har varit hos BM idag. Pratade lite om förlossningen, vad som ska finnas med i journalen till BB. Hon skulle skriva in SNABB tidigare förlossning, så jag inte behöver vara rädd för att skickas hem och inte hinna tillbaka :p i övrigt känns det bra inför förlossningen, 30 dagar kvar till BF nu... Lillasyster är helt fixerad, hb, blodtryck och urinprov såg bra ut, SF-mått säger aldrig min bm högt. Nu är jag så jäkla färdig med att vara gravid, nu får hon gott komma ut! ;) barnmorskan gissar på att hon kommer vara precis under genomsnitt vid v40, ca 3,3-3,4 kg (hennes storasyster vägde 3,840 kg vid v40+3 så det låter ju rimligt).

Åh vad kul att det börjar närma sig! :love: Även fast jag håller på att slå bakut nu när folk börjat kommentera att "nu är det ju inte länge kvar", det känns ju för tusan som en heeeel evighet kvar tills maj! :wtf: så jag förstår om du också tycker att det känns långdraget det sista :p

Här tror jag precis att jag hittat ytterligare en vagn till den lilla plutten i magen, ska åka och titta imorgon. Känns bra med två vagnar tre månader innan bebis ens är beräknad :cool: Men jag börjar längta något så enormt efter den där lilla saken som ligger och sprattlar i magen mest hela tiden, så att shoppa bebissaker gör att det känns lite närmare och mer på gång :laugh:
 
Jag har exakt två månader kvar och tycker både att det känns nära och brutalt långt bort. Förra veckan kraschade min kropp och jag kan inte minnas att den gjorde det såhär tidigt förra gången... Ländryggen gör ont mest jämt, jag har nån lightvariant på foglossning men ändå så att det hugger smärtsamt i skinkan när jag går. Att packa höpåsarna i stallet har blivit omöjligt så nu får sambo hjälpa mig alternativt så får jag sitta på en pall medan jag gör det, haha... Jag har svårt att ta mig i och ur bilen och att lämna sonen hos dagmamma där jag måste bära honom i uppförsbacke typ 30 meter är en daglig prövning.

I helgen åkte vi till Dollarstore som öppnat i Uppsala eftersom jag läst i nån grupp att de skulle ha amnings-bh:ar för 30 spänn... Det hade dom tyvärr inte men min sambo som älskar onödiga prylar var ju i himmelriket och strosade runt i typ all evighet. Inga sittplatser fanns så jag var extremt sliten när vi kom till kassorna efter typ en halvtimme. Så tråkigt att känna sig klumpig, ha ont och svårt att röra sig när det ändå är så många veckor kvar. Folk som ser mig måste tro att jag var beräknad för typ en vecka sen på storleken, rörelsemönstret och det plågade ansiktsuttrycket.
 
Åh vad kul att det börjar närma sig! :love: Även fast jag håller på att slå bakut nu när folk börjat kommentera att "nu är det ju inte länge kvar", det känns ju för tusan som en heeeel evighet kvar tills maj! :wtf: så jag förstår om du också tycker att det känns långdraget det sista :p

Här tror jag precis att jag hittat ytterligare en vagn till den lilla plutten i magen, ska åka och titta imorgon. Känns bra med två vagnar tre månader innan bebis ens är beräknad :cool: Men jag börjar längta något så enormt efter den där lilla saken som ligger och sprattlar i magen mest hela tiden, så att shoppa bebissaker gör att det känns lite närmare och mer på gång :laugh:
Haha jag vet precis vad du menar, tiden är aldrig så relativ som när man är gravid. En månad känns mer som ett år typ :D

Haha, vi har inte ens en hel vagn... Punktering på liggvagnen, känns som att vi kanske ska ta tag i det där snart :angel: å andra sidan tröstshoppade jag en ny bärsjal häromdagen, hittade ingen begagnad som jag ville ha. Så jag förstår precis vad du menar :D
 
Jag har exakt två månader kvar och tycker både att det känns nära och brutalt långt bort. Förra veckan kraschade min kropp och jag kan inte minnas att den gjorde det såhär tidigt förra gången... Ländryggen gör ont mest jämt, jag har nån lightvariant på foglossning men ändå så att det hugger smärtsamt i skinkan när jag går. Att packa höpåsarna i stallet har blivit omöjligt så nu får sambo hjälpa mig alternativt så får jag sitta på en pall medan jag gör det, haha... Jag har svårt att ta mig i och ur bilen och att lämna sonen hos dagmamma där jag måste bära honom i uppförsbacke typ 30 meter är en daglig prövning.

I helgen åkte vi till Dollarstore som öppnat i Uppsala eftersom jag läst i nån grupp att de skulle ha amnings-bh:ar för 30 spänn... Det hade dom tyvärr inte men min sambo som älskar onödiga prylar var ju i himmelriket och strosade runt i typ all evighet. Inga sittplatser fanns så jag var extremt sliten när vi kom till kassorna efter typ en halvtimme. Så tråkigt att känna sig klumpig, ha ont och svårt att röra sig när det ändå är så många veckor kvar. Folk som ser mig måste tro att jag var beräknad för typ en vecka sen på storleken, rörelsemönstret och det plågade ansiktsuttrycket.
Ta det lugnt med kroppen, ingen kommer tacka dig för att du kör slut på dig själv!
Men visst är pallen ens bästa vän, använder den jämt i köket tex :D
 
Jag har exakt två månader kvar och tycker både att det känns nära och brutalt långt bort. Förra veckan kraschade min kropp och jag kan inte minnas att den gjorde det såhär tidigt förra gången... Ländryggen gör ont mest jämt, jag har nån lightvariant på foglossning men ändå så att det hugger smärtsamt i skinkan när jag går. Att packa höpåsarna i stallet har blivit omöjligt så nu får sambo hjälpa mig alternativt så får jag sitta på en pall medan jag gör det, haha... Jag har svårt att ta mig i och ur bilen och att lämna sonen hos dagmamma där jag måste bära honom i uppförsbacke typ 30 meter är en daglig prövning.

I helgen åkte vi till Dollarstore som öppnat i Uppsala eftersom jag läst i nån grupp att de skulle ha amnings-bh:ar för 30 spänn... Det hade dom tyvärr inte men min sambo som älskar onödiga prylar var ju i himmelriket och strosade runt i typ all evighet. Inga sittplatser fanns så jag var extremt sliten när vi kom till kassorna efter typ en halvtimme. Så tråkigt att känna sig klumpig, ha ont och svårt att röra sig när det ändå är så många veckor kvar. Folk som ser mig måste tro att jag var beräknad för typ en vecka sen på storleken, rörelsemönstret och det plågade ansiktsuttrycket.

Relaterar starkt! Jag var igång hela förmiddagen idag, följde med ett av barnen till ishallen med skolan för att han så gärna ville det och så var 4-åringen ledig idag så hon var med och ville absolut till en lekplats efteråt vilket jag inte tyckte att jag kunde säga nej till... sen var vi på biblioteket en snabbis och handlade lite. Var heelt färdig av värk i fogar och ben när jag kom hem. :banghead:

Lyckades dessutom fräsa lite åt 4-åringen i affären för att orken var helt slut och hon var, mja, ettrig såsom 4-åringar i affärer ibland är ;) med resultat att hon snyftade hela vägen hem att ingen minsann älskar henne och hon ska flytta hemifrån :cry::heart så jäkla ynklig och otillräcklig man känner sig!
 
Kåvepenin är ett penicillin och de har lite olika verkningsmekanismer, går inte att säga rakt av att någon är starkare eller svagare. :) Men iom att du fått tillbaka bakterierna så fort (alt att de aldrig försvunnit, det vet man ju inte riktigt) så låter det ju som att man bör pröva ett annat preparat. Jag har alltid fått Kåvepeninet som förstahandsval vid GBS, med Furadantinet som långtidsbehandling i graviditet 3 och nu 4. Bra att de har tankarna åt det hållet!
Aha! Då vet jag mer än vad jag gjorde innan, tack! :D
 
Det är så spännande det här med att vara gravid, det dyker liksom upp helt nya krämpor varje vecka. Fast först får jag väl skriva att jag jag vet att jag är väldigt, väldigt skonad och mår som en prinsessa i jämförelse med många andra. Min kompis satt i rullstol i princip hela graviditeten p.g.a. foglossning till exempel. Men, min nya I-landskrämpa är i alla fall att det har börjat trycka väldigt mot revbenen och jag får en känsla av andnöd, börjar hyperventilera för att få luft... Vilket gör mig väldigt yr och svimfärdig. Är bara i vecka 26 och trodde att sånt här kom långt senare, men å andra sidan växer magen så det knakar så någonstans måste väl allt därinne ta vägen och då är det kanske inte så konstigt att det bland annat trycker uppåt. Jag är van vid andnöd p.g.a. ångest men det här känns annorlunda, även om det säkert blir en ond cirkel också.

En annan "upptäckt", som egentligen inte kan räknas som ett besvär alls utan just en upptäckt, är att jag läcker mjölk om kvällarna och nätterna. Så himla konstig/häftig/fascinerande kroppen är alltså.

Det här med tid som ni skriver om är ju också spännande. Hur det å ena sidan kan kännas som en evighet kvar och å andra sidan går det typ för fort. Jag tycker fortfarande att det känns som att det haltar efter, sedan jag blev framflyttad på RUL. Fick räkna om nästan en vecka och den hänger med på något vis. Samtidigt som det är såååå mycket som ska hinnas med innan bebis kommer, som jag aldrig hinner...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 971
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 210
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
46 742
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
961
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp