Vårföräldrar 2021

Idag säger appen 9 dagar till beräknad födsel. Det känns så nära men så långt bort. Bebis har nog inte några tankar på att komma tidigare så jag kommer säkerligen gå över tiden. Fick info från BM senast att de inte gör några hinnsvepningar här heller numera, så det är bara att vänta och hoppas på att bebis kommer innan igångsättning senast v 41+5.

Känner mig så otymplig och otillräcklig just nu när jag knappt orkar göra något. Jag har ganska ont i ljumskarna nu så det går väldigt långsamt framåt.

Jag förstår dig till fullo! Det är så frustrerande närkroppen protesterar även vid vanliga vardagssysslor 😞 Hoppas du inte behöver gå över tiden utan att bebis är punktlig!

31+5 idag och med start nästa vecka är jag sjukskriven 75%. Ska bli så otroligt skönt och jag hoppas att det gör att jag kan återfå lite energi i alla fall. Sover kasst och har sammandragningar men ingen foglossning som tur är!
 
Jag förstår dig till fullo! Det är så frustrerande närkroppen protesterar även vid vanliga vardagssysslor 😞 Hoppas du inte behöver gå över tiden utan att bebis är punktlig!

31+5 idag och med start nästa vecka är jag sjukskriven 75%. Ska bli så otroligt skönt och jag hoppas att det gör att jag kan återfå lite energi i alla fall. Sover kasst och har sammandragningar men ingen foglossning som tur är!
Min kropp har varit väldigt snäll fram till nu egentligen, men nu tycker även kroppen att det är bra tydligen 😅. Jag skrittade ut med hästen senast förra helgen, men nu känner jag nog att det får vara bra med ridning för ett tag tyvärr. Det är fullt tillräckligt att orka mocka och fixa påsar, och borsta lite 😊. Känns så jobbigt bara att inte orka som vanligt. Känns inte som det jag gör duger då.

Skönt för dig att få gå ned i tid. Hoppas det ger dig den återhämtning som du behöver så du orkar linan ut :)
 
Nytt besök hos BM idag, fick mvg som alla andra gånger. Alla värden ser jättebra ut. Nästa besök är planerat till 1 dag efter BF... Får se om jag behöver gå på det eller ej, om jag går dit så sa bm att hon då skulle ordna en tid på sjukhuset för bedömning om igångsättning :) Jag känner fortfarande inte av någonting alls att något skulle kunna vara på gång, så jag har fortfarande känslan av att det är låååååångt kvar, är dock bara 11 dagar kvar till bf nu ;)
Jobbar min sista dag nu på fredag, så det känns skönt att ha kunnat jobba så länge och nu är nästan allt redan överlämnat så det skulle inte göra något om bebis kommer redan nu heller :)
Jag ser dock fram emot nästa vecka när jag inte jobbar och dottern får gå 15h på förskolan och att jag då får dessa timmar hemma själv och kan göra exakt det jag själv vill :)
 
Tänk att det snart är fler bebisar i tråden 😍 jag håller tummarna för att sista tiden som gravid flyter på snabbt och smidigt för er!

32+4 och var på tillväxtultraljud i veckan där allt såg bra ut, -8% och -11% vilket är toppen! Båda ligger med huvudet nedåt så nu planerar vi för en vaginal förlossning 🙌🤩🥳
Nästa vecka har vi föräldraträff på länk för omföderskor, känns bra att få friska upp minnet och få lite input på syskondelen. I övrigt är det stort velande här hemma vad gäller karantän (från jobb och förskola) inför förlossningen r.t. till den stora smittspridningen och fast jag arbetar med det gör det mig inte klokare. Inget enkelt beslut 🙁
 
Tänk att det snart är fler bebisar i tråden 😍 jag håller tummarna för att sista tiden som gravid flyter på snabbt och smidigt för er!

32+4 och var på tillväxtultraljud i veckan där allt såg bra ut, -8% och -11% vilket är toppen! Båda ligger med huvudet nedåt så nu planerar vi för en vaginal förlossning 🙌🤩🥳
Nästa vecka har vi föräldraträff på länk för omföderskor, känns bra att få friska upp minnet och få lite input på syskondelen. I övrigt är det stort velande här hemma vad gäller karantän (från jobb och förskola) inför förlossningen r.t. till den stora smittspridningen och fast jag arbetar med det gör det mig inte klokare. Inget enkelt beslut 🙁
Det är så coolt med dina tvillingar 😍. Jag hade gärna fått tvillingar (två till kostnad av en graviditet så att säga). Mycket jobb sen såklart, men de kommer ha mycket glädje av varann 💞. Hoppas att allt flyter på för dig så att du kan föda vaginalt som planerat sen när det är dags :).

Jag har 3 dagar till BF. Känner mig sjukt trött på att vara gravid men räknar med att gå över tiden. Än så länge verkar bebis också vara inställd på det. En del sammandragningar och lite molvärk ibland, men annars är allt helt lugnt (förutom boxande bebis då). 😑
 
Det är så coolt med dina tvillingar 😍. Jag hade gärna fått tvillingar (två till kostnad av en graviditet så att säga). Mycket jobb sen såklart, men de kommer ha mycket glädje av varann 💞. Hoppas att allt flyter på för dig så att du kan föda vaginalt som planerat sen när det är dags :).

Jag har 3 dagar till BF. Känner mig sjukt trött på att vara gravid men räknar med att gå över tiden. Än så länge verkar bebis också vara inställd på det. En del sammandragningar och lite molvärk ibland, men annars är allt helt lugnt (förutom boxande bebis då). 😑

Jag håller helt med dig, är så tacksam över att få tvillingar 😍❤️ Det känns fortfarande overkligt och lite svårt att greppa, men nu är det inte lång tid kvar innan vår dotter har två småsyskon!

Hoppas att det startar igång snart för dig! Jag följer två konton som just nu är i sluttampen av sina graviditeter, Helen Torsgården på Youtube/ IG och 34kvadratmeter blogg/ IG och tycker det är lite befriande att läsa om andra som är trötta, energilösa och bara vill att väntan ska vara över 😅
 
Jag håller helt med dig, är så tacksam över att få tvillingar 😍❤️ Det känns fortfarande overkligt och lite svårt att greppa, men nu är det inte lång tid kvar innan vår dotter har två småsyskon!

Hoppas att det startar igång snart för dig! Jag följer två konton som just nu är i sluttampen av sina graviditeter, Helen Torsgården på Youtube/ IG och 34kvadratmeter blogg/ IG och tycker det är lite befriande att läsa om andra som är trötta, energilösa och bara vill att väntan ska vara över 😅
Jag följer också Torsgården. Vet att hon sagt att hon förväntat sig föda 3 veckor för tidigt. Då måste väntan kännas ännu längre när man går över tiden. Fick höra igår att "Du har nog inte varit mer god än oss andra i livet så du kommer också gå över tiden. Det är vi kvinnors straff här i livet" 😅. Kändes lite träffande och bara att ställa sig in på det.
 
Jag följer också Torsgården. Vet att hon sagt att hon förväntat sig föda 3 veckor för tidigt. Då måste väntan kännas ännu längre när man går över tiden. Fick höra igår att "Du har nog inte varit mer god än oss andra i livet så du kommer också gå över tiden. Det är vi kvinnors straff här i livet" 😅. Kändes lite träffande och bara att ställa sig in på det.

Det var nog därför mitt första barn kom lite för tidigt! Vi hade helt räknat med att gå över tiden med minst en vecka, inte att vattnet skulle gå fem dagar innan BF 🤣 så där stod vi med ett husbygge som hade slutbesiktning dagen efter, med byggdamm över oss och alla ägodelar (nackdelen med att bo mitt i renoveringen) och ingen packad BB-väska. Tur var att förlossningen tog över 2 dygn så vi hann med slutbesiktning och våra föräldrar fick städa hela huset medan vi var på förlossning/ BB 😂🙈
 
Det var nog därför mitt första barn kom lite för tidigt! Vi hade helt räknat med att gå över tiden med minst en vecka, inte att vattnet skulle gå fem dagar innan BF 🤣 så där stod vi med ett husbygge som hade slutbesiktning dagen efter, med byggdamm över oss och alla ägodelar (nackdelen med att bo mitt i renoveringen) och ingen packad BB-väska. Tur var att förlossningen tog över 2 dygn så vi hann med slutbesiktning och våra föräldrar fick städa hela huset medan vi var på förlossning/ BB 😂🙈
Vilken pärs! 😅
 
Jag arbetar som konsult och pratade med uppdragsgivaren igen igår. Jag får arbeta så länge jag vill och behöver inte lämna något bestämt datum(vilket jag absolut hade förstått om de ville att jag gjorde, blir ju stökigare med en ersättare såhär). Jag arbetar hemma och vill gärna arbeta så länge jag kan, det är ju typ det roligaste jag kan göra just nu så jag är glad :)

Annars mår jag bättre nu, nu när jag inte har häst har jag faktiskt inte lika ont längre :p Igår var vi ute och paddlade en sväng i solen. Det var väldigt skönt att få bli lite fysiskt trött utan att belasta fogarna alls!
6 veckor kvar till förlossning nu!
 
Nu börjar vi handlat grejer oxå :)
Fick en påse kläder av en kompis som har barn på 4 månader, köpte ett bedside crib och amningskudde av henne oxå.

Sen hittade jag en barnvagn, brio happy, så den är några år men ser fräsch ut. Fanns 7 minuters promenad hemifrån och kostade nästan gratis :) Terränggående, jag har en del naturreservat i närheten så hoppas på att barnet kommer gilla sova i vagn så jag får promenera i skogen. Babyskydds adapter finns inte nya till den vagnen länge men hittade ett begagnat som borde kommer idag eller imorgon. Så fort det kommer ska vi promenera till babybutiken och köpa ett babyskydd :)
Sen är vi redo!


Ännu har vi inte handlat grejer för 1000kr ens, jag är rätt ointresserad av prylar har jag insett :o Men säng, jag vet inte ens om barnet kommer gilla det, skönt att ha en och kunna prova, fungerar det inte så var den ju typ gratis.
Kände lite samma med vagnen, den uppfyllde de kriterier som kändes viktiga, antingen lirar den bra för oss och kommer vi sen på andra behov så var det bara 700kr och vi kan lätt köpa en ny som uppfyller de kriterier vi vill ha.
 
Nu börjar vi handlat grejer oxå :)
Fick en påse kläder av en kompis som har barn på 4 månader, köpte ett bedside crib och amningskudde av henne oxå.

Sen hittade jag en barnvagn, brio happy, så den är några år men ser fräsch ut. Fanns 7 minuters promenad hemifrån och kostade nästan gratis :) Terränggående, jag har en del naturreservat i närheten så hoppas på att barnet kommer gilla sova i vagn så jag får promenera i skogen. Babyskydds adapter finns inte nya till den vagnen länge men hittade ett begagnat som borde kommer idag eller imorgon. Så fort det kommer ska vi promenera till babybutiken och köpa ett babyskydd :)
Sen är vi redo!


Ännu har vi inte handlat grejer för 1000kr ens, jag är rätt ointresserad av prylar har jag insett :o Men säng, jag vet inte ens om barnet kommer gilla det, skönt att ha en och kunna prova, fungerar det inte så var den ju typ gratis.
Kände lite samma med vagnen, den uppfyllde de kriterier som kändes viktiga, antingen lirar den bra för oss och kommer vi sen på andra behov så var det bara 700kr och vi kan lätt köpa en ny som uppfyller de kriterier vi vill ha.

Vad smidigt att du kunde handla det mesta av din vän 😀

Vi har hämtat hem syskonvagnen (nxt twin) och dottern har verkligen väntat på den, hon blev så himla glad när den kom hem och vill mest pyssla med den 😅😍 Jag tror inte bebisarna kommer få sova ostört i sin liggdel (I början kommer de få dela på en liggdel) men de får helt enkelt vänja sig med att syrran kommer pyssla och bädda medan man åker vagn ❤️
 
Det har nu gått nästan en månad sen förlossningen och jag har fått landa lite. Varning för jobbig förlossning, ni väljer själva om ni vill läsa eller inte (eller vänta tills ni själva fött och läsa då)








Det började två dagar över tiden på kvällen med regelbundna värkar. Jag hade inte känt av annat än lätta förvärkar innan och tänkte att det nog var det nu också. Men då de inte gick över och blev värre och värre tänkte jag att det nog var på g. Så på morgonen efter åkte vi in till förlossningen eftersom jag inte kunnat sova. När de undersöker mig får jag reda på att jag bara är öppen 1,5 centimeter, men vi får ändå stanna och vila lite. Fick en sovdos så jag kunde slumra lite och värkarna gick över. Runt lunchtid undersöktes jag igen och då var jag öppen 2 cm. Besviken och vi åkte hem igen.

Väl hemma fortsätter värkarbetet, men än så länge är de hanterbara. Kämpar på hemma med vetekudden och sambon masserar. Framåt kvällen tänker jag att nu måste jag öppnat mig 4 cm (som är gränsen för att bli inskriven) och vi åker in igen. När vi kommer in är jag bara öppen 2,5 cm och jag blir så uppgiven. Känns som alla timmarna av värkar var helt förgäves. BM säger att man kan ha så kallade pinvärkar som inte gör någon nytta. Vi får ändå stanna över natten för att få en ny sovdos vilket känns bra.

Klockan tre på natten ringer jag in personalen för jag vill ha mer smärtlindring då jag inte kan sova. Hon passar då på att undersöka mig igen och nu är jag öppen 4 cm!! Äntligen! Blir mycket peppad och förväntansfull, äntligen ska det börja på riktigt. Än så länge har jag inte jätteont och jag får börja med lustgasen.

Vid sex-tiden på morgonen får jag en epidural och de spräcker hinnorna. Därefter blir allt suddigt och det jobbiga börjar. Jag får ont nog stop inga pauser i värkarna. Hänger I lustgasen så jag blir så borta att jag inte kan kommunicera, svimmar/somnar och vaknar upp. Skriker i lustgasmasken. Känner mig totalt hjälplös och har absolut ingen kontroll över värkarna. Här någonstans inser personalen också att epiduralen nog inte tar som den ska men det dröjer 4 timmar innan jag får en ny...

Under dessa fyra timmar har jag så fruktansvärt ont att värkarbetet inte gör någon nytta och jag stannar på 5 cm. Det gör att bebisens hjärtljud går ner och de börjar ta prover på bebisens huvud. Vilket var helt fruktansvärt för mig som hade så hemska värkar och samtidigt ligga i gynställning medan de "håller på" där nere. Går det inte framåt inom kort kommer jag att snittas, vilket jag där och då önskade mig mer än något (nu är jag glad att det inte blev snitt trots allt)

Men vid 12 får jag äntligen en ny epidural. Kommer inte ens ihåg när de satte den för jag var helt borta då. Men då lättade allt, jag var tillbaka igen. Kunde prata mellan värkarna och värkarna var fullt hanterbara. Visade sig att den förra epiduralen hade gått ur och inte hjälpte alls. Nu börjar jag öppna mig mer och mer och de bestämmer att vi låter förlossningen fortsätta, med noggrann övervakning av bebis under tiden. Klockan tre är jag öppen 8 cm, BM masserar livmodertappen för att det sista ska öppna sig. Här kommer smärtan tillbaka, nu trycker det neråt och epiduralen hjälper inte mot den smärtan. Jag tappar åter igen kontrollen. "Vaknar upp" av att jag ligger i gynställning och det trycker på nedåt så jag måste krysta men upplever att ingen är där. Säger till sambon att hämta personalen men han hör inget ( efteråt berättade han att jag inte sa något så det var nog i mitt huvud jag försökte prata). Efter en stund kommer de in och jag får krysta ut vår bebis. Klockan 16:47 föds han efter 20 min krystande. Jag får upp bebis på bröstet men jag gråter så mkt att jag inte ens öppnar ögonen. Efter någon minut tar de iväg honom. Eftersom han inte skrek tillräckligt och det visade sig även att han andats in fostervatten.

Så han fick vårdas på neonatal och vi fick inte träffa honom förrän några timmar senare. Vi blev kvar på neonatal några dagar men fick sedan komma hem då han tillfrisknande fort.


Jag har mått väldigt dåligt efter
den här förlossningsupplevelsen. Så klart tacksam att allt gick bra till slut men känner mig så lurad på hela upplevelsen. Har bara hört hur häftigt fantastiskt det ska vara, att det gör ont ja, men att det i slutändan är värt det när man får upp barnet. Jag snuvades på det också då vi inte fick ha honom hos oss på flera dagar. Och känslan av att tappa kontrollen på det sättet... usch det var så hemskt.

I min journal står det att det blev en långdragen förlossning på grund av otillräcklig bedövning och hög arbetsbelastning på förlossningen. Har funderat mycket på hur annorlunda det hade blivit om narkosläkaren kommit tidigare. Så det är man lite bitter över. I övrigt var vi jättenöjda med personalen de gjorde så gott de kunde och jag kände mig bra bemött trots omständigheterna.
 
Vad jobbigt för dig @Piggelin. Det är ju hemskt om personalbrist ska leda till onödigt lidande. Hoppas att du får möjlighet att bearbeta detta. Kanske be att få prata med de som var inblandade i förlossningen?


Jag är en vecka över tiden idag. Var hos BM på förmiddagen och var helt gråtfärdig. Känner mig sviken av min kropp som inte sätter igång förlossningen. Inga förvärkar, ingen slempropp. Bara en del sammandragningar. Känner mig dessutom så orolig för att något ska hända bebis i magen. BM erbjöd sig att undersöka mig i alla fall. Visade sig att tappen var mjuk men något bakåtlutad, men jag var öppen så pass att hon kunde komma in och känna bebis huvud. Hon passade på att hinnsvepa lite.

Kändes lite bättre efter besöket. Uppenbarligen gör mina tafatta sammandragningar någon nytta i alla fall. Bedömning för igångsättning på onsdag om inget hänt innan dess. BM trodde att jag mycket väl redan kan ha fött då. Man kan ju hoppas på att hinnsvepningen var magisk och att allt kickar igång nu! Är så förbannat trött på att vara gravid.
 
@Marty usch vad tungt att gå över tiden ☹️ Men vad bra att BM kunde ge positivt besked vid undersökningen, håller tummarna för att hinnsvepningen sätter igång det!

34+0 och mitt psykiska mående dalar för varje dag känns det som. Vill såklart att bebisarna ska ligga kvar i magen till de är färdigbakade men är så less på att vara världens tråkigaste person som inte orkar med något och när jag väl gör något behöver jag minst den dubbla tiden för återhämtning. Kan inte med ord beskriva hur mycket jag längtar tills de är på utsidan!
 
@Marty usch vad tungt att gå över tiden ☹️ Men vad bra att BM kunde ge positivt besked vid undersökningen, håller tummarna för att hinnsvepningen sätter igång det!

34+0 och mitt psykiska mående dalar för varje dag känns det som. Vill såklart att bebisarna ska ligga kvar i magen till de är färdigbakade men är så less på att vara världens tråkigaste person som inte orkar med något och när jag väl gör något behöver jag minst den dubbla tiden för återhämtning. Kan inte med ord beskriva hur mycket jag längtar tills de är på utsidan!
Förstår att det är tungt för dig. Det är okej att klaga nu i slutet faktiskt. Det är ingen dans på rosor detta med graviditet. Visst brukar man bli igångsatt ganska tidigt när ma bär tvillingar om det inte sätter igång själv?

Hade jag kunnat betala 100 000 för att få slippa detta nu hade jag gjort det. Det enda som får mig att orka är tanken på att innan veckan är slut borde jag vara mamma. Jag hoppas det blir en aprilbebis som planerat! Enligt min bästa kompis som går hos en healare har hon sagt att min bebis kommer imorgon. Aldrig önskat så mycket att allt hon säger stämmer 😅.
 
Tack för omtanken :heart
Jag har kontakt med psykolog via MVC och vi har haft vårt första samtal idag vilket var skönt

Känns bättre för varje dag och nu är bebis 1 månad och jag kan börja känna lite mer glädje över honom. Första tiden hade jag svårt att knyta an och förstå att han är mitt barn
 
Uppdatering från mig.. Idag är jag 38+0 och tycker att det är dags för bebis att titta ut. Har lite sammandragningar och lite "mensvärk" från och till men annars inga tecken på att det är på g...
Var på ultraljud i torsdags för att kolla ventriklarna och storlek på bebis. Han ligger nu på 17% +.. Dom beslutar inte om tidigare igångsättning om dom ligger under 25% +. Dock menade dom på att jag kan be min barnmorska boka in en konsultation om igångsättning ändå..
Ventrikeln kunde dom inte ta mått på för han ligger så långt ner. Men verkar inte ha ökat i storlek enligt dom.

Pratade med min bm igår som sa att vi vid nästa kontroll hos henne (v 39+0) eventuellt kan göra en hinnsvepning och kontakta sjukhuset för att eventuellt få till igångsättning ganska direkt efter bf. Har absolut inget behov av att bli igångsatt innan bf men är rädd att han blir gigantisk om han får ligga kvar för länge..🙈
 
Uppdatering från mig.. Idag är jag 38+0 och tycker att det är dags för bebis att titta ut. Har lite sammandragningar och lite "mensvärk" från och till men annars inga tecken på att det är på g...
Var på ultraljud i torsdags för att kolla ventriklarna och storlek på bebis. Han ligger nu på 17% +.. Dom beslutar inte om tidigare igångsättning om dom ligger under 25% +. Dock menade dom på att jag kan be min barnmorska boka in en konsultation om igångsättning ändå..
Ventrikeln kunde dom inte ta mått på för han ligger så långt ner. Men verkar inte ha ökat i storlek enligt dom.

Pratade med min bm igår som sa att vi vid nästa kontroll hos henne (v 39+0) eventuellt kan göra en hinnsvepning och kontakta sjukhuset för att eventuellt få till igångsättning ganska direkt efter bf. Har absolut inget behov av att bli igångsatt innan bf men är rädd att han blir gigantisk om han får ligga kvar för länge..🙈

Hoppar in från en annan gravidtråd då jag bara vill lugna dig med att att 17%+ inte behöver betyda en gigantisk bebis. Nu vet jag iofs inte vad du benämner som en gigantisk bebis, men 17% lutar åt ca 4 kg. De utgår ifrån att medelvikten på en fullgången bebis är 3500 gram.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 189
Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 408
Senast: Blyger
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 942
Senast: zassoo
·
Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp