Vårföräldrar 2024

@Crossline Jag har också tagit covid och influensan och kommer ta kikhosta om ett par veckor. Där har min BM bara sagt att jag ska ta det efter vecka 16, inget annat egentligen.

Och ja, vi har också klurat lite på detta om att RS väl finns året om. Vore intressant att höra vad din BM säger om det! Jag träffade inte min ordinarie barnmorska när jag var där senast så jag kanske dubbelkollar med henne nästa gång. Du har ju jättemånga bra frågor tycker jag!
Såhär har RS sett ut från 2018-2023!
v49-figur-1a_sasong_fall.png
 
Jag får barn i maj och tänkte vaccinera mig. Med tanke på storasyskon och smittor känns det bra.
Kikhosta vet jag inte mer än efter vecka 16, när skulle vara bäst i tiden?
 
Jag får barn i maj och tänkte vaccinera mig. Med tanke på storasyskon och smittor känns det bra.
Kikhosta vet jag inte mer än efter vecka 16, när skulle vara bäst i tiden?
Jag har också varit inne på den tanken kring storasyskon och smittor! Men tänkte avvakta barnmorskans rekommendation innan jag bestämmer mig. :)

Jag har sett att det har diskuterats i gravidgrupper på Facebook, att runt vecka 26 skulle vara optimalt att ta kikhosta, på något sätt. Även här får min BM avgöra om det stämmer eller ej :D
 
Jag har också varit inne på den tanken kring storasyskon och smittor! Men tänkte avvakta barnmorskans rekommendation innan jag bestämmer mig. :)

Jag har sett att det har diskuterats i gravidgrupper på Facebook, att runt vecka 26 skulle vara optimalt att ta kikhosta, på något sätt. Även här får min BM avgöra om det stämmer eller ej :D
Min BM tyckte att jag kunde ta det redan nu så hon hade inga åsikter om vecka som skulle vara mer effektiv.
Men jag tar det nog innan nästa Danmarks resa…
 
Nu har jag gjort 50% av graviditeten enligt min app 🥳🥳🥳. Imorgon går jag in i vecka 21 så snart ska vi äntligen få veta vilket sjukhus vi ska tillhöra och då kan äntligen processen inför ett planerat kejsarsnitt dra igång. Min BM sa att hon skickar remissen när vi ses nästa gång i januari.

I övrigt händer ju inte mycket nu. Min bebis sparkar som en liten vilde därinne men slutar så fort maken försöker känna sparkarna utanpå magen 😅.
 
Uppdaterar jag också!

Enligt min app har jag gjort 59,6%, avverkat 167 dagar och har 113 dagar kvar. Går in i vecka 25 imorgon!

Nästa BM-besök är första veckan i januari och jag tror att det var då vi skulle prata igenom min förra förlossning? Men kan minnas fel. Flera timmar av den förlossningen är en black out för mig, en stor minneslucka. Inte direkt traumatiserad eller så, bara väldigt många frågetecken och skulle vilja förstå vad som hände.
 
@Crossline Förstår att du vill reda ut den förra förlossningen. Jag genomgick akut kejsarsnitt med min dotter och då fick jag komma tillbaka och prata med en läkare ungefär en månad efter förlossningen. Det var till väldigt stor hjälp till mig, för att förstå vad som hänt och varför. Hoppas det blir givande med din barnmorska också!
 
Senast ändrad:
@Crossline Förstår att du vill reda ut den förra förlossningen. Jag genomgick akut kejsarsnitt med min dotter och då fick jag komma tillbaka och prata med en läkare ungefär en månad efter förlossningen. Det var till väldigt stor hjälp till mig, för att förstå vad som hänt och varför. Hoppas det blir givande med din barnmorska också!
Jag blev erbjuden att prata med förlösande barnmorska efter förlossningen, men eftersom jag inte klickade alls med henne så vågade jag inte riktigt. Kanske hade det gett något?
 
Var hos barnmorskan igår, alla värden och parametrar är bra förutom blodvärdet, men så är det jämt.

Frågade om RS-vaccinet och BM var positiv till det och trodde att det snart skulle rekommenderas och bli gratis. Men hon sa att redan nu var det många som tog vaccinet. Det ger inte ett fullgott skydd, utan bebisen kan bli sjuk, men inte supersjuk.

Frågade om kikhosta också, hon tyckte att jag kunde ta det mellan vecka 28-32.
 
Vi har lite extra svårighetsgrad eftersom namnet måste fungera på båda våra modersmål. Så vissa namn är fina på det ena språket men fula på det andra :p.
Grattis till graviditeten!

En släkting till mig föreslog Vendela som namn till barnet hon bar. Pappan satte nästan i halsen. På spanska, hans modersmål, betyder det "sälj henne!"... :rofl: De fick komma överens om något annat.
 
Jag är gravid med vårt första barn, bf 23 april.
Mår skit och kan för mitt liv inte begripa varför jag gör det här. Mår illa, har halsbränna, ont i ryggen, konstant trött.. Kan inte koncentrera mig ordentligt på jobbet för jag har så ont. Känns lovande det här.
 
@sthu Välkommen till tråden! Vad tufft att du har en sån kämpig graviditet. Har du fått prova Xoneva mot illamåendet? Det är det enda som någonsin fungerat för mig, som haft så mycket illamående och kräkningar att jag behövt dropp. Vore sjukskrivning ett alternativ om du mår dåligt och inte kan jobba?
 
@sthu Välkommen till tråden! Vad tufft att du har en sån kämpig graviditet. Har du fått prova Xoneva mot illamåendet? Det är det enda som någonsin fungerat för mig, som haft så mycket illamående och kräkningar att jag behövt dropp. Vore sjukskrivning ett alternativ om du mår dåligt och inte kan jobba?
Nä, bara fått Postafen och Lergigan som inte hjälpte ett dugg. Ska till bm igen den femtonde och tänkte ta upp det då. Jag kan jobba, men det går sakta och är större risk för fel.. Jag vet inte vad jag ska göra hemma i flera månader heller, går hellre till jobbet och har sällskap om inte annat.
Det värsta är ryggen. Jag vet inte hur det ska gå längre fram när magen blir tyngre :crazy:
 
@sthu För mig har aldrig postafen, lergigan eller lergigan comp funkat. Men Xoneva (på maxdos) har gjort att jag sluppit dropp.

Om du hellre vill jobba så är det ju bara att köra på :). Givetvis jobbar man ju om man kan men kan man inte stå på benen är det ju inte ett alternativ ens, som för mig exempelvis. Jag hade jobbat om jag vore du men dragit ner på tempot och sett över om någon kollega hade möjlighet att dubbelkolla sånt som inte får bli fel.
 
Jag kan inte be kollegorna dubbelkolla allt jag gör, de har fullt upp med sina egna arbetsuppgifter. Jag får dubbelkolla mig själv. Mitt tempo är redan lågt, drar jag ner på det mer kommer det inte bli nånting gjort..
 
Jag kan inte be kollegorna dubbelkolla allt jag gör, de har fullt upp med sina egna arbetsuppgifter. Jag får dubbelkolla mig själv. Mitt tempo är redan lågt, drar jag ner på det mer kommer det inte bli nånting gjort..
Ja, dubbelkolla sig själv låter bra!
 
Läser på Försäkringskassan att man inte får sjukskrivning för ryggont vid graviditet. Bara att bita ihop och hoppas det löser sig..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 525
Senast: Eurydome
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 927
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
504
· Visningar
13 014
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
446
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp